LITE AKUT! (King pin)

Frågor som rör endast 2CV
McFly
Inlägg: 37
Blev medlem: 27 apr 2011, 07:13
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Molkom, Värmland

LITE AKUT! (King pin)

Inlägg av McFly »

Jag köpte en azam -63:a i höstas och har sedan dess bytt motor och delvis renoverat upp den. Den besiktigades i lördags utan större anmärkning och nu har jag åkt totalt sex mil med den.
Jag har tänkt att åka på vårmötet i Borensberg i morgon, men jag har en liten farhåga. Det vibrerar rätt rejält i bilen när jag kör och jag har lokaliserat detta till att vara den så kallade king pin vänster fram som glappar. Även höger framhjul är lite glappt, men inte alls lika mycket. Jag har haft fettspruta och tryckt i nytt fett.
Tror ni att jag kommer att kunna köra 20 mil till Borensberg utan haveri. Finns det någon tillfällig lösning på problemet, eller är det bara att köra på ett tag till?
Tacksam för svar!
Mvh// Magnus
:2cv 1957 2cv AZL (belgisk ”lyx”-modell)
:2cv 1963 2cv AZAM
:2cv 1987 2cv6 Club

:sck Medl. 8876 SCK

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: LITE AKUT! (King pin)

Inlägg av attraction »

Om du endast kommer att använda bilen för "hobbybruk", d v s köra runt 100 mil per år så behöver du inte bekymra dig.
Köp ett långtrådigt chassiefett och smörj regelbundet så tror jag, med reservation för att jag inte vet spelet i dina spindelbultar och bussningar, att du kommer att kunna köra tusentals mil utan renovering.
På en vanlig bil, en bil som inte är lika välkonstruerad som 2CV, kan ett glapp i spindelleder resultera i att styrspindeln lossar från länkarmar i o m a kulleder slits så att delarna går isär och resulterar i i ett tillbud eller olycka.
Detta kan inte hända med en 2CV eller derivatorna.
Enda obehaget kan vara ett visst "fladder"i framvagnen vid högre farter = över 80 km/t, som jag tycker är högsta komforthastighet.

Men smörj du aldeles inför besiktningen så går det bra. Förklara för teknikern skillnaden med 2CV´n och andra konstruktionslösningar.

En sak som kan bidra ännu mer till "fladder" är för stort spel(en 2CV har aldrig glapp) i yttre styrstagsändarna. Kolla detta och ev justera och smörj.

Till sist, du kan utan risk köra de 20 milen till Borensberg och hem.

B t w, är det en AZAM eller AZAM6 du har?
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

Skwir Zäta
20 bar
20 bar
Inlägg: 342
Blev medlem: 12 nov 2007, 14:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Smedjebacken, Järna

Re: LITE AKUT! (King pin)

Inlägg av Skwir Zäta »

Väl mött i Borensberg, alltid trevligt med nya ansikten och bilar!!! :D :2cv
2CV Special -88 vit, Peugeot 308SW Allure 1,6 HDi -16

McFly
Inlägg: 37
Blev medlem: 27 apr 2011, 07:13
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Molkom, Värmland

Re: LITE AKUT! (King pin)

Inlägg av McFly »

Tack kära du för hjälpen!
Killen som besiktade bilen hade besiktat flera 2cv genom åren. Eftersom det var första gången jag besiktigade bilen så följde jag med runt och kände själv på spelet/glappet i hjulen och påtalade(!) för teknikern att det är mer spel i ena hjulet. Han svarade: "-Äsch, jag har sett värre. Inte så noga på dessa bilar!"
Då ska jag se till att det är välsmort och köra vidare!
Vi syns på vägarna.
Mvh// Magnus

PS 1. Ja, vi syns i Borensberg!

PS 2.Det är en AZAM med 18hk
:2cv 1957 2cv AZL (belgisk ”lyx”-modell)
:2cv 1963 2cv AZAM
:2cv 1987 2cv6 Club

:sck Medl. 8876 SCK

torapp
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2615
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ludvika

Re: LITE AKUT! (King pin)

Inlägg av torapp »

Hjulen på en 2cv är sällan eller aldrig bra balanserade om ens balanserade. Om du har tid kan du testa att rotera däcken på bilen. Har du otur, så har du fått ett aningen mer obalanserat hjul på just den plats där du har det större spelet.
MvH Tomas R

2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12

McFly
Inlägg: 37
Blev medlem: 27 apr 2011, 07:13
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Molkom, Värmland

Re: LITE AKUT! (King pin)

Inlägg av McFly »

Ja, det är ingen omöjlighet att det kan vara en kombination av obalans och för stort spel. Däcken är gamla och bilen har gått 40 mil sen 2006.
(Jag tog mig iallafall till Borensberg och vibrationerna blev något mindre efter att jag hade tryckt i ännu mer fett...)
:2cv 1957 2cv AZL (belgisk ”lyx”-modell)
:2cv 1963 2cv AZAM
:2cv 1987 2cv6 Club

:sck Medl. 8876 SCK

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: LITE AKUT! (King pin)

Inlägg av attraction »

torapp skrev:Hjulen på en 2cv är sällan eller aldrig bra balanserade om ens balanserade. Om du har tid kan du testa att rotera däcken på bilen. Har du otur, så har du fått ett aningen mer obalanserat hjul på just den plats där du har det större spelet.
Ursäkta torapp, men......... :o :?
Michelins fälgar är kända för sin kvalitet och precisa utförande.
I avvaktan på att de själva skulle uppnå bästa möjliga precision använde t ex kända svenska lastbilstillverkare Michelinfälgar.
Michelins däck tillhör erkänt världens bästa i sin dimension.
Både däck och fälgar kan påverkas av yttre våld så att de inte helt och fullt uppnår det som tillverkaren utlovade från början.
På en fräsch fälg ska Michelindäckets röda punkt hamna vid ventilen.

Jag har under cirka 40 åren monterat många Michelindäck på Michelinfälgar utan att behöva balansera.
Till och med på GS/GSA och inte bara på A-modeller.

Som sagt, ursäkta torapp. :oops:

Däremot kan oinsmorda och oinjusterade styrstagsändar påverka "framhjulsfladder".
Men det är handhavandefel - iiiiiinte bilfel! :evil:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

torapp
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2615
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ludvika

Re: LITE AKUT! (King pin)

Inlägg av torapp »

Så är det, attraction. Det är bara en lucka i ditt resonemang. Du utgår ifrån att alla kör Michelin.

Sedan uttryckte jag mig lite felaktigt. Jag trodde jag hade ändrat det jag skrev, men missade nog att skicka ändringen. Det jag menade att skriva var att 2cv-däck sällan behöver balanseras, men om de har balanserats så kan det vara dags igen.
MvH Tomas R

2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: LITE AKUT! (King pin)

Inlägg av Mickel »

attraction skrev:
torapp skrev:På en fräsch fälg ska Michelindäckets röda punkt hamna vid ventilen.
Röd punkt :shock: ???
Är detta en allmänt känd kunskap?
Finns punkten på alla Michelindäck? Är det en balanseringsanvisning för att fabriken mätt upp att däcket är lättast i den punkten? Finns punkten bara på ena sidan? Syns punkten bara på nya däck?

Gammal man som blev chockad för att inte veta om Michelindäckens väsentligheter :oops: .
Mickel

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: LITE AKUT! (King pin)

Inlägg av Lars H »

Finns i alla fall på mina senast köpta Energy 205/60-16 [emoji116][emoji837]
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: LITE AKUT! (King pin)

Inlägg av attraction »

Mickel skrev:
attraction skrev:
torapp skrev:På en fräsch fälg ska Michelindäckets röda punkt hamna vid ventilen.
Röd punkt :shock: ???
Är detta en allmänt känd kunskap?
Finns punkten på alla Michelindäck? Är det en balanseringsanvisning för att fabriken mätt upp att däcket är lättast i den punkten? Finns punkten bara på ena sidan? Syns punkten bara på nya däck?

Gammal man som blev chockad för att inte veta om Michelindäckens väsentligheter :oops: .
Inte säker, men jag tror att röda punkten funnits sedan Michelin lanserade det slanglösa X-däcket (och den därtill anpassade fälgen).
För 2CV´s del samtidigt med 380 mm-fälgen(och de kortare "termosarna" :lol: )


Apropå punkter(och myyyyycket o t) så har en viss annan produkt en blå punkt. 8)
Någon (mer än jag) som vet varför/bakgrunden? :lol:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

hakan
10 bar
10 bar
Inlägg: 113
Blev medlem: 05 aug 2003, 21:11
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ekshärad

Re: LITE AKUT! (King pin)

Inlägg av hakan »

Har också funderat på var Blaupunkt kom ifrån. sökte och fann detta:

Namnet Blaupunkt (blå prick) skapades faktiskt av kunderna. Bolaget grundades 1923 under namnet Ideal och tillverkade då hörlurar. När ett par hörlurar klarade kvalitetstestet märktes de med ett runt, blått klistermärke. Hörlurarna blev snabbt kända som blaue Punkte-lurar. Och 1938 bytte företaget namn till Blaupunkt.

Håkan

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: LITE AKUT! (King pin)

Inlägg av attraction »

Bingo Hakan - i princip.
De som på 60-talet genomgick en kortare kurs, av ägaren Bosch, förlänades som tack en nål med blå punkt inramad i en guldfärgad ring.
Nu för tiden icke gångbar p g a likheten med en partipolitisk symbol. :oops:
B t w så är väl ingen färg "ledig". :roll:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

M S
40 bar
40 bar
Inlägg: 742
Blev medlem: 29 sep 2009, 16:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Brännögård - Torup

Re: LITE AKUT! (King pin)

Inlägg av M S »

Jobbade på ett däcklager i Göteborg idag, bl.a. la jag däck på fälg för första gången och frågade då om det inte fanns någon röd punkt som skulle sammanfalla med ventilen. Svaret blev att det bara är Michelin som har en sådan märkning. :!:
Citroën BX 14 RE -89 Bild
Mazda 323 GLX -94 Bild (vinterbil)
Qingqi QM 200gy -06 Bild
Parker 5O5 ~70

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: LITE AKUT! (King pin)

Inlägg av Mickel »

M S skrev:Svaret blev att det bara är Michelin som har en sådan märkning. :!:
Tack för tydligt svar!

Och än en gång får vi alltså bekräftat att Michelin sticker ut vad gäller genomtänkt kvalitet!

Dom provbalanserar alltså varje däck i fabriken och markerar hur däcket ska sitta för minsta obalans :D ! För att vi ska få så få (och små) balanseringsvikter som möjligt!

Bravo Michelin! Det betalar jag gärna några tior extra för 8) !


Jämför med Nickodemus erfarenhet av balansering av de billigaste däcken här: Vee Rubber tog nästan slut på 300 mil.
Mickel

Skriv svar

Återgå till "2CV"