Försök att ordna Turbo 2:an

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
allingkalling
40 bar
40 bar
Inlägg: 676
Blev medlem: 29 apr 2010, 08:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kiruna

Försök att ordna Turbo 2:an

Inlägg av allingkalling »

Idag har jag kollat igenom luftslangarna, hittade inget konstigt där men den startar fortfarande inte. Pallade upp med plank tillfälligt på gården för bättre åtkomst under. Bytte även startmotor då jag tyckte den som satt i hade dålig fart, mycket sämre med plats än på snik 77:an, det ,var ett projekt att få dit den med värmeskyddet på men det gick tillslut. Blev mycket bättre snurr med (nya) startmotorn men icke startade den iallafall.
Nästa steg skulle kunna vara att testa om det går ? att ha en (tank) liten med garanterat färsk soppa. Men hur ska det göras smartast? Måste väl ha loss vid tanken och ansluta till en annan tillfällig, då pumpen sitter långt bak.
Annars är väl intrycket att allt är trångt som attan. Kikade lite undertill, men det såg väl okej ut hittills.
Citroen c6 3, 0 HDi 2012.citroen jumper td. cx gti 87 turbo. +snöskotrar motocross + cx 2200 pallas1977.cx tri 1989berline. ds1974 . Ford Explorer 1994. Ac-cat Alpha One 2019 inte plåtfjädrad.

Användarvisningsbild
Gyllenberg
40 bar
40 bar
Inlägg: 426
Blev medlem: 09 jul 2013, 13:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Burträsk

Re: Försök att ordna Turbo 2:an

Inlägg av Gyllenberg »

Om pumpen sitter lika som på en CX2400TRI med insprutning så sitter den på höger sida framför tanken och är rätt så lättåtkomlig om du hissar upp och kryper in från vänster sida.
CX2500D Familiale 1982
CX20 1983
CX2400 TRI Break 1984
BX17 TZD 1991
Xantia TDi 1996
XM 2,5TD 1997

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7768
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Försök att ordna Turbo 2:an

Inlägg av Mickel »

Du kan enkelt kolla om pumpen matar soppa:
Lossa bränsleslangen där den sitter fast på insprutningsrailen (insprutningsplenum) inne i motorrummet. Då ska det "spjutta" ut lite bensin om allt är OK (dvs det ska ligga tryck kvar här).

Kolla vidare:
Lägg upp slangänden så att du kan se den inifrån förarplatsen (genom springan under huven). Kör startmotorn mycket kort (en kvarts sekund). Då ska det spruta ut en skvätt bensin ur slangen.
Om det inte kommer bensin när du kör startmotorn, så har du en av dessa:
1. Oxid på eller i styr- och övervakningsrelät "Stora Blå" under höger framlykta.
2. Dålig jordkontakt mot karrossen för den lilla löjliga jordkabeln från bränslepumpen.
3. Igensatt bränslefilter
4. Kass bränslepump

Det är lätt att direktkoppla bränslepumpen genom att bygla i reläsockeln till Stora Blå, se här: viewtopic.php?f=25&t=64996#p422398
Mickel

lasse frykholm
10 bar
10 bar
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 nov 2002, 21:08
Medlem i SCK?: Nej

Re: Försök att ordna Turbo 2:an

Inlägg av lasse frykholm »

När Prestige T2-an med 13 mil på mätaren som vi ställde ut på GranTurismo härom året skulle väckas till liv höll vi på och bytte gammal bensin mot ny, trixade med elen till pumpen m.m. Den gick också bara på startgas. Efter några dagars försök gav vi upp och tog ur spridarrampen som lämnades för test hos en "Servicepunkt" . Inget fel, men efter genomblåsningen där startade motorn problemfritt. Idag har jag lite oväntat stigit ner i T2-träsket och hoppas få hjälp med min allmänna okunnighet av erfarna CX-mekare. Hälsningar Lasse

allingkalling
40 bar
40 bar
Inlägg: 676
Blev medlem: 29 apr 2010, 08:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kiruna

Re: Försök att ordna Turbo 2:an

Inlägg av allingkalling »

Idag testades bränslet. Extern tank med färsk soppa och nån sorts akutrengöring samt kontroll av att bränslet kom fram till spridarmrampen vilket den gjorde. Bytte även till nya tändstift så vet man att dom är nya . Men icke att den startade :( . Nästa steg blir? Dåligt tryck Dålig gnista? Bränsledatorn? Ja jag vet inte men får väl sova på saken.
Citroen c6 3, 0 HDi 2012.citroen jumper td. cx gti 87 turbo. +snöskotrar motocross + cx 2200 pallas1977.cx tri 1989berline. ds1974 . Ford Explorer 1994. Ac-cat Alpha One 2019 inte plåtfjädrad.

Användarvisningsbild
Razor
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1933
Blev medlem: 08 mar 2004, 20:37
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Varberg, Halland
Kontakt:

Re: Försök att ordna Turbo 2:an

Inlägg av Razor »

Har du testat en annan tänddator. Lätt att testa, svårt att hitta kanske. Det finns i alla fall fyra olika modeller att välja på; GTI, Turbo med resp utan kat. Den brukar sitta i samma region som batteriet. Insprutningsdatorn på min GTI satt framför handsfacket.
CX20 TRE -87, CX25 GTI -85 automatic

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7768
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Försök att ordna Turbo 2:an

Inlägg av Mickel »

Razor skrev:Har du testat en annan tänddator.
Men HALLÅ!
Nu måste vi få med alla fakta! I förra tråden (hämtningstråden) skrev allingkalling: "Tänder bara på startgas".

Om bilen tänder och startar en kort stund på startgas så är det inte något fel på tändsystemet :D !
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7768
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Försök att ordna Turbo 2:an

Inlägg av Mickel »

allingkalling skrev:Dåligt tryck?
Möjligen.
Jag tror man kan testa det så här:
1. Kör bränslepumpen, t ex genom att köra startmotorn.
2. Stäng av allt.
3. Lossa bensinslangen. Då ska det spruta ut en liten skvätt, under tryck. Är det helt trycklöst så kan tryckregulatorn vara kass.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7768
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Försök att ordna Turbo 2:an

Inlägg av Mickel »

allingkalling skrev: Bränsledatorn?
Nä, knappast själva datorn. Det finns mycket annat som kan bråka innan datorn krånglar.

Insprutningssystemet har en kabelhärva på motorn och en kabelhärva i karossen. Det finnas en kritisk kopplingsskarv mellan dessa två kabelhärvor. Jag tror den finns under reservhjulet, ungefär. Följ kablarna från insprutarna bakåt så ser du.

Sök upp den skarven. Spraya och gör rent. Fetta in.
Mickel

Användarvisningsbild
Razor
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1933
Blev medlem: 08 mar 2004, 20:37
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Varberg, Halland
Kontakt:

Re: Försök att ordna Turbo 2:an

Inlägg av Razor »

Mickel skrev:
Razor skrev:Har du testat en annan tänddator.
Men HALLÅ!
Nu måste vi få med alla fakta! I förra tråden (hämtningstråden) skrev allingkalling: "Tänder bara på startgas".

Om bilen tänder och startar en kort stund på startgas så är det inte något fel på tändsystemet :D !
Aah, det missade jag. :oops:
CX20 TRE -87, CX25 GTI -85 automatic

allingkalling
40 bar
40 bar
Inlägg: 676
Blev medlem: 29 apr 2010, 08:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kiruna

Re: Försök att ordna Turbo 2:an

Inlägg av allingkalling »

Nu är spridarna skickade på ultraljudstvätt, får se om det funkar sedan.
Kollade bränsletrycket såhär, körde startmotor en stund sedan öppnade jag slangen till bränslerailen och det sprutar bensin så det verkar funka där.
Fick dessutom låna spridare att testa med av en Citroënist nära mig. Hyggligt.
Så nog ska jag väl få in T2:an in i garaget för egen maskin.
Citroen c6 3, 0 HDi 2012.citroen jumper td. cx gti 87 turbo. +snöskotrar motocross + cx 2200 pallas1977.cx tri 1989berline. ds1974 . Ford Explorer 1994. Ac-cat Alpha One 2019 inte plåtfjädrad.

allingkalling
40 bar
40 bar
Inlägg: 676
Blev medlem: 29 apr 2010, 08:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kiruna

Re: Försök att ordna Turbo 2:an

Inlägg av allingkalling »

Ikväll var det dags att testa lånespridarna med stort hopp :D monterades dessa ute i kylan.
Men inte F-n hjälpte detta byte ett smack. :( .
Imorgon ska jag testa få in t2an med vinch och sånt ,orkar inte hålla på ute mer ( minusgrader ).
Sedan ska bränsle filter o pump kollas upp på något vis.i väntan på spridar rengöring men är verkligen 2 uppsättningar stockade? kan ju vara något annat.är iallafall lättare inomhus.aldrig är det enkelt.dåligt med bilder jag vet ska försöka bättra mig.
Citroen c6 3, 0 HDi 2012.citroen jumper td. cx gti 87 turbo. +snöskotrar motocross + cx 2200 pallas1977.cx tri 1989berline. ds1974 . Ford Explorer 1994. Ac-cat Alpha One 2019 inte plåtfjädrad.

allingkalling
40 bar
40 bar
Inlägg: 676
Blev medlem: 29 apr 2010, 08:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kiruna

Re: Försök att ordna Turbo 2:an

Inlägg av allingkalling »

Bild
äntligen fick jag in t2 an in i garaget. :D Jobbigt värre att baxa bakdelen när bilen är klent utrustad....
fattas ju DRAGKROK.... :(
Enda Citroën jag har som är så klent utrustad.Fast det går väl att ordna om man ids.
Citroen c6 3, 0 HDi 2012.citroen jumper td. cx gti 87 turbo. +snöskotrar motocross + cx 2200 pallas1977.cx tri 1989berline. ds1974 . Ford Explorer 1994. Ac-cat Alpha One 2019 inte plåtfjädrad.

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Försök att ordna Turbo 2:an

Inlägg av Hedene »

Vet inte hur det ser ut på din bil men om du har spridarna lösa så borde det väl gå att se om de sprutar bensin när du kör startmotorn?
Ett annat knep är mekanikerstetoskop eller lång skruvmejsel och lyssna på spridarna när någon annan kör startmotorn. De knackar trevligt när de öppnar :D
Får du inte ut någon bensin eller hör knattret så är antagligen styrdatorn eller mer troligt kablaget något problem med.
Säkringar, kopplingsstycken, jordpunkter m.m.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
lockebo
10 bar
10 bar
Inlägg: 170
Blev medlem: 11 dec 2008, 23:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Försök att ordna Turbo 2:an

Inlägg av lockebo »

Kontrollera de vita motstånden som är plus matade o sänker späningen till +9v till spridarna hela tiden när startmotorn går o när motorn är igång.( Spridarna styrs med minus pulser)
Spridarna får minus signal, pulser från styrdonet och inne i styrdonet sitter en stor transistor som ger minuspulser till spridarna o den kan vara trasig.
Mattias :K

Skriv svar

Återgå till "Garaget"