Byta koppling

Frågor som rör endast 2CV

Byta koppling

Inläggav L-G Olsson » 18 apr 2010, 10:15

Hej!
Vår 2CV 1987 fick stå förra sommaren p g a fastnande frambromsar (skiv-). Dessvärre är kopplingen också väldigt dålig så jag funderar på att lyfta ur motorpaketet och byta alltihopa.

Nu till frågan.

ska man köpa bromsbelägg och monteringssats eller nåt mera?

Till kopplingen byter man bara lamellerna/urtrampningslagret eller skall jag ha med nåt mera?
Mvh

L-G
Nuvarande bilinnehav: B11 Sport -52, DS 19M -64, Buick Skylark Custom -72, DS23IE Pallas -74, Buick LeSabre Custom Convertible -74, 2CV6 -79, 2CV6 Club -87, Xantia V6 Exclusive -99, C5 V6 Exclusive-Break -06, Jumpy HDi 2007
L-G Olsson
40 bar
40 bar
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 20 apr 2004, 19:37
Ort: Väster om Västerås, Skogsta

Re: Byta koppling

Inläggav attraction » 18 apr 2010, 10:45

En skvätt LHM går väl åt liksom renoveringssats för bromsoken.
Jag är osäker på om den lilla gummipackningen mellan okhalvorna följer med i renoveringssatsen.
Vill du ha tips om ett sätt att få ut kolvarna så återkom.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
attraction
Activa
Activa
 
Inlägg: 3821
Blev medlem: 15 aug 2008, 16:32

Re: Byta koppling

Inläggav Svedlund » 18 apr 2010, 19:41

Jag brukar köpa kopplingssatser på Auto-France. Då får man lamell, tryckplatta o urtrampningslager till samma pris som enbart lamellen till en Golf. Du behöver en packsats till vardera oket. Den innehåller packningar till cylindrarna, den lilla oringen mellan okhalvorna, tätning till bromsröret o en hatt till luftnippeln. Sitter kolvarna så hårt att det inte går att få ut dem med tryckluft brukar det gå bra att trycka ut dem med en fettspruta. Har du frågor slå gärna en signal.
Doktor Svedlund 0706512829
Svedlund
20 bar
20 bar
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 20 mar 2004, 12:56
Ort: Västra Torup, Skåne

Re: Byta koppling

Inläggav L-G Olsson » 07 maj 2010, 18:19

Tack för bra svar! Jag skall ta tag i detta så snart jag får någon ledig timme. Vår orangea och luggslitna 2CV6 från -79 tänkte jag skulle få vila i år och att vi istället kan njuta av vår fina 87-a. Men av någon anledning så kommer 79-an ut varje sommar i alla fall.

Varför?

även om det mesta sitter löst och är trasigt så startar bilen och efter några rallyinbromsningar så brukar vi rulla igenom besiktningen också (de år jag kommer ihåg att besikta....)
Nuvarande bilinnehav: B11 Sport -52, DS 19M -64, Buick Skylark Custom -72, DS23IE Pallas -74, Buick LeSabre Custom Convertible -74, 2CV6 -79, 2CV6 Club -87, Xantia V6 Exclusive -99, C5 V6 Exclusive-Break -06, Jumpy HDi 2007
L-G Olsson
40 bar
40 bar
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 20 apr 2004, 19:37
Ort: Väster om Västerås, Skogsta

Re: Byta koppling

Inläggav L-G Olsson » 07 maj 2010, 23:15

Attans, det är ju 87-an som behöver ny koppling....
Nuvarande bilinnehav: B11 Sport -52, DS 19M -64, Buick Skylark Custom -72, DS23IE Pallas -74, Buick LeSabre Custom Convertible -74, 2CV6 -79, 2CV6 Club -87, Xantia V6 Exclusive -99, C5 V6 Exclusive-Break -06, Jumpy HDi 2007
L-G Olsson
40 bar
40 bar
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 20 apr 2004, 19:37
Ort: Väster om Västerås, Skogsta

Re: Byta koppling

Inläggav torapp » 08 maj 2010, 07:59

Ring Benny på AutoFrance eller:

http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/A ... /ANR10496/, 109 euro plus frakt
http://www.ami-2cv.com/index.php/pieces ... apres-1981, 90 euro plus frakt
http://www.nettodelar.com/ShowProduct.a ... 46&cat=104, "180 euro" plus frakt

