Min nya Dyane skulle ha 28hk ...

Allmänna frågor om 2CV, Dyane, Mehari, Ami6, Ami8 ....
Rydh
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 aug 2016, 18:12
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Min nya Dyane skulle ha 28hk ...

Inlägg av Rydh »

... men i regbeviset stog det 18hk.
Förgasaren ser väldigt stor ut för 18hk.
Är det någon som vet vad det är för motor som jag har?
20160830_171859.jpg
20160830_171832.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

torapp
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2615
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ludvika

Re: min nya dyane skulle 28hk

Inlägg av torapp »

602cc M4. Satt i Dyane D6 fram till september -68 då den ersattes av den nyare M28.
MvH Tomas R

2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...

Inlägg av Mickel »

Här finns fakta om motorerna: Moteur 2CV.

Denna sajt säger att din motor M4 satt alltså i Dyane jan 68 - oktober 68 och gav i den versionen 22 hk DIN. Vad det blir i SAE-hästar (som man ju räknade med på den tiden) vet nog attraction.

På sajten står att du ska ha förgasaren Solex 30 PICS, men denna källa är nog ofullständig. Säkrast är att titta i samtida franska verkstadshandböcker.
Senast redigerad av Mickel den 01 sep 2016, 11:29, redigerad totalt 1 gånger.
Mickel

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...

Inlägg av attraction »

Enligt Citroen reservdelskatalog No543/XT2 8) så har Dyane:
utan prefix en 425 cc motor mellan sept -67 & mars 68 som benämns AYA på 18 hk DIN/21 hk SAE
med prefix 6 en 602 cc motor mellan jan -68 & okt -68 som benämns AYA3(vissa ändringar juli -68)
med prefix 4 en 435 cc motor från mars -68 som benämns AYA2
med prefix 6 en 602 cc motor från okt -68 som benämns AYB
Ovanstående är de benämningar Citroen själv använde.
Snarlika motorer finns i 2CV & AMI6/8, men med annan beteckning.

Är du säker på att motorn i din Dyane inte är bytt?
Alla A-modellsmotorer passar inte ihop med alla A-modellsväxellådor.
Bl a skiljer det på utväxlingen och kopplingsarmens placering.
Olika pedalställ beroende på kopplingsarmens placering.

Men allt, nääääästan, går att pyssla ihop, vilket även förekommit och givit senare ägare en del huvudbry. :lol:

Inte heller 100% säkert att "papper" och bil lämnade fabriken tillsammans. :?
Senast redigerad av attraction den 30 aug 2016, 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...

Inlägg av Mickel »

M4-motorn konstruerades för AMI6 och satt i den från 1961 - 1968. Dyane "ärvde" alltså motorn från AMI6. Därav märkningen "AM" på motorn.

Ovan nämnda förgasare, Solex 30 PICS satt på motorn i AMI6 från november 1961 - september 1963, och motorn gav då 22hk (SAE, ej att förväxla med DIN-hästkrafter).

Från september 1963 (till maj 1968) fick AMI6 förgasaren Solex 40 PCIS, dvs den förgasare som du har. Med ett antal omgjorda motordelar (förgasare, ventiler, vevaxel mm) fick den "nya" motorn som kom november 1963 hela 25,5 hästkrafter (SAE)!

Fem år senare (jan 68) "ärvde" Dyane denna motor, och på de fem åren hade den "trimmats" 2,5 hästkrafter ytterligare till 28 hk SAE enligt denna källa: Fiche technique Dyane.

Du har alltså helt riktigt 28 hk (SAE)(amerikansk standard med "naken" motor) i din motor. Hänger man på generator och fläkt blir det väl ca 25 hk DIN (tysk norm som mäter på komplett motor som den sitter utrustad i bilen).


Varför någon uppgett 18 hk när din bil reggades är en gåta. Kanske hade den en mindre motor då? Med 18 DIN-hästar?
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...

Inlägg av Mickel »

Godkväll attraction!

Beteckningen AYA etc. är väl inte en motorbeteckning utan en modellbeteckning på fordonstypen?

Vore intressant att veta
- när karossen är tillverkad (har den stående yttre dörrhandtag t ex?)
- när identiteten, ramen kanske, är tillverkad enligt chassinumret
- om motorns och förgasarens nummer är Dyane-korrekta

Själv saknar jag originallitteratur på området Dyane :( .
Mickel

Rydh
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 aug 2016, 18:12
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...

Inlägg av Rydh »

Jag är helt ny på det här men den har emblem på bakluckan D6
handtagen sitter uppochner
chassinr kan jag återkomma med
bilen är ju gammal så mycket har nog hänt
men den är ganska orörd ändå och har org-lacken kvar

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...

Inlägg av Mickel »

Ny fråga till trådskaparen: Vad står det för bokstäver på chassinummerplåten? Efter TYPE? Det lär börja med ett "A", men sen???

I brist på säkra fakta (dvs tryckt på papper !!!) ser jag här: Dyane Club de France/Motorisations
att det inte finns någon motor som heter AM C till Dyane (om nu detta stämmer). I så fall kan man undra vad en AM C motor är till. Kan C betyda Commerciale???

Hittar lite om förgasare i min AMI-bok:

40 PICS ersätts av 40 PICS 2 i mars 1964

40 PCIS heter den om den har tomgångsbroms (på bilar med centrifugalkoppling)

Din förgasare 40 PCIS 3 är alltså nästa generation av enports 40-mm förgasaren. Det verkar rimligt på en Dyane -68.
Bokstäverna berättar att din bil ska vara utrustad med centrifugalkoppling. Har den det? Kan du lägga i ettan när motorn står på tomgång och släppa upp kopplingen utan att bilen åker iväg?
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...

Inlägg av Mickel »

Nätet är fantastiskt!

Holländarna har hittat 7 olika motorer i Dyane, men ingen heter AM C på motorplåten :( : Citroen Dyane NL / motor.

(Den intresserade såg väl även växellådornas utveckling längst ner i den tabellen.)
Mickel

Rydh
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 aug 2016, 18:12
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...

Inlägg av Rydh »

Ja
den har centrifugalkoppling
nr på chassiplåt kommer imorgon

Rydh
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 aug 2016, 18:12
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...

Inlägg av Rydh »

Den har även en luftrenare som består av 2delar med en slang imellan

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...

Inlägg av Mickel »

På denna sida : La Dyane de Montagne / Fiche Technique,

ser man raden: "28 ch SAE à 5400 tr/mn (25,5 ch DIN) (Dyane 6, janvier / septembre 1968)"

så min gissning att 28 hk SAE skulle motsvara ca 25 hk DIN var inte så illa :roll:.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...

Inlägg av Mickel »

Motor:
Till slut hittade jag en lista på 30 olika motorbeteckningar på A-modeller :shock: !

Då förstod jag vad tillägget C stod för:

AZ är en (av flera) 425-kubikare
AZ C är samma motor med centrifugalkoppling

dessutom på samma sätt:

AM är en 602-kubikare (som sitter i Dyane 1/68 - 10/68)
AM C är samma motor med centrifugalkoppling

tänk så enkelt det var :oops: !

Förgasare:
I en annons om "Fiche Technique Dyane D6" kan man se att förgasaren (som jag anade) ska heta Solex 40 PCIS 3 om du har centrifugalkoppling.
Rydh skrev:den har emblem på bakluckan D6
Rätt!
Rydh skrev:handtagen sitter uppochner
Rätt!

Och så har du rätt motortyp och rätt förgasare :D !

Det verkar stämma väldigt bra, det här (mer än vanligt :roll: )!
Mickel

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5765
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...

Inlägg av totteni »

Mickel skrev:Beteckningen AYA etc. är väl inte en motorbeteckning utan en modellbeteckning på fordonstypen?
För ordningens skull, det är en alternativ beteckning för motorn A79/0
AYA2 är A79/1
Liten utredning gjordes här: viewtopic.php?f=12&t=74149#p493144
:sck :2cv

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...

Inlägg av Mickel »

totteni skrev:
Mickel skrev:Beteckningen AYA etc. är väl inte en motorbeteckning utan en modellbeteckning på fordonstypen?
För ordningens skull, det är en alternativ beteckning för motorn A79/0
AYA2 är A79/1
Liten utredning gjordes här: viewtopic.php?f=12&t=74149#p493144
Ja, jag hade fel. Nu har jag läst fler tabeller och förstått lite bättre :oops:.

Men bara lite :roll: ! Om man tittar i tottenis nedre tabell (den grå) är AYA2 en motorbeteckning som står på motorskylten (kolumn 1 ?), men för den bil som vi pratar om i denna tråd står det AM på motorskylten, M4 i kolumn 2 och "Dyane6AYA3" är en beteckning som bara syns i kolumn 4.
Själva beteckningen AYA3 står alltså ingenstans, men finns ändå? Som ett hemligt arbetsnamn, typ?

Och dessutom påstår tabellen att den kom 8/1968!

Vad hette den då jan/68 - jul/68?

Suck!
Mickel

Skriv svar

Återgå till "A-modeller - Allmänna frågor"