Reservdelar

Frågor som rör endast 2CV
Snöret
Medlem i SCK?: Nej

Reservdelar

Inläggav Snöret » 27 nov 2017, 17:21

Köpte reservdelar till min 2 cv från ett företag i Tyskland och när delarna kom uppfyllde de inte alls normala kvalitetskrav. Delarna skickades tillbaka och nu vägrar företaget att betala till baka pengarna med motiveringen att fraktsedeln på godset var underskrivet utan någon anmärkning. Godset var dåligt emaballerat (saknade emballage och låg löst på en pall) och det var omöjligt att se om det vara skadat eller inte vid mottagandet. Är det någon som kan tippsa mig hur jag ska kunna gå vidare.

Snic
40 bar
40 bar

Re: Reservdelar

Inläggav Snic » 27 nov 2017, 17:36

Hur betalade du?det finns ibland sätt att få rätt-med "rätt betalningsagent"
C5-02 sedan 2,0 16v 136hk bensin "The Red Pearl",Och sonens Xantia -94 sedan 2,0i 121hk bensin"The Black Pearl"

Snic
40 bar
40 bar

Inläggav Snic » 27 nov 2017, 17:48

Och det är pgr av sånt här jag kontaktar Benny.http://www.autofrance.se/
C5-02 sedan 2,0 16v 136hk bensin "The Red Pearl",Och sonens Xantia -94 sedan 2,0i 121hk bensin"The Black Pearl"

Stefan M
40 bar
40 bar

Inläggav Stefan M » 30 nov 2017, 09:13

Det framgår ju inte om det var skadat ? Det normala är ju att man tar kontakt med avsändaren innan man skickar tillbaks nåt överhuvudtaget. De vill nog mer än gärna lösa saken på bästa möjliga sätt.

attraction
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Ja

Inläggav attraction » 03 dec 2017, 13:10

Köpte reservdelar till min 2 cv från ett företag i Tyskland och när delarna kom uppfyllde de inte alls normala kvalitetskrav. Delarna skickades tillbaka och nu vägrar företaget att betala till baka pengarna med motiveringen att fraktsedeln på godset var underskrivet utan någon anmärkning. Godset var dåligt emaballerat (saknade emballage och låg löst på en pall) och det var omöjligt att se om det vara skadat eller inte vid mottagandet. Är det någon som kan tippsa mig hur jag ska kunna gå vidare.
.
Mig förfaller det vara 3 frågor:
Normala kvalitetskrav är fråga om pris i relation funktion/utförande.
Har man skrivit på fraktsedel vid mottagande av gods så har man godkänt varans skick.
Om godset var dåligt emballerat och låg löst på en pall borde väl konditionen gått att klarlägga innan mottagningsbeviset skrevs på.
Är godset fraktskadat är det speditörens ansvar.
Bussgods och deras kollegor, DHL med flera, är mycket mycket svåra att få rätt mot.
Ofta flera speditörer i en kedja från Tyskland eller England som skyller på varandra.
Men speciellt Bussgods, som brukar vara sist i speditionskedjan är "hopplösa".
Och ARN är ingen idé att blanda in, för de står på företagarnas sida mot konsumenter, har jag erfarenhet av.

Går man på t ex Bussgods regler så står det, lite förenklat uttryckt, att de ska vägra befatta sig med undermåligt emballerat gods.
Är godset skadat när det anländer så beror det på endera undermåligt emballage eller vårdslös hantering.
Eller hur?
Men att få bussgods att förstå detta är omöjligt.

Förstår din frustration och lider med dig. :cry:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.

Snöret

Inläggav Snöret » 03 dec 2017, 16:17

Då jag inte var på plats lämnades godset hos en granne som inte tänkte eller hade kunskap på att ifrågasätta om godset var skadat eller inte. Som sagt det var inte emballerat och låg löst på en pall. När jag började kolla och mäta såg jag att förutom mycket dåliga svetsar var chassiet krokigt vilket kunde tolkas som en transportskada. Jag kontaktade leverantören som beställde en återtransport på egen bekostnad och jag skulle få en kreditering i form av andra delar som jag behöver. Men tyvärr så slutade min kontaktperson och den som tog över mitt ärende sätter klackarna i backen och säger " Ni får skylla er själv då ni är så dum att ni skriver på frakthandlingarna". Jag är medveten om att det är alltid en risk med eventuella transportskador då transportören oftast är helt omöjlig att få någon ersättning från - i bästa fall får man bara efter ett kilopris. Som kund är man helt beroende av att det är en seriös leverantör som vill ha goda affärsrelationer - men i mitt fall var inte leverantören seriös så jag får väl "skylla mig själv" (men än är inte sista ordet sagt). Då jag vill varna andra att den här leverantören ska man inte göra affärer med är min fråga om det finns någon "svarta lista" där man kan namnge sådan man ska akta sig för.

Mickel
Activa
Activa

Inläggav Mickel » 04 dec 2017, 00:50

Jag kontaktade leverantören som beställde en återtransport på egen bekostnad och jag skulle få en kreditering i form av andra delar

Kontaktade du leverantören via mail? Svarade han via mail?

Om man alltid för dialogen skriftligt angående reklamationer så finns det kvar vad man klagar på och vilka utfästelser leverantören gjorde. Leverantörens kontaktperson svarar inte som person utan som företagets representant. Om företaget sedan byter kontaktperson har ingen som helst betydelse. Den tidigare utfästelsen från företaget står fast. Företagets nye representant, eller vem som helst ända upp till företagets VD, är bunden av utfästelsen.
Du kan:
1. Be att få prata med högste chefen.
2. Hota med att du tänker dra dom inför domstol, och berätta att dom kommer att förlora för du har skriftligt från deras representant.
3. Dra dom inför domstol.

Har du reklamerat via telefon är allt kört.
Mickel

rolandmetz
20 bar
20 bar

Inläggav rolandmetz » 04 dec 2017, 04:07

Vilket företag i Tyskland köpte du från?

torapp
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav torapp » 04 dec 2017, 09:06

Syns det några externa skador, förrutom krokigheten du blivit varse genom mätning?

Om ett nytt chassi är krokigt så låter det för mig som det är en feltillverkning snarare än en transportskada. Ett chassi, med hur vinklarna, svetsarna och plåtarna är uppbyggda, är så stabilt att det i min värld inte ska kunna bli böjt krokigt i en transport utan att det skulle synas andra skador i form av synliga deformationer, veck, bulor, etc i chassits plåtar. Är chassit krokigt, men ser i övrigt intakt ut, så känns det som att det är undermåligt tillverkat snarare än transportskadat.
MvH Tomas R

2CV -60, 2CV -8?
Acadiane -82
Dyane D6 -68
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo 945 -98
Volvo XC70 -12

Snöret

Inläggav Snöret » 04 dec 2017, 13:14

Företaget heter Autex Autoteile och är verksam i Niederkrüchten. Chassiet hade levererats till dem från Eurochassie med bland annat mycket dåliga svetsar och balkar som var insvetsade snett. Att väcka talan i domstol tror jag skulle kosta mycket mer än vad chassiet kostar.

attraction
Activa
Activa

Inläggav attraction » 05 dec 2017, 09:01

Efter några inlägg i tråden har jag fått klart för mig att det rör sig om en ram(ett chassie).
Vet flera som skickat efter ramar från utlandet och fått dem levererade med transportskador.
För några år sedan fick jag tips om att en ram levererats med transportskada.
Adressaten vägrade ta emot ramen så transportören fick ta med sig ramen tillbaka.
Letade upp transportören i Lunda industriområde i Stockholm.
Fick höra att den skulle säljas för kilopris till ett företag som köper upp allt i metallväg som transportreklamerats.
Kontaktade en trevlig dam på transportföretaget som var kallsinnig till att sälja till en privatperson.
Åkte upp till Lunda och kollade ramen.
Ena "bakbenet" var inböjt någon dm.
Provade att rikta med foten.
Gick över förväntan bra.
Bakre delen av ramen bär ju praktiskt taget ingenting, det gör karossen.
Efter lock och pock och smicker på plats fick jag köpa ramen(billigt med tanke på nypriset).
Fick hjälp att lyfta på den på lastbärarna på taket.

Nu vet jag ju inte var och hur allvarligt trådskaparens ram var skadad vid leveransen.
Men jag skulle försökt reducera priset med leverantören, alternativt försökt göra en överenskommelse med transportören.

Slutligen en fråga: Var det något av de bakre rambenen som var demolerade, och i så fall hur allvarligt?
Har, som jag skrev ovan, hört andra som fått ramar levererade med ovan beskriven skada.
Vilken defekt av mig betraktas som obetydlig, men av en lekman kan ses som en katastrof.

Tycker jag. :wink:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.

Återgå till "2CV"