CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Ja, nu är högra bärarmen lös med lite blandat resultat.
Började med att lossa rör och plocka bort klockan och cylindern. Rören lossade fint efter förarbete från LHM och värme. Sprinten som håller kolvstången bråkade lite men lossade till sist. Fick faktiskt ge upp med att ta ur cylinder och klocka i ett stycke och istället skruva av klockan och lirka ut den före cylindern. En utfasning på nedersidan av plåtkonsolen hindrade nämligen den stora 700cc-klockan att "backas" mer framåt.
Sedan krängningshämnaren. Yttre skruven lossade efter lite värmande, men den inre satt som gjuten och till sist gick den ohjälpligen av.
Lossade bärarmens genomgående fästskruv. Här på insidan där det sitter en mutter.
Och ut med skruven.
Efter en del bökande med motspänstig krängningshämmare och lirkande kom till slut bärarmen lös.
Knackade ur innerröret och lagerrullarna. Var rikligt med fett därinne trots allt.
Yttre lagret såg lite anfrätt ut på rullarna.
Yttre lagerbanan. Återstår att knacka ut båda de yttre banorna. Men först måste den avbrutna skruven bort.
Så här ser alltså skruven ut.. Rejält fastärgad.
Den yttre skruven bredvid en vanlig CX-påtfälgsskruv som referens. Någon som vet på rak arm om den har samma längd som den avbrutna?
Började med att lossa rör och plocka bort klockan och cylindern. Rören lossade fint efter förarbete från LHM och värme. Sprinten som håller kolvstången bråkade lite men lossade till sist. Fick faktiskt ge upp med att ta ur cylinder och klocka i ett stycke och istället skruva av klockan och lirka ut den före cylindern. En utfasning på nedersidan av plåtkonsolen hindrade nämligen den stora 700cc-klockan att "backas" mer framåt.
Sedan krängningshämnaren. Yttre skruven lossade efter lite värmande, men den inre satt som gjuten och till sist gick den ohjälpligen av.
Lossade bärarmens genomgående fästskruv. Här på insidan där det sitter en mutter.
Och ut med skruven.
Efter en del bökande med motspänstig krängningshämmare och lirkande kom till slut bärarmen lös.
Knackade ur innerröret och lagerrullarna. Var rikligt med fett därinne trots allt.
Yttre lagret såg lite anfrätt ut på rullarna.
Yttre lagerbanan. Återstår att knacka ut båda de yttre banorna. Men först måste den avbrutna skruven bort.
Så här ser alltså skruven ut.. Rejält fastärgad.
Den yttre skruven bredvid en vanlig CX-påtfälgsskruv som referens. Någon som vet på rak arm om den har samma längd som den avbrutna?
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Sedan fick jag för mig att injusteringsbrickorna saknades då jag bara noterade tätringarna vid demonteringen. Men efter att ha sett hur dessa brickor ska se ut (dvs. inte som vanliga brickor) så undrar jag om inte tätningarna satt kvar på "brickorna". Får bekräfta att så är fallet när jag återvänder till skruvarlyan.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Kan nu meddela efter att fått tag i nya NOS-lager (pengar är på ingång MAN! ) att bärarmen återmonterats och nu är helt glappfri och rör sig lätt! Övriga delar kunder jag återanvända.
Skruven till den trasiga bärarmen gick också till slut att få bort, och jag tackar LarsH för en bättre begagnad ersättare!
Sedan hann jag inte mer idag och det återstår att montera tillbaka cylindern och klockan.
Upptäckte även när jag hade bärarmen lös att luftnippeln var avdragen och gick bet på att lossa resterna, trots konsulterande av granne med bra svets. Får prova att prime'a oket med LHM före montering och hoppas på det bästa, annars behöver jag nog hitta en yttre okhalva.
Skruven till den trasiga bärarmen gick också till slut att få bort, och jag tackar LarsH för en bättre begagnad ersättare!
Sedan hann jag inte mer idag och det återstår att montera tillbaka cylindern och klockan.
