Byta stötdämpare
-
- 40 bar
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 18 maj 2005, 20:12
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: vimmerby
Byta stötdämpare
Ska byta alla fyra dämpare på min 2CV 81- Några tips eller något jag ska tänka på innan? Köpte från Burtons.
Roland Metz
Roland Metz
-
- 40 bar
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 27 dec 2013, 14:27
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Enköping
Re: BYTA STÖTDÄMPARE
Vänd dämparna rätt, annars blir effekten mera som cykelpumpar.
Hälsn. /Lasse
http://www.mehari-2cv-spare.co.uk/image ... monroe.pdf
Hälsn. /Lasse
http://www.mehari-2cv-spare.co.uk/image ... monroe.pdf
-
- Activa
- Inlägg: 5436
- Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
- Medlem i SCK?: Ja
Re: BYTA STÖTDÄMPARE
Enligt min erfarenhet ingen skillnad på hur man monterar dem.
Förr, när "hylsorna" var av stålplåt, vände man dem så att vattnet inte skulle stanna kvar.
Men på nuvarande "moderna" stötdämpare är "hylsorna" av kompositmaterial, och då spelar det ingen roll.
Har någon läst monteringsanvisning på stötdämparna så träd fram och referera/återge anvisningen.
Förr, när "hylsorna" var av stålplåt, vände man dem så att vattnet inte skulle stanna kvar.
Men på nuvarande "moderna" stötdämpare är "hylsorna" av kompositmaterial, och då spelar det ingen roll.
Har någon läst monteringsanvisning på stötdämparna så träd fram och referera/återge anvisningen.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 22 okt 2016, 21:11
- Medlem i SCK?: Nej
Re: BYTA STÖTDÄMPARE
Se upp med attraction som alltid har rätt till 99%.
Lyssna på lhorn och vänd rätt!
Lyssna på lhorn och vänd rätt!
-
- 40 bar
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 27 dec 2013, 14:27
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Enköping
Re: BYTA STÖTDÄMPARE
Den bifogade länken i mitt förra svar får väl betraktas som en monteringsanvisning?
I våras åkte jag och en kompis från Enköping till mekarmötet i Sthlm. Han hade nyligen bytt stötdämpare bak, trots detta betedde sig bilen som en gunghäst. På mötet vände vi på stötdämparna och se, en helt annan bil, på hemvägen.
En gammal grundregel är att stötdämpare ska monteras med "oljebehållaren" nedåt. På en A-modell har som bekant stötdämparna ingen utpräglad nedre punkt, dock ligger ju ena änden något lägre än den andra. I den änden ska "oljebehållaren" ligga.
En spin-off effekt blir naturligtvis att skyddshylsorna blir självdränerande.
/Lasse
I våras åkte jag och en kompis från Enköping till mekarmötet i Sthlm. Han hade nyligen bytt stötdämpare bak, trots detta betedde sig bilen som en gunghäst. På mötet vände vi på stötdämparna och se, en helt annan bil, på hemvägen.
En gammal grundregel är att stötdämpare ska monteras med "oljebehållaren" nedåt. På en A-modell har som bekant stötdämparna ingen utpräglad nedre punkt, dock ligger ju ena änden något lägre än den andra. I den änden ska "oljebehållaren" ligga.
En spin-off effekt blir naturligtvis att skyddshylsorna blir självdränerande.
/Lasse
-
- Activa
- Inlägg: 5436
- Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
- Medlem i SCK?: Ja
Re: BYTA STÖTDÄMPARE
GUDomligt Användarnamn.Attraktion skrev:Se upp med attraction som alltid har rätt till 99%.
Lyssna på lhorn och vänd rätt!
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
-
- Activa
- Inlägg: 5436
- Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
- Medlem i SCK?: Ja
Re: BYTA STÖTDÄMPARE
På förkommen anledning vill jag meddela att de liggande stötdämparna på 2CV från fabrik är monterade med "hylsorna" nedåt.
Jag är andre ägare på bilen och den hade endast rullat drygt 3.000 mil när jag övertog den.
Förste ägaren lär knappast ha bytt stötdämpare under hens tid som ägare.
Har inte brytt mig om att gå i polemik i frågan tidigare, men.................
Men i s m den årliga kontrollbesiktningen i dag så konstaterade jag att min Portugis från fabrik har stötdämparna som jag skrev ovan.
Oaktat detta kan ju Citroenfabriken i alla år monterat alla stötdämpare fel på alla bilar.
På mina 2CV´n har jag alltid monterat saker så som fabriken gjort.
Och, när så varit möjligt, alltid använt Citroen originaldelar.
Dock var jag för 35 - 40 år sedan otrogen och köpte några delar från Autoartikkelli.
Basta Cosi.
Jag är andre ägare på bilen och den hade endast rullat drygt 3.000 mil när jag övertog den.
Förste ägaren lär knappast ha bytt stötdämpare under hens tid som ägare.
Har inte brytt mig om att gå i polemik i frågan tidigare, men.................
Men i s m den årliga kontrollbesiktningen i dag så konstaterade jag att min Portugis från fabrik har stötdämparna som jag skrev ovan.
Oaktat detta kan ju Citroenfabriken i alla år monterat alla stötdämpare fel på alla bilar.
På mina 2CV´n har jag alltid monterat saker så som fabriken gjort.
Och, när så varit möjligt, alltid använt Citroen originaldelar.
Dock var jag för 35 - 40 år sedan otrogen och köpte några delar från Autoartikkelli.
Basta Cosi.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2615
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ludvika
Re: BYTA STÖTDÄMPARE
På de dämpare jag har ligger sitter det en stor fet etikett med en pil och en text som det står "Top" på. Ganska självförklarande anser jag. MEN: På några innebär det hylsan nedåt, på ett par andra hylsan uppåt. Dock har de som ska ha hylsan nedåt dräneringshål i hylsan.
MvH Tomas R
2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12
2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12
-
- Activa
- Inlägg: 5436
- Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
- Medlem i SCK?: Ja
Re: BYTA STÖTDÄMPARE
Helt rätt. Dräneringshål i plasthylsorna finns på mina teleskopstötdämpare.torapp skrev:På de dämpare jag har ligger sitter det en stor fet etikett med en pil och en text som det står "Top" på. Ganska självförklarande anser jag. MEN: På några innebär det hylsan nedåt, på ett par andra hylsan uppåt. Dock har de som ska ha hylsan nedåt dräneringshål i hylsan.
Som jag skrev i tidigare inlägg så tror jag inte det har någon betydelse hur man monterar dem.
Men på MIN bil från fabrik med hylsan nedåt.
B t w, är dina stötdämpare pirat eller Citroen original?
Kan vara förklaringen till "Top" i olika ändar.
"ALLA" andra bilar har ju stötdämparna stående eller halvstående.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
-
- 40 bar
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 27 dec 2013, 14:27
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Enköping
Re: BYTA STÖTDÄMPARE
Ja, att montera som delarna på samma sätt som fabriken gjorde för 30 år sedan är nog en bra ide'. Förutsatt att man vet vilka delar fabriken monterade just den månad bilen tillverkades, samt att man lyckas köpa en identisk del.
En snabbtitt i Car Mechanics ger vid handen att stötdämparna på den bil dom renoverar är vända som Attraction beskriver, Revue Tecnique och även Haynes visar båda
alternativen, jag misstänker starkt att båda varianterna förekommit från våra kära Citroenfabriker.
Att göra som Torapp skriver, läsa instruktionen är nog en alldeles utmärkt ide', felmonterade dämpare fungerar inte, som jag beskrev i föregående inlägg.
En snabbtitt i Car Mechanics ger vid handen att stötdämparna på den bil dom renoverar är vända som Attraction beskriver, Revue Tecnique och även Haynes visar båda
alternativen, jag misstänker starkt att båda varianterna förekommit från våra kära Citroenfabriker.
Att göra som Torapp skriver, läsa instruktionen är nog en alldeles utmärkt ide', felmonterade dämpare fungerar inte, som jag beskrev i föregående inlägg.
- Poffe
- 40 bar
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 23 maj 2013, 20:24
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Halmstad
Re: BYTA STÖTDÄMPARE
2CV Charleston -88.
SCK 9711
SCK 9711
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2615
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ludvika
Re: BYTA STÖTDÄMPARE
Ärligt talat, Attraction så har jag inte i skallen vilket fabrikat det är på dämparna. De ligger i uthuset och jag TROR att det ena fabrikatet är LIP. Jag köpte dom NOS till skampris av ett dödsbo tillsammans med ett glasfibertak á la "kan någon gång vara bra att ha".
Orsaken till att jag visste att jag har två olika varianter, är att jag haft chassin/bilar där dämparna varit monterade åt olika håll, så när jag skulle montera nya på min Dyane för några år sedan så kliade jag mig i huvudet och tittade igenom hur de dämpare jag hade liggande, och som hade märkningen läsbar, skulle monteras. Och resultatet minns jag var att hylsorna skulle monteras olika på de olika fabrikaten. Vilket ju är jättekul om man får tag på fräscha dämpare där märkningen inte går att läsa längre Så numera markerar jag alltid den ände som sitter högst när jag demonterar dämpare från chassin och ber till högre makter att mekanikern monterat dom korrekt.
Orsaken till att jag visste att jag har två olika varianter, är att jag haft chassin/bilar där dämparna varit monterade åt olika håll, så när jag skulle montera nya på min Dyane för några år sedan så kliade jag mig i huvudet och tittade igenom hur de dämpare jag hade liggande, och som hade märkningen läsbar, skulle monteras. Och resultatet minns jag var att hylsorna skulle monteras olika på de olika fabrikaten. Vilket ju är jättekul om man får tag på fräscha dämpare där märkningen inte går att läsa längre Så numera markerar jag alltid den ände som sitter högst när jag demonterar dämpare från chassin och ber till högre makter att mekanikern monterat dom korrekt.
MvH Tomas R
2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12
2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12
-
- Activa
- Inlägg: 5436
- Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
- Medlem i SCK?: Ja
Re: BYTA STÖTDÄMPARE
Nu är vi över ens om att det finns inget rätt eller fel, som jag skrev redan i mitt första inlägg i tråden, angående hur stötdämparna ska monteras.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
-
- 40 bar
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 27 dec 2013, 14:27
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Enköping
Re: BYTA STÖTDÄMPARE
Och att det är (stor) skillnad hur dom monteras, hoppas jag att vi är överens om , också ?
-
- Activa
- Inlägg: 5436
- Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
- Medlem i SCK?: Ja
Re: BYTA STÖTDÄMPARE
Nej DÄR är vi inte överens.lohrn skrev:Och att det är (stor) skillnad hur dom monteras, hoppas jag att vi är överens om , också ?
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.