C3 2003, P0414 - "Secondary Air Injection
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 19 mar 2012, 14:00
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Alingsås
C3 2003, P0414 - "Secondary Air Injection
P0414 - "Secondary Air Injection System Switching Valve A Circuit Shorted"
Hej där ute,
Jag har problem med min fransyska som har en motorlampa som lyser.
Jag har hört mig för lite och kommit fram till att luftpumpen till avgasreningen troligen var trasig.
Sagt och gjort, jag köpte en beg på laga.se... bytte denne samt säkringen som var trasig.
Efter att jag släckt koden(har ett diagnosverktyg) så slocknade motorlampan, skönt tänkte jag nu är det fixat.
Nähää då... den kom tillbaka igen. Morr...!
Motorn i övrigt går som en klocka.
Jag har provat elmotorn direkt från batteriet och den fungerar fint... men jag får ju tbx larmet ändå!?
Har även bytt ut plaströret från luftpumpen till luftintaget...
Jag har också hört att pumpen tydligen skall gå igång när motorn är kall och sedan stänga av efter någon minut men det är jag inte 100 på.
Nu är det snart besiktning och jag lär väl få ombesiktning om jag inte lyckas klura ut problemet.
Mycket tacksam för tips som löser denna gåta
Hej där ute,
Jag har problem med min fransyska som har en motorlampa som lyser.
Jag har hört mig för lite och kommit fram till att luftpumpen till avgasreningen troligen var trasig.
Sagt och gjort, jag köpte en beg på laga.se... bytte denne samt säkringen som var trasig.
Efter att jag släckt koden(har ett diagnosverktyg) så slocknade motorlampan, skönt tänkte jag nu är det fixat.
Nähää då... den kom tillbaka igen. Morr...!
Motorn i övrigt går som en klocka.
Jag har provat elmotorn direkt från batteriet och den fungerar fint... men jag får ju tbx larmet ändå!?
Har även bytt ut plaströret från luftpumpen till luftintaget...
Jag har också hört att pumpen tydligen skall gå igång när motorn är kall och sedan stänga av efter någon minut men det är jag inte 100 på.
Nu är det snart besiktning och jag lär väl få ombesiktning om jag inte lyckas klura ut problemet.
Mycket tacksam för tips som löser denna gåta
-
- Activa
- Inlägg: 5476
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: C3 2003, P0414 - "Secondary Air Injection
Prova att avprogrammera den med Lexian.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 19 mar 2012, 14:00
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Alingsås
Re: C3 2003, P0414 - "Secondary Air Injection
Ursäkta en dum fråga...
Lexian? är det ett fabrikat på diagnosverktyg?
Lexian? är det ett fabrikat på diagnosverktyg?
-
- Activa
- Inlägg: 5476
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: C3 2003, P0414 - "Secondary Air Injection
Ja, Citroëns variant av dessa. Finns en tråd om vilka i din närhet som kanske kan fixa detta.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 3176
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)
Re: C3 2003, P0414 - "Secondary Air Injection
Här: http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=122&t=53385
(Dessutom bör du flytta frågan till C3 forumet - du skriver i "Test" och inlägg här raderas automatiskt efter 7 dagar eller så kan webbis/moderator flytta tråden...?)
(Dessutom bör du flytta frågan till C3 forumet - du skriver i "Test" och inlägg här raderas automatiskt efter 7 dagar eller så kan webbis/moderator flytta tråden...?)
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
-
- LHS
- Inlägg: 17289
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: C3 2003, P0414 - "Secondary Air Injection
Vilket moderator nu har gjort........
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- 40 bar
- Inlägg: 543
- Blev medlem: 18 jan 2008, 17:02
- Medlem i SCK?: Nej
Re: C3 2003, P0414 - "Secondary Air Injection
kan vara styr relät som e paj då.
har för mig att den är integrerad I säkrings boxen I motorutrymmet.
.
har för mig att den är integrerad I säkrings boxen I motorutrymmet.
.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 3176
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)
Re: C3 2003, P0414 - "Secondary Air Injection
Hur har det gått?
Kommit några felkoder efter besöket hos mig?
//Åke
Skickat från min DEM752HCF via Tapatalk
Kommit några felkoder efter besöket hos mig?
//Åke
Skickat från min DEM752HCF via Tapatalk
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
-
- 10 bar
- Inlägg: 153
- Blev medlem: 08 nov 2004, 21:47
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ljungby småland
Re: C3 2003, P0414 - "Secondary Air Injection
Glöm inte att borra ett 1.5mm hål i botten av plasthuset på den nya luftpumpen.den fylls annars snabbt med nytt kondensvatten från avgaserna!!! och börja rosta och eller på vintertid frysa sönder!! (Tänk om detta dräneringshål funnits från början då hade alla luftpumpar varit hela)
XM TD12 aut-93(12000mil) DS 21M-70 (körs då o då) C5 III
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 24 nov 2014, 11:34
- Medlem i SCK?: Nej
Re: C3 2003, P0414 - "Secondary Air Injection
Har samma problem på min C3'a, har Lexia så undrar var man går in och kopplar från den?Anders H skrev:Prova att avprogrammera den med Lexian.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 22 maj 2017, 23:27
- Medlem i SCK?: Nej