XM V6 24v Exclusive -98
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: XM V6 24v Exclusive -98
Det är alltså ungefär här det duschar LHM. Cirkus i mitten av bilden från något av rören. (Till vänster SC/MAC-klockan).
En bra skiss över rördragningen i de bakre regionerna vore behjälplig. "Bara" jag hittar vilket blir det att försöka skarva framför bakaxeln och dra upp en ny del med nippel.
En bra skiss över rördragningen i de bakre regionerna vore behjälplig. "Bara" jag hittar vilket blir det att försöka skarva framför bakaxeln och dra upp en ny del med nippel.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: XM V6 24v Exclusive -98
Inser att jag måste släppa ned bakvagnen åtminstone på vänstersidan för att komma åt. Problemet nu är att antisjunkventilerna stängt inne tryck i bakre fjädringskretsen som jag inte får ut på grund av rörbrottet...
Känns ju sådär att börja byngla med en trycksatt bakaxel och det hade varit praktiskt att göra trycklöst för att även byta SC/MAC-klockan med tillhörande rör när man ändå är där. Kanske smärtfriast att öppna en dörr för att aktivera mjukläget och sedan lossa en hjulklocka något och låta det sprutsöla ut där? Vad säger den samlade expertisen om detta moment22?
Känns ju sådär att börja byngla med en trycksatt bakaxel och det hade varit praktiskt att göra trycklöst för att även byta SC/MAC-klockan med tillhörande rör när man ändå är där. Kanske smärtfriast att öppna en dörr för att aktivera mjukläget och sedan lossa en hjulklocka något och låta det sprutsöla ut där? Vad säger den samlade expertisen om detta moment22?
-
- Activa
- Inlägg: 5475
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: XM V6 24v Exclusive -98
Sänk bakvagnen för att se vilket rör det är. Byt/skarva detta. Att något rör är trycksatt gör ju inget om det inte är skadat, blir det det så är det ju bara att hålla sig undan tills det lugnat sig. Öppna "tolvan" på regulatorn så lugnar det sig snabbare.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: XM V6 24v Exclusive -98
Gör nog så, skyddsglasögonen på utifall det finns fler rör som är "på väg".
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: XM V6 24v Exclusive -98
Har alltså lyckats hittat det felande röret och demonterat det. Ber om ursäkt för de suddiga mobilbilderna då den riktiga kameran glömdes.
Uppallning i garaget.
Valde att haka av avgaseriet först för att slippa att det "följer med" bakaxeln sedan och är ivägen. På så sätt kunde jag reglera åtkomst till bakaxeln innunder bilen och från hjulhussidan genom att höja och sänka axeln med domkraft.
Bakaxeln lossades genom att ta loss de två 18mm-skruvarna på vänstra sidan och sänka ned. Lossade också de längsgående rören från deras bakersta fästen så de inte skulle sträckas. Häktade även av höjdregulatorstaget.
Här besannades faktiskt inga av de skräckhistorier från SC/MAC-lossande som figurerat. Nu är iofs detta en bil som rullat en betydande del av sitt liv i norr. Rörnippeln lossade ur klockan och gick nästan att skruva ut hela vägen för hand.
Tänkte dock att nu åker jag på bakslag när jättemuttern ska loss. Beväpnade mig med jätteskiftnyckeln.
Här en blick in från hjulhuset över rören. De såg överlag bra ut men lite sämre i vänstra sidan generellt där de svänger ner.
Men nej, den muttern lossade även lekande lätt. Fick däremot medrotation på klockan så jag valde att plocka ut hela konsolen och lossa med skiftnyckel och kedjerörtång som mothåll. Gick fint.
Klippte av det trasiga röret just vid nippeln som sedan kunde, ej utan besvär, lossas från förgreningen. Kanske det jobbigaste med att byta ett rör i bakvagnen är just dessa tre- och fyrvägskopplingar.
Uppallning i garaget.
Valde att haka av avgaseriet först för att slippa att det "följer med" bakaxeln sedan och är ivägen. På så sätt kunde jag reglera åtkomst till bakaxeln innunder bilen och från hjulhussidan genom att höja och sänka axeln med domkraft.
Bakaxeln lossades genom att ta loss de två 18mm-skruvarna på vänstra sidan och sänka ned. Lossade också de längsgående rören från deras bakersta fästen så de inte skulle sträckas. Häktade även av höjdregulatorstaget.
Här besannades faktiskt inga av de skräckhistorier från SC/MAC-lossande som figurerat. Nu är iofs detta en bil som rullat en betydande del av sitt liv i norr. Rörnippeln lossade ur klockan och gick nästan att skruva ut hela vägen för hand.
Tänkte dock att nu åker jag på bakslag när jättemuttern ska loss. Beväpnade mig med jätteskiftnyckeln.
Här en blick in från hjulhuset över rören. De såg överlag bra ut men lite sämre i vänstra sidan generellt där de svänger ner.
Men nej, den muttern lossade även lekande lätt. Fick däremot medrotation på klockan så jag valde att plocka ut hela konsolen och lossa med skiftnyckel och kedjerörtång som mothåll. Gick fint.
