Var är tråden om oljor av farbror bo?

Inlägg angående motor, koppling, drivaxlar etc.
Skriv svar
xmjohannes
20 bar
20 bar
Inlägg: 207
Blev medlem: 08 maj 2007, 14:02
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örebro

Var är tråden om oljor av farbror bo?

Inlägg av xmjohannes »

Vet att jag ganska nyss stötte på farbror bo:s fantastiska inlägg om motoroljor, men var :? ?

(Ja, jag har använt sökfunktionen...)
XM V6 berline -92 aut
C5 2,0 HDI160 tourer -11 man



Haft: XM V6 break -92, XM 2,1TD break -93 och -98, XM 122 berline -90, Xantia 1,8i break -96, BX 14RE -89, C4 VTi 120 -11, C5 2,0 HDi break -03 man

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Var är tråden om oljor av farbror bo?

Inlägg av AcuraJan »

Hm, jag sökte lite också, de verkar vara borta. Tog då google till hjälp och hittade denna sida http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN/CXMOTOROLJA.HTM

Där finns tydligen en del sparat.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Lundin B
Activa
Activa
Inlägg: 3878
Blev medlem: 13 nov 2002, 18:25
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Östra Ljungby

Re: Var är tråden om oljor av farbror bo?

Inlägg av Lundin B »

Finns lite här, inte mkt mer men...

http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.ph ... t=+farbror
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Inlägg: 4883
Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Trollhättan SCK 8296
Kontakt:

Re: Var är tråden om oljor av farbror bo?

Inlägg av Mikoo »

Den finns här:
Mekartips XM
/Vid min Sittra vill jag kvittra

C5 2,0 BlueHDi Tourer -17


Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87

frenchie
Activa
Activa
Inlägg: 6271
Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Orust
Kontakt:

Re: Var är tråden om oljor av farbror bo?

Inlägg av frenchie »

Hmm...

Sökte på Farbror Bo's alla inlägg. Undrar om det försvunnit i glappet mellan gamla och nya Akuten?
Bild

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1411
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: Var är tråden om oljor av farbror bo?

Inlägg av tronde »

frenchie skrev:Hmm...

Sökte på Farbror Bo's alla inlägg. Undrar om det försvunnit i glappet mellan gamla och nya Citroënakuten?

Det første innlegget om olje er fra 12. april 2007.

Jeg fikk tatt ut det meste før Google slettet det fra cache, men det er ikke særlig mer en hva som allerede er linket til.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

guzzi
70 bar
70 bar
Inlägg: 1245
Blev medlem: 14 mar 2007, 22:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Tyresö

Re: Var är tråden om oljor av farbror bo?

Inlägg av guzzi »

Jo, oljetråden måste ha försvunnit i glappet. Jag har efterfrågat den tidigare... tillade den... In Farbror Bo we trust...

Det här är väl det närmsta vi kommer så länge Farbror inte lägger in den igen. Hämtat från http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN/CXMOTOROLJA.HTM

Tog mig friheten att försöka redigera lite för att få den mer läsbar. Vet inte om jag lyckades så bra men jag tror att det mesta kom med och i vettig ordning.

-----

"Tänkte lägga fram några rader om mina privata forskningar om ett väldigt halt ämne - mycket pengar på spel där i den branshen och blir nöjd om kan bidra med att upplysa och informera så man väljer rätt enligt behov utan att det kostar skjortan...

Var så goda: Någon på forumet ville ha hjälp när det gäller val av olja. Väldigt "halt" ämne. Privat forskade jag i 4 år, blev besatt av oljor i samband med ett uppdrag på Volvo (är konstruktör på dagtid) så varför inte dela med er det jag har lärt mig. Självklart min egen tolkning och åsikt, upp till var och en att acceptera eller inte. Kort, koncist och helt opartiskt: 8 fabriker i världen tillverkar den syntetiska basen polyalfaolefiner (PAO) eller "grupp4”-oljor. I kemivärlden existerar som ”oligomer olefin”, ”poliol ester”, ”ester dibasic acid” etc. Framställs från kolväten med låg molekylvikt genom polymerisering till hög molekylvikt och önskvärd viskositet.
En kemisk framställning från Inovene, ExxonMobile, Neste, Ineos, Chevron-Philips, Chemtura och Niznijkamnefthim. Vet ej om andra aktörer under tiden hunnit blanda sig in i spelet. Tillverkas i USA, Belgien, Frankrike, Canada, Ryssland.

Varför behövs PAO? Oxidationsstabila polymerer med ursprungligen högt viskositetsindex (VI) klarar extremt höga tryck, låga och höga temperaturer, lång livslängd etc. Ämnade till att ”misshandlas”. En superdyr superolja. För jetmotorer, gasturbiner t.ex. Men i bilvärlden numera ställer ökade kostnader för service och miljökrav press på biltillverkarna som ställer krav på kemiindustrin som vill ha ordentligt betalt för ansträngningen. Från oss konsumenter.

För bilmotorer var PAO förut överflödiga, men tendensen är att klämma ur mindre cylindervolym större effekt, samt minska oljevolymen i motorn och förlänga oljebytesintervallerna och minska bränsleåtgången. Som gör mig galen, hur går det ihop? Som tekniskt kunnig förstår man att det kommer att krävas olefiner, annars brister det någonstans.

Min egen forskning sökte svar på frågan vad vi konsumenter häller i oljesumpen – det vi tror på, genom färgglada ”top of the art”-varor eller det som verkligen krävs. Därför att 8 fabriker absolut inte räcker till att leverera en nödvändig ingrediens i moderna oljor. En bråkdel av det totala behovet är olefiner, (estrar, polyglycol är tyvärr inte riktigt samma sak). Resten är mineralolja. 400 000 ton/år(metriska ton) mot 420 000 000 ton/år (källa ”Lube World”). Man kan räkna ut i % en blygsam siffra. Kliver man däremot i en butik eller verkstad är uteslutande allt där ”syntet”. En och annan dammig dunk mineralolja väntar förgäves på någon hylla, för vem bryr sig om mineralolja längre?

PAO behöver dock mineralolja och tillsatser för att fungera och att kallas för syntetisk motorolja. Men än så länge har jag inte lyckats få svar på hyr mycket är just andelen PAO i % av den totala basoljan, det vi egentligen betalar för den syntetiska delen. Ibland när jag lyckas hitta äkta syntet och läsa i säkerhetsdatabladen, står det t.ex. ”polyalfaolefiner och syntetiskt modifierade mineraloljor – 80 %...? Men hur mycket PAO? = inget svar.

PAO behövs egentligen bara i extrema miljöer - om vi startar motorn vid Nordpolen och tävlar i Sahara samma dag, köra F1 bil, dragrace, rally etc. Allt annat förutom extrema förhållanden klarar modifierade mineraloljor (grupp 3 med VI över 120, grupp2 –VI 80-120). Att köra till och från jobbet, åka på semester, även köra hårt på Autobahn i flera timmar klarar med råge ovannämnda oljor. Grupp 1 är solvent raffinerad råolja med högre svavelhalt (blir 10W 30 efter förädling med tillsatser = ”husets olja”). Annars helt OK ”glidarolja”. Kan bli ännu bättre genom bättre tillsatser. Grupp 2 & 3 är utvalda råoljor förädlade genom vidare raffinering, hydrofinishing och hydrocracking för att likna PAO. Därför har Gr2 och 3 fått fäste på marknaden som syntet oljor som inte är riktigt sant. Kvalité och pris ökar med utvecklingen men grupp 3 blir aldrig lika bra som olefiner. Kampen kommer att bestå, konkurrensen kräver att folk måste överleva.

Men… En bilmotor går inte att ”lura” med vad som helst, ställda krav är till för att följas, även om det står ”syntet” på flaskan vi köpt i god tro. Benämningar som "helsyntetisk", ”halvsyntetisk” används friskt (missbrukas heter det) ofta av mycket kända och mindre kända märken som säljer grupp 3 och även grupp 2 under namnet ”syntetisk formula”, ”syntetisk baserad”, ”kemiskt modifierad” osv. Mycket sämre olja är det inte, men det är vilseledande, missvisande information. Castrol är ett exempel med bara 2 äkta syntetiska oljor i sortimentet, Shell har en artikel, Statoil två eller tre, OKQ8 lika många, Mobil har större utbud. De flesta kör med samma recept – till 0W produkter - olefiner och estrar + Gr 3, till 5W ibland olefiner, estrar och resten är modifierade mineral (Gr 2+Gr3) med tillsatser.

