Tycker jag har sett flera 2cv som haft problem med laddreläet det syns om inte annat på batterihyllan som ofta bär spår av syreangrepp. Ett nytt relä löste problemet för mig. Köpte nytt laddrelä från Autofrance i Helsingborg.
Anslutningskontakten passade och nu funkar det utan problem.
Hög laddspänning?
- Rannug
- 70 bar
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 15 nov 2002, 18:04
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hönö
Re: Hög laddspänning?
Bilhistorik: Amazon-64, Dyane-68, BMC 1000-74, Renault 5 TL-74, TS-76, TS 78, Dsuper5-74, CX 2400-82, CX 20-83, CX 20 TRE-86, XM-89, XM-93, Xantia-99, C5 2,2-03, C5 Tourer 138, C5 Tourer 160 HDi, 2cv6 Club, C5 CrossTourer 180, Peugeot 3008 GT
-
- 40 bar
- Inlägg: 427
- Blev medlem: 15 mar 2009, 20:22
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Frövi
Re: Hög laddspänning?
Borta från garaget några dagar, får fortsätta nästa vecka. Det fanns en reglerbar laddregulator i min bil när jag köpte den, men av någon anledning som jag inte minns gick höljet sönder och då köptes en elektonisk i stället.
/Hans 2CV Club 652cc -87
-
- 20 bar
- Inlägg: 348
- Blev medlem: 20 mar 2004, 11:56
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västra Torup, Skåne
- Kontakt:
Re: Hög laddspänning?
En laddad o obelastad blyackumulator har ensånning på 13.2 volt så du kan ju lätt kolla om ditt instrument visar rätt. Om bilens voltmeter ligger inom det vita fältet är det ingen anledning till oro. Med mekaniskt relä brukar jag ställa laddsänningen på 14l,2 V.
Doktor Svedlund 0706512829, 0738436869
-
- 40 bar
- Inlägg: 427
- Blev medlem: 15 mar 2009, 20:22
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Frövi
Re: Hög laddspänning?
Batteriet visar 13.2 V på multimetern, så den verkar ju ok. Däremot misstänker jag att den voltmeter/oljetempmätare jag har i bilen kan visa väl höga värden.
Jag har fått tag på en (i ett antal år) avlagd reglerbar laddningsregulator. Den var nog inte i bästa skick. En justering på ngn mm på det taggiga hjulet som syns på bilden från jonaf ändrade spänningen från 11.5 till 16.4 V!
Efter att ha skiftat mellan två generatorer, två batterier, två elektroniska laddningsreglatorer och även den ovan omtalade justerbara i en massa olika kombinationer så får jag nöja mig med att bilens voltmeter visar inom det vita fältet
Tändningslåsets kontakter verkar ok.
Jag var fundersam på hur 123-systemet skulle tåla den ev högre spänningen men arbetsområdet för 123 är enl manualen 4-18V
Jag har fått tag på en (i ett antal år) avlagd reglerbar laddningsregulator. Den var nog inte i bästa skick. En justering på ngn mm på det taggiga hjulet som syns på bilden från jonaf ändrade spänningen från 11.5 till 16.4 V!
Efter att ha skiftat mellan två generatorer, två batterier, två elektroniska laddningsreglatorer och även den ovan omtalade justerbara i en massa olika kombinationer så får jag nöja mig med att bilens voltmeter visar inom det vita fältet
Tändningslåsets kontakter verkar ok.
Jag var fundersam på hur 123-systemet skulle tåla den ev högre spänningen men arbetsområdet för 123 är enl manualen 4-18V
/Hans 2CV Club 652cc -87
-
- 10 bar
- Inlägg: 158
- Blev medlem: 06 jul 2008, 20:23
- Medlem i SCK?: Ja
Re: Hög laddspänning?
För att ett blybatteri skall bli fulladdat skall ladd spänningen vara 14,7 V.
När "underhållsfria batterier" uppfanns ! Sänktes spänningen till 14,2 V och vätskenivån i batteriet höjdes.
Alltså mindre avkokning av en större mängdvätska, men batteriet kom då bara upp i ca 80% laddning, av det möjliga.
Ha alltid ett par tre batterier med er på färden!!
När "underhållsfria batterier" uppfanns ! Sänktes spänningen till 14,2 V och vätskenivån i batteriet höjdes.
Alltså mindre avkokning av en större mängdvätska, men batteriet kom då bara upp i ca 80% laddning, av det möjliga.
Ha alltid ett par tre batterier med er på färden!!