Vad drar era C3 1.6 HDi?

C3
M S
40 bar
40 bar
Inlägg: 742
Blev medlem: 29 sep 2009, 16:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Brännögård - Torup

Re: Vad drar era C3 1.6 HDi?

Inlägg av M S »

Har sett C1-dieslar på blocket så det finns i alla fall ett par importerade. Dock verkar 2010 varit sista året med dieselmotor i C1.
http://www.autoscout24.se/ListGN.aspx?v ... vmd0=18651
Citroën BX 14 RE -89 Bild
Mazda 323 GLX -94 Bild (vinterbil)
Qingqi QM 200gy -06 Bild
Parker 5O5 ~70

Husknuten
10 bar
10 bar
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 feb 2017, 21:57
Medlem i SCK?: Nej

Re: Vad drar era C3 1.6 HDi?

Inlägg av Husknuten »

M S skrev:Har sett C1-dieslar på blocket så det finns i alla fall ett par importerade. Dock verkar 2010 varit sista året med dieselmotor i C1.
http://www.autoscout24.se/ListGN.aspx?v ... vmd0=18651
Det stämmer nog. Finns det diesel i någon av de nya trillingarna? I så fall skulle ju dessa kunna vara heta kandidater om man vill han en snål bil.

Kingswe
Inlägg: 47
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:46
Medlem i SCK?: Nej

Re: Vad drar era C3 1.6 HDi?

Inlägg av Kingswe »

C1som drar 0.42 är väl inte så bra eller nära en 3L.
En 3L förbrukar lätt o.28-0.32. Och håller du alltid fartenrätt och orkar köra med Eco så är du hemma.....0.3

Men som jag sa idag fins det inte mycket som är vettigt alt värt att investera i nytt. Tekniken borde väl ha kommit lägre än vad 3l gjorde för 18 år sen, men ack vi står och stampar över 0.4 och ska du under så ska batterier släpas....som bara ökar vikten på bilen då de är tomma...
Teknik med batteri drift och en liten motor om bara driver en generator som laddas så att man alltid kan köra vidare skulle vara mumma. Bil utan motorvikt och batterier som alltid är igång, Sent ska bilindustrin vakna.

Husknuten
10 bar
10 bar
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 feb 2017, 21:57
Medlem i SCK?: Nej

Re: Vad drar era C3 1.6 HDi?

Inlägg av Husknuten »

Kingswe skrev:C1som drar 0.42 är väl inte så bra eller nära en 3L.
En 3L förbrukar lätt o.28-0.32. Och håller du alltid fartenrätt och orkar köra med Eco så är du hemma.....0.3

Men som jag sa idag fins det inte mycket som är vettigt alt värt att investera i nytt. Tekniken borde väl ha kommit lägre än vad 3l gjorde för 18 år sen, men ack vi står och stampar över 0.4 och ska du under så ska batterier släpas....som bara ökar vikten på bilen då de är tomma...
Teknik med batteri drift och en liten motor om bara driver en generator som laddas så att man alltid kan köra vidare skulle vara mumma. Bil utan motorvikt och batterier som alltid är igång, Sent ska bilindustrin vakna.
Enligt spritmonitor så ligger 3L-ägarna på ca 0,37. I det perspektivet är inte 0,42 så himla långt ifrån ändå.

Kingswe
Inlägg: 47
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:46
Medlem i SCK?: Nej

Re: Vad drar era C3 1.6 HDi?

Inlägg av Kingswe »

Spritmonitor?

De första åren fick du inte välja AC, servo mm på bilen då VW visste att alla skulle säga att bilen inte kund köras under 0.3.
Efter alla tester SOMMARTID så visade sig att alla som kört bilen kunde få dessa värden. Var bilen rolig att köra då, NEJ.
Var den snål JA.
Om du nu inte tror mig så är min 3l fortfarande i livet med vissa symtom av ohällsa. Som sagt att vissa har svårt att förstå att VW klarade att bygga en sådan bil kan jag förstå, det jag inte fattar, varför tar inte andra efter och utvecklar konseptet... 0.3 är en stor skilnad mot 0.4.... Varje centeliter är en bedrift om det är på " riktigt". Nu är det så att C 3 ans köregenskaper pigg motor mm är något man har saknat....3l är inte en rolig bil förutom när man tankar.... :)

Husknuten
10 bar
10 bar
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 feb 2017, 21:57
Medlem i SCK?: Nej

Re: Vad drar era C3 1.6 HDi?

Inlägg av Husknuten »

Kingswe skrev:Spritmonitor?

