Kamremsbyte

Inlägg angående motor, koppling, drivaxlar etc.
ulfpet
20 bar
20 bar
Inlägg: 380
Blev medlem: 21 nov 2002, 11:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden Västerbotten Burträsk

Kamremsbyte

Inlägg av ulfpet »

Jag har svårt för att hitta i sökfunktionen. Är det någon som har en bra instruktion till kamremsbyte på en 2.1 td-93.
Ulf

ulfpet
20 bar
20 bar
Inlägg: 380
Blev medlem: 21 nov 2002, 11:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden Västerbotten Burträsk

Re: Kamremsbyte

Inlägg av ulfpet »

Just nu är det mest akut att få veta hur man hittar alla skruvar till den bakre kamremskåpan. Den är halvlös men jag hittar inte den skruv som troligen sitter mot torpeden?
Jag har laddat hem manualen från "Eberman", men vet inte hur man ska hitta i den för att hitta kamremsbyte?
Ulf

Bosse
70 bar
70 bar
Inlägg: 1340
Blev medlem: 16 nov 2002, 20:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, norr om Sundsvall

Re: Kamremsbyte

Inlägg av Bosse »

Menar du den övre kåpan? Den sitter med en enda skruv en bit ner på kåpan relativt långt bak plus det plastfäste du ser överst som vrids runt ett kvarts varv. Övre kåpan kan också vara besvärlig att få bort när du lossat den. Det sitter en grov kabelstam mot den som kan vara bökig att komma förbi. Största problemet med kamremsbyte på den motorn är annars att det är trångt och ofta svårt att se hur sakerna hänger ihop. Jag har haft både Haynes, instruktioner som följde med kamremssatsen och Citroëns verkstadshandbok till hjälp, men det var ändå problem att förstå hur allt satt fast och skulle göras.
DSCXBXXMC5

Det ska inte göra ont att köra bil!

ulfpet
20 bar
20 bar
Inlägg: 380
Blev medlem: 21 nov 2002, 11:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden Västerbotten Burträsk

Re: Kamremsbyte

Inlägg av ulfpet »

Tack, jo trångt är det och jag skulle absolut behöva en bra instruktion. Det löste sig med kåpan.
Ulf

ulfpet
20 bar
20 bar
Inlägg: 380
Blev medlem: 21 nov 2002, 11:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden Västerbotten Burträsk

Re: Kamremsbyte

Inlägg av ulfpet »

Jag har problem med att hitta hålet som man ska låsa svänghjulet med. Är det någon som har en bra beskrivning på hur man hittar det, och vilken diameter och utformning det ska vara på "verktyget" som man låser svänghjulet med?
Ulf

vette461
Inlägg: 43
Blev medlem: 01 jun 2010, 22:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Spanien

Re: Kamremsbyte

Inlägg av vette461 »

Lite sent antar jag.

Jag har lärt mig att ibland gar det fortare att ta bort mer än absolut nödvändigt för att byta delar.
I detta fall tog jag bort startmotorn direkt istället för att försöka hitta halet utan att se det.
Tror ett 8mm borr passa bra, eller insex nyckel som jag använde.

ulfpet
20 bar
20 bar
Inlägg: 380
Blev medlem: 21 nov 2002, 11:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden Västerbotten Burträsk

Re: Kamremsbyte

Inlägg av ulfpet »

Det blev lite mer problem, om det är någon som har vipparmar till avgassidan till en 2,1 td skulle jag gärna köpa dessa, alltså 4 st.
Ulf

Skriv svar

Återgå till "XM - Motor och drivning"