Upptäckte även när jag hade bärarmen lös att luftnippeln var avdragen och gick bet på att lossa resterna, trots konsulterande av granne med bra svets. Får prova att prime'a oket med LHM före montering och hoppas på det bästa, annars behöver jag nog hitta en yttre okhalva.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Bärarm, klocka och rör monterade. Fyllde oket så gott det gick med LHM innan jag skruvade tillbaka röret och luftade på andra sidan där nippeln inte var avdragen. Känns då inte som någon luft bak efteråt.
Noterade också att motorfästet på växellådssidan såg lite trött ut...
Någon som ruvar på ett fräscht begagnat eller så?
Monterade också täckplåtarna! Svarta ännu men jag får väl handla lite färg. (Nä den är inte sådär blank, bara nyavspolad).
Noterade också att motorfästet på växellådssidan såg lite trött ut...
Någon som ruvar på ett fräscht begagnat eller så?
Monterade också täckplåtarna! Svarta ännu men jag får väl handla lite färg. (Nä den är inte sådär blank, bara nyavspolad).
-
- Guru
- Inlägg: 7768
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Mickel: Njae, men till skillnad från gamla Oplar så kommer i vart fall skönheten innifrån på denna!
Nu hade det blivit sommar nog att hämta ytterligare en Break utan att behöva pulsa i snö och en resa företogs norrut med tjejen som myggogillande sällskap.
Ja hur många Citroëner kan man behöva? För många är tydligen inte nog!
Ni som läst mer än lämpligt av vad som skrivits på detta forum känner säkert igen den här som den 2500D Gyllenberg tidigare gjorde en del arbete på. Nu har den inte längre kvar någon dieselmotor då den hade flyttats till en annan CX (ligger dock en bensinare med brusten kamrem i motorrummet!).
Först lånades ett rejält transportsläp som tack vare inlandsvägarnas försorg kunde framföras där länsmans långa arm är synnerligen kortvuxen.
Och vilken bättre dragbil kunde väljas för jobbet att dra ett tungt släp med en ännu tyngre CX Break på... om inte en CX Break!
DieselBreaken hade stått några år på en lägda som närmast var att likna vid en privat skrot/utomhuslager.
Bilden visar bara en bråkdel. Det var lite terrängkörning på väg dit (delvis på grund av felnavigering längs en timmerväg) och nog var man betjänt av den extra markfrigången liksom de "terrängdäck" som sitter på drivhjulen.
Farbrorn som bor på gården hade vänligheten att hjälpa till med traktor att vända bilen åt rätt håll så den kunde lastas på släpet med nosen först. Som tur var hade den säkrats vid bärarmsstoppen så att den stod någorlunda högt.
Tydligen hade bakluckan försvunnit spårlöst!
Men lite bra-att-ha låg i bilen också. Bland annat extra grill, fälgar och vad jag tror är en låda med fyllda men omonterade klockor.
Lastad och redo att bege sig! (Slagsidan som kan synas på den lastade bilen beror på att luften gått ur ena sidans däck).
Vem behöver gym, när man kan lasta Breakar! 23 grader i skuggan och jag svalde säkert ett tiotal mygg under arbetets gång. Här ett pitstop för vätske- och luftproviantering.
På plats vid uppställningsplatsen. Känns lite vemodigt att göra reservdelsbil av ett så bra utgångsläge. Betydligt bättre i yttre karossdelar än TRI:n med bara aningens rost i något hörn och raka fina dörrar. Reggad som Familiale desutom! Hade den bara haft en fungerande motor så...
Nu hade det blivit sommar nog att hämta ytterligare en Break utan att behöva pulsa i snö och en resa företogs norrut med tjejen som myggogillande sällskap.
Ja hur många Citroëner kan man behöva? För många är tydligen inte nog!
Ni som läst mer än lämpligt av vad som skrivits på detta forum känner säkert igen den här som den 2500D Gyllenberg tidigare gjorde en del arbete på. Nu har den inte längre kvar någon dieselmotor då den hade flyttats till en annan CX (ligger dock en bensinare med brusten kamrem i motorrummet!).
Först lånades ett rejält transportsläp som tack vare inlandsvägarnas försorg kunde framföras där länsmans långa arm är synnerligen kortvuxen.