Ett exempel med OKQ8 oljor. Jag ”dissekerar” i korthet tre artiklar: ”OK/Q8 helsyntet 5W-40”, ”OK/Q8 delsyntet 10W-40”, ”OK/Q8 Formula Excel 5W-40”. Samtliga oljor uppfyller stränga krav, ”syntetiska” i produktdatabladen. Men bara Formula Excel innehåller PAO i tillräcklig mängd enligt säkerhetsdatabladet, därmed dyrast. Och prisvärt. För den som vill kolla vad verkligen som finns i flaskan man köper, räcker det att läsa i produktbladen (beskriver egenskaper) resp. säkerhetsdatabladen (redovisar sammansättning). Varje större tillverkare (i fall respekterar sina trogna kunder) erbjuder på sin hemsida denna tjänst. För olja på helt syntetisk bas ska det stå ”polyalfaolefiner” ”polyol ester” (som Red Line använder) eller ”PAO” och inget annat som ”syntetiskt modifierade, formulerade någonting…” som kan vara hur bra som helst men inte olefiner. Diskussioner har startat rättegångar och etik är något vi bilägare behöver. Varför litar då oljetillverkarna på sina oljor och klistrar gärna etiketter med ordet syntetisk? Svar – tillsatser.

Tillsatser är det som gör både ”PAO” och ”Mineral” till användbara produkter. Infineum, Afton, Akzo, BASF, Ciba, Chevron, Lubrisol, Crompton, Cognis, Rhein Chemie och några till kemiska giganter äger 90% av marknaden när det gäller tillverkning av ämnen som utgör mellan 10-20% av en liter motorolja. Hundratals andra tillverkare/blandare bidrar till det annars gigantiska utbudet av oljor och varje av dem tycks hitta sin egen unik formel. Men tillsatserna är knappast unika i kemivärlden. Det är doseringen, kombinationen, erfarenheten som gör en olja bättre än annan.

Tillsatspaketet, (ca ¼ del) innehåller några huvudgrupper :
1. Viskositetsförbättrare - (ca25%) håller viskositeten i schack vid högre temperaturer. Namn: polymetacrylat, styren-isoprene (som PAO har mindre behov av).
2. Dispersants/detergents - (ca50%) förhindrar oxidation, rostangrepp, frätning på ickemetaller, skumbildning , håller smuts svävande i oljan, håller motorn ren kall som varm. Ja, listan är lång. Heter: sulfonater, phenater, sucinamider, (metallbaser, organiska ämnen) o.s.v.
3. Pour Point depressors – förhindrar paraffinet i oljan att kristallisera vintertid.
4. 10 % av paketet förhindrar metall/metall kontakt- molybdendisulfid t.ex.

Allt skrivet hittills betyder att vem som helst kan starta sitt eget märke och heta t.ex ”Bastrol”, bara man betalar för varor, logistik, varumärke, reklam, certifiering eller sponsra F1. En dyr affär… Exempel: bara certifieringen till CJ-4 (för dieselmotorer 2006 och framåt) kostar runt 520 000 $. Innehåller 10 deltester. Jämför sedan med CG (omfattar 1994-9x som kostade 100 000 $. För nästan samma olja, i princip. Från nästan 5000 certifieringar1993 minskar volymen till cirka 1000 år 2005. Det är dyrt att certifiera och uppgradera befintliga, men förbättrade oljor. Den enorma kostnaden gör att mindre bolag som inte drabbats av storhetsvansinne men ändå vill vara med säljer bra oljor till bra priser (egna förslag kommer längst ner). Man kan inte idag, även med stora ansträngningar hitta riktigt dålig olja som gör att motorn rasar bara så där, då har man använt olivolja, eller eftermonterat för stor turbo, genomfört usel reparation/trimning.

Vad blir det då i praktiken: Praktiska prover (Tidskriften ”Lube World ”som testar i oberoende lab.) visar: -samtliga tillsatser oavsett tillverkare börjar tappa egenskaper redan vid ungefär 600-700 mil användning och körstil, kallstarter, korta sträckor till/från har betydelse. -oxidation: är fundamental del av oljans föråldring – oundviklig resultat av förbränningen. -smuts: som produkt av detta är också bidragande orsak och riktig rening av oljan under drift är nödvändig för att säkerställa lång livslängd. 3000 mil är för långt vid ”stop and go”-körning. smuts 2: dåligt / ej bytt luftfilter gör att motorn andas turbulent luft från vägbanan som innehåller uteslutande sand, gjutjärnspartiklar från bromsskivor och fibrer/metaller från bromsbelägg. Hamnar i oljan täpper till filtret successivt så flödet minskar.

Min egen åsikt: jag har inte hittills sett olje/luft filter tillverkade enligt standard som ska motsvara t.ex. hårda kraven som ställs på motorolja. ”30 000 km” stämplat på ett oljefilter är bara en siffra som inte är relaterad till verkliga förhållanden. Därmed är jag skeptisk till förlängda oljebyten. Filter vi köper räcker inte till oavsett vilka mirakel som lovas därför att rening av oljan under drift är uruselt konstruerat på samtliga bilmärken och modeller. Sedan urminnes tider finns det bara en pump som skickar runt olja genom pressat papper… Byt därför filter 2 gånger även om du kör äkta syntet och vill ändå byta olja vid 3000 mil. Värre är det med dieselmotorer som av sin konstruktion har tendens att späda ut oljan. Efter 800 mil är oljan ”färdig”. Vist går det att köra vidare men det på bekostnad av livslängden på motorn.

Ok, några förslag : Swedol heter ett ”smultronsställe” för ”gamla” och nya ( i 20 liters dunkar) OKQ8 oljor från Nynäshamn Har butiker över hela landet. För den Som vill köra äkta syntet: ”Swedol 5W-40 helsyntet ” 4 lit. 177 :- + moms. Som är kamouflerad ”Q8 5W-40 Formula Super Plus” äkta PAO ( sek.datablad finns att läsa) ”Super Plus” blev uppgraderad till SL och blev ”Formula Excel”och ca 550 :- på macken. Uppfyller Volvo std för äkta syntet oljor ”std 97 467-54” En superolja. För bensin/diesel För den Som vill köra ”delsyntet” : ”Swedol 10W-40 delsyntet ” 4 lit -: 117 + moms. Kamuflerad ”Q8 10W-40 Extra Plus” Grupp3 olja ( sek.datablad finns att läsa) Blev ”Advanced” efter uppgradering till SL därmed dyrare. Uppfyller Volvo ”std 97 465-14” Mycket bra olja. För den modigaste: ”Q8 T 750” SAE 15W-40. 20 lit. kostar ca 500 :- (Gr1+tills.) Produktdatabladet fyller en hel sida A4. API CI -4/SL Passar bensin /diesel. Strängaste normerna för Volvo, MAN, Caterpillar etc. ACEA E7, E5, B4, A3.

Den som tycker att ovanstående verkar konstigt, kör vidare som vanligt. Min enda avsikt var att väcka bilägarnas medvetande vid val av olja, upplysa om rådande missförstånd och köpa rätt för pengarna.

Vi hörs. Farbror Bo.

-----

AcuraJan: Tackar för bra info. Jag sökte direkt och hittade http://www.swedol.se. De har en webshop, och kampanjpris på motorolja, 140 kr + moms för 4l - helsyntet. Bara synd att jag inte läste detta innan senaste servicen som jag gjorde nyligen. Denna olja är alltså bättre än Biltemas, fast Biltema har högre klassning?

Frenchie: Jag tycker nog fortfarande att Agrol Spectra (5w-40) på 20-litersdunk är ett förbannat bra köp.

Billy: Instämmer med Frenchie, det är en bra och billig olja. Jag kör med den i alla mina bilar.

Datmbn: Fråga till Bo!! Du skrev att oljan innehåller 3. Pour Point depressors – förhindrar paraffinet i oljan att kristallisera vintertid. Vet du vad det är för ämnen??

-----

Farbror Bo: Svar till Jan och andra intresserade:

1. Mineralolja (raffinerad mineral som basolja) funkar lika bra som äkta syntet (t ex. olefin oligomer, polyol ester som är ”handplockad” plast) i början, tills tillsatserna gör sitt arbete, men efter 700-800 mil börjar koksbildning, oxidering, (icke önskvärt viskositetsökning som följd) etc. att försämra oljekvalitèn. Tillsatspaketet som hjälpte till att hålla en viss kvalitetsklass är borta… Täta oljebyten hjälper inte till för livslängden (på motor) därför att oljan, oavsett tillverkare är riktigt smutsig i förpackning och det är oljefiltret som skall rena den. För motorolja på mineralbas är därför ämnets kvalitè (från världsdel) viktigt och förädling med tillsatser ger önskad produkt

API (USA)-systemet (ex. kod SJ / CF); ACEA -Europa( ex. A3/B3 ) beskriver(garanterar?) kvalitén hos en slutprodukt . SAE systemet är en viskositetsklassificering, (ex 5W-40) beskriver multigrade oljor-deras flytbarhetsförmåga i en temperatur interval, men ej kvalitèn.

Vad är oljekvalitè? Som slutprodukt (väldigt kort sammanfattning):

Lägsta flyttemperatur – pumpbarhetsförmåga

Flampunkt – lägsta temp vid bildning av antändbara ångor

Viskositet vid 40 Celsius

Viskositet vid 100 Celsius

Viskositetsindex – VI. Oljans stabilitet mot temperaturförändringar Högre VI = bättre olja. Normal VI = 120(Castrol GTX 3). Hög VI= 150-170 ( ex Red Line 5W-40 mm Castrol RS etc )

Viskositet vid hög skjuvhastighet/hög temperatur – HTHS test .Testet bestämmer oljans verkliga viskositet vid hög skjuvhasdtighet som i en vevstakslager tex.

