2CV 55 Emilia
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5765
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: 2CV 55 Emilia
Tackar!
Blir stillestånd i kväll, det är 8 grader kallt och jag har inte råd att hålla värme i garaget utöver att köra värmefläkten när jag är där. Och då är alla metallbitar och verktyg så kalla så fingrarna fryser vita på nolltid. Ser inte ut att bli lika nattkallt framöver, så det rullar nog på snart igen.
Skickade en beställning till DerFranzose igår. Baklykts- och blinkersglas, diverse gummitätningar, vindrutetorkare, runda pinnkontakter, choke- och startwire och annat smått och gott. Brukar ta nån vecka för det att anlända. Hittills har Franzose varit synnerligen leveranssäkra, allt har varit med varje gång. Tycker mycket bra om deras ärliga klassificeringsystem av delarna också, allt klassat i en skala från "betydligt sämre än original" upp till "bättre än original". Lite gratisreklam bjuder jag dom gärna här.
Blir stillestånd i kväll, det är 8 grader kallt och jag har inte råd att hålla värme i garaget utöver att köra värmefläkten när jag är där. Och då är alla metallbitar och verktyg så kalla så fingrarna fryser vita på nolltid. Ser inte ut att bli lika nattkallt framöver, så det rullar nog på snart igen.
Skickade en beställning till DerFranzose igår. Baklykts- och blinkersglas, diverse gummitätningar, vindrutetorkare, runda pinnkontakter, choke- och startwire och annat smått och gott. Brukar ta nån vecka för det att anlända. Hittills har Franzose varit synnerligen leveranssäkra, allt har varit med varje gång. Tycker mycket bra om deras ärliga klassificeringsystem av delarna också, allt klassat i en skala från "betydligt sämre än original" upp till "bättre än original". Lite gratisreklam bjuder jag dom gärna här.
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5765
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: 2CV 55 Emilia
Lite småpyssel igår, men idag blev det lite svets igen. Det saknades bottenplattan i fästena för genomslagsgummina därbak. Köpte hem sådana gummin nån gång för mer än ett år sen och upptäckte att fästskruven var gängad M14 x 1,5, en gänga som jag givetvis inte har don för. Så när jag höll på och svetsa i hjulhusen därbak så blev det lämnat. Sen hittade jag hois Franzose kronmuttrar med just den här gängan och beställde hem. Men så kom det långa uppehållet.
Alltnog, muttrarna har legat där i en ask ihop med gummidämparna och denna februarikväll fick jag en lätt svetsabstinens som ledde mig att komma ihåg det här jobbet. Sagt och gjort, fram med grejorna. En plåtbit per sida snidades till som bottenplatta och muttrarna mättes in på plats och svetsades på plåtarna. Sen var det bara att svetsa plåten på plats, efter en del rengöring från rostskyddsolja.
Det jobbet gick ganska snabbt, trots ett problem när jag skulle skruva dit gummidämparen på vänster sida. Jag skruvade och skruvade och det kändes inte som det bottnade. Sen släppte hela klumpen och ramlade i golvet. Skruven satt så dåligt fast i bakstycket så den lossnade. Den var bara lite fjuttigt nitad på insidan. Paniken på lur. Men det gick att få tag på den kvarsittande skruven med en tång och den gjorde inte mycket motstånd och kom ut. Sen tog jag gummit ur bakstycket, tryckte dit skruven och la några rejäla svetsloppor. Så nu sitter den där den skall.
Nu lite funderingar. Jag har pysslat på lite med pedalerna och behöver lite kunskap. Det var inte komplett och troligen felmonterat när jag fick bilen. Sen visar sig nackdelen med ett långt uppehåll i att jag inte minns hur det satt, och just här har jag ingen bild som är tillräckligt tydlig. Tyvärr är inte sprängskisserna till stor hjälp heller. Så här ser det ut just nu:
Jag håller bromsljuskontakten på plats, och en första undring är, är det där den skall sitta och skall klammern på bromspedalen sitta där för att trycka till armen på kontakten så den bryter.
Sen är det det med returfjädrar, på sprängskissen visas en pedal, eftersom både kopplings- och bromspedal är lika. Ihop med den visas en fjäder.
Men hur och var skall fjädrarna sitta. Kan nån, som har en bil med den här typen av pedaler, ta nån bild eller förklara?
Ett sista litet pysseljobb. Skruvade fast säkringsdosan på en plats som jag tror blir bra, vid sidan av batteriet.
Alltnog, muttrarna har legat där i en ask ihop med gummidämparna och denna februarikväll fick jag en lätt svetsabstinens som ledde mig att komma ihåg det här jobbet. Sagt och gjort, fram med grejorna. En plåtbit per sida snidades till som bottenplatta och muttrarna mättes in på plats och svetsades på plåtarna. Sen var det bara att svetsa plåten på plats, efter en del rengöring från rostskyddsolja.
Det jobbet gick ganska snabbt, trots ett problem när jag skulle skruva dit gummidämparen på vänster sida. Jag skruvade och skruvade och det kändes inte som det bottnade. Sen släppte hela klumpen och ramlade i golvet. Skruven satt så dåligt fast i bakstycket så den lossnade. Den var bara lite fjuttigt nitad på insidan. Paniken på lur. Men det gick att få tag på den kvarsittande skruven med en tång och den gjorde inte mycket motstånd och kom ut. Sen tog jag gummit ur bakstycket, tryckte dit skruven och la några rejäla svetsloppor. Så nu sitter den där den skall.
Nu lite funderingar. Jag har pysslat på lite med pedalerna och behöver lite kunskap. Det var inte komplett och troligen felmonterat när jag fick bilen. Sen visar sig nackdelen med ett långt uppehåll i att jag inte minns hur det satt, och just här har jag ingen bild som är tillräckligt tydlig. Tyvärr är inte sprängskisserna till stor hjälp heller. Så här ser det ut just nu:
Jag håller bromsljuskontakten på plats, och en första undring är, är det där den skall sitta och skall klammern på bromspedalen sitta där för att trycka till armen på kontakten så den bryter.
Sen är det det med returfjädrar, på sprängskissen visas en pedal, eftersom både kopplings- och bromspedal är lika. Ihop med den visas en fjäder.
Men hur och var skall fjädrarna sitta. Kan nån, som har en bil med den här typen av pedaler, ta nån bild eller förklara?
Ett sista litet pysseljobb. Skruvade fast säkringsdosan på en plats som jag tror blir bra, vid sidan av batteriet.
- Peter
- Activa
- Inlägg: 6204
- Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: 2CV 55 Emilia
Snyggt!
Men du gör väl dränerings/rostskyddshål på fästerna?
Men du gör väl dränerings/rostskyddshål på fästerna?
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu
-
- Activa
- Inlägg: 5436
- Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
- Medlem i SCK?: Ja
Re: 2CV 55 Emilia
Brukar inte spolarburken/påsen vara placerad där?
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5765
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: 2CV 55 Emilia
Tackar! Jodå, planerat. Måst blåsa om med rostskydd nu efter svetsen, just nu bara provisoriskt sprayat med wd40 invändigt, genom det gängade hålet.Peter skrev:Snyggt!
Men du gör väl dränerings/rostskyddshål på fästerna?
Fråga inte mig! Har aldrig sett var den brukar sitta. Skall nog hitta nån plats för den sen.attraction skrev:Brukar inte spolarburken/påsen vara placerad där?
- Dennis M
- 70 bar
- Inlägg: 1234
- Blev medlem: 19 jun 2011, 20:30
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Vetlanda
Re: 2CV 55 Emilia
Kul att du är igång efter flytten!
Det finns zinkspray som "tål" svetsning, man lägger det mellan plåtar som ska punkts och det som bränns bort rinner tillbaka med kapillärverkan.
Vet inte hur bra det funkar men bättre än inget
Det finns zinkspray som "tål" svetsning, man lägger det mellan plåtar som ska punkts och det som bränns bort rinner tillbaka med kapillärverkan.
Vet inte hur bra det funkar men bättre än inget
-
- 5 bar
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 20 aug 2011, 19:24
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Borlänge
Re: 2CV 55 Emilia
Det är inte original med spolning på vindrutan på en 55á!
Mvh
Marcus Ö
AZU-57
2CV- 59
2CV- 72
Marcus Ö
AZU-57
2CV- 59
2CV- 72
-
- Activa
- Inlägg: 5436
- Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
- Medlem i SCK?: Ja
Re: 2CV 55 Emilia
Inte säkringar heller.Mehari skrev:Det är inte original med spolning på vindrutan på en 55á!
