Mangroves motorrenovering

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Mangroves motorrenovering

Inlägg av Triad »

Är lite som den där kompisen som aldrig blir bjuden för man inte vill den ska komma. Men vem är det som alltid kommer? Jo, den som inte blir bjuden.

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Mangroves motorrenovering

Inlägg av astro »

Man skall inte behöva prima pumpen. All olja rinner ju ner till tråget varje gång motorn stoppas. Det som kan vara fel är en kass oljetrycksgivare eller att pumpen inte kan suga. Det kan i sin tur bero på att pickupen suger luft eller har igensatt sil eller bottnar mot oljetråget och inte kan suga olja. Eftersom det i regel är väldigt litet avstånd mellan pickup och botten på tråg så kan det räcka med att utelämna en oljetrågspackning eller använda sig av fel oljetråg för att det skall bli omöjligt för pumpen att suga. Dessa pumpar är kungar på att leverera tryck, men ganska dåliga på att suga. Det kanske kan vara värt att kolla upp.

tjipp, astro

lasse frykholm
10 bar
10 bar
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 nov 2002, 21:08
Medlem i SCK?: Nej

Re: Mangroves motorrenovering

Inlägg av lasse frykholm »

Hej! Du kanske har gjort en liknande miss som jag gjorde på min första (hittills enda, kanske sista) DS-motor. Det sitter en stor o-ring i oljepumpen som man kanske inte har monterat, eller så har man lagt dit en ny över den gamla som kan se ut som en fast del av pumpen. Båda varianterna lika dåliga! Man kommer åt om man tar ner oljefiltret, så du behöver inte riva riktigt ännu. Numera vill jag alltid provstarta motorer (vanligen Maserati C114) på golvet för att slippa lyfta ur igen om det är något problem. Enda gången det inte gick så bra var på vår garageträff i våras när jag inte hade hunnit kolla tändningen som jag hängde dit och som naturligtvis inte gav tillräcklig gnista (men oljetryck fick den). Typiskt när andra ska titta på, men nu har den snurrat igång - V6 utan grenrör låter rätt kul genom hörselskydden, och yngsta barnbarnet (2) gillar "brum" på telefonen. Lycka till med oljetrycket!

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Mangroves motorrenovering

Inlägg av Triad »

astro skrev:
26 maj 2017, 20:41
Man skall inte behöva prima pumpen. All olja rinner ju ner till tråget varje gång motorn stoppas. Det som kan vara fel är en kass oljetrycksgivare eller att pumpen inte kan suga. Det kan i sin tur bero på att pickupen suger luft eller har igensatt sil eller bottnar mot oljetråget och inte kan suga olja. Eftersom det i regel är väldigt litet avstånd mellan pickup och botten på tråg så kan det räcka med att utelämna en oljetrågspackning eller använda sig av fel oljetråg för att det skall bli omöjligt för pumpen att suga. Dessa pumpar är kungar på att leverera tryck, men ganska dåliga på att suga. Det kanske kan vara värt att kolla upp.

tjipp, astro
En snustorr pump måste primas om placeringen av pumpen står högre än oljenivån.
Oljetrycksgivaren är helt ny, utesluter såklart inte att den är kass, men mycket tveksamt. Dessutom så har jag ockulärt kontrollerat att jag inte har oljetryck genom toppkanalen som används enligt manualen om man vill kolla oljetryck.

Identisk pump monterad mot den jag tog bort. Identiska sumpar, skiljer väl ingenting mellan de 5 lagrade motorerna.
lasse frykholm skrev: Hej! Du kanske har gjort en liknande miss som jag gjorde på min första (hittills enda, kanske sista) DS-motor. Det sitter en stor o-ring i oljepumpen som man kanske inte har monterat, eller så har man lagt dit en ny över den gamla som kan se ut som en fast del av pumpen. Båda varianterna lika dåliga! Man kommer åt om man tar ner oljefiltret, så du behöver inte riva riktigt ännu. Numera vill jag alltid provstarta motorer (vanligen Maserati C114) på golvet för att slippa lyfta ur igen om det är något problem. Enda gången det inte gick så bra var på vår garageträff i våras när jag inte hade hunnit kolla tändningen som jag hängde dit och som naturligtvis inte gav tillräcklig gnista (men oljetryck fick den). Typiskt när andra ska titta på, men nu har den snurrat igång - V6 utan grenrör låter rätt kul genom hörselskydden, och yngsta barnbarnet (2) gillar "brum" på telefonen. Lycka till med oljetrycket!
Jag vet vilken du menar, o-ringen som tätar mot förfiltergallret innan oljefiltret. (De gallret som man bör rengöra när man byter filter)
Sitter där som det ska.
Sitter två ventiler(kolvar) i pumpen, ena är en reduceringsventil, den andra är jag osäker på. Men jag tror helt enkelt att dessa har hängt sig..

