Bultcirkel och bultmönster vad de nu kallas

C3
Användarvisningsbild
wahayd
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jul 2015, 15:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Stockholm

Bultcirkel och bultmönster vad de nu kallas

Inläggav wahayd » 09 okt 2017, 10:07

Hej, dom där hålen har jag aldrig förstått hur man räknar.

Enligt gratis tabellerna https://www.abswheels.se/blog/bultmonster/ ska C3 Picasso varianten vara 4/108 men när jag söker runt på nätet hittar jag inga passande hjulval. Så jag drog till blocket och fann denna:

https://www.blocket.se/stockholm/Citroe ... ?ca=11&w=1 passar den min C3a är frågan?

Ifall att han hinner plocka bort annonsen har jag slagit upp https://ibb.co/fBbrrG


(bytt bil btw) 8)
Loka citron - sommar=)

Användarvisningsbild
Rover_Micke
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Bultcirkel och bultmönster vad de nu kallas

Inläggav Rover_Micke » 09 okt 2017, 10:30

CITROËN
C3 Picasso (mini MPV)
09-16

bultcirkel: 4/108
ET: 19
Navhål: 65,1

Fälgarna från annonsen passar, men däcken är för stora.
Skall vara 195/55 R16 med 16" fälg
C5 I 2.0i SX Berline 2004 + Volvo 740 GLT Break -90 (Vinterbil)
Tidigare: C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 , 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox samt enkel OBD-läsare finns
SCK:9793

Användarvisningsbild
Rover_Micke
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Bultcirkel och bultmönster vad de nu kallas

Inläggav Rover_Micke » 09 okt 2017, 10:31

C5 I 2.0i SX Berline 2004 + Volvo 740 GLT Break -90 (Vinterbil)
Tidigare: C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 , 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox samt enkel OBD-läsare finns
SCK:9793

Mickel
Activa
Activa
Inlägg: 5215
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bultcirkel och bultmönster vad de nu kallas

Inläggav Mickel » 09 okt 2017, 18:38

Tips:
Bultcirkeln/bultmönstret 4/108 är det många bilfabrikat som har (bl a Ford och asiatiska bilar). Men det är bara Citroën och Peugeot som har mitthålet (navhålet) 65,1 mm i diameter.

Du måste ju få "alla hålen rätt" för att fälgen ska passa på din bil. Mitthålet får varken vara för stort eller för litet.

Därför kan du skippa alla annonser där det står att hjulen suttit på en annat märke än Citroën och Peugeot!

Och där man inte angett något bilmärke alls, kan du ju maila och fråga. Det orkar inte de flesta, och därför kan prisvärda hjul förbli osålda länge.


Sen finns det dessutom ett mått som heter inpressningsdjup och betecknas ET. Det är ett mått på hur långt fälgens centrum sticker ut utanför navets anliggningsyta. Om du bara håller dig till måttligt breda däcksdimensioner och köper hjul som redan suttit på en av Citroëns eller Peugeots familjebilar så kan du strunta i det måttet. Hjulen kommer med största sannolikhet passa.
Mickel

Mickel
Activa
Activa
Inlägg: 5215
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bultcirkel och bultmönster vad de nu kallas

Inläggav Mickel » 09 okt 2017, 19:12

För att säga det enklare:

- Är det 4 bulthål och fälgen suttit på en personbil Citroën eller Peugeot, så passar alla fem fälghålen på din bil. Då är det bara de tre däckdimensionerna du behöver kolla: Diameter i tum, bredd i millimeter, däcksidans höjd ("profil") i procent.

- Är det något annat passar hjulet inte.
Mickel

Ullet
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 jul 2016, 07:08
Medlem i SCK?: Nej

Re: Bultcirkel och bultmönster vad de nu kallas

Inläggav Ullet » 10 okt 2017, 19:24

Det finns fler som har kombinationen 4-108 och 65,1 (Saab 9000 är ett exempel), men är man osäker på hur det hänger ihop är regeln om Peugeot och Citroën ovan bra att följa.

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar
Inlägg: 958
Blev medlem: 16 feb 2008, 22:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna

Re: Bultcirkel och bultmönster vad de nu kallas

Inläggav youqe » 11 okt 2017, 07:25

Det finns en parameter till att ta hänsyn till. Skruvhålen!
Vissa bilar har använder skruvar med M12-gänga, vissa har M14.
Man blir lite ledsen om man har köpt hem finfina fälgar med skruvhål anpassade för M12 och inser att bilen man ska montera på har M14.
Audi 100 x 6st, Skoda Octavia-99, C5 HDi 110-07, BMW 325 Cab -93

Mickel
Activa
Activa
Inlägg: 5215
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bultcirkel och bultmönster vad de nu kallas

Inläggav Mickel » 11 okt 2017, 14:16

skruvhål anpassade för M12 och inser att bilen man ska montera på har M14.

Ja, då blir det illa :( . Men alla Citroën och Peugeot som nämns ovan har M12 (och dessutom är gängstigningen på skruvarna 1,25 mm).
Mickel

Mickel
Activa
Activa
Inlägg: 5215
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bultcirkel och bultmönster vad de nu kallas

Inläggav Mickel » 11 okt 2017, 14:50

Det finns fler som har kombinationen 4-108 och 65,1 (Saab 9000 är ett exempel), men är man osäker på hur det hänger ihop är regeln om Peugeot och Citroën ovan bra att följa.

