Ja alltså, mjukare klockor "förbättrar" ju den sköna bromskänslan i och med att fjädringen komprimeras lättare. Men sedan kan ju även visst internläckage öka sättningen och i det läget kommer LHM in i bilden. Sätter den sig vid broms stillastående finns det ju internläckage (om än inte nödvändigtvis akut sådant).Stefan K. skrev: ↑17 sep 2017, 17:34Den LHM olja som går åt för bromsa påverkar inte höjden bak/spelar minimal roll för att bakändan ska sjunka vid bromsning.
Det är 98% de bakåtriktade armarna som gör denna (sköna) effekt.
De paddor (alltså DS modeller) som har broms"svamp" istället för bromspedal (och därmed en egen bromsack) beter sig likadant som enklare modeller vid hård bromsning.
Har stått vid rött ljus och hård-pumbromsat med min padda. Efter ett flertal stillastående "tvärnitar" sänker sig bakändan något.
Stefan K.
Lite off topic, men. En skum sak med min DSuper5 är att den inte sätter sig sådär vid broms. Dock bara när det har regnat (alt. varit fuktigt) och endast de första gångerna och endast på senare tid! Antar att det är något med bromstrummorna bak. Har bytt bromsbackar och luftat utan att det gjort någon skillnad. Perfekta bromsvärden hos besiktningen med.