CX 2500 Prestige-85

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
mika
40 bar
40 bar
Inlägg: 790
Blev medlem: 15 nov 2002, 09:00
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Katrineholm

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av mika »

Idag gick jag ut i garaget och skulle se om det skulle gå att lösa mysteriet med den försvunna kabeln, och varför AC'n beter sig som den gör. Det skulle komma att bli en bra dag på jobbet.. Utrustad med världens bästa elschema i skala 1:1, kablaget från den vita donatorn, så satte jag igång.


Bild


Jag började med att mäta termostaten och tryckgivare mm för att kunna jämföra med donator prylarna. Kunde inte hitta något avvikande.


Bild


Gick då vidare till att söka den försvunna kabeln. Hade konstaterat, på donatorkablaget, att en av de gula kablarna från tryckvakten var den kabel som skulle komma upp till magnetkopplingen. Precis den kabeln jag saknat. Började ringa alla gula kablar i området. Så här såg det ut när jag började.


Bild


Efter en stund så hittade jag kabeln, tacka f.n för att det inte funkade. Så här såg det ut när jag lossat kabeln som ska mata kompressorn. Ser ni var den satt?


Bild


Jovisst, den satt så att den blev +matad... :shock: Inte konstigt att allting gick för fullt. Nu undrar jag istället om det ska sitta något annat där kabeln satt eller om det ska vara en ledig plats. Vet ni?

Här har den försvunna kabeln hittat sin kompanjon och se, de räckte ihop utan problem :D .


Bild


Gissa om jag är nöjd. :D :D :D :mrgreen: :mrgreen: Efter att jag flyttat denna kabel så fungerar allt precis som ämnat. Tomgångshöjning, fläktar, magnetkoppling etc etc. Nu ska jag bara ha tag på en rem till kompressorn och göra en läcksökning. Ser allt bra ut så blir det konvertering och fyllning redan i sommar :D :D Det var liite tryck kvar. Tänk om man kunde hitta någon med lite R12 i garaget :roll: :roll:

Färdig..


Bild


/Mika

cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 8301
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vartofta

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av cx janne »

GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84

cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 8301
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vartofta

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av cx janne »

GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5765
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av totteni »

Lysande :D :D :D ! Bra jobbat, såna där felkopplingar är riktigt luriga.
:sck :2cv

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av Peter »

mika skrev:Ser allt bra ut så blir det konvertering och fyllning redan i sommar :D :D Det var liite tryck kvar. Tänk om man kunde hitta någon med lite R12 i garaget
Jag återfyllde min T2'a med R134 och det funkade de år jag hade den.
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Användarvisningsbild
mika
40 bar
40 bar
Inlägg: 790
Blev medlem: 15 nov 2002, 09:00
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Katrineholm

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av mika »

Peter skrev:
mika skrev:Ser allt bra ut så blir det konvertering och fyllning redan i sommar :D :D Det var liite tryck kvar. Tänk om man kunde hitta någon med lite R12 i garaget
Jag återfyllde min T2'a med R134 och det funkade de år jag hade den.
Jag tänkte åtminstone byta olja i kompressorn och ev torkfilter.

Kan de läckprova utan att fylla freon? Vore ju bra att veta om det är tätt innan man pytsar i köldmedel o byter olja/torkfilter.

/Mika

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3115
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av Jarre »

Man trycktestar ALLTID först med kvävgas... om man är seriös.

Grattis till kabelfyndet!!!
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Användarvisningsbild
mika
40 bar
40 bar
Inlägg: 790
Blev medlem: 15 nov 2002, 09:00
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Katrineholm

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av mika »

Jarre skrev:Man trycktestar ALLTID först med kvävgas... om man är seriös.

Grattis till kabelfyndet!!!
Det blir till att besöka kylfirman så snart jag fått på en rem till kompressorn. Fattar bara inte vad det är för special på bulten som håller kompressorn.

Tack. Det vore väldigt intressant att veta vem, när, hur kabeln hamnade där den satt. Det lär jag aldrig få reda på, så bara att vara glad för att det funkar nu.

/Mika

ph1960
20 bar
20 bar
Inlägg: 355
Blev medlem: 15 jul 2004, 16:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: luleå

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av ph1960 »

Är det inte dags att skrota bilen? Det fattas en bit på kanten av ena kompressorhornet.
För tillfället Ford Windstar nr 3. CX 25 tgi Familia -90 skrotad 2006-07-28. XM tct -93 vila i frid. Uppväxt i Paddor 64 och 69 om jag minns rätt. Snart Cx eller Xm.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17289
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av Göran W »

mika skrev:Det blir till att besöka kylfirman så snart jag fått på en rem till kompressorn. Fattar bara inte vad det är för special på bulten som håller kompressorn.
En riktig kylfirma vacuumsuger och byter olja för att sedan fylla med rätt olja och R134. Jag har det så i min!
Kan du visa med bild vad det är du tvekar över på fästbulten?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
mika
40 bar
40 bar
Inlägg: 790
Blev medlem: 15 nov 2002, 09:00
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Katrineholm

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av mika »

Var ute och knäppte ett par bilder. Den ena är från donatorn och den andra från finbilen. Samma lösning på båda. Längst till höger syns bultskallen men vad är det för märkliga saker till vänster om bultskallen?

Bild


Bild


/Mika

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3115
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av Jarre »

Enligt vad jag kunde luska ut så är de låsringar för att hålla centreringen på pumpen rätt, remskiva mot remskiva.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Användarvisningsbild
mika
40 bar
40 bar
Inlägg: 790
Blev medlem: 15 nov 2002, 09:00
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Katrineholm

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av mika »

Förstår inte...kompressorn har två öron som träs ner på varsin sida om ett fäste som sitter i växellådan. Finns ingen justermån där. Sen sitter dessa ringar utanför ett av kompressorns öron. :? :?

Jag provar att bara släppa muttern i andra änden på bulten och hoppas på att det räcker för att kunna vrida kompressorn och justera remspänningen.

/Mika

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3115
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av Jarre »

mika skrev:Förstår inte...kompressorn har två öron som träs ner på varsin sida om ett fäste som sitter i växellådan. Finns ingen justermån där. Sen sitter dessa ringar utanför ett av kompressorns öron. :? :?

Jag provar att bara släppa muttern i andra änden på bulten och hoppas på att det räcker för att kunna vrida kompressorn och justera remspänningen.

/Mika
Jag kan minnas fel dock.
Det var ca. 2 år sedan jag såg låsningen på min gamle Prestige.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17289
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av Göran W »

Tror nog Jarres minne är rätt där. Excenterringar som styr.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Skriv svar

Återgå till "Garaget"