Allt ovanstående (och lite till) går att läsa i produktdatabladet för resp.produkt.

Äkta syntetisk basolja(olefiner och estrar med ursprungligen hög VI =120-140)klarar av ovanstående normerna med råge utan så stort behov av tillsatser därmed är lång livslängd med bibehållen kvalitè självklara. Som slutprodukt är: Castrol Formula RS 0W/40; Shell Helix 0W/30; Statoil Laser Way 0W/30; Q8 Formula Super plus 5W/40, Swedol helsyntet5/40 och många andra. Jag har läst produkt/säkerhetsdatabladen. Därmed godkänner priset. Agrol Spectra? - varför inte, om den uppfyller definitionen om helsyntetisk olja av grupp4 som bas (olefiner och estrar). Mycket höga effektuttag ur mindre cylindervolym, väldigt snäva toleranser i moderna motorer kräver medvetet val av olja. Vissa motortillverkare (Audi, Ford) skräddarsyr särskilda oljor därmed priset på upp till 200 kr/litern. Man kan vara slavisk eller inte om vi hjälps åt på forumet. Och är man däremot ”oljemedveten” då är det lätt att översätta fakta och anpassa köpet efter sin plånbok och behov. Hittar man Swedol eller Agrol spelar ingen roll, bara vi inte är grundlurade prismässigt och betalar överpris för något som inte är äkta. (Men man skall inte ”missbruka” syntetolja som kan ha frätande effekt på packningsmaterial på äldre motorer )

Genom ”hydrofinishing”, ”hydrockracking” tillverkas mineralbasolja (grupp 3 är billigare att tillverka) som ingår i tex. slutprodukter som : Castrol TXT Softec 5W/30 helsyntet, Shell Helix Ultra 5W/40 helsyntet, Statoil Laser Way 5W/40 helsyntet , Q8 Super Syntet 5W/40 .Det är bra oljor, inga tvivel. Men för benämningen ”helsyntet” betalas 150-160 kr/liter eller 400-600 kr/4liter. Det är på tok för mycket för en principiell bedrägeri (tycker jag).

2. Oljepriserna drivs av en marknad som är väl orienterad mot en bilägare som är märkesinriktad, välbetald och inrutad i påståendet att pris och kvalité går hand i hand…ibland. Och varje gång Alonsos hjälm syns i TV-rutan då betalar vi en slant med hoppet att resultaten av all utveckling inom motorsport hamnar i våra bilar, hoppas vi. Tyvärr är vi så vana att påverkas först av reklam. Fakta som är så tidskrävande kommer i andra hand, men det skall alltid finnas att komplettera helhetsbilden. Vi bilägare behöver detta. Ledsen om jag startar en debatt men allmänt är jag besviken på en eftermarknad som jag har varit verksam i så många år och som har omvandlats till en gigantisk industri där den enskilde bilägaren ska vara en vilsen ”mjölkko” och tittar man på det totala kostnaden för service och reparationer undrar jag om idag gör vi bättre bilar, hela det här duttandet på verkstan stup i ett…

Svar till datmbn: Vax( parafin) i mineraloljor kristaliserar vintertid och komplett "devaxning" är ej ekonomisk därför används: (eng. benämning) - wax alkylated naphtalene, - wax alkylated phenol, - polymetakrylates. PS.Jag sågar ingen motorolja. Men för mellanskillnaden i pris är det bättre gå på bio eller köpa öl och pizza...

-----

Göran W: Det är mycket intressant att läsa Farbror Bo´s utläggningar om olja. Tyvärr är man så okunnig att det lätt blir som det gamla skämtet: Det låter enkelt men vänta bara tills jag förklarat! Det skulle onekligen vara en välgärning om du skulle vilja göra en liten rekommendationstabell med olika parametrar: Åretruntkörning, Sommarkörning, Söndagsåka, mm. för både äldre och nyare modeller/motorer. Eventuella skillnader mellan "nybil" och sliten motor. Gärna även med ett budgetalternativ för dem som har begränsad plånbok. Ämnet som sådant är ju ibland liktydigt med religion men fakta är mycket välkomna!!!