Och vilken bättre dragbil kunde väljas för jobbet att dra ett tungt släp med en ännu tyngre CX Break på... om inte en CX Break!
DieselBreaken hade stått några år på en lägda som närmast var att likna vid en privat skrot/utomhuslager.
Bilden visar bara en bråkdel. Det var lite terrängkörning på väg dit (delvis på grund av felnavigering längs en timmerväg) och nog var man betjänt av den extra markfrigången liksom de "terrängdäck" som sitter på drivhjulen.
Farbrorn som bor på gården hade vänligheten att hjälpa till med traktor att vända bilen åt rätt håll så den kunde lastas på släpet med nosen först. Som tur var hade den säkrats vid bärarmsstoppen så att den stod någorlunda högt.
Tydligen hade bakluckan försvunnit spårlöst!
Men lite bra-att-ha låg i bilen också. Bland annat extra grill, fälgar och vad jag tror är en låda med fyllda men omonterade klockor.
Lastad och redo att bege sig! (Slagsidan som kan synas på den lastade bilen beror på att luften gått ur ena sidans däck).
Vem behöver gym, när man kan lasta Breakar! 23 grader i skuggan och jag svalde säkert ett tiotal mygg under arbetets gång. Här ett pitstop för vätske- och luftproviantering.
På plats vid uppställningsplatsen. Känns lite vemodigt att göra reservdelsbil av ett så bra utgångsläge. Betydligt bättre i yttre karossdelar än TRI:n med bara aningens rost i något hörn och raka fina dörrar. Reggad som Familiale desutom! Hade den bara haft en fungerande motor så...
-
- Guru
- Inlägg: 7768
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Att sommartid ta med håven och ge sig ut i naturen och fånga breakar är en härlig upplevelse !
Och givetvis ska man dra släpet med en likadan. Det ser ju så självklart ut.
I'm loving it !
Fast, hobbyn har ju vissa konsekvenser. En villatomt tål inte hur många breakar som helst !
Och givetvis ska man dra släpet med en likadan. Det ser ju så självklart ut.
I'm loving it !
Fast, hobbyn har ju vissa konsekvenser. En villatomt tål inte hur många breakar som helst !
Mickel
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Ja det är något av det roligaste man kan syssla med en fin sommarkväll!Mickel skrev: ↑15 jun 2017, 15:29Att sommartid ta med håven och ge sig ut i naturen och fånga breakar är en härlig upplevelse !
Och givetvis ska man dra släpet med en likadan. Det ser ju så självklart ut.
I'm loving it !
Fast, hobbyn har ju vissa konsekvenser. En villatomt tål inte hur många breakar som helst !
Det gäller att ha tillgång till lagringsplatser, helt klart.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Glömde förstås i all Breakyra att plocka med mig framklockorna, men fick börja med att testa de rostiga bakklockorna. Två var tomma (avskruvad toppskruv) och de läggs naturligtvis på hyllan för framtiden. Inga delbara klockor eller annan hårdvaluta slängs!
En ack. höll 75 bar (troligen från XM HA). Kanske får hamna som broms/huvudack. Borde inte göra mer skada än lite längre tillslags/vilotider för regulatorn tänker jag.
Två andra delbara var mycket riktigt "nyfyllda" till det mysiga trycket av 40 bar!
De såg inte särskilt roliga ut och fick således en rostavhyvling och lite färg igen! Biltemas klockgröna.
"35" instansat på toppskruven avslöjar att det rör sig om klockor ämnade för CX Break med rätt dämppaket för modellen och 1.5mm genomströmningshål. Kan annars lätt misstas för DS/SM-klockor tack vare samma format.
En uppsättning alufälgar som det ska raggas bättre däck till. Lite puts behöver de nog också...
En riktig stereo med radiomottagare har det också blivit. Julas billigaste som faktiskt lirar helt okej för kaffepengar!
När jag ändå var i målartagen fick även draget sig en slipning av målning. Inte klockgrönt denna gång, även om det såhär i efterhand hade varit lite kul. Draget är ju nästan den viktigaste delen på en Break!
