Varm Dyane svårstratad.

Allmänna frågor om 2CV, Dyane, Mehari, Ami6, Ami8 ....
Skriv svar
tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Varm Dyane svårstratad.

Inlägg av tomasojohansson »

När jag startar den kall går den oftast igång direkt.
När jag sen lämnar den tjugo minuter får jag alltid veva en stund innan den startar.

¿Finns det något knep? ¿Eller är det bara så?

Det verkar lättare starta den rullandes ner för en backe då, kanske min startmotor behöver renoveras, den låter inte kul.
Jag startar med choke utan gas kall.
Utan choke men med gasen i botten varm, det är väl rätt?

Dyane 81.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Svårstartad varm

Inlägg av astro »

Helt rätt, bensinen avdunstar pga motorvärmen = för fet blandning i insuget= svårstartad. Hur länge måste du köra startmotorn vid varmstart?

tjipp, astro

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Svårstartad varm

Inlägg av tomasojohansson »

Jag vet inte, 5-10 sekunder kanske.
Hur kan det bli för fet bränsleblandning om bensinen avdunstat?
Och borde den inte avdunsta mer när man lämnat bilen med varm motor, plus att den stått över natten och ännu mer bränsle hunnit avdunsta.
Jag förstår inte hur det skulle hänga ihop.

Vid kallstart kan man ju dessutom pumpa med gasen några gånger för att få in mer bränsle.
Vid varmstart verkar det som om det motsatta gäller, kanske är det nertrampet med gasen som gör den sur istället?
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Svårstartad varm

Inlägg av astro »

Bensinen avdunstar ut i luftfiltret/ insug= för fet blandning, vädras ut efter ett tag. Bara du trycker ner gaspedalen långsamt så aktiveras inte accpumpen (om du har någon) i förgasaren och mycket frisk luft strömmar in = magrare blandning. 5-10 sek är inte så farligt, låter normalt. En del bilar får mala längre än så vid varmstart.

tjipp, astro

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Svårstartad varm

Inlägg av tomasojohansson »

Aha
Fattar
Förklar att det kan lukta lite bensin.

Är det läge renovera startmotorn i alla fall?
Den låter liksom "ansträngd", men funkar annars bra.
Kolen brukar ju bli dåliga med åren, om jag minns rätt.

Annars går det ju bra att veva också.
Ganska skön säkerhet som bara bilar med små motorer har,
ID/DS hade vev, men starta en tvålitersmotor med vev är inte lätt.
Veva GS borde vara hyfsat lätt?
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Användarvisningsbild
KerstinO
40 bar
40 bar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 dec 2008, 14:27
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Orust

Re: Svårstartad varm

Inlägg av KerstinO »

Detta har många råkat ut för, har diskuterats förr:
http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=12&t=73655

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5765
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Svårstartad varm

Inlägg av totteni »

Ja det första man gör när en bil är tjurig är en rejäl service, kolla, justera och eventuellt byta brytare. Ställa in tändningen, kolla tändstift och gnistgapet, kanske byta stift. Koll och rengöring av tändstiftskablar och anslutningar. Om allt det är i bästa skick och den sen är lika tjurig så är det det där med tändspolen och startmotor mm.
:sck :2cv

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Svårstartad varm

Inlägg av tomasojohansson »

Jag har kollet tändläget. Lite klurigt det med, hitta det lilla hålet tog en stund.
Gnistgapet på tändstiften, som var på tok för stort, men 2 cv sliter vist mer på stift än vanligt tack vare gnista på varje varv.
Har aldrig haft ut fläkten för att kolla brytarna.
Verkar lite bökigt, man måste visst skruva av fronten?
Och att få lös fläkten är väl inte heller så lätt, enklast mad sån mutterdragarare som slår lös?
Sen ska den väl dras till rätt moment, med tunn 14mm långhylsa, biltema har en har jag förstått, den jar jag köpt.
Hur ska man då hålla emot svänghjulet när man drar till rätt moment?
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Svårstartad varm

Inlägg av alfp »

Montera ett relä till tändspolen så den får rätt spänning sen är startproblemen borta.
Givetvis måste ju brytare tändläge och övrig service göras ändå.
Byta brytare
Ta bort gallret för fläkten
Skruva sedan loss fläktens centrummutter och tag något rör som passar i hålet ex 30 cm långt, knacka på det i sidled så lossar fläkten
Brytarna sitter sedan under ett lock med 4 skruvar Se till att packningen är hel i locket före återmontering
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5765
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Svårstartad varm

Inlägg av totteni »

En 14 mm tunn hylsa som passar bör du absolut inte köra med mutterdragare, risken är stor att hylsan går i bitar. Lägg i högsta växeln och dra handbromsen. Brukar inte vara så himla hårt att få loss skruven med ett normalt skaft. Sen som alfp säger. Nåt som passar i hålet, knacka i sidled tills fläkten släpper konan. Se till att konorna, på axel och i fläkten, är riktigt ordentligt rena innan du sätter dit fläkten igen. Putsa gärna lätt med fint slippapper och tvätta av med T-sprit. Dra skruven med 48 Nm.
:sck :2cv

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Svårstartad varm

Inlägg av tomasojohansson »

Satte i en ny tändspole nu för att se om det förändrar någonting.
Men!
Då hittade jag en sladd som var isärdrgen...
Kabeln kommer ut från fläkthuset tillsammans med kabeln till tändspolen, den är svart, och kabeln efter det stift som var isärdraget är grön, och går in i kabelhärvan som går bakåt.
Vad kan det vara för sladd?
Jag satte i den i alla fall.

Så det är bara grillen, det myggnätsliknade gallret och fläkten som behöver tas bort när man ska kolla brytarna, inte frontdeleln där stötfångaren sitter?
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Svårstartad varm

Inlägg av alfp »

Kabeln är till oljetrycksgivaren, den skall vara kopplad om oljetryckslampan skall fungera.
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Svårstartad varm

Inlägg av tomasojohansson »

Ja, det stämmer.
Tack för det!
Den dioden och den till varningsblinkers lyser tydligt,
men dioderna som indikerar binkers och hellyse syns väldigt väldigt svagt,
syns bara när det är helmörkt ute.
Vad kan det bero på?
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Svårstartad varm

Inlägg av attraction »

alfp skrev:Montera ett relä till tändspolen så den får rätt spänning sen är startproblemen borta.
Givetvis måste ju brytare tändläge och övrig service göras ändå.
Byta brytare
Ta bort gallret för fläkten
Skruva sedan loss fläktens centrummutter och tag något rör som passar i hålet ex 30 cm långt, knacka på det i sidled så lossar fläkten
Brytarna sitter sedan under ett lock med 4 skruvar Se till att packningen är hel i locket före återmontering
Fläkthjulet är monterat med en SKRUV med 14 mm nyckelvidd.
Locket över avbrytarkontakterna sitter med 3 (TRE) småskruvar.
Glöm inte att byta det viktigaste = KONDENSATORN.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Svårstartad varm

Inlägg av attraction »

tomasojohansson skrev:Jag har kollet tändläget. Lite klurigt det med, hitta det lilla hålet tog en stund.
Gnistgapet på tändstiften, som var på tok för stort, men 2 cv sliter vist mer på stift än vanligt tack vare gnista på varje varv.
Har aldrig haft ut fläkten för att kolla brytarna.
Verkar lite bökigt, man måste visst skruva av fronten?
Och att få lös fläkten är väl inte heller så lätt, enklast mad sån mutterdragarare som slår lös?
Sen ska den väl dras till rätt moment, med tunn 14mm långhylsa, biltema har en har jag förstått, den jar jag köpt.
Hur ska man då hålla emot svänghjulet när man drar till rätt moment?[/
Endera håller du emot med en stor flatspårsskruvmejsel mot startkransen vid startmotorn.
Personligen lägger jag en "nollnolla" (liten skiftnyckel) runt en delningsskruv så att skiftnyckeln "hugger tag" i startkransen så man har båda händerna fria.
(Mäktar inte med att närmare förklara hur "nollnollan" ska placeras :oops: )
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

Skriv svar

Återgå till "A-modeller - Allmänna frågor"