De första åren fick du inte välja AC, servo mm på bilen då VW visste att alla skulle säga att bilen inte kund köras under 0.3.
Efter alla tester SOMMARTID så visade sig att alla som kört bilen kunde få dessa värden. Var bilen rolig att köra då, NEJ.
Var den snål JA.
Om du nu inte tror mig så är min 3l fortfarande i livet med vissa symtom av ohällsa. Som sagt att vissa har svårt att förstå att VW klarade att bygga en sådan bil kan jag förstå, det jag inte fattar, varför tar inte andra efter och utvecklar konseptet... 0.3 är en stor skilnad mot 0.4.... Varje centeliter är en bedrift om det är på " riktigt". Nu är det så att C 3 ans köregenskaper pigg motor mm är något man har saknat....3l är inte en rolig bil förutom när man tankar.... :)
https://www.spritmonitor.de/en/evaluati ... odels.html

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vad drar era C3 1.6 HDi?

Inlägg av AcuraJan »

Kingswe skrev:Spritmonitor?

De första åren fick du inte välja AC, servo mm på bilen då VW visste att alla skulle säga att bilen inte kund köras under 0.3.
Efter alla tester SOMMARTID så visade sig att alla som kört bilen kunde få dessa värden. Var bilen rolig att köra då, NEJ.
Var den snål JA.
Om du nu inte tror mig så är min 3l fortfarande i livet med vissa symtom av ohällsa. Som sagt att vissa har svårt att förstå att VW klarade att bygga en sådan bil kan jag förstå, det jag inte fattar, varför tar inte andra efter och utvecklar konseptet... 0.3 är en stor skilnad mot 0.4.... Varje centeliter är en bedrift om det är på " riktigt". Nu är det så att C 3 ans köregenskaper pigg motor mm är något man har saknat....3l är inte en rolig bil förutom när man tankar.... :)
Har den partikelfilter?
Det är mer än förbrukning att ta hänsyn till, städer har problem med partiklar och kväveoxider idag som till stor del beror på dieselbilar.
För att få en väl fungerande avgasrening drar bilen lite mer istället.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

T2
40 bar
40 bar
Inlägg: 421
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Riala-Ledinge

Re: Vad drar era C3 1.6 HDi?

Inlägg av T2 »

Min C3 HDi har dragit 0,54 i snitt över vintern, med vinterdäck och snöslask. Nu kollade jag med sommardäcken, ac av, lugn körning på landsväg, och hamnade på 0,37. Så långsamt vill jag dock inte köra, vanligen gasar jag på lite mer än så. Jag tycker det är låg förbrukning med en halvliter per mil, i vart fall jämfört med min gamla CX break automat som gärna drog tre gånger så mycket, dvs 1,5 - 1,8 liter per mil. Då fullastad, takbox, autobahn mm .... :D
Bild sär skruvare Bild
Jag saknar mina CX -ar ... :(

cau
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2491
Blev medlem: 07 sep 2008, 09:18
Medlem i SCK?: Ja

Re: Vad drar era C3 1.6 HDi?

Inlägg av cau »

T2 skrev:Min C3 HDi har dragit 0,54 i snitt över vintern, med vinterdäck och snöslask. Nu kollade jag med sommardäcken, ac av, lugn körning på landsväg, och hamnade på 0,37. Så långsamt vill jag dock inte köra, vanligen gasar jag på lite mer än så. Jag tycker det är låg förbrukning med en halvliter per mil, i vart fall jämfört med min gamla CX break automat som gärna drog tre gånger så mycket, dvs 1,5 - 1,8 liter per mil. Då fullastad, takbox, autobahn mm .... :D
Akta så att du inte "biter dig själv i svansen" med att köra med AC:n avstängd. Vad är c:a. 6000:- i rep.-kostnad för att den är och har varit avstängd mot några ynka extra droppar diesel bränsle.
:(

Kingswe
Inlägg: 47
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:46
Medlem i SCK?: Nej

Re: Vad drar era C3 1.6 HDi?

Inlägg av Kingswe »

Ska AC'köras under vintern? Om ja, hur kör den igång om kylan utan för är kallt, eller räcker det bara att köra med AC in tryckt för att den ska bli glad?

T2
40 bar
40 bar
Inlägg: 421
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Riala-Ledinge

Re: Vad drar era C3 1.6 HDi?

