Jordpunkt för extrautrustning vid centrala säkringsboxen

C3
biggles-1
Medlem i SCK?: Nej

Jordpunkt för extrautrustning vid centrala säkringsboxen

Inläggav biggles-1 » 16 jul 2017, 17:08

Hej experter,

Har köpt en C3 (A51) Puretech 82, 2017. Den är tillverkad i september 2016 och m a o inte den nya modellserien.

Jag vill nu installera en GPS genom fast installation, istället för att använda den medföljande AppleCarPlay, där jag saknar några funktioner.

Har hittat en säkringsbox jag kan använda och som inte är en del av den centrala säkringsboxen, som jag vill hålla mig ifrån. Plus-sidan (+) ligger redan klar, men jag hittar ingen lämplig jordanslutning (-)!

Jag har köpt en verkstadshandbok, där ett el-schema tyvärr inte var inkluderat. Hittar inget annat aktuellt el-schema för årsmodellen på nätet!

Någon som vet om det finns en lämplig jordningspunkt i närheten av den centrala säkringsboxen = vänster om ratten, som jag kan använda? Alternativt om någon har ett aktuellt el-schema för årsmodellen (C3, A51), som jag gärna betalar lite för.

Mvh Nils
"En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
"Det blir som man tänker"

Uppvuxen i baksätet på ID 19, ID 21, BX och XM, för att sedan själv ha ägt 2CV, 4 st C3 samt en Berlingo Family.

cau
Hydraktiv
Hydraktiv
Medlem i SCK?: Ja

Re: Jordpunkt för extrautrustning vid centrala säkringsboxen

Inläggav cau » 17 jul 2017, 11:38

Kolla med Citroen´s återförsäljare för så vitt jag vet så finns det gps för fast montering i bilarna hos dom.
:)

biggles-1

Inläggav biggles-1 » 17 jul 2017, 12:56

Hej cau, jag har redan kollat med 2 st stora återförsäljare, och de hade inte en aning (?).

Min modell levereras med Mediacenter/Pekskärm/AppleCarPlay, så extra anslutning för gps är jag tveksam till. Skall dock kolla när min "riktiga" Citroen-verkstad är tillbaka från semestern.

Någon annan som vet något om jordpunkten i min fråga?

Mvh Nils

Uppvuxen i baksätet på ID 19, ID 21, BX och XM, för att sedan själv ha ägt 2CV, 4 st C3 samt en Berlingo Family.

cau
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav cau » 17 jul 2017, 13:04

Leta dig in på din "riktiga" Citroen-återförsäljares hemsida alternativt gen.-agentens......under rubriken "tillbehör".....där hittar du
en hel del som man kan extra utrusta sina bilar med, inkl. gps. utrustning

biggles-1

Inläggav biggles-1 » 17 jul 2017, 13:28

Hej igen,

Jag har redan tittat igenom Citroéns tekniska servicesidor baserat på mitt VIN-nummer, och tyvärr fanns inget att hämta.

Därför min fråga om just jordningspunkt, då jag ser det som att jag löser installationen själv, för övrig utrustning inkl gps finns redan :D .

Mvh Nils

cau
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav cau » 17 jul 2017, 15:29

Då har du inte varit inne på rätt sidor, för på dom jag menar där söker man inte på vin-nr. utan på bilmodell samt
årsmodell och får man upp vad resp. tillbehör kostar hos dom olika aukt. Citroen handlarna.
:)

Användarvisningsbild
Hank
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav Hank » 17 jul 2017, 16:04

Länka till rätt sida då, cau.
Var hittar du sidan där Citroën erbjuder gps-utrustning till trådskaparens bil?

Fast det var ju inte det han ville ha. Frågan gällde en jordpunkt. Den borde inte vara speciellt svår att hitta. Till exempel en utstickande skruvände någonstans bakom panelen, där man kan fästa en kabelsko.
Eller en plåt i närheten, där man kan skruva dit en plåtskruv.
Man behöver kanske inte göra det krångligare än det är.
Utan tvivel är man inte klok.

biggles-1

Inläggav biggles-1 » 17 jul 2017, 16:09

Hej cau,

Jag har också tittat på tillbehör hos Citroen Sverige, men som jag svarat tidigare, jag har redan gps m.m och därav min fråga!

Fråga gäller specifikt om någon vet var lämplig jordpunkt finns eller om någon har en el-schema? Inget annat :D !

mvh Nils

biggles-1

Re: Jordpunkt för extrautrustning vid centrala säkringsboxen - Löst

Inläggav biggles-1 » 17 jul 2017, 18:04

Yes, problemet löst!

Hittade till slut min jordpunkt i en installationsmanual på nätet, för fast montering av en gps i en C3 (A51). I instruktionen fanns en bild som tydligt visade var den ligger.

Den sitter under den plastkåpa som finns runt öppningsreglaget till motorhuven (= långt ner i tröskelnivå). Lätt åtkomlig, när man vet var den sitter :-).

Jag kopplar nu in gps´n på den externa säkringsboxen via ett löst liggande cigarettuttag, som läggs bakom panelen tillsammans med en USB-laddare.

Tyvärr är inte säkringsboxens +-sida via nyckeln, så tillsvidare blir det gps på/av manuellt. Finns det en anslutningsmöjlighet runt den centrala säkringsboxen (vill undvika att ta bort mittkonsolen!) där det går att ansluta +-sidan via nyckeln, tar jag tacksamt emot den infon.

Mvh Nils

Återgå till "C3 - Allmänna frågor"