Generator

Frågor som rör endast 2CV
humle
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 mar 2015, 17:03
Medlem i SCK?: Nej

Generator

Inlägg av humle »

Hej,

Får inte min 6v generator att ladda,har förstått att magnetiseringen kan försvinna när en generator har stått länge.Någon som har något tips vad jag skall göra,generatorn sitter ju på vevaxeln.

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5765
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Generator

Inlägg av totteni »

En sån likströmsgenerator har inga permanentmagneter som kan tappa magnetismen. En gissning är att laddningsreläet inte gör sitt jobb, det är det som reglerar strömmen till statorlindningarna och skapar magnetfältet för rotorn. Ja dvs, om du har kontrollerat att kolen inte är nedslitna och att kollektorn är OK.
:sck :2cv

2CVRetro
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 jul 2016, 21:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Generator

Inlägg av 2CVRetro »

Sitter det en laddningslampa på bilen? I så fall, fungerar den? Anslutning mellan tändning och generator skall ha en viss belastning för magnetisering av generatorn (typ 3w, inte lägre då magnetiseringsströmmen blir för låg). Prova detta innan byte laddrelä. Laddrelät sköter detta normalt.
Jag kan inte dessa äldre Citroener, men på andra äldre bilar kan du som skrivet prova koppla in en extern belastning på generatorn för koll av funktion på laddrelä.

humle
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 mar 2015, 17:03
Medlem i SCK?: Nej

Re: Generator

Inlägg av humle »

Tack för tipset,skall koll reläet för generatorn är kollad

humle
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 mar 2015, 17:03
Medlem i SCK?: Nej

Re: Generator

Inlägg av humle »

Hej,

Nu laddar min dynamo som den skall göra,kontaktade en gammal man som hade ett enkelt knep när man inte får det att ladda.Om allt är kollat att det är helt skall man bara sätta på strömmen och trycka ihop kontakten på spolen som finns i reläet några sekunder så att dynamo får ström sen är det bara att starta motorn och då laddar det.Enkelt när man vet!

Skriv svar

Återgå till "2CV"