2,5 TD motor hostar och dör

Inlägg angående motor, koppling, drivaxlar etc.
CXMattis
10 bar
10 bar
Inlägg: 172
Blev medlem: 06 feb 2009, 17:41
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Boden

Re: 2,5 TD motor hostar och dör

Inläggav CXMattis » 12 dec 2016, 19:54

Det finns en avluftningshistoria nedanför tanklocket. Men det är nog ganska långsökt
Körbara
GS 1220 Club Break, XM Break V6,

Bruksbil
Xantia 2,0i 16v Break

Nerplockade
XM Break 2,1 TD, Xantia 1,9 TD, XM turbo CT, ZX 1,9 TD

Snic
40 bar
40 bar
Inlägg: 685
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: 2,5 TD motor hostar och dör

Inläggav Snic » 12 dec 2016, 20:16

Jag hoppas att du har provat att starta den utan tanklock-iom att du misstänker vacum.Och kanske puffat på lite med en cykelpump.
C5-02 sedan 2,0 16v 136hk bensin "The Red Pearl",Och sonens Xantia -94 sedan 2,0i 121hk bensin"The Black Pearl"

Stefan M
40 bar
40 bar
Inlägg: 788
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: 2,5 TD motor hostar och dör

Inläggav Stefan M » 13 dec 2016, 12:02

fast laddrelä blir ju en aningen missvisande benämning på relät för glödstiften...........Den oinvigde kan ju få för sig att det är nåt med generatorn som avses.

cxenroute
20 bar
20 bar
Inlägg: 343
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: 2,5 TD motor hostar och dör

Inläggav cxenroute » 13 dec 2016, 21:37

Ska kolla reläet på batterilådan, men jag tror nog glödningen fungerar, i varmgaraget har den startat utan större problem även om den dör efter ett par minuters gång. Men detta med glödningen - motorn ska väl inte STANNA UNDER GÅNG när man väl har fått igång den? Väl? Men rätta mig om jag har fel... Ja, jag har tagit av tacklocket och startat utan men det har inte hjälpt i någon större grad. Klunkandet när jag fyller på bränsle blir jag dock inte klok på.
Som sagt , har aldrig haft större problem med denna motor och när den går (vanligtvis) slår inget denna variant av XM. Denna bil fann jag för en månad sedan hos en Citroen handlare i Västerås, kan inget om dess historia. I hyfsat skick men alltså med en tjurig motor. Ska även kolla luftningen nedanför? tanklocket.

CXMattis
10 bar
10 bar
Inlägg: 172
Blev medlem: 06 feb 2009, 17:41
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Boden

Re: 2,5 TD motor hostar och dör

Inläggav CXMattis » 16 dec 2016, 08:58

Menade förstås glödrelät, skrev fel när jag skrev laddrelät.

Verkar som att det inte helt enkelt kommer diesel genom spridarna. Det sitter väl en dieselstryparmackapär i motorrummet som vid kollision är tänkt att avbryta tillförseln av drivmedlet. Den har ett svart plastskydd över sig och är fastskruvad med två tio millimeters skruvar. Kan den ha slagit till?

Den sitter i motorrummet mittemot skyddskåpan till kuggremmen.
Körbara
GS 1220 Club Break, XM Break V6,

Bruksbil
Xantia 2,0i 16v Break

Nerplockade
XM Break 2,1 TD, Xantia 1,9 TD, XM turbo CT, ZX 1,9 TD

cxenroute
20 bar
20 bar
Inlägg: 343
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: 2,5 TD motor hostar och dör

Inläggav cxenroute » 16 dec 2016, 14:57

Neej, tror inte det, jag har tryckt på den knappen flera gånger och om det inte är något elmackel så ska det inte vara detta krockskydd. Men frågan kvarstår - när bilen väl går ska väl inte motorn stanna på grund av glödningen/glödstiften?

Användarvisningsbild
Lars I
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2473
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, Medelpad
Kontakt:

Re: 2,5 TD motor hostar och dör

Inläggav Lars I » 16 dec 2016, 16:15

Nej. Det i princip enda som ska få stopp på motorn är inget bränsle eller ingen luft. Det är inte blockering nånstans på luften?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
/lassenisse

cxenroute
20 bar
20 bar
Inlägg: 343
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: 2,5 TD motor hostar och dör

Inläggav cxenroute » 16 dec 2016, 20:09

Stopp på luften? Ska pröva utan filter så får jag se men ska låta den värsta kylan släppa bara.....

cxenroute
20 bar
20 bar
Inlägg: 343
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: 2,5 TD motor hostar och dör

Inläggav cxenroute » 27 nov 2017, 17:48

Kommer med en återkoppling på problemet som nu blev löst av grannen som köpte bilen av mig (mekaniker på Citroen), ett byte av dieselpumpen löste problemet. Såg att den fuktade något men i övrigt fann jag inget fel. Men utbytespump fixade alltså felet. Bilen går nu som en XM 2,5'a TD ska!

Snic
40 bar
40 bar
Inlägg: 685
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: 2,5 TD motor hostar och dör

Inläggav Snic » 27 nov 2017, 17:54

Tänk så fort en mekaniker kan lösa ett problem som ägare. :mrgreen:
C5-02 sedan 2,0 16v 136hk bensin "The Red Pearl",Och sonens Xantia -94 sedan 2,0i 121hk bensin"The Black Pearl"

CXMattis
10 bar
10 bar
Inlägg: 172
Blev medlem: 06 feb 2009, 17:41
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Boden

Re: 2,5 TD motor hostar och dör

Inläggav CXMattis » 05 dec 2017, 23:46

Kul att läsa. Då var det pumpen. Läste just igenom tråden och såg att vi var inne på just den för någon månadsedan :)
Körbara
GS 1220 Club Break, XM Break V6,

Bruksbil
Xantia 2,0i 16v Break

Nerplockade
XM Break 2,1 TD, Xantia 1,9 TD, XM turbo CT, ZX 1,9 TD


Återgå till "XM - Motor och drivning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster