Dyane 4 motor

Frågor som rör endast 2CV
mediars
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 jun 2008, 16:25
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Åbo, Finland

Dyane 4 motor

Inläggav mediars » 04 okt 2017, 15:23

Vi har skaffat en Dyane 4 med den lilla motorn på 435cc. Bilen är för tillfället demonterad i sina beståndsdelar och så småningom ska renoveringsarbetet påbörjas. Motorn måste också gås igenom och här uppstod en fråga: månne motorn kan ersättas med den större, 602cc motorn
utan att ersätta drivaxlar och växellåda. Passar de ihop. Är det någon som vet?
CX 25 Gti Turbo2 -89 BX 16 TZI Millésime -92, Citroen D Special -75, Dyane 4

torapp
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2524
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ludvika

Re: Dyane 4 motor

Inläggav torapp » 04 okt 2017, 18:51

Ja och nej. Det går att skifta rakt av rent fysiskt mellan 435 och 602, de har "samma" motorfästen (till skillnad från gamla 425:an som har annan balk längst fram på ramen.
Däremot är det inte att rekommendera att du behåller växellådan. 435:an varvar högre så den lådan har annan utväxling än dito 602-låda.
Sedan är frågan, har du en ställning som går över motorn och som batteriet och reservhjulet vilar på? I så fall kolla även den. När man skiftade från äldre M4 602:an till nyare M28 så ändrade man den bocken, M4:ans är smalare än dito till M28:an. Vet inte om det skiljer mellan 435:an och 602:an, men ha det i åtanke.
MvH Tomas R

2CV -60, 2CV -64, 2CV -65, 2CV -8?, 2CV AK400
Ami 8 -71
Acadiane -82
Dyane D6 -68, Dyane 4 -68
Nissan King Cab TD27 -90
Toyota Avensis 1.8 -00
Volvo 945 -98
Volvo XC70 -12

Hmmmm. Känns som jag glömt någon bil.........

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5079
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Dyane 4 motor

Inläggav attraction » 04 okt 2017, 20:48

Jag har utan problem monterat 2CV6-motor i 2CV4.
Rent fysiskt inga problem.
Motorn kommer att varva betydligt mer, vilket leder till något sämre bränsleekonomi.
Å andra sidan får du en bra acceleration upp till 70 á 80 km/t.
Men mina erfarenheter härrör från 2CV-konvertering.
Grattis till bilköpet och välkommen i Lillcittraträsket. :wink:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.

mediars
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 jun 2008, 16:25
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Åbo, Finland

Re: Dyane 4 motor

Inläggav mediars » 05 okt 2017, 11:24

Tack för uttömmande svar. Allt är möjligt men den bästa lösningen sku alltså vara att utföra en fullständig hjärt-lung-transplantation.
Jag tror i alla fall att vi (jag och brorsan) i detta skede nöjer oss med att renovera befintliga 435-motorn. Jag tänkte bara om det sku ha varit möjligt att få lite mera sprätt på farkosten ...
CX 25 Gti Turbo2 -89 BX 16 TZI Millésime -92, Citroen D Special -75, Dyane 4

mediars
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 jun 2008, 16:25
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Åbo, Finland

Re: Dyane 4 motor

Inläggav mediars » 05 okt 2017, 11:30

Jag renoverade en 2CV6 Charleston i somras och fick lite blodad tand. Bilen går bra, enkelt att följa trafikströmmen. Kanske en 435 också klarar det med snudd på ribban?
CX 25 Gti Turbo2 -89 BX 16 TZI Millésime -92, Citroen D Special -75, Dyane 4

torapp
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2524
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ludvika

Re: Dyane 4 motor

Inläggav torapp » 05 okt 2017, 14:16

Jag renoverade en 2CV6 Charleston i somras och fick lite blodad tand. Bilen går bra, enkelt att följa trafikströmmen. Kanske en 435 också klarar det med snudd på ribban?
Testa. Dyanen är ju lite mer aerodynamisk än 2cv:n och det värsta som kan hända är väl att du får montera bort fronten och byta motor om du tycker att det är ohållbart :D
MvH Tomas R

2CV -60, 2CV -64, 2CV -65, 2CV -8?, 2CV AK400
Ami 8 -71
Acadiane -82
Dyane D6 -68, Dyane 4 -68
Nissan King Cab TD27 -90
Toyota Avensis 1.8 -00
Volvo 945 -98
Volvo XC70 -12

Hmmmm. Känns som jag glömt någon bil.........

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5079
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Dyane 4 motor

Inläggav attraction » 08 okt 2017, 15:48

Ja och nej. Det går att skifta rakt av rent fysiskt mellan 435 och 602, de har "samma" motorfästen (till skillnad från gamla 425:an som har annan balk längst fram på ramen.
Däremot är det inte att rekommendera att du behåller växellådan. 435:an varvar högre så den lådan har annan utväxling än dito 602-låda.
Sedan är frågan, har du en ställning som går över motorn och som batteriet och reservhjulet vilar på? I så fall kolla även den. När man skiftade från äldre M4 602:an till nyare M28 så ändrade man den bocken, M4:ans är smalare än dito till M28:an. Vet inte om det skiljer mellan 435:an och 602:an, men ha det i åtanke.
Monterar man en 602 cc motor i en ram för "fyrahundratjugofemma" så borrar man nya hål i ramen.
Lite längre fram och lite mer isär.
I hålen svetsar man fast "rörstumpar" så man inte "drarihop" rambalken. :wink:

Värre om man ersätter en 1015 med en 1220 i en GS.
Då går svänghjulet inte runt i "sprängkåpan".
Blir till att flytta över 1015-svänghjulet till 1220-motorn.
Gissa hur jag vet det. :lol:

Ursäkta o t :oops:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.


Återgå till "2CV"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster