Funderar på import av två bilar från Frankrike

Allmänna frågor om 2CV, Dyane, Mehari, Ami6, Ami8 ....
Användarvisningsbild
pere
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1809
Blev medlem: 09 okt 2010, 08:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åhus

Funderar på import av två bilar från Frankrike

Inlägg av pere »

Hej Alla :D
Har planer att importera från Frankrike en AMI från 1970 och en Acadiane från 1986
Vet någon om chassienumret är instansat i chassiet på Ami och Acadiane eller om det bara är popnitat på en plåt?
Har hört följande av en Citronist;
Kan bli lite besvärligt att få den inreggad om chassinumret är popnitat på en plåt eftersom dom har gjort en förändring att bilar nu måste ha numret instansat annars får man den inte reggad. Händer tydligen äldre bilar som har varit reggade i Sverige från början men sen på vanlig besiktning blir underkända pga detta.
Vet någon vad som egentligen gäller?
Vilket år på respektive bil började de stansa in chassinumret?
:geek
DS 21-Pallas Hlåda -69./ DS 21-IEH Pallas -70./Acadiane -79./2CV6 Speciale -89./ C4 Cactus Pure Teck 82 Feel -16. C5 cross Tourer-16.
SCK medlemsnummer 6763

Rydh
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 aug 2016, 18:12
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Re: Funderar på import av två bilar från Frankrike

Inlägg av Rydh »


Användarvisningsbild
Opton
20 bar
20 bar
Inlägg: 231
Blev medlem: 20 okt 2013, 08:45
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hjärup

Re: Funderar på import av två bilar från Frankrike

Inlägg av Opton »

På min Dyane från 1982 är numret instansat i ramen, så på Acadianen bör numret vara instansat. Men man kan ju aldrig vara säker... :shock:
DSuper '75
Dyane 6 '82
C4 Aircross '14

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7768
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Funderar på import av två bilar från Frankrike

Inlägg av Mickel »

Har för mig att numret var instansat i ramen på min AMI6 -69. Under golvmattan för höger baksätespassagerare tror jag.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7768
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Funderar på import av två bilar från Frankrike

Inlägg av Mickel »

Mickel skrev:Har för mig att numret var instansat i ramen på min AMI6 -69. Under golvmattan för höger baksätespassagerare tror jag.
Jag är ganska säker, faktiskt. Jag visade upp numret på någon besiktning. Det var ganska enkelt. Man vek upp baksätets golvmattor (som ligger löst) fram till höger framstols vänstra bältesfäste. Bältesfästet höll emot en del, så man fick vika mattan ganska hårt för att se de sista siffrorna på ramkanten.

(Jag har en Club = tjocka mattor)
Senast redigerad av Mickel den 07 jan 2017, 17:25, redigerad totalt 1 gånger.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7768
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Funderar på import av två bilar från Frankrike

Inlägg av Mickel »

pere skrev:Har planer att importera från Frankrike
Innan man genomför en så pass omfattande affär är det väl rimligt att man ber säljaren ta tre digitalfoton som visar:
- Chassinumret på plåten
- Chassinumret på reg.beviset
- Chassinumret på ramen

Säljaren borde ha förståelse för att dessa tre behöver överensstämma för att du ska kunna få in bilen i ditt land. Och att du inte vill köpa bilen om de inte överensstämmer.

Om han inte har förståelse för detta kan jag bara tolka det på ett enda sätt ... :roll: .
Mickel

beelva49
5 bar
5 bar
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 jan 2009, 19:11
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Örkelljunga

Re: Funderar på import av två bilar från Frankrike

Inlägg av beelva49 »

Jag importerade min Acadiane 2008 från Frankrike (1981 års modell). Chassienummer är instansat på rambenet precis bakom höger cylinder, exakt som på en 2CV. Inga konstigheter med regbesiktningen idag - då krånglade de en hel del med lasförskjutningsskydd och fästöglor.....idag godkänns originalutförande rakt av.
En sak jag missade i ursprungskontrollen var att det instansade chassienumret inleds med typbeteckningen, jag skrev bara av själva numret i ansökan - nitiska besiktningsmän i Hässleholm gjorde stor sak av det men Transportstyrelsen fixade det hela i ett telefonsamtal.

Import är enkelt idag - en förutsättning är givetvis att alla identiteter och all dokumentation är rätt o riktig.
Hälsningar Sven-Erik
Tel:0704-931734
Mailto:svenerikandreasson@gmail.com

Användarvisningsbild
pere
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1809
Blev medlem: 09 okt 2010, 08:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åhus

Re: Funderar på import av två bilar från Frankrike

Inlägg av pere »

Mickel skrev:
pere skrev:Har planer att importera från Frankrike
Innan man genomför en så pass omfattande affär är det väl rimligt att man ber säljaren ta tre digitalfoton som visar:
- Chassinumret på plåten
- Chassinumret på reg.beviset
- Chassinumret på ramen

Säljaren borde ha förståelse för att dessa tre behöver överensstämma för att du ska kunna få in bilen i ditt land. Och att du inte vill köpa bilen om de inte överensstämmer.

Om han inte har förståelse för detta kan jag bara tolka det på ett enda sätt ... :roll: .
Då är det klarlagt att det krävs att chasssinumret skall vara instansat för att bli godkänt i Sverige från 1969 och framåt allså ingen popnitat plåt.
Nästa vecka åker min kompis till Frankrike och kollar av bilarna på plats då blir det bekräftat hur det ligger till på 70-an.
Acadianen bedömmer jag som klart att den har instansat chassinummer. :D
DS 21-Pallas Hlåda -69./ DS 21-IEH Pallas -70./Acadiane -79./2CV6 Speciale -89./ C4 Cactus Pure Teck 82 Feel -16. C5 cross Tourer-16.
SCK medlemsnummer 6763

Användarvisningsbild
pere
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1809
Blev medlem: 09 okt 2010, 08:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åhus

Re: Funderar på import av två bilar från Frankrike

Inlägg av pere »

Mickel skrev:
Mickel skrev:Har för mig att numret var instansat i ramen på min AMI6 -69. Under golvmattan för höger baksätespassagerare tror jag.
Jag är ganska säker, faktiskt. Jag visade upp numret på någon besiktning. Det var ganska enkelt. Man vek upp baksätets golvmattor (som ligger löst) fram till höger framstols vänstra bältesfäste. Bältesfästet höll emot en del, så man fick vika mattan ganska hårt för att se de sista siffrorna på ramkanten.

(Jag har en Club = tjocka mattor)
Låter betryggande det du beskriver, då borde den tilltänkta från 70 även ha numret instansat i ramen. :D
På min 2-CV Special, förvisso från 89, är instansningen placerad på exakt samma ställe som du beskriver på din 69-a.
:mrgreen:
DS 21-Pallas Hlåda -69./ DS 21-IEH Pallas -70./Acadiane -79./2CV6 Speciale -89./ C4 Cactus Pure Teck 82 Feel -16. C5 cross Tourer-16.
SCK medlemsnummer 6763

Skriv svar

Återgå till "A-modeller - Allmänna frågor"