Inlägg av T2 »

cau skrev:
23 apr 2017, 11:57


Akta så att du inte "biter dig själv i svansen" med att köra med AC:n avstängd. Vad är c:a. 6000:- i rep.-kostnad för att den är och har varit avstängd mot några ynka extra droppar Diesel bränsle.
:(
... hmmmm ... asså ... min AC har faktiskt lagt av, redan förra sommaren. :o
Har ingen aning om den har varit på eller av vintern före det, men kanske är det av då ......
Hur många liter extra diesel får man för 6000:- :shock: :evil:

Tänkte titta på det nångång, typ idag var det rätt så varmt, runt 30grader i skuggan.
Vad är det på AC'n som rasar ihop vanligen?
Bild sär skruvare Bild
Jag saknar mina CX -ar ... :(

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5170
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Vad drar era C3 1.6 HDi?

Inlägg av Rover_Micke »

T2 skrev:
28 maj 2017, 20:39
cau skrev:
23 apr 2017, 11:57


Akta så att du inte "biter dig själv i svansen" med att köra med AC:n avstängd. Vad är c:a. 6000:- i rep.-kostnad för att den är och har varit avstängd mot några ynka extra droppar Diesel bränsle.
:(
... hmmmm ... asså ... min AC har faktiskt lagt av, redan förra sommaren. :o
Har ingen aning om den har varit på eller av vintern före det, men kanske är det av då ......
Hur många liter extra Diesel får man för 6000:- :shock: :evil:

Tänkte titta på det nångång, typ idag var det rätt så varmt, runt 30grader i skuggan.
Vad är det på AC'n som rasar ihop vanligen?
Det allmänt vanligaste är hål på kondensorn, den som sitter framför kylaren. Orsakat av stenskott eller vägsalt.
Det kan ju också läcka på andra ställen, vid kompressorn, slangar mm.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5170
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Vad drar era C3 1.6 HDi?

Inlägg av Rover_Micke »

Kingswe skrev:
24 apr 2017, 17:41
Ska AC'köras under vintern? Om ja, hur kör den igång om kylan utan för är kallt, eller räcker det bara att köra med AC in tryckt för att den ska bli glad?
Håll bara AC:n i aktiverat läge, den går igång när den behövs. Inte så många gånger på vintern iofs, men bättre än inget.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Glidarn
10 bar
10 bar
Inlägg: 198
Blev medlem: 05 jan 2013, 22:37
Medlem i SCK?: Nej

Re: Vad drar era C3 1.6 HDi?

Inlägg av Glidarn »

Göran W skrev:
06 apr 2017, 17:07
Ja, om någon bil med denna motor ska komma undan med 0,44/mil så krävs nog motorvärmare, hårdpumpade däck, avstängd AC och helt jämn fart runt 80 kmh. Om man dessutom använder färddatorn för att avgöra förbrukningen (alltid glädjemätning) så är det dock fullt möjligt.......
Du säger det på ett sådant sätt att du nästan tror att männiksor ljuger om man säger att man har en bil som drar 0.44/milen i snitt på 1 år.
Jag har varken hårdpumpade däck eller ac:en avstängd. Sen har har jämfört färddatorn mot manuell uträkning och det stämmer. Jag kör 18 mil om dagen och har full koll på hur mycket bilen drar.
Bilen används enbart till pendlingen på 18 mil ToR till jobbet. Använder alltid tankkortet så jag har mer koll än vad du tror. Så hur det än är så är det dock fullt möjligt även om du inte tror det. Du kanske får ändra på ditt körsätt ;) så kanske även du får lägre förbrukning:)

nizzehult
20 bar
20 bar
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 feb 2018, 16:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Umeå

Re: Vad drar era C3 1.6 HDi?

Inlägg av nizzehult »

"För mycket" om jag bara ska svara på rubriken.
Hade hoppats på att ligga en bit under halvlitern men det ser inte ut som det går.
Pendlar 12 mil varje dag. Landsväg, lågtrafikerad med mestadels 90-100 väg. 70 på vissa ställen.
Ibland när jag har på momentmätningen så visat färddatorn ca 0,53-0,60 på ett visst avsnitt. Nästa dag kan den visa 0,38-0,45 på samma ställe.
Med samma förhållanden; vind, väta, etc. Förklara det?

Nu i sommar och i stort sett enbart stadskörning så är jag över 0,6. Annars ligger det på 0,54 blandad körning.
Bästa resultat på min pendlingssträcka är 0,47.
Att komma ner i några 0,38 som tillverkaren säger verkar omöjligt.

Sen tror jag inte ett ögonblick på att en tillslagen ACC ökar förbrukningen med 0,2l/mil, källa på det?
VARNING! Om du får ett mail där någon ber dig dra åt helvete: gör inte det! Det är varmt som fan där. Det är ett lurmail. Folk där är skitsura.  :lol:

Skriv svar

Återgå till "C3 - Allmänna frågor"