Byte av främre bromsskivor och bromsbelägg

C3
Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Byte av främre bromsskivor och bromsbelägg

Inlägg av Pontus_Sthlm »

Jag behöver byta bägge bromsskivorna fram och därmed också bromsbeläggen på min 20-åriga dotters bil.

Bilen är en C3 1,61 SX Komf 2003 M1

Någon som kan rekommendera vad jag behöver köpa för att få med rätt reservdelar och därmed allt jag behöver för bytet. Jag tror mig komma att köpa alla reservdelar från Bildelar24 eller Mr Auto då de tyska priserna för reservdelar är mindre än hälften jämfört me de svenska. Citroen vill ha 2800 bara för delarna och Mekonomen vill ha 1600 för delarna. Sedan vill bägge ha runt 1500 för jobbet och alltihopa kryddas sedan med momsen.

Själv kan jag sannolikt fixa detta med en dags jobb för totalt ca 1200 kronor med inköp av diverse småpryttlar och bromsrengöring, m.m. inklusive en flaska bättre whiskey som tack för jobbet.

Tips? Synpunkter?

Pontus G.
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

p806
40 bar
40 bar
Inlägg: 590
Blev medlem: 19 nov 2006, 15:27
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nässjö

Re: Byte av främre bromsskivor och bromsbelägg

Inlägg av p806 »

Kan varmt rekommendera Autofrance i Helsingborg.
Nås enklast via mail autofrance@comhem.se han svarar i telefon i mån av tid 042-201620.
Priser i läge med de tyska sidorna men snabbare och enklare och trevligare.
Benny heter denne hedersman.
Åke Karlsson
Förr: Austin A55,PV 544,204d,304d,145a, 505 -88,-89,Peug 806hdi,vw411'golfar
Nu:2cv6-87, 205d-92, peug. 308hdi, Fordson major -59 Hymas474,Novolette-52,Monark-55, Cresent 2000 -60, King -55, Puch Florida -72

frenchie
Activa
Activa
Inlägg: 6271
Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Orust
Kontakt:

Re: Byte av främre bromsskivor och bromsbelägg

Inlägg av frenchie »

Det viktigaste är att rengöra de ytor bromsbeläggen ”löper” fysiskt i. Ofta brukar verkstäder slarva och bara
1) skruva in kolven
2) tröka nya belägg på plats

Då måste det kärva efter ett tag, särskilt om man bytt belägg likadant mer än en gång.
6780F85A-0B56-4A3B-A651-A35CC88F9249.jpeg
Du har ingen handbroms att ta hänsyn till, väldigt straight forward. Bra om du har lite WD-40 till torxskruvarna (#70) som säkrar skivornas placering så du kommer ned i torxhålet ordentligt. Själv brukar jag använda slagmejsel till dessa för att verkligen bottna verktyget. Se till att det är rent och fritt från grader/smuts mellan nav/skiva resp skiva/fälg.

Det brukar vara vänstergängad återmatning på ena sidans bromskolv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Byte av främre bromsskivor och bromsbelägg

Inlägg av Pontus_Sthlm »

frenchie skrev:
05 dec 2017, 23:37
Det viktigaste är att rengöra de ytor bromsbeläggen ”löper” fysiskt i. Ofta brukar verkstäder slarva och bara
1) skruva in kolven
2) tröka nya belägg på plats

Då måste det kärva efter ett tag, särskilt om man bytt belägg likadant mer än en gång.

6780F85A-0B56-4A3B-A651-A35CC88F9249.jpeg

Du har ingen handbroms att ta hänsyn till, väldigt straight forward. Bra om du har lite WD-40 till torxskruvarna (#70) som säkrar skivornas placering så du kommer ned i torxhålet ordentligt. Själv brukar jag använda slagmejsel till dessa för att verkligen bottna verktyget. Se till att det är rent och fritt från grader/smuts mellan nav/skiva resp skiva/fälg.

Det brukar vara vänstergängad återmatning på ena sidans bromskolv.
Jättetack för ditt svar. Inste minst sprängskissen var bättre än någon annan jag hittat. Jag tog av hjulet idag och besiktigade bromsok och bromskivan på vänster sidan och bromsskivan har svår gravrost på insidan.
När jag tittade på bromsoket och smorde skruvar och bultar med 5.56 så noterade jag att bromsokets fästbultar verkar vara invändig torx i någon dimension. Jag är van vid millimeterhylsor till större bultar/skruvarså torx som går att ansluta till min hylsnyckelsats har jag inte. Däremot har jag rätt torxdimension till fästskruvarna för bromsskivan och dessa släppte direkt utan problem.

Min undran är nu vilken dimension torx-skruvarna till bultarna för fästet av bromsoket har så jag kan köpa en sådan som passar antingen till min 1/2- eller 3/8 hylsnyckelsats, eller är det skruvarna #70 du nämner i ditt svar till mig? Jag antar då att #70 = T70?

Behöver bromssystemet luftas sedan? Det gör jag ju aldrig på min XM?

Pontus G.
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Kingswe
Inlägg: 47
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:46
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byte av främre bromsskivor och bromsbelägg

Inlägg av Kingswe »

T 70 TROR JAG ÄR ALLDELES FÖR STORT. Köp dig en torxsats på biltema så har du dessa framöver. Att byta bromsvätska i samband med detta arbete är alltid att rekomenera. Slipa alla anlägningsytor, smörg upp med kopparpasta även gängor till skruvar...De 2 bultarna som håller hela bromsoket på plats bukar jag ge "blå locktiete". Lite kopparpasta bakom klossarna ges också för att inte ev gnissel/skrik ska uppstå. Slipa och smörj runt navet och lite på plattan så att skivan ej fastnar... Passa på att kolla att bromsslangar ABS sensor är hela och rör sig fritt, damasker hela, stabbstag ok och inget onödgt olje spill finns som kan leda till andra problem.

Lycka till.

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Byte av främre bromsskivor och bromsbelägg

Inlägg av Lars H »

Gissar på storlek T55 på torxen
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Byte av främre bromsskivor och bromsbelägg

Inlägg av Pontus_Sthlm »

Kingswe skrev:
06 dec 2017, 14:46
T 70 TROR JAG ÄR ALLDELES FÖR STORT. Köp dig en torxsats på biltema så har du dessa framöver. Att byta bromsvätska i samband med detta arbete är alltid att rekomenera. Slipa alla anlägningsytor, smörg upp med kopparpasta även gängor till skruvar...De 2 bultarna som håller hela bromsoket på plats bukar jag ge "blå locktiete". Lite kopparpasta bakom klossarna ges också för att inte ev gnissel/skrik ska uppstå. Slipa och smörj runt navet och lite på plattan så att skivan ej fastnar... Passa på att kolla att bromsslangar ABS sensor är hela och rör sig fritt, damasker hela, stabbstag ok och inget onödgt olje spill finns som kan leda till andra problem.

Lycka till.
Du har nog helt rätt när det gäller storleken på torx. Jag har idag fått nya bromsskivor och bromsbelägg och dessutom köpt T-sprit. Bromsrengöringsspray. kopparpasta samt ett kit med 1/2 tums torxbits för hylssatsen. Det största torxbitset i alla satser är T60 så jag bedömer att det inte finns större än så. I morgon börjar jag demontera och hoppas allt blir bra. Om inte bultarna till bromsoket krånglar bör varje sida framtill ta max två timmar att demontera och remontera inklusive rengöring och avfettning av alla de slag.

Jag sitter ute i en carport så jag är väl påbyltad med kronans gamla tjocka täckbyxor, Lundhagskängor (vintermodellen) på fötterna och fodrade arbetshandskar så det löser sig nog. Jag har varit med om värre övningar i 35 graders kyla och som man säger, det som inte dödar det härdar, men jag är ju gammal subarktisk elitsoldat och officer så jag fixar nog även detta?

Pontus G
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

frenchie
Activa
Activa
Inlägg: 6271
Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Orust
Kontakt:

Re: Byte av främre bromsskivor och bromsbelägg

Inlägg av frenchie »

Det finns bra mycket större Torx än T60. Vet inte vad man har på en C3, borde vara T55 men nu gissar jag bara. När jag skriver #70 menar jag bara referensnumret i bilden; skruven står som del nummer 70 i just den partslistan.
Bild

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Byte av främre bromsskivor och bromsbelägg

Inlägg av Pontus_Sthlm »

T55 är rätt storlek för torxbitsen för att lossa bultarna för bromsoket. T40 är torxstorleken för att skruva loss de två skruvara på bromsskivan och med 13 mm hylsa lossar man locket till bromsoket. Jobbar just nu med vänster framhjul. Den nedre bromsoksbulten lossade ganska lätt, men den övre fick jag slå till med huggmejsel innan den gick att dra loss. Jag gillar inte alls torx annat än i små dimensioner utan föredrar vanliga millimeterskallar där man ser vad man gör. Vad gör man om man lyckas dra sönder spåret i en sån skruv/bult...vinkelslipen...sprängmedel?

Har i alla fall fått loss allt och monterat ny bromsskiva. Jag blev litet överraskad över att originalskivan inte hade någon som helst ventilation utan var en enkel stålskiva, Tro fan att den rostat bort. Tydligen en undermålig billighetslösning av Citroen.
Jag har monterat den nya ventilerade skivan och smort in alla detaljer (inte skivan!!!) med kopparpasta.

I morgon ska jag sätta in de nya bromsbeläggen samt monteringsclipsen på vänster sida och göra samma sak på höger sida. Monteringsclipsen måste bytas då de är av fjäderstål och brister när man försöker ta bort dem.

