ID21 Familiale 1969

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

ID21 Familiale 1969

Inlägg av Retro Elektro »

Jag försöker mig på att starta ett vrak som har stått här i Västerås en längre tid...

Motorn går runt, trots att solenoiden inte vill som jag vill. Vattenpumpen står stilla så remmarna glider över remskivan. Eftersom den inte tänder så misstänker jag tändkablar och tändstift - de ska nu bytas.

Om man numrerar tändstiften framifrån (1 närmast vattenpumpen, 4 närmast torpeden) och tittar på fördelaren så är kablarna idag:

3 upp till vänster
4 upp till höger
2 ner till höger
1 ner till vänster

dvs tändföljden är 3-4-2-1
Senast redigerad av Retro Elektro den 23 maj 2013, 06:23, redigerad totalt 1 gånger.
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Tändföljden Break -69

Inlägg av astro »

Typ alla raka fyror har ju 1-3-4-2 och det stämmer ju i ditt fall.

Tjipp, astro

staffan
Activa
Activa
Inlägg: 5462
Blev medlem: 14 maj 2003, 18:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Motala

Re: Tändföljden Break -69

Inlägg av staffan »

Broken break...
Belgisk DS Pallas 21H -66, id break -70, c6-06, Husvagnsägg carmen-65,ds19m-64. Ett antal veterancyklar.

cittralasse
40 bar
40 bar
Inlägg: 542
Blev medlem: 01 apr 2004, 18:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås,Oslo

Re: Tändföljden Break -69

Inlägg av cittralasse »

Ytterligare ett projekt Lars? :mrgreen:
DS,GS,CX,BX,XM

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Tändföljden Break -69

Inlägg av Retro Elektro »

Japp ett nytt projekt. Lite vansinnigt men kul i det vansinniga...

Du kan ha sett den Cittralasse, för den står i en inhägnad vid Björnövägen mitt emot Tools. Den måste bort från den platsen, och däck är platta och jag vill få igång motorn så att jag kan få tryck i hydrauliken.

Status:

Börja med att startmotorn drog runt motorn men inget liv i motorn. Vattenpumpen rör sig ingenting,

Lite smärgelduk på brytarspetsarna, nya tändkablar och tre nya tändstift (kommer inte åt den inre med mina verktyg) ger gnista och med startgas hackar den igång lite.

Ingen bensintillförsel ännu.

Solenoiden (kontakten) krånglar så jag kan endast dra fram drevet med solenoiden och sedan kortsluta kablarna för att ge ström till startmotorn...

Behöver ta loss startmotorn och vattenpump. Vet inte var bultarn sitter för startmotorn. Tips om hur man får axeln på vattenpumpen att går runt igen mottages tacksamt!

En ID Break är ju bara ett måste :shock: :shock:
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

cittralasse
40 bar
40 bar
Inlägg: 542
Blev medlem: 01 apr 2004, 18:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås,Oslo

Re: Tändföljden Break -69

Inlägg av cittralasse »

Visst har jag sett den! Ser ut som mycket jobb....Break är coolt... Har en -69 själv :D

Om du inte fått igång den på söndag eftermiddag så är jag tillbaka i Västerås då. Kan ju alltid komma med glada tillrop :lol:
DS,GS,CX,BX,XM

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tändföljden Break -69

Inlägg av Peter »

Koppla bort tanken och kör från en dunk i motorrummet. Stopp i bränslefilter är vanligt.
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tändföljden Break -69

Inlägg av Peter »

cittralasse skrev: Om du inte fått igång den på söndag eftermiddag så är jag tillbaka i Västerås då. Kan ju alltid komma med glada tillrop :lol:
Jag med.
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Tändföljden Break -69

Inlägg av Retro Elektro »

Peter skrev:Koppla bort tanken och kör från en dunk i motorrummet. Stopp i bränslefilter är vanligt.
Jo det är nästa steg, och jag byter även bränslefilter.