-----

Farbror Bo: Till Göran W :

Jag kan uttala mig (rekommendera) för motorer äldre än 2000. Man ska respektera motortillverkarnas krav och att vara för snål kan vara dyr affär… Särskilt är de nyaste dieselmotorerna extremt påfrestade, så följ instruktionsboken. Jag har alltid experimenterat för att tänja på gränserna och kolla ”läget”, då får jag bekräftelse… Jag hade en MB 240D – 79. Hela vänstersidan renoverades med Biltema delar : bromsar, framvagn, fjädrar, bussningar, vajrar – ja, allt som fanns tillgängligt. Högersidan blev Mekonomens. Körde i 5 år utan att ens märka någon skillnad…Därmed dödade jag en debatt för mig själv…Galen eller? Personligen skulle jag använda Swedol (det är ju Q8 rakt genom) 5W-40 helsyntet i samtliga nya motorer – diesel biodiesel biogas etanol, turbo, trimmade etc, samtidigt vill jag inte att någån på forumet lider av mina råd. Men nu till ämnet: Är en motor sliten – dålig kompression, slitna oljetätningar, packboxar etc. då är det givet att ingen olja hjälper eländet. Sedan är det enkla val med tanke på pris och data från Swedol. Det är inte så att jag predikar för Swedol, utan det är bara fakta och pris som lockade mitt intresse. Besökte nyligen Agrol på nätet: det finns produkt/säkerhetsdatablad. Om Spectra är prisvärt på 20 lit. dunk, så varför inte. ”F1Zenith” är på syntetisk bas - för nyare motorer helt ok. Fast priset vet jag inget om. Bara man inte betalar 600 kr/4liter

Alt1 – budgetvarianten (men bra!)

För motorer äldre än 1985–86 (med eller utan turbo bensin/diesel, åretrunt ) – Q8 T 750. Pris 20 liter = 457+ moms. Så prisvärd och bra. Tillverkad på mineral bas – då är man säker på att oljan är kompatibel med packn.material. SAE 15W-40. Passar utmärkt bensin och diesel. Klass: API CI- 4/SL: ACEA E7, E5, E3, B4, B3, A3. Uppfyller och överträffar väldigt stränga krav från: Volvo, MAN, Cummins, Caterpillar. MB etc. (Vi får inte glömma att entreprenadmaskiner jobbar på full gas livet ut – våra kära bilar ibland…) Byt vid 1000 mil. Lägsta pumpbarhet : -25 (är det kallare, kör med Swedol delsyntet 10W-40, klarar -30) Viskositetindex: 135 (helt ok). Viskositet vid 40 Celsius :104. Viskositet vid 100 Celsius : 14. För mer info: besök OkQ8.se

Alt 2. lite dyrare: Swedol delsyntet 10W-40 – Endast 4l dunk . mineralbas, åretrunt-olja, alla motorer förutom turbo (helst helsyntet i en turbomotor!). I fall 5W-40 helsyntet förorsakar läckage ( PAO är frätande mot vissa packn.material, tyvärr.) då är det mycket bra alternativ. Pris (ofta hamnar i kampanjpris ) 117 +moms, tror jag. Byt vid 1000 mil.

För motorer 86- 2000, även för bensinmotorer från 2000 till idag och även äldre än 86 med turbo eller högprestandamotorer skulle jag själv utan tvekan använda Swedol (Q8 5W-40. Oljan är en budgetvariant för helsyntet – ca 250 spänn för 4 liter och överlägsen prestanda. Det är billigt. Byt vid 1500 mil. Det ända orosmomentet är hur tätningar i äldre motorer accepterar den syntetiska basoljan? För toppmoderna dieslar skulle jag följa instr.boken. I allmänhet gäller: kallstarter och korta sträckor -1000mil max+oljefilter av bra kvalité - långkörning (Sverige): – 15000mil max+oljefilter av bra kvalité (gärna ej Biltema). -turbo, husvagn, Autobahn, hårdkörning, Spannien etc.: äkta syntet eller 20W50 om inte tätningarna tål syntet. - tävla 10W-60 (dyrt) Red Line, Castrol (ex Mekonomen)

- byt luftfilter, jag menar verkligen - byt luftfilter. Jag har sett ( och sparat!) 10 – 12 år gamla luftfilter som borde bytas vid de obligatoriska service besöken på en märkesverkstad. Skandal! Byt efter varje 3-4000mil Det är en billig satsning. Framförallt för dieselmotorer som kräver mer luft, skulle jag rekommendera 2ggr/år

-håll oljenivån gärna vid det översta strecket. Det brukar skilja ca en liter mellan gränserna och det är för mycket underskott vid hårdare körning. Lycka till.