Bra komplettering!
Ja, det stämmer att SAAB har samma på vissa modeller. MEN nu har jag hittat varför SAAB-fälgar inte passar oss:

SAAB har grövre bulthål :shock: ! De har M14-bulthål och M14 x 1,5 hjulbultar.

De SAAB-ar som har bultcirkel 4-108 och mitthål 65,1 är:

- SAAB 900 1988-1993
- SAAB 9000

Men bulthålen är alltså för grova: För 14 mm bult i stället för 12 mm :(

Alltså passar INGEN fälg från en SAAB på våra Citroëner.

Den enda ytterligare bil som jag hittar med 4-108 - 65,1 är:

- Volvo 800 serie 91-93 och den har faktiskt bulthål för M12. Men dess fälgar har ET=43, vilket gör att hjulen hamnar ca 20 mm längre in i hjulhuset än vi vill ha dem. Det kommer att ta i hjulupphängningen etc. Kanske hjälper spacers ?

Nåväl:
- SAAB går inte alls.
- Möjligen går de mycket udda Volvo 800 serie 91-93 (obs ej 93-97 som har fem bultar :shock: !).
- Håll er till Citroën och Peugeot!
Senast redigerad av 1 Mickel, redigerad totalt 13 gånger.
Mickel

joysam
20 bar
20 bar
Inlägg: 207
Blev medlem: 08 feb 2008, 23:56
Medlem i SCK?: Ja

Bultcirkel och bultmönster vad de nu kallas

Inläggav joysam » 13 okt 2017, 19:38

Opel Crossland X har fälgar med passande mått.

Det borde kunna gå med ett flertal eftermarknadsfälgar eftersom dessa ofta har stora navhål som man sätter en passande centrumring i för att på det viset få rätt storlek på navhålet.

Problemet med Citroën/Peugeot är det låga ET-måttet.

Att sätta en fälg med ET-mått 45 på en bil som ska ha 20 blir inte bra, fälgen kommer för långt in i hjulhuset.

Det går att lösa med spacers men breda spacers är dyra.

Eftermarknadsfälgar till en Ford Mustang MY 79-93 skulle kunna gå men de lär ju inte vara vanligare.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://sistaaket.blogg.se

Xantia V6 Activa

C4 HDi EGS FAP SX-Pack, vad är det för namn? (Såld, men EGS-lådan är saknad)
CX 25 GTi Turbo2 Prestige, det var ett vackert namn!

Wipers.se, bra torkarblad!

Göran W
Guru
Guru
Inlägg: 14101
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Bultcirkel och bultmönster vad de nu kallas

Inläggav Göran W » 13 okt 2017, 23:56

Nackdelen med tjocka spacer är att det ofta kräver längre skruvar. Håll dig till Citroen - det finn gott om sådana begagnat.
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

joysam
20 bar
20 bar
Inlägg: 207
Blev medlem: 08 feb 2008, 23:56
Medlem i SCK?: Ja

Re: Bultcirkel och bultmönster vad de nu kallas

Inläggav joysam » 14 okt 2017, 13:09

Helt enig med Göran W.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://sistaaket.blogg.se

Xantia V6 Activa

C4 HDi EGS FAP SX-Pack, vad är det för namn? (Såld, men EGS-lådan är saknad)
CX 25 GTi Turbo2 Prestige, det var ett vackert namn!

Wipers.se, bra torkarblad!

Ullet
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 jul 2016, 07:08
Medlem i SCK?: Nej

Re: Bultcirkel och bultmönster vad de nu kallas

Inläggav Ullet » 17 okt 2017, 10:09

Ett spännande ämne, jag har en C4:a som gått drygt 12000 mil med eftermarknads alufälgar både på vinter- och sommardäck. Jag kollade mina fälgar när jag la på vinterdäcken i helgen - båda uppsättningarna verkar ha M14 bulthål med konisk bultform.

Jag misstänker att åtminstone sommarfälgarna (men troligt även vinterfälgarna) levererats tillsammans med bilen då föregående ägare (som var den första), var rätt ointresserad av sånt verkade det som. Så troligen har det hållit i 12000+ mil, men jag tror jag ska ta och köpa nya bultar för att minska risken för att dom ska gå av.

Funderar på om det skulle gå att köpa ett lämpligt rör (så nära 12mm ytterdiameter och 1,8 mm godstjocklek som möjligt) och såga av "hylsor" att lägga som en fodring inne i bulthålet, att byta både sommar- och vinterfälgar känns som överkurs.

Göran W
Guru
Guru
Inlägg: 14101
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Bultcirkel och bultmönster vad de nu kallas

Inläggav Göran W » 17 okt 2017, 12:37

Tror inte du behöver bekymra dig för detta. Det viktigaste är centrumhålet. Att montera lösa hylsor i bulthålen (skulle dessutom kräva kanske 0,9 i godstjocklek) riskerar nog bara at göra det sämre.
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.


Återgå till "C3 - Allmänna frågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster