Min nya Dyane skulle ha 28hk ...
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 24 aug 2016, 18:12
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Linköping
Min nya Dyane skulle ha 28hk ...
... men i regbeviset stog det 18hk.
Förgasaren ser väldigt stor ut för 18hk.
Är det någon som vet vad det är för motor som jag har?
Förgasaren ser väldigt stor ut för 18hk.
Är det någon som vet vad det är för motor som jag har?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2615
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ludvika
Re: min nya dyane skulle 28hk
602cc M4. Satt i Dyane D6 fram till september -68 då den ersattes av den nyare M28.
MvH Tomas R
2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12
2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12
-
- Guru
- Inlägg: 7769
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...
Här finns fakta om motorerna: Moteur 2CV.
Denna sajt säger att din motor M4 satt alltså i Dyane jan 68 - oktober 68 och gav i den versionen 22 hk DIN. Vad det blir i SAE-hästar (som man ju räknade med på den tiden) vet nog attraction.
På sajten står att du ska ha förgasaren Solex 30 PICS, men denna källa är nog ofullständig. Säkrast är att titta i samtida franska verkstadshandböcker.
Denna sajt säger att din motor M4 satt alltså i Dyane jan 68 - oktober 68 och gav i den versionen 22 hk DIN. Vad det blir i SAE-hästar (som man ju räknade med på den tiden) vet nog attraction.
På sajten står att du ska ha förgasaren Solex 30 PICS, men denna källa är nog ofullständig. Säkrast är att titta i samtida franska verkstadshandböcker.
Senast redigerad av Mickel den 01 sep 2016, 11:29, redigerad totalt 1 gånger.
Mickel
-
- Activa
- Inlägg: 5436
- Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
- Medlem i SCK?: Ja
Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...
Enligt Citroen reservdelskatalog No543/XT2 så har Dyane:
utan prefix en 425 cc motor mellan sept -67 & mars 68 som benämns AYA på 18 hk DIN/21 hk SAE
med prefix 6 en 602 cc motor mellan jan -68 & okt -68 som benämns AYA3(vissa ändringar juli -68)
med prefix 4 en 435 cc motor från mars -68 som benämns AYA2
med prefix 6 en 602 cc motor från okt -68 som benämns AYB
Ovanstående är de benämningar Citroen själv använde.
Snarlika motorer finns i 2CV & AMI6/8, men med annan beteckning.
Är du säker på att motorn i din Dyane inte är bytt?
Alla A-modellsmotorer passar inte ihop med alla A-modellsväxellådor.
Bl a skiljer det på utväxlingen och kopplingsarmens placering.
Olika pedalställ beroende på kopplingsarmens placering.
Men allt, nääääästan, går att pyssla ihop, vilket även förekommit och givit senare ägare en del huvudbry.
Inte heller 100% säkert att "papper" och bil lämnade fabriken tillsammans.
utan prefix en 425 cc motor mellan sept -67 & mars 68 som benämns AYA på 18 hk DIN/21 hk SAE
med prefix 6 en 602 cc motor mellan jan -68 & okt -68 som benämns AYA3(vissa ändringar juli -68)
med prefix 4 en 435 cc motor från mars -68 som benämns AYA2
med prefix 6 en 602 cc motor från okt -68 som benämns AYB
Ovanstående är de benämningar Citroen själv använde.
Snarlika motorer finns i 2CV & AMI6/8, men med annan beteckning.
Är du säker på att motorn i din Dyane inte är bytt?
Alla A-modellsmotorer passar inte ihop med alla A-modellsväxellådor.
Bl a skiljer det på utväxlingen och kopplingsarmens placering.
Olika pedalställ beroende på kopplingsarmens placering.
Men allt, nääääästan, går att pyssla ihop, vilket även förekommit och givit senare ägare en del huvudbry.
Inte heller 100% säkert att "papper" och bil lämnade fabriken tillsammans.
Senast redigerad av attraction den 30 aug 2016, 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
-
- Guru
- Inlägg: 7769
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...
M4-motorn konstruerades för AMI6 och satt i den från 1961 - 1968. Dyane "ärvde" alltså motorn från AMI6. Därav märkningen "AM" på motorn.
Ovan nämnda förgasare, Solex 30 PICS satt på motorn i AMI6 från november 1961 - september 1963, och motorn gav då 22hk (SAE, ej att förväxla med DIN-hästkrafter).
Från september 1963 (till maj 1968) fick AMI6 förgasaren Solex 40 PCIS, dvs den förgasare som du har. Med ett antal omgjorda motordelar (förgasare, ventiler, vevaxel mm) fick den "nya" motorn som kom november 1963 hela 25,5 hästkrafter (SAE)!
Fem år senare (jan 68) "ärvde" Dyane denna motor, och på de fem åren hade den "trimmats" 2,5 hästkrafter ytterligare till 28 hk SAE enligt denna källa: Fiche technique Dyane.
Du har alltså helt riktigt 28 hk (SAE)(amerikansk standard med "naken" motor) i din motor. Hänger man på generator och fläkt blir det väl ca 25 hk DIN (tysk norm som mäter på komplett motor som den sitter utrustad i bilen).
Varför någon uppgett 18 hk när din bil reggades är en gåta. Kanske hade den en mindre motor då? Med 18 DIN-hästar?
Ovan nämnda förgasare, Solex 30 PICS satt på motorn i AMI6 från november 1961 - september 1963, och motorn gav då 22hk (SAE, ej att förväxla med DIN-hästkrafter).
Från september 1963 (till maj 1968) fick AMI6 förgasaren Solex 40 PCIS, dvs den förgasare som du har. Med ett antal omgjorda motordelar (förgasare, ventiler, vevaxel mm) fick den "nya" motorn som kom november 1963 hela 25,5 hästkrafter (SAE)!
Fem år senare (jan 68) "ärvde" Dyane denna motor, och på de fem åren hade den "trimmats" 2,5 hästkrafter ytterligare till 28 hk SAE enligt denna källa: Fiche technique Dyane.
Du har alltså helt riktigt 28 hk (SAE)(amerikansk standard med "naken" motor) i din motor. Hänger man på generator och fläkt blir det väl ca 25 hk DIN (tysk norm som mäter på komplett motor som den sitter utrustad i bilen).
Varför någon uppgett 18 hk när din bil reggades är en gåta. Kanske hade den en mindre motor då? Med 18 DIN-hästar?
Mickel
-
- Guru
- Inlägg: 7769
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...
Godkväll attraction!
Beteckningen AYA etc. är väl inte en motorbeteckning utan en modellbeteckning på fordonstypen?
Vore intressant att veta
- när karossen är tillverkad (har den stående yttre dörrhandtag t ex?)
- när identiteten, ramen kanske, är tillverkad enligt chassinumret
- om motorns och förgasarens nummer är Dyane-korrekta
Själv saknar jag originallitteratur på området Dyane .
Beteckningen AYA etc. är väl inte en motorbeteckning utan en modellbeteckning på fordonstypen?
Vore intressant att veta
- när karossen är tillverkad (har den stående yttre dörrhandtag t ex?)
- när identiteten, ramen kanske, är tillverkad enligt chassinumret
- om motorns och förgasarens nummer är Dyane-korrekta
Själv saknar jag originallitteratur på området Dyane .
Mickel
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 24 aug 2016, 18:12
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Linköping
Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...
Jag är helt ny på det här men den har emblem på bakluckan D6
handtagen sitter uppochner
chassinr kan jag återkomma med
bilen är ju gammal så mycket har nog hänt
men den är ganska orörd ändå och har org-lacken kvar
handtagen sitter uppochner
chassinr kan jag återkomma med
bilen är ju gammal så mycket har nog hänt
men den är ganska orörd ändå och har org-lacken kvar
-
- Guru
- Inlägg: 7769
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...
Ny fråga till trådskaparen: Vad står det för bokstäver på chassinummerplåten? Efter TYPE? Det lär börja med ett "A", men sen???
I brist på säkra fakta (dvs tryckt på papper !!!) ser jag här: Dyane Club de France/Motorisations
att det inte finns någon motor som heter AM C till Dyane (om nu detta stämmer). I så fall kan man undra vad en AM C motor är till. Kan C betyda Commerciale???
Hittar lite om förgasare i min AMI-bok:
40 PICS ersätts av 40 PICS 2 i mars 1964
40 PCIS heter den om den har tomgångsbroms (på bilar med centrifugalkoppling)
Din förgasare 40 PCIS 3 är alltså nästa generation av enports 40-mm förgasaren. Det verkar rimligt på en Dyane -68.
Bokstäverna berättar att din bil ska vara utrustad med centrifugalkoppling. Har den det? Kan du lägga i ettan när motorn står på tomgång och släppa upp kopplingen utan att bilen åker iväg?
I brist på säkra fakta (dvs tryckt på papper !!!) ser jag här: Dyane Club de France/Motorisations
att det inte finns någon motor som heter AM C till Dyane (om nu detta stämmer). I så fall kan man undra vad en AM C motor är till. Kan C betyda Commerciale???
Hittar lite om förgasare i min AMI-bok:
40 PICS ersätts av 40 PICS 2 i mars 1964
40 PCIS heter den om den har tomgångsbroms (på bilar med centrifugalkoppling)
Din förgasare 40 PCIS 3 är alltså nästa generation av enports 40-mm förgasaren. Det verkar rimligt på en Dyane -68.
Bokstäverna berättar att din bil ska vara utrustad med centrifugalkoppling. Har den det? Kan du lägga i ettan när motorn står på tomgång och släppa upp kopplingen utan att bilen åker iväg?
Mickel
-
- Guru
- Inlägg: 7769
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...
Nätet är fantastiskt!
Holländarna har hittat 7 olika motorer i Dyane, men ingen heter AM C på motorplåten : Citroen Dyane NL / motor.
(Den intresserade såg väl även växellådornas utveckling längst ner i den tabellen.)
Holländarna har hittat 7 olika motorer i Dyane, men ingen heter AM C på motorplåten : Citroen Dyane NL / motor.
(Den intresserade såg väl även växellådornas utveckling längst ner i den tabellen.)
Mickel
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 24 aug 2016, 18:12
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Linköping
Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...
Ja
den har centrifugalkoppling
nr på chassiplåt kommer imorgon
den har centrifugalkoppling
nr på chassiplåt kommer imorgon
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 24 aug 2016, 18:12
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Linköping
Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...
Den har även en luftrenare som består av 2delar med en slang imellan
-
- Guru
- Inlägg: 7769
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...
På denna sida : La Dyane de Montagne / Fiche Technique,
ser man raden: "28 ch SAE à 5400 tr/mn (25,5 ch DIN) (Dyane 6, janvier / septembre 1968)"
så min gissning att 28 hk SAE skulle motsvara ca 25 hk DIN var inte så illa .
ser man raden: "28 ch SAE à 5400 tr/mn (25,5 ch DIN) (Dyane 6, janvier / septembre 1968)"
så min gissning att 28 hk SAE skulle motsvara ca 25 hk DIN var inte så illa .
Mickel
-
- Guru
- Inlägg: 7769
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...
Motor:
Till slut hittade jag en lista på 30 olika motorbeteckningar på A-modeller !
Då förstod jag vad tillägget C stod för:
AZ är en (av flera) 425-kubikare
AZ C är samma motor med centrifugalkoppling
dessutom på samma sätt:
AM är en 602-kubikare (som sitter i Dyane 1/68 - 10/68)
AM C är samma motor med centrifugalkoppling
tänk så enkelt det var !
Förgasare:
I en annons om "Fiche Technique Dyane D6" kan man se att förgasaren (som jag anade) ska heta Solex 40 PCIS 3 om du har centrifugalkoppling.
Och så har du rätt motortyp och rätt förgasare !
Det verkar stämma väldigt bra, det här (mer än vanligt )!
Till slut hittade jag en lista på 30 olika motorbeteckningar på A-modeller !
Då förstod jag vad tillägget C stod för:
AZ är en (av flera) 425-kubikare
AZ C är samma motor med centrifugalkoppling
dessutom på samma sätt:
AM är en 602-kubikare (som sitter i Dyane 1/68 - 10/68)
AM C är samma motor med centrifugalkoppling
tänk så enkelt det var !
Förgasare:
I en annons om "Fiche Technique Dyane D6" kan man se att förgasaren (som jag anade) ska heta Solex 40 PCIS 3 om du har centrifugalkoppling.
Rätt!Rydh skrev:den har emblem på bakluckan D6
Rätt!Rydh skrev:handtagen sitter uppochner
Och så har du rätt motortyp och rätt förgasare !
Det verkar stämma väldigt bra, det här (mer än vanligt )!
Mickel
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5765
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...
För ordningens skull, det är en alternativ beteckning för motorn A79/0Mickel skrev:Beteckningen AYA etc. är väl inte en motorbeteckning utan en modellbeteckning på fordonstypen?
AYA2 är A79/1
Liten utredning gjordes här: viewtopic.php?f=12&t=74149#p493144
-
- Guru
- Inlägg: 7769
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Min nya Dyane skulle ha 28hk ...
Ja, jag hade fel. Nu har jag läst fler tabeller och förstått lite bättre .totteni skrev:För ordningens skull, det är en alternativ beteckning för motorn A79/0Mickel skrev:Beteckningen AYA etc. är väl inte en motorbeteckning utan en modellbeteckning på fordonstypen?
AYA2 är A79/1
Liten utredning gjordes här: viewtopic.php?f=12&t=74149#p493144
Men bara lite ! Om man tittar i tottenis nedre tabell (den grå) är AYA2 en motorbeteckning som står på motorskylten (kolumn 1 ?), men för den bil som vi pratar om i denna tråd står det AM på motorskylten, M4 i kolumn 2 och "Dyane6AYA3" är en beteckning som bara syns i kolumn 4.
Själva beteckningen AYA3 står alltså ingenstans, men finns ändå? Som ett hemligt arbetsnamn, typ?
Och dessutom påstår tabellen att den kom 8/1968!
Vad hette den då jan/68 - jul/68?
Suck!
Mickel