Oljebyte och filter
-
- 70 bar
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Oljebyte och filter
Jag har en Dyane 81a som jag haft 2-3 år.
Funderar på oljebyte.
5W40 helsyntet verkar vara tipset.
Kan man köpa det på OK, filter finns också där tror jag?
Växellådan...
Finns det nåt enkelt sätt se oljenivån i växellådan, och om den behöver bytas.
Funderar på oljebyte.
5W40 helsyntet verkar vara tipset.
Kan man köpa det på OK, filter finns också där tror jag?
Växellådan...
Finns det nåt enkelt sätt se oljenivån i växellådan, och om den behöver bytas.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
-
- Activa
- Inlägg: 5436
- Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
- Medlem i SCK?: Ja
Re: Oljebyte och filter
OKQ8-oljan duger gott.
Men om de har oljefilter vet jag inte.
Skulle du finna passande oljefilter hos OKQ8 så var vänlig berätta detaljnr här på forumet.
Köper själv endast originalfilter.
Beträffande växellådan så finns en nivå-/påfyllningsplugg på högra sidan(vänster när du står framför bilen )
Men om de har oljefilter vet jag inte.
Skulle du finna passande oljefilter hos OKQ8 så var vänlig berätta detaljnr här på forumet.
Köper själv endast originalfilter.
Beträffande växellådan så finns en nivå-/påfyllningsplugg på högra sidan(vänster när du står framför bilen )
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
-
- 70 bar
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Re: Oljebyte och filter
Du menar vanlig mineralolja på OK?
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
-
- Activa
- Inlägg: 5436
- Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
- Medlem i SCK?: Ja
Re: Oljebyte och filter
Du frågade om OKQ8´s helsyntet 5W40, eller hur?tomasojohansson skrev:Du menar vanlig mineralolja på OK?
Det är den oljan som jag menar duger gott.
Är du medlem i OK så får du just nu köpa den till nedsatt pris.
379:- för 4 liter mot ordinarie pris 529:- = 150:- rabatt.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
-
- 70 bar
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Re: Oljebyte och filter
Oljefilter till 2CV finns i OKs oljefilterkatalog i butiken, nr3139.
Däremot fanns de inte på hyllan.
Beställde två i torsdags.
Får se om det funkar.
Däremot fanns de inte på hyllan.
Beställde två i torsdags.
Får se om det funkar.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2615
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ludvika
Re: Oljebyte och filter
Finns passande filter på Mekonomen också. Mahle OC5.
MvH Tomas R
2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12
2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12
-
- 70 bar
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Re: Oljebyte och filter
Borde inte traditionell mineraloja fungera bättre på en så enkel gammal motor.
Syntetoljan är väl tunnare?
Jag har en del knack i motorn som kanske kommer från kolvbultar.
Tjock mineralolja borde ge mindre knack?
Eller kan man tillsätta något som tjockar till oljan?
Syntetoljan är väl tunnare?
Jag har en del knack i motorn som kanske kommer från kolvbultar.
Tjock mineralolja borde ge mindre knack?
Eller kan man tillsätta något som tjockar till oljan?
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
-
- LHS
- Inlägg: 17289
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Oljebyte och filter
Nja, viskositetsindex är samma oavsett om oljan är syntetisk eller mineralbaserad. Vatten betraktas som "0". Skillnaden ligger mest i friktion och värmeavledning.
Den första siffran anger egenskaper vid kall motor. Påverkar ffa vid start.
Den andra vid varm dito. Om du vill ha en "tjockare" olja så är det alltså den senare som bör öka. Oavsett syntet eller mineral!
Moderna motorer har t.ex. mindre spel/tolerans i lager och kugghjul. Här är syntetoljan närmast nödvändig då den klarar att "bära" i tunnare lager. Delvis pga diverse kemiska tillsatser.
Om man har en "gammal och sliten" motor med mycket fastbrända avlagringar kan en syntetolja "tvätta bort" dessa och under en period skapa onormalt hög oljeförbrukning. Täta nivåkontroller och filterbyten anbefalles.
För övrigt brukar oljekvalitet vara som religion..... Så har jag alltid gjort utom när jag blev tvungen att..... och då gick det åt h-e!
Den första siffran anger egenskaper vid kall motor. Påverkar ffa vid start.
Den andra vid varm dito. Om du vill ha en "tjockare" olja så är det alltså den senare som bör öka. Oavsett syntet eller mineral!
Moderna motorer har t.ex. mindre spel/tolerans i lager och kugghjul. Här är syntetoljan närmast nödvändig då den klarar att "bära" i tunnare lager. Delvis pga diverse kemiska tillsatser.
Om man har en "gammal och sliten" motor med mycket fastbrända avlagringar kan en syntetolja "tvätta bort" dessa och under en period skapa onormalt hög oljeförbrukning. Täta nivåkontroller och filterbyten anbefalles.
För övrigt brukar oljekvalitet vara som religion..... Så har jag alltid gjort utom när jag blev tvungen att..... och då gick det åt h-e!
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- 70 bar
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Re: Oljebyte och filter
Enligt folk som kan olja så är mineral15w40 bättre för 2CV.
Är de det fel?
20w50 är snäppet tjockare än 15w40.
Luftkylda motorer kanske mår bättre av den, eftersom kylningen antagligen är sämre.
Varm motor - tjockare olja
Är de det fel?
20w50 är snäppet tjockare än 15w40.
Luftkylda motorer kanske mår bättre av den, eftersom kylningen antagligen är sämre.
Varm motor - tjockare olja
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
-
- LHS
- Inlägg: 17289
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Oljebyte och filter
Jag har inga egna erfarenheter av 2cv men skulle nog stanna vid 15-40. Sen börjar det bli segt.....
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- Activa
- Inlägg: 5436
- Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
- Medlem i SCK?: Ja
Re: Oljebyte och filter
Jag har de senaste decennierna kört mina 2CV på Biltemas 5W40 helsyntet.
Nuvarande 2CV i ungefär 20 år.
Kör visserligen inte så mycket.
Men byter ändå olja och filter varje år.
Nuvarande 2CV i ungefär 20 år.
Kör visserligen inte så mycket.
Men byter ändå olja och filter varje år.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
-
- 40 bar
- Inlägg: 427
- Blev medlem: 15 mar 2009, 20:22
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Frövi
Re: Oljebyte och filter
Jag har haft min 2CV i 20 år och körde de första 17 på Biltemas syntet 5W50. För några år sedan köpte jag en utbytesmotor från Burton. Eftersom de tydligt rekommenderade mineralolja 15W40 alt 20W50 kör jag nu på Biltema Classic 20W50. Jag märker ingen som helst skillnad. Jag byter liksom attraction olja och filter varje vinter oavsett hur mycket jag kört under säsongen.
/Hans 2CV Club 652cc -87
-
- 70 bar
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Re: Oljebyte och filter
Enda invändningen är att 20w50 kan ge problem om temperaturen sjunker.
Här uppe kan det bli ner mot noll mitt i sommaren ibland.
Här uppe kan det bli ner mot noll mitt i sommaren ibland.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.