Oljeläckage

Allmänna frågor om 2CV, Dyane, Mehari, Ami6, Ami8 ....
Användarvisningsbild
Rannug
70 bar
70 bar
Inlägg: 1000
Blev medlem: 15 nov 2002, 18:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hönö

Oljeläckage

Inlägg av Rannug »

Jag har haft lite sölig motor som också har lämnat lite "revirfläckar" efter sig. Det har aldrig behövts fylla på olja under en sommarsäsong men likväl lite tråkigt med dessa fläckar på garageuppfarter mm.
Nu har jag motorn ute på bänken och tänkte gå igenom allt jag kan komma åt. Den har bara gått runt 6000 mil och är pigg och tyst i mekaniska delar.

• Oljepåfyllningsröret är bytt för ett tag sen, undertryck finns i vevhusventilationen.
• Oljetrycksgivaren är torr och fin.
• Bakre vevaxelpackbox är inköpt och skall bytas, där var lite söligt och droppar hängde alltid i bakkant av oljetråget. Svänghjulet vispade runt oljan så den kom aldrig på lamellerna.
• Främre packbox verkade torr.
• Oljekylen verkade lite svart av fuktig olja och damm? Byter man hela kylen eller går den att provtrycka? Jag har en på hyllan.
• Oljepumpen har den någon tätning?

Tips på mer man bör kolla...
Bilhistorik: Amazon-64, Dyane-68, BMC 1000-74, Renault 5 TL-74, TS-76, TS 78, Dsuper5-74, CX 2400-82, CX 20-83, CX 20 TRE-86, XM-89, XM-93, Xantia-99, C5 2,2-03, C5 Tourer 138, C5 Tourer 160 HDi, 2cv6 Club, C5 CrossTourer 180, Peugeot 3008 GT

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Oljeläckage

Inlägg av attraction »

Rannug skrev:• Oljekylen verkade lite svart av fuktig olja och damm? Byter man hela kylen eller går den att provtrycka? Jag har en på hyllan.
Som bekant finns 2 typer/utföranden av oljekylare.
Den äldre med banjonipplar.
Nyare med "termostätning" och förskruvningar med NV 16 mm.
Går alldeles utmärkt att provtrycka.
Men inte med högre tryck än vad du åstadkommer med en cykelpump.

Till den äldre, den med banjonipplar tar du 4 karosseribrickor som gott och väl täcker hålen i banjonipplarna.
Klipper av gummi(cykelslang?) till 4 stora packningar(till hålen i banjonipplarna) och 4 mindre packningar(till hålen i mitten av av brickorna).
I en av karosseribrickorna borrar du ett hål och löder fast en cykelventil.
Brickorna skruvas i hop på ömse sidor av banjonipplarna med gissningsvis M6 skruv och mutter.
Håll oljekylaren i en vattenbalja och pumpa med måttligt tryck i ventilen.
Som vid koll/sökning efter hål i cykelslang..........

Till den nyare, den med "termostätning" anskaffar du 2 gummipluggar som passar i oljekylarens rörs hål.
I den ena gummipluggen borrar du ett hål och tvingar in en cykelventil i hålet.
Fortsätt som ovan.

Lycka till och berätta gärna hur det gick. :wink:

B t w så har jag tillverkat ett eget verktyg för att lossa förskruvningarna NV 16 mm på nyare oljekylaren.
En ringnyckel NV 16 mm modifieras på så sätt att "ringen" kapas bort.
Ringen svetsas fast i 90 grader mot hur den ursprungligen satt fast.
Ett spår kapas/slipas upp som är tillräckligt, men inte mer, så att verktyget går att träda över röret.
Med en "nollnolla" på skaftet eller en skruvmejsel i "gapet"(vilket man tycker är bekvämast) demonterar och monterar man enkelt förskruvningen och därmed oljekylaren.

Underförstått är att man naturligtvis vid båda oljekylarna även måste demontera den långa M7:an med mutter.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

lohrn
40 bar
40 bar
Inlägg: 649
Blev medlem: 27 dec 2013, 14:27
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Enköping

Re: Oljeläckage

Inlägg av lohrn »

"Glsögonpackningarna"?
Tätningarna mellan rör för stötstängerna och motorblocket, på vanlig svenska.
Hälsn.
/Lasse

Användarvisningsbild
Rannug
70 bar
70 bar
Inlägg: 1000
Blev medlem: 15 nov 2002, 18:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hönö

Re: Oljeläckage

Inlägg av Rannug »

Tack för respons. Skall gå igenom detta noga denna gång.
Bilhistorik: Amazon-64, Dyane-68, BMC 1000-74, Renault 5 TL-74, TS-76, TS 78, Dsuper5-74, CX 2400-82, CX 20-83, CX 20 TRE-86, XM-89, XM-93, Xantia-99, C5 2,2-03, C5 Tourer 138, C5 Tourer 160 HDi, 2cv6 Club, C5 CrossTourer 180, Peugeot 3008 GT

Skriv svar

Återgå till "A-modeller - Allmänna frågor"