Apropå söndag så får vi se hur långt jag hinner. Jag ska till Uppsala under söndagen, och eventuellt har jag med ett bilsläp tillbaka så att jag kan flytta breaken till garaget i Kolbäck söndag kväll eller under veckan som kommer.
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

Mikael Almfeldt
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2056
Blev medlem: 26 apr 2003, 14:20
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tändföljden Break -69

Inlägg av Mikael Almfeldt »

Ta en stor polygrip typ Biltemas största och tvinga igång vattenpumpen. Det brukar funka.
Mvh Mikael
Citroën C4 e-HDi EGS Exclusive -14, XM V6.24 -91, DS 23 Pallas IE 5vxl -73, DS 21 Pallas 5vxl -71, CX 25 GTi Turbo2 -89, 2CV -71

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Tändföljden Break -69

Inlägg av Retro Elektro »

Mikael Almfeldt skrev:Ta en stor polygrip typ Biltemas största och tvinga igång vattenpumpen. Det brukar funka.
Nu hann jag skruva isär den och har fått igång den. Lite mera arbete, men förhoppningsvis samma slutresultat - behöver iofs en ny packning, eller en tub med packning...

Startmotorn urtagen - var tvungen att ta bort grenröret för att få ut den från bilen. Snart är det bara oljetråget kvar i bilen...

Solenoiden är uppbrunnen i bakkant där kontakten sitter. Jag är nu i stort behov av en sådan!!!

Visst jag, motorn gick igång med en plastdunk som tank, och med de nya tändkablarna och tre nya tändstift...

Törs inte köra utan kylning därav jobbet med vattenpumpen, och en startmotor behövs förstås. Trots att den har gått en liten stund har den inte behaga resa sig det minsta, men en sak i taget. När motorn går ska jag titta på höjdregulatorerna...
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

mangrove
40 bar
40 bar
Inlägg: 661
Blev medlem: 29 nov 2004, 00:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tändföljden Break -69

Inlägg av mangrove »

Innan du ger dig på höjdregulatorerna; kolla att pumpen suger LHM (och inte luft). Kapa ev slangen några cm ovanför pumpen (slangen spricker ofta i anslutningen till pumpen) och/eller ta loss hela filtret/insuget i hydraultanken, ta bort filtret, håll insuget uppochned och häll LHM direkt i det. Om pumpen börjar suga LHM så ska bilen resa sig och du kan stoppa ned insuget i tanken igen, förhoppningsvis fortsätter pumpen att suga i sig LHM, annars får du börja om igen. Ev kan du ersätta den gamla slangen med en bit vattenslang.

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Tändföljden Break -69

Inlägg av Retro Elektro »

mangrove skrev:Innan du ger dig på höjdregulatorerna; kolla att pumpen suger LHM (och inte luft). Kapa ev slangen några cm ovanför pumpen (slangen spricker ofta i anslutningen till pumpen) och/eller ta loss hela filtret/insuget i hydraultanken, ta bort filtret, håll insuget uppochned och häll LHM direkt i det. Om pumpen börjar suga LHM så ska bilen resa sig och du kan stoppa ned insuget i tanken igen, förhoppningsvis fortsätter pumpen att suga i sig LHM, annars får du börja om igen. Ev kan du ersätta den gamla slangen med en bit vattenslang.
Tack för tipset. Det kan nog vara så som du säger, för jag borde ha hört något tick när trycket borde ha gått upp.
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Tändföljden Break -69

Inlägg av Retro Elektro »

I väntan på ny startmotor och packning till vattenpumpen kollade jag upp slangen påg sugsidan. Det fanns två ventilationshål... en vid pumpen och en vid anslutning till behållaren. Blir en ny slang och nya förhoppningar...
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

mangrove
40 bar
40 bar
Inlägg: 661
Blev medlem: 29 nov 2004, 00:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tändföljden Break -69

Inlägg av mangrove »

Jag har hört talas om citronister som fått tryck i systemet genom att dra runt pumpen med en borrmaskin försedd med en lämplig hylsa (dvs samma diameter som muttern på pumpen). Då behöver du varken ha startmotor eller vattenpump för att få höjd på bilen och göra den lättare flyttbar. Förresten, har du testat att säga till kvastskaft eller mjuka rör och lägga dem i fjädringscylindrarna (mellan kolven och klockan alltså)? Det brukar räcka för att få upp bilen på trailer. OBS Gör inte de här två tipsen samtidigt!

Skriv svar

Återgå till "Garaget"