Du kan även kolla med ställen som Mekonomen, de kan med all säkerhet fixa en koppling, men jag skulle gå på Benny som första alternativ om du vill göra inköpet enkelt och till bra pris.
MvH Tomas R

2CV -64 (UR)
2CV AK400 (R)
Ami 8 -71 (R)
Acadiane -82 (UR)
BX 16 TZI -90 (B)
Dyane D6 -68 (B)
Dyane 6 -69 (R)
Dyane 4 -68 (UR)
Nissan King Cab TD27 -90 (B)
Xantia 2.0i 16v -97 (B)

Hmmmm. Känns som jag glömt någon bil.........
torapp
Hydraktiv
Hydraktiv
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 nov 2002, 09:16
Ort: Ludvika

Re: Byta koppling

Inläggav L-G Olsson » 18 maj 2010, 09:40

Hej!
Då har grejerna kommit från Autofrance. Snabbt som bara den.
Nu börjar man klia sig i huvudet. Motorlyft ur 2CV har jag aldrig gjort. Var börjar man? Framskärmar och lyktrampen o sv. Men nåt man skall tänka på?
Bromsarna ska jag också fixa när jag ändå rotar runt.
Nuvarande bilinnehav: B11 Sport -52, DS 19M -64, Buick Skylark Custom -72, DS23IE Pallas -74, Buick LeSabre Custom Convertible -74, 2CV6 -79, 2CV6 Club -87, Xantia V6 Exclusive -99, C5 V6 Exclusive-Break -06, Jumpy HDi 2007
L-G Olsson
40 bar
40 bar
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 20 apr 2004, 19:37
Ort: Väster om Västerås, Skogsta

Re: Byta koppling

Inläggav Skarin » 18 maj 2010, 11:02

Det ÄR vekligen enkelt :D Den här beskrivningen fick jag av TORAPP när jag frågade (finns en som heter kopplingsbyte här på forumer). :D


Inga specialverktyg, på en 2cv är det "skitenkelt". Det som möjligen kan behövas är väl centreringsverktyget till kopplingen så lamellen hamnar rätt mot tryckplatta, den följer med om du har köpt en komplett Valeo orginalkoppling, men det brukar funka med ögonmått också.

I stora drag; Jag skulle ta av skärmarna, ta loss ljusrampen och vika den åt sidan (för att komma åt bättre), dela avgassystemet mellan värmekamrarna och första avgasburken (så första burken hänger kvar på växellådan). Lossa de ledningar och slangar som behövs (generator och startmotor). Plocka ur startmotorn. Sedan sitter lådan och motorn ihop med fyra muttrar, de nedre muttrarna tar du enklast rakt bakifrån med en förlängning på spärrskaftet. Ta en liten domkraft och palla upp växellådan underifrån, så kan du ta ur motorn rakt framåt med växellådan kvar på plats i bilen. Då sparar du besväret att behöva lossa bromsledningar, kopplingswire och sådant. Motorn är inte tyngre än du kan ta ur den med handkraft om du är normalstark och inte har dålig rygg, men det underlättar naturligtvis om man är två eller har en motorlyft.
Användarvisningsbild
Skarin
10 bar
10 bar
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 aug 2009, 22:01
Ort: Lidingö

Re: Byta koppling

Inläggav attraction » 18 maj 2010, 11:13

Har du verkligen bytt koppling själv skarin? :?


:roll: :sck :2cv
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
attraction
Activa
Activa
 
Inlägg: 3821
Blev medlem: 15 aug 2008, 16:32

Re: Byta koppling

Inläggav Skarin » 18 maj 2010, 12:50

Kanske ska kompletera ett par saker Olsson. :D

Huv pinnen sitter i lyktbocken, så ta bort huven eller knyt upp den med ett rep.
samt ta bort huvlås kroken så får du lättare ur motorn.
Bensinslangen pluggar du med 6mm borr. :D
Användarvisningsbild
Skarin
10 bar
10 bar
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 aug 2009, 22:01
Ort: Lidingö


Återgå till 2CV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron