Handbroms fryser

C3
Användarvisningsbild
Diil
Medlem i SCK?: Nej

Handbroms fryser

Inläggav Diil » 07 nov 2016, 22:12

Citroen C3 2007 1.6 HDi, manuell handbroms:

Handbromsen fryser vid minusgrader så att den förblir låst när jag släpper handbromsspaken. Det är inga problem att dra åt den, känns inte annorlunda trög eller seg när jag drar åt spaken men hänger kvar i låst läge när jag släpper ner spaken igen. I det läget är spaken "frikopplad", känns tydligt att vajrarna inte ligger an i framänden längre. Jag drar sällan HB över huvud taget men brukar motionera den då och då på sommaren så att den inte ska kärva. Har inga problem vid plusgrader, då går den lätt och släpper helt. Men nu, vid några minusgrader så fastnar den direkt. What is?

Vajrarna är original (13500 mil) och ser lite slitna ut, "gummimuffen" i bakre änden som ska täta vajerhöljet mot inträngande smuts är väck på båda sidorna. Jag har dock försökt fulla dem med silikonspray vid flera gånger under sommaren för att tränga undan vatten och skit därinne och därmed slippa att de fryser, men det har alltså inte hjälpt. Tror ni det är vajrarna? Vad fryser annars? Kan oken frysa ihop? How fix?

//D
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Du som tycker att dagarna går och livet flyr, ta dig samman och gör något onyttigt.

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Ja

Re: Handbroms fryser

Inläggav alfp » 08 nov 2016, 00:49

Smörj upp armen och wiren om det går och använd sedan hanbromsen alltid Då funkar den året om
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1 st Xsara 1,6i 2000, 1st 2CV6 Club 1983, 2st C5 1,6HDI break 2007 1st Xantia V6 Activa 98, 1st XM V6 24V 1995, 1st C4 1,6 2005 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
Diil

Inläggav Diil » 08 nov 2016, 10:00

Tips på hur man smörjer respektive? Jag har som sagt försökt pressa in silikonspray i vajerhöljet, medelst vajerjuckande fram och tillbaka samt ett tafatt försök med tryckluft. Hur smörjer man armen då? Isärmontering nödvändig eller kan jag blåsa på WD40 (motsv.) utifrån och jucka 1000ggr?

Tackar!

//D
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Du som tycker att dagarna går och livet flyr, ta dig samman och gör något onyttigt.

Stefan M
40 bar
40 bar

Inläggav Stefan M » 08 nov 2016, 11:24

Tyvärr räcker det inte att motionera handbromsen ibland. Den måste användas hela tiden för att fungera som tänkt är. Wirarna ska kunna röras fingerlätt utan tecken till kärv överhuvudtaget och minsta lilla det börjar kärva så ackumuleras problemet och blir bara värre och värre. Särskilt på vintern då.......Enda lösningen nu är troligen att byta wirar och sen använda handbromsen som sagt.

Kajja
5 bar
5 bar

Inläggav Kajja » 08 nov 2016, 22:30

Spelar ingen roll hur mycket du smörjer det hjälper inte bara att byta,sedan finns det tydligen två längder på C3an vilket jag märkte på min när jag böt.
Wiren räcker till men inte höljet,år man dom korta så får man problem fick använda en bit av gamla höljet som jag borrade ut och trädde på vart väl ca 4-5 cm för kort Var precis så jag fick den runt tanken men inte ända ut i originalfäste i karossen ok spelaringen roll men jädrigt irriterande så mät höljet först om ni är osäker.

Färjematrosen

Inläggav Färjematrosen » 21 jan 2017, 10:53

Jag har ett liknande problem. Handbromsen ligger kvar på höger sida när jag släpper den. Får trycka till armen på baksidan oket där vajern sitter fast med hylsskaftet för att den ska släppa. Hur gör man för att smörja upp detta så det löper smidigt? Saknar att kunna använda handbromsen i tajta kurvor såhär års, de tveklöst största användningsområdet för handbromsen när man bor i en platt stad.

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa

Inläggav peterlan » 21 jan 2017, 10:59

Jag drar sällan HB över huvud taget
Det är nog det största felet. Varför inte göra det till en vana att dra åt handbromsen alltid när du parkerar bilen? Så jobbigt är det inte, och förmodligen fungerar den bättre efter ett tag.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns.

Färjematrosen

Inläggav Färjematrosen » 21 jan 2017, 17:48

(Ursäkta för eventuell stöld av tråd)

Jo, förmodligen är det så. Kommer bli bättre på att dra den även fast det inte är nödvändigt framöver.
Jag gjorde så att jag lossade vajern ifrån oket inne i bilen så att jag kunde få ut kanske 1,5dm vajer vid hjulet. På vajern därbak lade jag på fett och körde in och ut flera gånger, varefter jag lade på mer fett osv. Efter ett par vändor började det komma ut ljusbrunt vatten som gissningsvis står inne i röret då damasken som ska täta mot vajern är skadad. Tror ni problemet är löst nu när vajern är fet så att det inte kärvar även fast det är kallt, eller måste jag ge mig sjutton på att få ut allt för att kunna vara säker?

För övrigt, om jag vill få ut hela vajern så att jag kan smörja den, hur bär jag mig åt då? För mig verkar det som att båda ändar är pressade så det inte är går att få ut vajern utan att ta bort något mer.

Användarvisningsbild
Diil

Inläggav Diil » 27 apr 2017, 17:01

Update från TS:

Köpte nya vajrar från Mekonomen och bytte själv hemma på går'n. Billigt (<500kr), snabbt (<1h) och enkelt! Behövde inte ens plocka av bakhjulen, man kommer åt bra ändå om man jackat upp bakänden. Rekommenderas för andra i liknande situation!

Och numera drar jag handbromsen när jag parkerar.

Kingswe

Inläggav Kingswe » 27 apr 2017, 17:58

Jag säger som föregående talare, minsta lilla som vajrarna kärva BYT. Och gör det själv. Då blir kostnaden försumbar. Kvarstår felet är det oken som felar. Fungarar inte kraftig smörning och motion på hävarmen så är det nog bara att byta okelt, om nu inte någon säger att det är enkelt att plocka isär dem.
I min värd att byta vajer och tala om att detta är dyrt, då kan man undra om man värdesätter sin tid kontra några hundra lappar..

Lycka till..

cau
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav cau » 28 apr 2017, 08:59

Jag säger som föregående talare, minsta lilla som vajrarna kärva BYT. Och gör det själv. Då blir kostnaden försumbar. Kvarstår felet är det oken som felar. Fungarar inte kraftig smörning och motion på hävarmen så är det nog bara att byta okelt, om nu inte någon säger att det är enkelt att plocka isär dem.
I min värd att byta vajer och tala om att detta är dyrt, då kan man undra om man värdesätter sin tid kontra några hundra lappar..

Lycka till..
Det kan bli dyrt om man inte har någon "går" som Diil utan får hyra in sig på någon "gör det själv plats" för 160:- i timmen
samt behöver inskaffa lämpliga verktyg etc. För att inte tala om dom fysiska problemen som kan dyka upp om det inte
är en vältränad yngling som utför arbetet.
:lol: :lol:

Användarvisningsbild
Diil

Inläggav Diil » 28 apr 2017, 10:28

en vältränad yngling som utför arbetet.
:lol: :lol:
Tackar tackar! 8)

Återgå till "C3 - Allmänna frågor"