Ds20h Pallas -73

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Cittramartin
5 bar
5 bar
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 jun 2014, 20:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Ds20h Pallas -73

Inlägg av Cittramartin »

Efter flera års letande är äntligen abstinensen över. Visst - det blev ingen -68 Pallas med 21-motor och hålåda som jag letat efter i flera år, men när jag fick chansen att ta över denna vagn var det ingen tvekan.

Jag får återkomma med en mer detaljerad redogörelse om historiken, men uthämtad i Paris av förste ägaren som behöll den i ca 25 år och vårdade den ömt. Därefter några få år med avsaknad av kärlek. Ägare nummer 3 snuvade den framför näsan på mig 2004, men absolut inget jag sörjer då den fick precis den omvårdnad den då behövde. (Vi såg båda två den näst intill övergivna bilen i princip samtidigt har det visat sig). Nu har jag fått äran att föra arvet vidare, och vilket arv... Bleu d'orient, cuir tabac. Nära nog oskruvad förutom mycket, mycket kärleksfull service och en seriös rostlagning av chassiet för några år sedan. Visst finns det reparationsbehov på en snart 45-årig madame och i ärlighetens namn skulle lite nya karossplåtar och en seriös hellack inte skada, men nu gäller det att inte stressa utan känna in den här damen. Detta har förutsättningar att bli en livslång relation...

Bild
Senast redigerad av Cittramartin den 02 apr 2018, 16:03, redigerad totalt 2 gång.
DS20 h Pallas -73

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7352
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Ds20 Pallas

Inlägg av soso »

Grattis! Ser fram emot fler (garage)bilder på denna! :)

Cittramartin
5 bar
5 bar
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 jun 2014, 20:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Ds20 Pallas

Inlägg av Cittramartin »

Hon är LHM-inkontinent och det knakar i hennes vänsteraxel. Visst, det är där man borde börja, men jag kan ju inte låta bli att leta efter det där djupa orientblå under den oxiderade ytan - skall det gå? Ja kanske....

Bild
DS20 h Pallas -73

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7352
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Ds20 Pallas

Inlägg av soso »

Lacken ser ju fin ut!

Var läcker det och vad är det som knakar? Är det knakknack vid sväng kan det vara drivknutarna som kan hållas i liv i längre om de smörjs i smörjnipplarna.

Cittramartin
5 bar
5 bar
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 jun 2014, 20:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Ds20 Pallas

Inlägg av Cittramartin »

Jag har inte tagit tag i läckagen ännu, men vänster bak lär väl vara returdamasken antar jag. Dessutom någonstans under LHM-behållaren. Jovisst är det en av drivknutarna, trodde nog att om det är kastanjettspel i kurvorna så är det bara byte kvar, men provar så klart att trycka i lite fett i nipplarna som du tipsade om inmanjagjag river isär. - Tack! Lacken är väl rätt ok, men som man kanske kan ana i skillnaden mellan huven och skärmen på den sista bilden så finns det mer att ge, en liten stund med polermaskin gjorde underverk.
DS20 h Pallas -73

Cittramartin
5 bar
5 bar
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 jun 2014, 20:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Ds20h Pallas -73

Inlägg av Cittramartin »

Dags för en uppdatering ser jag.. Förra sommaren bestod i en härlig blandning av skruva & köra, där skruvandet kunde planeras till 100%. Nytt avgassystem, diverse hydrauldamasker, en (sådär-ok) begagnad drivknut (på't igen bara!). Ny vattenpump och lite slangar däromkring, fyllefest med gasklockor hanns det också med. Och - inte minst en grymt lärorik finjustering av hålådan. Jakten på hydraulläckage slutade med byte av CRC:n då originalet hade så mycket internläckage att returen inte räckte till och CRC:ns dräneringshål flödade över

Igår kunde jag inte hålla mig längre trots att grus & salt inte är helt borta ännu och blev påminnd av några kvarstående fix som inte blivit av sedan i höstas. Med ny gas i klockorna tar hon fartgupp med bravur ungefär varannan gång. Alltid underbart mjuk fram, men bak... Varannan gång passeras hindren näst intill obemärkt, och varannan gång "med studs". Jag tänker mig att glapp någonstans i länkaget för nivåreglering/nivåregulator skulle kunna ge detta?? Vad säger ni är det där jag skall börja?
DS20 h Pallas -73

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Ds20h Pallas -73

Inlägg av Triad »

Säker på rätt klockor med rätt dämpning?

Cittramartin
5 bar
5 bar
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 jun 2014, 20:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Ds20h Pallas -73

Inlägg av Cittramartin »

Triad skrev:
02 apr 2018, 18:10
Säker på rätt klockor med rätt dämpning?
Jodå, att det är rätt dämpning och tryck i klockorna är jag trygg med. Det skumma är att ibland svävar hon mjukt över, ibland kommer bakvagnen "nästan med en studs".
DS20 h Pallas -73

Skriv svar

Återgå till "Garaget"