Ta med en nypa salt det här med ”försämrad oljekvalitè”.Våra bilar skrotas pga. rostangrepp, sällan pga. motorslitage Det händer på sikt och inget direkt just nu. Det som händer är att om motorn är en högpåfrästad turbo är det synd om turbon som får smörjas med bränd och oxiderad olja. Helst en högkvalitativ olja med längre bytesintervall än sämre kvalité och täta byten. Oljebyten vid 5000 km är onödigt ofta, även om det står i instr.boken - då gäller det äldre bilar och då fanns inte olja med dagens prestanda. Den största skillnaden mellan äldre och nya oljor är det att då i tiden blev motorn smutsig och oljan ren, nu är det tvärtom. Så ska det vara. Svart olja= bra jobbat.

I en oljespecifikation står max. tillåten mängd av hårda partiklar(metaller, oxider, keramer etc) som inte ingår i sammansättningen men följer med oljan från ledningar, pumpar, tankar osv.Det lärde jag mig på en transmissionsavdelning på Volvo som var extra noga med renheten. Jag tycker att filterbyte vid 500 är lite overkill, vi i många fall använder sällan oljans toppegenskaper. Det finns en kille Västerås som byggde om oljesystemet och med extra rening kör 8000mil. Honom vill jag träffa nån gång… Q8 T 750 klarar av upp till 10000 mil i en lastbil. Otroligt men det tror jag på. Ordentlig rening och kylning ger effekt,det vi saknar i våra bilar…tyvärr.

-----

Kjell H: När jag köpt en gammal bil (köper inga nya), brukar jag tappa ur den gamla svarta oljan och ersätta den med ny (Agrol Spectra). Efter 200 mil är det dags för filterbyte och då känner man på vikten att filtret är fullt med skit. Efter ytterligare 2-3 hundra mil, olje och filterbyte (mycket lättare). Sen kör jag max 800 mil mellan bytena. Bryr mig inte om vad biltillverkarna och oljebaronerna rekommenderar. Oljan innehåller en massa mjukgörare och andra finesser med begränsad livslängd. När dom slutar verka(runt 1000 mil), kan man lika gärna köra på gammal spillolja, den smörjar också. Spilloljan är bra till rostlösning på diverse bildelar och skruvar, men inte i motorn. Många har ju problem med ventiltätningar och annat på sina bilar. Hade oljan bytts i tid, hade det inte varit några problem. Även den billigaste extrapristoljan är bättre än gammal olja. Personligen använder jag enbart Agrol Spectra, kan vara snål annars, men den är inte dyr. Har man en gammal bil som drar olja, skall man inte fylla på. Byt olja, kör max 500 mil och byt igen, stor chans att den slutar ta olja. Om man däremot fyller på olja hela tiden, drar den bara mer, testa.

Anbj: Några ord till Farbror Bo. Det är glädjande att du lagt så mycken möda på att läsa på. Tack dessutom för att du lagt möda på att dela med dej av kunskaperna. Det märks att du lärt läxan att det är det enda som fungerar i ”oljereligionsträsket” är att vara påläst. Jag kan själv för lite om oljor för att resensera dina redogörelser. Kan bara konstatera att inget av det du skrivit går på tvärs med det jag tidigare visste. Har dessutom kasserat in en och annan aha-upplevelse. Ser fram emot mer från dej.

AcuraJan: Lidl säljer motorolja med klassning SJ/CF (tillräckligt för min Xsara -03) som är tillverkad i Tyskland. Det står inget om syntet på framsidan, men läser man det finstilta står det att den har syntetiska tillsatser. Nackdel? jo "bara" 15W40. Det duger ju att köra på på sommaren, och för mig även på vintern eftersom jag har varmgarage. Pris? 119kr för 5l om jag minns rätt. Är denna olja jämförbar med t.ex. Biltema? (bortsett från 15W).

-----

Farbror Bo: Några rader till AcuraJan:

Snälla Jan, köp inte ölja på Lidl oavsett hur den är klassad, den är kanske ok för pengarna men det finns mycket bättre alternativ, läs gärna vad jag rekomenderade i tidigare inlägg. Vill du köra 15W/40 köp på Swedol 20l. "Q8 T 750"- absolut topkvalitè för bensin/diesel.kostar ca 450+, då för du en literpris på ca 30 kr. En gång till -den här oljan på mineralbas slår allt som hela marknaden erbjuder.Gå in på q8 hemsida och läs produktdatabladet för oljan- ett så omfattande godkännande från så "tunga" motortillverkare är svårt att hitta. AcuraJan: Har inte tänkt köpa Lidls olja, men dunkarna står där och lockar med lågt pris. Att köpa 20l dunk är nog inget för mig, Xsaran ska ha tre liter. Minst 5W vill jag nog använda, för säkerhets skull, då jag inte har motorvärmare heller, man står ju inte alltid i garaget. Under åtta timmar på arbetsparkeringen hinner motorn bli ganska kall också. Kom på en fråga till, 5W30 olja eller lägre ska vara bränslebesparande. Av någon anledning är denna olja ofta någon/några hundringar dyrare. Blir förbrukningen märkbart lägre med denna olja? Kanske så låg att det lönar sig?

