CX 2500 Prestige-85
- mika
- 40 bar
- Inlägg: 790
- Blev medlem: 15 nov 2002, 09:00
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Katrineholm
Re: CX 2500 Prestige-85
Idag gick jag ut i garaget och skulle se om det skulle gå att lösa mysteriet med den försvunna kabeln, och varför AC'n beter sig som den gör. Det skulle komma att bli en bra dag på jobbet.. Utrustad med världens bästa elschema i skala 1:1, kablaget från den vita donatorn, så satte jag igång.
Jag började med att mäta termostaten och tryckgivare mm för att kunna jämföra med donator prylarna. Kunde inte hitta något avvikande.
Gick då vidare till att söka den försvunna kabeln. Hade konstaterat, på donatorkablaget, att en av de gula kablarna från tryckvakten var den kabel som skulle komma upp till magnetkopplingen. Precis den kabeln jag saknat. Började ringa alla gula kablar i området. Så här såg det ut när jag började.
Efter en stund så hittade jag kabeln, tacka f.n för att det inte funkade. Så här såg det ut när jag lossat kabeln som ska mata kompressorn. Ser ni var den satt?
Jovisst, den satt så att den blev +matad... Inte konstigt att allting gick för fullt. Nu undrar jag istället om det ska sitta något annat där kabeln satt eller om det ska vara en ledig plats. Vet ni?
Här har den försvunna kabeln hittat sin kompanjon och se, de räckte ihop utan problem .
Gissa om jag är nöjd. Efter att jag flyttat denna kabel så fungerar allt precis som ämnat. Tomgångshöjning, fläktar, magnetkoppling etc etc. Nu ska jag bara ha tag på en rem till kompressorn och göra en läcksökning. Ser allt bra ut så blir det konvertering och fyllning redan i sommar Det var liite tryck kvar. Tänk om man kunde hitta någon med lite R12 i garaget
Färdig..
/Mika
Jag började med att mäta termostaten och tryckgivare mm för att kunna jämföra med donator prylarna. Kunde inte hitta något avvikande.
Gick då vidare till att söka den försvunna kabeln. Hade konstaterat, på donatorkablaget, att en av de gula kablarna från tryckvakten var den kabel som skulle komma upp till magnetkopplingen. Precis den kabeln jag saknat. Började ringa alla gula kablar i området. Så här såg det ut när jag började.
Efter en stund så hittade jag kabeln, tacka f.n för att det inte funkade. Så här såg det ut när jag lossat kabeln som ska mata kompressorn. Ser ni var den satt?
Jovisst, den satt så att den blev +matad... Inte konstigt att allting gick för fullt. Nu undrar jag istället om det ska sitta något annat där kabeln satt eller om det ska vara en ledig plats. Vet ni?
Här har den försvunna kabeln hittat sin kompanjon och se, de räckte ihop utan problem .
Gissa om jag är nöjd. Efter att jag flyttat denna kabel så fungerar allt precis som ämnat. Tomgångshöjning, fläktar, magnetkoppling etc etc. Nu ska jag bara ha tag på en rem till kompressorn och göra en läcksökning. Ser allt bra ut så blir det konvertering och fyllning redan i sommar Det var liite tryck kvar. Tänk om man kunde hitta någon med lite R12 i garaget
Färdig..
/Mika
-
- Guru
- Inlägg: 8301
- Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Vartofta
Re: CX 2500 Prestige-85
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84
-
- Guru
- Inlägg: 8301
- Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Vartofta
Re: CX 2500 Prestige-85
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5765
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
- Peter
- Activa
- Inlägg: 6204
- Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: CX 2500 Prestige-85
Jag återfyllde min T2'a med R134 och det funkade de år jag hade den.mika skrev:Ser allt bra ut så blir det konvertering och fyllning redan i sommar Det var liite tryck kvar. Tänk om man kunde hitta någon med lite R12 i garaget
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu
- mika
- 40 bar
- Inlägg: 790
- Blev medlem: 15 nov 2002, 09:00
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Katrineholm
Re: CX 2500 Prestige-85
Jag tänkte åtminstone byta olja i kompressorn och ev torkfilter.Peter skrev:Jag återfyllde min T2'a med R134 och det funkade de år jag hade den.mika skrev:Ser allt bra ut så blir det konvertering och fyllning redan i sommar Det var liite tryck kvar. Tänk om man kunde hitta någon med lite R12 i garaget
Kan de läckprova utan att fylla freon? Vore ju bra att veta om det är tätt innan man pytsar i köldmedel o byter olja/torkfilter.