Vissa återförsäljare i Sverige utrustade, på begäran, sina leveransbilar med vindrutespolning där behållaren bestod av en "påse" som hängde till vänster om batteriet(till höger för dom som inte vet vad som är bilens vänstra sida).
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel.
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5765
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: 2CV 55 Emilia
Må så vara vad som är original eller ej. Mina intentioner är att renovera Emilia till bruksskick, dvs jag drar mig inte för sådana modifieringar som bidrar till säkerhet och hanterlighet. Någon form av spolare kommer också att installeras, nån trevlig plats för en behållare är jag nära på säker på att jag hittar.
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5765
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: 2CV 55 Emilia
Diverse småpyssel på gång, som att svarva till ny sprint till växellänken, installera handbromsen och växelspaken. Den senare går lite trögt nu i början, ny länk med nya bussningar och en gummibälg som behöver motioneras lite.
Stillestånd sen igår kväll och några dagar framöver, sänkt av nåt piggt lite virus med ont i kroppen, hosta, lätt feber och allt det där. Lite extra oturligt, skulle i morgon kört bort till ANHA på andra sidan Skåne och hämtat de fina delarna som transporterats dit från Stockholm.
Stillestånd sen igår kväll och några dagar framöver, sänkt av nåt piggt lite virus med ont i kroppen, hosta, lätt feber och allt det där. Lite extra oturligt, skulle i morgon kört bort till ANHA på andra sidan Skåne och hämtat de fina delarna som transporterats dit från Stockholm.
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5765
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: 2CV 55 Emilia
Stilleståndet p g a nån slags influensa pågår. Hade feber i flera dagar, över. Hosta, pågår. Allmänt totalt komplett ointresse att orka göra nåt alls, pågår, men känns som det nått botten och vänt uppåt. Hoppas vara i gång mot slutet av veckan igen.
-
- 40 bar
- Inlägg: 766
- Blev medlem: 26 jun 2004, 18:43
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Marks kommun
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5765
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: 2CV 55 Emilia
Tack baronen, det går framåt. I kväll masade jag mig ut i garaget en stund. Fortfarande lite smådarrig men inte värre än jag kan pyssla på lite nu. Det kom ett paket från Franzose häromdan, som legat och väntat. Inledde med att packa upp och syna grejorna.
Blandat smått och gott: Vindrutetorkare, blinkers- och baklykteglas, diverse rundstiftskontakter, gummigrejor, choke- och startwire, mm.
Tog mig för att montera gummilisten på ventilationsluckan, syns ligga i bakkanten. Så har jag funderat ett litet tag på att göra en stor fin växelspaksknopp av trä, istället för den fula tråkiga plastkulan som är original. Råämne blev en vedbit av alm.
Lite ytbehandling så blir den fin om än en chock för oroginaltalibaner.
Blandat smått och gott: Vindrutetorkare, blinkers- och baklykteglas, diverse rundstiftskontakter, gummigrejor, choke- och startwire, mm.
Tog mig för att montera gummilisten på ventilationsluckan, syns ligga i bakkanten. Så har jag funderat ett litet tag på att göra en stor fin växelspaksknopp av trä, istället för den fula tråkiga plastkulan som är original. Råämne blev en vedbit av alm.
Lite ytbehandling så blir den fin om än en chock för oroginaltalibaner.
-
- 40 bar
- Inlägg: 766
- Blev medlem: 26 jun 2004, 18:43
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Marks kommun
Re: 2CV 55 Emilia
Skönt att du är på benen igen.
Det där blir en fin växelspak.
Det där blir en fin växelspak.
Har: DS 21, GS, XM:ar, BX:ar, Xantia, saknar: CX och SM
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5765
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: 2CV 55 Emilia
Tackar, jag gillar träknoppar ända sen min första bil, SAAB 2T -63. Knoppar av teak på växel- o blinkerspak, ratten lindad med läderrem Knoppen har fått sig en antal lager klarlack nu.
Så har jag börjat lite smått med att installera det elektriska.
Så har jag börjat lite smått med att installera det elektriska.