Farbror Bo: Till AcuraJan:

Din Xara automat skulle trivas utmärkt med helsyntet 5w/40 från Swedol med bytesinterval 1500 mil. Varför? 1.du har en ej turbopåfrestad vanlig motor. 2.automatlådan gynnar motorn och belastar optimalt d.v.s genom automaten får du garanterad nästan dubbell livslängd på allt som roterar inklusive resten av drivlinan och upphängning. 3.för ca 250 kronor får du i oljevärldens bästa skydd - så bra är äkta syntet på polyalfaolefins bas. Det som är synd är att vid nästa oljebyte kastar du bort olja med oförändrade smörjegenskaper fast med rester av förbränningen som kan inte avskiljas med dagens (i våra bilar) reningssystem, tyvärr. 4. 5W/30 har "för tunn" övre gräns och jag skulle föredra skydd istället för besparing som är bara några kronor totalt, därför äkta syntet 5W/30 är svårt att hitta under 120kr/lit. Hittar du billigare då är det inte äkta syntet som använder syntetiska estrar =svindyrt. Då sparar man inget genom att använda 5W/30... egentligen. 5.Ang bränslebesparing:det specificeras ett teoretiskt värde på ca 2.5% för avsedda oljor men hur märker man det? Jag skulle inte lita enbart på en färddator, det är så många andra faktorer som spelar... vi märker inget - det är ett lab.test som avgör, därmed ett + i reklamsyfte.mvh Bo Kjell H: För er som inte blivit tillräckligt förvirrade, rekommenderas senaste AutoGenial(217)."
_____________________
C5 V6 3,0 Exclusive automat -01
C5 Break 2,0 -04
Berlingo 1,4 -03
Fiat Barchetta -97
Moto Guzzi V1000 Convert -75
Honda Goldwing -86
Ferguson TEA -55
Fram King Clipper -62
Crescent Compact -81
Gilson 835 -67
+ mycket bråte.

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Var är tråden om oljor av farbror bo?

Inlägg av AcuraJan »

Fortfarande intressant läsning, men han rekomenderar Swedolen till alla nya bensinmotorer.
Gäller detta även fast som C5an motorn ska ha högre klassning än SJ/CF, C5 har ju SL/CF som lägsta??

C5an är ju tydligen väldigt kinkig på olja dessutom, jag hittade en Castrol Magnatec 5W-30 på Bilia Ford här i Västerås för 280kr 4 liter. Och den gjorde faktiskt underverk på motorgången. Skulle den gå ännu bättre på en olja för 800kr eller kanske Swedols syntet?
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

frenchie
Activa
Activa
Inlägg: 6271
Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Orust
Kontakt:

Re: Var är tråden om oljor av farbror bo?

Inlägg av frenchie »

Bra kopierat!
Bild

xmjohannes
20 bar
20 bar
Inlägg: 207
Blev medlem: 08 maj 2007, 14:02
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örebro

Re: Var är tråden om oljor av farbror bo?

Inlägg av xmjohannes »

:mrgreen: ännu ett lyckligt slut :mrgreen:
XM V6 berline -92 aut
C5 2,0 HDI160 tourer -11 man



Haft: XM V6 break -92, XM 2,1TD break -93 och -98, XM 122 berline -90, Xantia 1,8i break -96, BX 14RE -89, C4 VTi 120 -11, C5 2,0 HDi break -03 man

Användarvisningsbild
ds23
70 bar
70 bar
Inlägg: 1431
Blev medlem: 13 nov 2002, 17:56
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderbärke ute i skogen
Kontakt:

Re: Var är tråden om oljor av farbror bo?

Inlägg av ds23 »

AcuraJan skrev:Fortfarande intressant läsning, men han rekomenderar Swedolen till alla nya bensinmotorer.
Gäller detta även fast som C5an motorn ska ha högre klassning än SJ/CF, C5 har ju SL/CF som lägsta??
Tror den klassningen på Swedols har gått upp.... Jag jämförde med vad som är rekomenderat till min C5 HDi och då matchade Swedol spectra. Det var i våras.
75 John Deere 2030, 74 DS23 H Pallas,2014 C4, 67 Daisie äkta hälft

Skriv svar

Återgå till "XM - Motor och drivning"