/Mika
- Jarre
- Hydraktiv
- Inlägg: 3115
- Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Storvreta/Uppsala
Re: CX 2500 Prestige-85
Man trycktestar ALLTID först med kvävgas... om man är seriös.
Grattis till kabelfyndet!!!
Grattis till kabelfyndet!!!
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
- mika
- 40 bar
- Inlägg: 790
- Blev medlem: 15 nov 2002, 09:00
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Katrineholm
Re: CX 2500 Prestige-85
Det blir till att besöka kylfirman så snart jag fått på en rem till kompressorn. Fattar bara inte vad det är för special på bulten som håller kompressorn.Jarre skrev:Man trycktestar ALLTID först med kvävgas... om man är seriös.
Grattis till kabelfyndet!!!
Tack. Det vore väldigt intressant att veta vem, när, hur kabeln hamnade där den satt. Det lär jag aldrig få reda på, så bara att vara glad för att det funkar nu.
/Mika
-
- 20 bar
- Inlägg: 355
- Blev medlem: 15 jul 2004, 16:39
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: luleå
Re: CX 2500 Prestige-85
Är det inte dags att skrota bilen? Det fattas en bit på kanten av ena kompressorhornet.
För tillfället Ford Windstar nr 3. CX 25 tgi Familia -90 skrotad 2006-07-28. XM tct -93 vila i frid. Uppväxt i Paddor 64 och 69 om jag minns rätt. Snart Cx eller Xm.
-
- LHS
- Inlägg: 17289
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: CX 2500 Prestige-85
En riktig kylfirma vacuumsuger och byter olja för att sedan fylla med rätt olja och R134. Jag har det så i min!mika skrev:Det blir till att besöka kylfirman så snart jag fått på en rem till kompressorn. Fattar bara inte vad det är för special på bulten som håller kompressorn.
Kan du visa med bild vad det är du tvekar över på fästbulten?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- mika
- 40 bar
- Inlägg: 790
- Blev medlem: 15 nov 2002, 09:00
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Katrineholm
Re: CX 2500 Prestige-85
Var ute och knäppte ett par bilder. Den ena är från donatorn och den andra från finbilen. Samma lösning på båda. Längst till höger syns bultskallen men vad är det för märkliga saker till vänster om bultskallen?
/Mika
/Mika
- Jarre
- Hydraktiv
- Inlägg: 3115
- Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Storvreta/Uppsala
Re: CX 2500 Prestige-85
Enligt vad jag kunde luska ut så är de låsringar för att hålla centreringen på pumpen rätt, remskiva mot remskiva.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
- mika
- 40 bar
- Inlägg: 790
- Blev medlem: 15 nov 2002, 09:00
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Katrineholm
Re: CX 2500 Prestige-85
Förstår inte...kompressorn har två öron som träs ner på varsin sida om ett fäste som sitter i växellådan. Finns ingen justermån där. Sen sitter dessa ringar utanför ett av kompressorns öron.
Jag provar att bara släppa muttern i andra änden på bulten och hoppas på att det räcker för att kunna vrida kompressorn och justera remspänningen.
/Mika
Jag provar att bara släppa muttern i andra änden på bulten och hoppas på att det räcker för att kunna vrida kompressorn och justera remspänningen.
/Mika
- Jarre
- Hydraktiv
- Inlägg: 3115
- Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Storvreta/Uppsala
Re: CX 2500 Prestige-85
Jag kan minnas fel dock.mika skrev:Förstår inte...kompressorn har två öron som träs ner på varsin sida om ett fäste som sitter i växellådan. Finns ingen justermån där. Sen sitter dessa ringar utanför ett av kompressorns öron.
Jag provar att bara släppa muttern i andra änden på bulten och hoppas på att det räcker för att kunna vrida kompressorn och justera remspänningen.
/Mika
Det var ca. 2 år sedan jag såg låsningen på min gamle Prestige.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
-
- LHS
- Inlägg: 17289
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: CX 2500 Prestige-85
Tror nog Jarres minne är rätt där. Excenterringar som styr.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.