Activa TCT - Banbilar ska inte kränga

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Activa TCT - Banbilar ska inte kränga

Inlägg av soso »

Stefan K. skrev:
17 sep 2017, 17:34
Den LHM olja som går åt för bromsa påverkar inte höjden bak/spelar minimal roll för att bakändan ska sjunka vid bromsning.
Det är 98% de bakåtriktade armarna som gör denna (sköna) effekt.
De paddor (alltså DS modeller) som har broms"svamp" istället för bromspedal (och därmed en egen bromsack) beter sig likadant som enklare modeller vid hård bromsning.

Har stått vid rött ljus och hård-pumbromsat med min padda. Efter ett flertal stillastående "tvärnitar" sänker sig bakändan något.

Stefan K.
Ja alltså, mjukare klockor "förbättrar" ju den sköna bromskänslan i och med att fjädringen komprimeras lättare. Men sedan kan ju även visst internläckage öka sättningen och i det läget kommer LHM in i bilden. Sätter den sig vid broms stillastående finns det ju internläckage (om än inte nödvändigtvis akut sådant).

Lite off topic, men. En skum sak med min DSuper5 är att den inte sätter sig sådär vid broms. Dock bara när det har regnat (alt. varit fuktigt) och endast de första gångerna och endast på senare tid! :roll: Antar att det är något med bromstrummorna bak. Har bytt bromsbackar och luftat utan att det gjort någon skillnad. Perfekta bromsvärden hos besiktningen med.

Användarvisningsbild
Himlar
20 bar
20 bar
Inlägg: 325
Blev medlem: 11 aug 2012, 19:42
Medlem i SCK?: Nej

Re: Activa TCT - Banbilar ska inte kränga

Inlägg av Himlar »

Intressant diskussion! Trailing arm-geometrin ska ju ge en anti dive-effekt om man ser till hur krafterna tas upp i bilen (när jag till slut satte mig och läste gamla fordonsdynamikböcker), men hur mycket ger varje part? För om bromssystemets koppling på fjädringshydrauliken inte påverkar anti dive i någon större utsträckning kan det ju vara så att det i slutändan blir enklare att köra bromssystemet på annat än LHM.

Frank: jag var med och startade upp Formula Student-teamet på Linköpings Universitet, och var "riktigt aktiv" 2011-2015. Sedan har jag varit behjälplig ibland eftersom jag jobbar kvar på universitetet och finns som kontakt för de som vill fråga om saker.

Några frågor om Activa/Citroën:
1. Vilken är den största skivdiametern som någon LHM-bil kört?
2. Finns ett hydrauliskt kopplingsschema för Activorna att få tag på? Var kan jag i så fall hitta det? Det skulle underlätta för en del både felsökning och modifikationer.
/Fredrik

Bilar: 2 x -96 Xantia Activa TCT, -92 Corvette Targa

frankzz
20 bar
20 bar
Inlägg: 268
Blev medlem: 16 feb 2004, 09:44
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tråvad
Kontakt:

Re: Activa TCT - Banbilar ska inte kränga

Inlägg av frankzz »

Jo jag släppte diskussionen om "anti dive" då jag redan beskrivit att jag gjorde det felet för 20 år sen.
Som sagt för att få hydraulikens påverkan får man ta arean på kolvarna i bromsoken bak och deras rörelse kontra arean på kolven i fjäderdonet.

Var på väg att mäta kolvdiametern på nått gammalt bromsok och göra om beräkningen i helgen men såg att diskussionen redan styrts upp.

Om man bara ser till antidive funktionen så finns det ingen anledning till att ha LHM bromsar. Ökar utbudet på bromsok med en faktor 100 000.

Sen ska man få dit en "vanlig" huvudbromscylinder där det är som allra trängst på en Xantia. .......

LHM "kokar" senare än bromsvätska och det är annars en fördel.

Jag kollade bromsskiva och det största jag hittade var 288/28 till Xantia V6.

Jag har utbildningsmaterialet till Activa i en pärm i verkstaden. Blir lite mycket att scanna in. Du är välkommen på studiebesök.

När du kollade i fordonsdynamikböckerna, såg du då att trailing arm har rollcenter i markplan? (nu kan jag komma ihåg fel) Har för mig att det är därför 2CV kan kränga så mycket utan att välta.

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Activa TCT - Banbilar ska inte kränga

Inlägg av Peter »

frankzz skrev:
18 sep 2017, 10:57

Jag kollade bromsskiva och det största jag hittade var 288/28 till Xantia V6.
De sitter också på Break, TCT och HDi from 1 okt 99 om jag inte minns fel. Kallas ibland Borsch-bromsar(fast det är Bendix som gör dem).
Se: http://www.peli59.net/xantiafaq/bromsbelaggen.html
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Skriv svar

Återgå till "Garaget"