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Mangroves motorrenovering

Inlägg av Triad »

Efter att ha läst manualen så vet jag nu att pumpen har en Bypass-ventil(Ifall filtret blir fullt) och en oljetrycksventil.

Exakt hur oljetrycks/reglerventilen fungerar är osäkert, men troligen är det inte som en reduceringsventil. En reduceringsventil öppnar ju först när trycket blir för högt. Troligen är det tvärtom funktion på denna. Och troligen är boven i denna ventil.

Mikael Almfeldt
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2056
Blev medlem: 26 apr 2003, 14:20
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Mangroves motorrenovering

Inlägg av Mikael Almfeldt »

Mvh Mikael
Citroën C4 e-HDi EGS Exclusive -14, XM V6.24 -91, DS 23 Pallas IE 5vxl -73, DS 21 Pallas 5vxl -71, CX 25 GTi Turbo2 -89, 2CV -71

Mikael Almfeldt
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2056
Blev medlem: 26 apr 2003, 14:20
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Mangroves motorrenovering

Inlägg av Mikael Almfeldt »

Mvh Mikael
Citroën C4 e-HDi EGS Exclusive -14, XM V6.24 -91, DS 23 Pallas IE 5vxl -73, DS 21 Pallas 5vxl -71, CX 25 GTi Turbo2 -89, 2CV -71

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Mangroves motorrenovering

Inlägg av Triad »

Ja där ser man ju tydligt att det är ventiler i kolvformat.
Och har nu pumpen legat i flera år så är ju risken stor att dessa sitter.

Bypass kommer jag åt via filtret men det hjälper ju inte tyvärr.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Mangroves motorrenovering

Inlägg av Triad »

Börjar få rutin på detta nu :lol:

Bild20170527_171830 by _Triad_, on Flickr

Här sitter oljereglerskolven monterad i pumpen, jag har demonterat saxpinnen och fjädern.På motsatt sida sitter en bypasskolv.
Bild20170527_171910 by _Triad_, on Flickr

Genom hålet ser man kolven, och ja, både denna och bypassen sitter fast :?
Bild20170527_171905 by _Triad_, on Flickr

Mikael Almfeldt
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2056
Blev medlem: 26 apr 2003, 14:20
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Mangroves motorrenovering

Inlägg av Mikael Almfeldt »

Skönt att du hittat anledningen till problemet!
Bara att göra rent och sätta ihop allt igen.
Kämpa på!☺
Mvh Mikael
Citroën C4 e-HDi EGS Exclusive -14, XM V6.24 -91, DS 23 Pallas IE 5vxl -73, DS 21 Pallas 5vxl -71, CX 25 GTi Turbo2 -89, 2CV -71

Cittramartin
5 bar
5 bar
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 jun 2014, 20:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Mangroves motorrenovering

Inlägg av Cittramartin »

Jag säger som Mikael, kämpakämpa! Dina inlägg är ju en fantastisk läsning och inspiration för oss andra. Även om det är surt för dig i nuläget kanske det besparar oss andra en massa extrajobb när vi ger oss på detta. Hoppas du fått bra stöd i forumet i andra frågor, måste säga att det är så mycket lättare att hålla en gammelbil rullande nu än det var innan citroenakuten fanns!!
DS20 h Pallas -73

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Mangroves motorrenovering

Inlägg av Triad »

Tack för hejaropen!

Hade gärna tagit mer bilder än jag gjort under motorbytet, men extremt smutsiga händer och en massa olja ihop med en smartphone är inget bra :lol:

Ja, nu ska där bli oljetryck. Fick loss båda kolvarna efter mkt meck. Kört med 1200 slippapper på kolv och lopp så de löper så fint nu.

Imorgon blir det montering sump och testkörning medans maskinen hänger i motorlyften.

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5765
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Mangroves motorrenovering

Inlägg av totteni »

Vi ser nu fram mot återstarten och väl rätt övertygade om att det nu kommer att bli den avsedda succén! :D :D :D
:sck :2cv

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Mangroves motorrenovering

Inlägg av astro »

Heja!!

tjipp, astro

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Mangroves motorrenovering

Inlägg av Triad »

Trodde jag ja.. Inget oljetryck denna gången iheller. Tur jag bara stoppat ner maskinen i hålet.

Denna gången tar jag gamla motorns pump. Därmed basta!

Skriv svar

Återgå till "Garaget"