Efter flera års letande är äntligen abstinensen över. Visst - det blev ingen -68 Pallas med 21-motor och hålåda som jag letat efter i flera år, men när jag fick chansen att ta över denna vagn var det ingen tvekan.
Jag får återkomma med en mer detaljerad redogörelse om historiken, men uthämtad i Paris av förste ägaren som behöll den i ca 25 år och vårdade den ömt. Därefter några få år med avsaknad av kärlek. Ägare nummer 3 snuvade den framför näsan på mig 2004, men absolut inget jag sörjer då den fick precis den omvårdnad den då behövde. (Vi såg båda två den näst intill övergivna bilen i princip samtidigt har det visat sig). Nu har jag fått äran att föra arvet vidare, och vilket arv... Bleu d'orient, cuir tabac. Nära nog oskruvad förutom mycket, mycket kärleksfull service och en seriös rostlagning av chassiet för några år sedan. Visst finns det reparationsbehov på en snart 45-årig madame och i ärlighetens namn skulle lite nya karossplåtar och en seriös hellack inte skada, men nu gäller det att inte stressa utan känna in den här damen. Detta har förutsättningar att bli en livslång relation...
Ds20h Pallas -73
-
- 5 bar
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 17 jun 2014, 20:21
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Göteborg
Ds20h Pallas -73
Senast redigerad av Cittramartin den 02 apr 2018, 16:03, redigerad totalt 2 gång.
DS20 h Pallas -73
- soso
- Guru
- Inlägg: 7352
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Ds20 Pallas
Grattis! Ser fram emot fler (garage)bilder på denna!
-
- 5 bar
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 17 jun 2014, 20:21
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Göteborg
Re: Ds20 Pallas
Hon är LHM-inkontinent och det knakar i hennes vänsteraxel. Visst, det är där man borde börja, men jag kan ju inte låta bli att leta efter det där djupa orientblå under den oxiderade ytan - skall det gå? Ja kanske....
DS20 h Pallas -73
- soso
- Guru
- Inlägg: 7352
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Ds20 Pallas
Lacken ser ju fin ut!
Var läcker det och vad är det som knakar? Är det knakknack vid sväng kan det vara drivknutarna som kan hållas i liv i längre om de smörjs i smörjnipplarna.
Var läcker det och vad är det som knakar? Är det knakknack vid sväng kan det vara drivknutarna som kan hållas i liv i längre om de smörjs i smörjnipplarna.
-
- 5 bar
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 17 jun 2014, 20:21
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Göteborg
Re: Ds20 Pallas
Jag har inte tagit tag i läckagen ännu, men vänster bak lär väl vara returdamasken antar jag. Dessutom någonstans under LHM-behållaren. Jovisst är det en av drivknutarna, trodde nog att om det är kastanjettspel i kurvorna så är det bara byte kvar, men provar så klart att trycka i lite fett i nipplarna som du tipsade om inmanjagjag river isär. - Tack! Lacken är väl rätt ok, men som man kanske kan ana i skillnaden mellan huven och skärmen på den sista bilden så finns det mer att ge, en liten stund med polermaskin gjorde underverk.
DS20 h Pallas -73
-
- 5 bar
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 17 jun 2014, 20:21
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Göteborg
Re: Ds20h Pallas -73
Dags för en uppdatering ser jag.. Förra sommaren bestod i en härlig blandning av skruva & köra, där skruvandet kunde planeras till 100%. Nytt avgassystem, diverse hydrauldamasker, en (sådär-ok) begagnad drivknut (på't igen bara!). Ny vattenpump och lite slangar däromkring, fyllefest med gasklockor hanns det också med. Och - inte minst en grymt lärorik finjustering av hålådan. Jakten på hydraulläckage slutade med byte av CRC:n då originalet hade så mycket internläckage att returen inte räckte till och CRC:ns dräneringshål flödade över
Igår kunde jag inte hålla mig längre trots att grus & salt inte är helt borta ännu och blev påminnd av några kvarstående fix som inte blivit av sedan i höstas. Med ny gas i klockorna tar hon fartgupp med bravur ungefär varannan gång. Alltid underbart mjuk fram, men bak... Varannan gång passeras hindren näst intill obemärkt, och varannan gång "med studs". Jag tänker mig att glapp någonstans i länkaget för nivåreglering/nivåregulator skulle kunna ge detta?? Vad säger ni är det där jag skall börja?
Igår kunde jag inte hålla mig längre trots att grus & salt inte är helt borta ännu och blev påminnd av några kvarstående fix som inte blivit av sedan i höstas. Med ny gas i klockorna tar hon fartgupp med bravur ungefär varannan gång. Alltid underbart mjuk fram, men bak... Varannan gång passeras hindren näst intill obemärkt, och varannan gång "med studs". Jag tänker mig att glapp någonstans i länkaget för nivåreglering/nivåregulator skulle kunna ge detta?? Vad säger ni är det där jag skall börja?
DS20 h Pallas -73
- Triad
- Activa
- Inlägg: 3542
- Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: ÄLMHULT
Re: Ds20h Pallas -73
Säker på rätt klockor med rätt dämpning?
-
- 5 bar
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 17 jun 2014, 20:21
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Göteborg
Re: Ds20h Pallas -73
Jodå, att det är rätt dämpning och tryck i klockorna är jag trygg med. Det skumma är att ibland svävar hon mjukt över, ibland kommer bakvagnen "nästan med en studs".
DS20 h Pallas -73