En ack. höll 75 bar (troligen från XM HA). Kanske får hamna som broms/huvudack. Borde inte göra mer skada än lite längre tillslags/vilotider för regulatorn tänker jag.
Två andra delbara var mycket riktigt "nyfyllda" till det mysiga trycket av 40 bar!
De såg inte särskilt roliga ut och fick således en rostavhyvling och lite färg igen! Biltemas klockgröna.
"35" instansat på toppskruven avslöjar att det rör sig om klockor ämnade för CX Break med rätt dämppaket för modellen och 1.5mm genomströmningshål. Kan annars lätt misstas för DS/SM-klockor tack vare samma format.
En uppsättning alufälgar som det ska raggas bättre däck till. Lite puts behöver de nog också...
En riktig stereo med radiomottagare har det också blivit. Julas billigaste som faktiskt lirar helt okej för kaffepengar!
När jag ändå var i målartagen fick även draget sig en slipning av målning. Inte klockgrönt denna gång, även om det såhär i efterhand hade varit lite kul. Draget är ju nästan den viktigaste delen på en Break!
-
- Guru
- Inlägg: 7768
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Jag håller med om att din vänstra fälg ser tråkig ut med allt klarlacksläpp . Men den högra tycker jag definitivt ser så bra ut att jag skulle behålla den som den är !
CX fälgar har nämligen något unikt: Svarvade V-formade spår på "ekrarna", som en grammofonskiva. Dessa spår är inte bara en lattjo mönstring, utan de ger också en mycket speciell spegeleffekt i den blanka aluminiumytan i spåret som är vänd 45 grader mot himlen. Himlens spegling (när fälgen står upp) gör att bara de fälgekrar som är lodräta "lyser" medan de övriga inte lyser. Detta gör att på en CX med orenoverade fälgar så lyser oftast tre (3)! ekrar när man betraktar dem på lite håll:
Målad fälg - död och tråkig, orenoverad fälg - 3 ekrar lyser !
Visst, du kan slipa och måla fälgen i olika kulörer, men då får du fem ekrar som alltid lyser. Det är inte lika fräckt ! Då ser det ju ut som på alla andra bilar ! CX har tre-ekrade fälgar, två ekrar försvinner !
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Intressant med lite fälgologi!
Lade på de två bästa alufälgarna med några slitna däck fram och det blev, trots att det inte rör sig om Michelinare, en rejäl skillnad i kurvorna mot att ha kört portugisiska(!) terräng-vinterdäck tidigare. Bak sitter ju ospruckna gamla Michelin som jag ska lägga över på alufälg tänkte jag. En av de två mer slitna alufälgarna hade dessutom en liten bula i kanten. Kanske blir svårt att få tätt mot däcket då? Men det satt ju fler fälgar på den andra CX:en så jag ska gallra ut de bästa.
Jag hade tröttnat på den prickiga huven varpå den begåvades med en mattsvart kulör. Blev bättre än förväntat. Som kuriosa är det Biltemas "skoltavelfärg" så det går att föra anteckningar vid behov.
Gula lampor också förstås!
Lade på de två bästa alufälgarna med några slitna däck fram och det blev, trots att det inte rör sig om Michelinare, en rejäl skillnad i kurvorna mot att ha kört portugisiska(!) terräng-vinterdäck tidigare. Bak sitter ju ospruckna gamla Michelin som jag ska lägga över på alufälg tänkte jag. En av de två mer slitna alufälgarna hade dessutom en liten bula i kanten. Kanske blir svårt att få tätt mot däcket då? Men det satt ju fler fälgar på den andra CX:en så jag ska gallra ut de bästa.
Jag hade tröttnat på den prickiga huven varpå den begåvades med en mattsvart kulör. Blev bättre än förväntat. Som kuriosa är det Biltemas "skoltavelfärg" så det går att föra anteckningar vid behov.
Gula lampor också förstås!
- Rover_Micke
- Activa
- Inlägg: 5170
- Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Räser-break
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Forshaga
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Ser ut som en riktig ungdomsbil, färdig med wunderbaum och allt
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Ligist-Breaken!
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Forshaga
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Bygg en anpassad baslåda i bagaget på den där så är du kung i stan sedan