Klippte av det trasiga röret just vid nippeln som sedan kunde, ej utan besvär, lossas från förgreningen. Kanske det jobbigaste med att byta ett rör i bakvagnen är just dessa tre- och fyrvägskopplingar.
- billy
- Activa
- Inlägg: 5453
- Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skärblacka / Östergötland
Re: XM V6 24v Exclusive -98
Länge sen du skrev, men hur går det med denna fina bil !
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: XM V6 24v Exclusive -98
Jodå, efter reparationen av det uttjänta röret har den bara rullat på bra! Har både åkt med den till fjälls i påsk och till Gotland i sommar.
Har i och för sig fått ABS-felindikering på givaren vänster fram. Misstänker kabeln då den kan fungera ett tag när man varit där och petat. Givare blir väl oftast heldöda?
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: XM V6 24v Exclusive -98
Jag hade en -92 v6 under sent 90-tal. "Hank" övertog den och om jag minns rätt hittade han sjutton(!) olika avbrott i kabeln till ena givaren fram.......
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: XM V6 24v Exclusive -98
Hmm, jag kanske ska testa att skarva på en ny kabel upp till kontakten vid LHM-burken innan jag dömer ut givaren. Kabeln går ju som en orm i hjulhuset och utsätts för rörelser frekvent.
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: XM V6 24v Exclusive -98
Det svåra kan vara att hitta en kabel som tål all rörelse?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- HåkanTh
- 70 bar
- Inlägg: 970
- Blev medlem: 14 sep 2006, 15:04
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Norrköping
Re: XM V6 24v Exclusive -98
Den här tål en hel del stryk:
https://www.elfa.se/sv/silicon-cabl-bro ... cache=true
Skyddsslang:
https://www.elfa.se/sv/roer-polyamid-br ... cache=true
https://www.elfa.se/sv/silicon-cabl-bro ... cache=true
Skyddsslang:
https://www.elfa.se/sv/roer-polyamid-br ... cache=true
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: XM V6 24v Exclusive -98
Bra tips! Tackar.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: XM V6 24v Exclusive -98
Ja, eftersom sommartermometern visade 30+ grader i skuggan blev det XM till Gotland med AC och härliga E4-slukaregenskaper.
Hittade en mack som såg stängd ut.
Ingen blyfri bensin hade de heller.
Men nog såg det ut som allt var lämnat i en hast därinne.
Åter på fastlandet hittade vi ett slott. Passande XM-miljö.
Hittade en mack som såg stängd ut.
Ingen blyfri bensin hade de heller.
Men nog såg det ut som allt var lämnat i en hast därinne.
Åter på fastlandet hittade vi ett slott. Passande XM-miljö.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: XM V6 24v Exclusive -98
Ibland är det behändigt när felen uppenbarar sig på hemmaplan. Hade kört omkring med en slang i bagaget i flera år. Nu hade den sprungit läck. Slamkrypare i dubbel bemärkelse då ena änden är som en gummimun som pressas mot ett hål i hydraulbenet.
"Gratis" rostskyddsbehandling i hjulhuset.
Kulpriten i fråga.
I obruten originalförpackning.
Enkel att montera. Bara den speciella klämman som håller slamkryparmunnen på plats kräver en specialtång. Jag fann att Biltemas nöp för hårt radiellt över klämman. Troligen duger det med hovtång och en mejsel för att knäppa dit det sista. Om man har tre händer.
Andra sidans slang hade också torrsprickor så det blir att beställa en ny. Lite besviken på kvaliteten när de bara håller drygt 20 år.
En tredje mindre kul grej hade dessutom inträffat i samma hjulhus. Damasken som byttes för bara tre år sedan hade åter givit upp. Får försöka hitta originalmodell. Sist minns jag inte vad det var som hamnade där.
"Gratis" rostskyddsbehandling i hjulhuset.
Kulpriten i fråga.
I obruten originalförpackning.
Enkel att montera. Bara den speciella klämman som håller slamkryparmunnen på plats kräver en specialtång. Jag fann att Biltemas nöp för hårt radiellt över klämman. Troligen duger det med hovtång och en mejsel för att knäppa dit det sista. Om man har tre händer.
Andra sidans slang hade också torrsprickor så det blir att beställa en ny. Lite besviken på kvaliteten när de bara håller drygt 20 år.
En tredje mindre kul grej hade dessutom inträffat i samma hjulhus. Damasken som byttes för bara tre år sedan hade åter givit upp. Får försöka hitta originalmodell. Sist minns jag inte vad det var som hamnade där.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: XM V6 24v Exclusive -98
Senaste som hänt på den här pärlan är att frirullningslagret till AC:n började leva om i höstas. Sedan har den mest stått i vinter och nu tänkte jag att jag skulle försöka renovera AC-kompressorn utan att ta den ur bilen.
Plan A var att lossa magnetkopplingen och remhjulet genom höger hjulhus. Inte en helt självklar grej på en skohornad V6:a där remhjulet bara sitter några centimeter från längsgående framvagnsbalken. Dessutom med ett bromsrör draget korkat nog mitt mellan.
Plan B var att skruva loss kompressorn från motorblocket men låta den vara inkopplad i slangarna för att slippa lossa trycket medan lagerbytet genomfördes. Ville helst undvika det då både en skrymmande DEFA-motorvärmare sitter i vägen samt oljefiltret.
Stötte på patrull då jag fick medrotation på axeln när jag spärrat magnetkopplingen och skulle försöka lossa muttern.
Fick med lite mutterknackarhjälp bort muttern och kunde med en hemmagjord avdragarlösning få bort magnetkopplingen. Jag gängade i hålen och använde dessa för att dra av den.
Resultatet är som följer. Nednötta drev. Bara en tidsfråga innan den hade slutat funka alltså. Axeln var som tur var av hårdare stål så dreven på den såg helt oskadda ut.
En annan avdragare för att dra ut remhjulet.
Här fick jag först lossa bromsröret från klämfästena och spänna upp det ovanför axeln för att få lite mer rum. Det räckte inte.
Men genom att lyfta motorn så långt det bara gick och samtidigt bända den åt sidan så långt det gick med ett spett så gick det på millimetern att lirka ut remhjulet. Hurra för plan A hittills alltså.
För att utföra plan A hade jag alltså köpt ett kit med ny magnetkoppling, drev med lager samt magnet. En femhundring alltså istället för flera tusenlappar plus gas som det hade gått på för att byta kompressorn.
Remhjulet jag fick med hade dock en annan inpressning, troligen gjort för att användas på en annan typ av motor. Lagret var lyckligtvis identiskt så jag knackade ur det och flyttade över det till det gamla hjulet.
Det svåra var nu att shimsa in den nya magnetkopplingen. Bara en shimsbricka satt där. Troligen har någon plockat bort brickor tidigare när kopplingen nöts ner för långt för att greppa. I repsatsen följde det med nya shims men dessa var för få för att kopplingen skulle gå fritt. Lösningen (eftersom att alla specialistbutiker är stängda på en lördag) blev att slipa till en vanlig bricka så att den blev just lite tjockare än högen med brickor!
Ett nytt löphjul åkte dit också.
Allt kom på plats igen, spett och domkraft till hjälp. Det verkar också som om den rent mekaniskt fungerar. Fyllde på med lite extra r134a och typiskt nog så blev det svalare väderlek, men kyla kan jag känna ur utblåsen i vart fall. Test på riktigt blir nästa varma dag!
Plan A var att lossa magnetkopplingen och remhjulet genom höger hjulhus. Inte en helt självklar grej på en skohornad V6:a där remhjulet bara sitter några centimeter från längsgående framvagnsbalken. Dessutom med ett bromsrör draget korkat nog mitt mellan.
Plan B var att skruva loss kompressorn från motorblocket men låta den vara inkopplad i slangarna för att slippa lossa trycket medan lagerbytet genomfördes. Ville helst undvika det då både en skrymmande DEFA-motorvärmare sitter i vägen samt oljefiltret.
Stötte på patrull då jag fick medrotation på axeln när jag spärrat magnetkopplingen och skulle försöka lossa muttern.
Fick med lite mutterknackarhjälp bort muttern och kunde med en hemmagjord avdragarlösning få bort magnetkopplingen. Jag gängade i hålen och använde dessa för att dra av den.
Resultatet är som följer. Nednötta drev. Bara en tidsfråga innan den hade slutat funka alltså. Axeln var som tur var av hårdare stål så dreven på den såg helt oskadda ut.
En annan avdragare för att dra ut remhjulet.
Här fick jag först lossa bromsröret från klämfästena och spänna upp det ovanför axeln för att få lite mer rum. Det räckte inte.
Men genom att lyfta motorn så långt det bara gick och samtidigt bända den åt sidan så långt det gick med ett spett så gick det på millimetern att lirka ut remhjulet. Hurra för plan A hittills alltså.
För att utföra plan A hade jag alltså köpt ett kit med ny magnetkoppling, drev med lager samt magnet. En femhundring alltså istället för flera tusenlappar plus gas som det hade gått på för att byta kompressorn.
Remhjulet jag fick med hade dock en annan inpressning, troligen gjort för att användas på en annan typ av motor. Lagret var lyckligtvis identiskt så jag knackade ur det och flyttade över det till det gamla hjulet.
Det svåra var nu att shimsa in den nya magnetkopplingen. Bara en shimsbricka satt där. Troligen har någon plockat bort brickor tidigare när kopplingen nöts ner för långt för att greppa. I repsatsen följde det med nya shims men dessa var för få för att kopplingen skulle gå fritt. Lösningen (eftersom att alla specialistbutiker är stängda på en lördag) blev att slipa till en vanlig bricka så att den blev just lite tjockare än högen med brickor!
Ett nytt löphjul åkte dit också.
Allt kom på plats igen, spett och domkraft till hjälp. Det verkar också som om den rent mekaniskt fungerar. Fyllde på med lite extra r134a och typiskt nog så blev det svalare väderlek, men kyla kan jag känna ur utblåsen i vart fall. Test på riktigt blir nästa varma dag!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.