I övrigt anser jag att Citroen kan dra åt helvete nu när dom övergivit gashydrauliken och övergår till att bli ett menlöst dussinbilmärke utan några som hels försäljningsargument kvar. Min XM break kommer jag således att serva och hålla igång så länge det bara går.

Pontus G.
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5169
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Byte av främre bromsskivor och bromsbelägg

Inlägg av Rover_Micke »

Kan ha varit nån tidigare ägare/verkstad som monterat solida skivor från en 1.4.. Samma diameter.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar
Inlägg: 1298
Blev medlem: 16 feb 2008, 22:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna

Re: Byte av främre bromsskivor och bromsbelägg

Inlägg av youqe »

Pontus_Sthlm skrev:
07 dec 2017, 17:38
Jag blev litet överraskad över att originalskivan inte hade någon som helst ventilation utan var en enkel stålskiva, Tro fan att den rostat bort. Tydligen en undermålig billighetslösning av Citroen.
Jag har monterat den nya ventilerade skivan och smort in alla detaljer (inte skivan!!!) med kopparpasta.

I morgon ska jag sätta in de nya bromsbeläggen samt monteringsclipsen på vänster sida och göra samma sak på höger sida
Pontus G.
Oftast har inte solida och ventilerade skivor samma tjocklek av naturliga orsaker, ventilerade är tjockare. => har du otur blir det kinkigt att få i nya bromsbeläggen, deras tjocklek+ skivans tjocklek ryms då inte i oket. Om du har otur. Men du kanske har kollat.
C5 HDi 110-07, 3 st Audi 100, 6st Audi A2

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Byte av främre bromsskivor och bromsbelägg

Inlägg av Pontus_Sthlm »

Ibland vill man bara gå tillbaka till vikingatiden och trycka in ett svärd i någons kropp och bevittna dödsryckningarna.

Jag har idag gjort färdigt demonteringen och nyinstallationen av bromsskivor, bromsbelägg och monteringsplåtar på min dotters C3.

Skivan på vänster sida var en ickeventilerad skiva som inte hör hemma där, skivan på höger sida var ventilerad men med fel dimensioner. Det enda som var ok med dessa två skivor fram var att fästhålen råkade stämma. Hur kan man sälja en bil som man vet egentligen saknar fungerande bromsar fram så länge inte besiktningen upptäcker det? Jag ser det som planerat grovt vållande till annans död eftersom det jag nu sett vid demonteringen av skivorna var en veritabel dödsfälla. De hade kunnat falla i småbitar när som helst.

Nu har jag bytt och till skillnad från slarviga verkstäder, som det dräller av, gjort ett professionellt jobb inklusive smorning med kopparpasta där så är lämpligt. Bultarna till oket fick jag innan de gick att skruva ur med denna förbannade torx slå loss med huggmejsel, men sedan gick det bra.

Av ovanstående anledning anlitar jag aldrig verskstäder eller andra hantverkare. Man vet vad man betalar för men vet definitivt inte vad man får.

Bilens frambromsar är nu således i originalskick med skillnaden att jag betalat endast för reservdelarna (rätt reservdelar) på ca 1200 kronor inklusive moms och sparat några tusen som den billigaste verkstaden (som jag aldrig skulle lita på ...heller...) ville ha för jobbet. Då sitter jag ändå ute i en carport och gör jobbet med täckjacka och täckbyxor påtagna.

För övrigt anser jag att Citroen kan läggas ner då man nu lämnat gashydrauliken och blir en dussinbin bland alla andra dussinbilar.

Min XM tct kommer jag att vårda ömt.

Pontus G.
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Byte av främre bromsskivor och bromsbelägg

Inlägg av alfp »

Var skivorna spruckna eftersom dom riskerade falla i bitar ?
Vad gäller gashydrauliken vet vi inte vad som kommer Gashydrauliken är kanon tills ett rör rostar av givetvis det som sitter jäkligast till Då är man inte så imponerad längre
Vi får leva i ovisshet till vi vet vad dom hittat på fransoserna sen får vi bedöma resultatet
Senast redigerad av alfp den 08 dec 2017, 18:59, redigerad totalt 1 gånger.
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2595
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: Byte av främre bromsskivor och bromsbelägg

Inlägg av Snic »

Vart köptes bilen,någonstans längs Glömstaleden? 8)
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Byte av främre bromsskivor och bromsbelägg

Inlägg av Pontus_Sthlm »

Skivorna var bara skit och dessutom var den vänstra utan kylning oc den högra var fel dimension utom fästskruvarnarna.

Jag använder aldrig verkstäder när jag behöver något fixat på bilen då jag vet hur uselt jobb de utför. Jag har hiitills inte hittat något undantag för usla mekaniker och verkstäder. Enda undantaget är datorproblem då jag inte har något val då jag inte kan fixa detta själv.

Pontus G.
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Skriv svar

Återgå till "C3 - Allmänna frågor"