HY -69 Motorrenovering

Frågor rör motor och drivning.
Användarvisningsbild
Triad
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1846
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

HY -69 Motorrenovering

Inläggav Triad » 12 aug 2017, 17:49

Då var det dags för nästa objekt. Denna gången en HY 1969 som ska få sig en total genomgång och upprenovering av hjärtat.

Lite tidigt ute med tråden, bilen anländer imorgon så någon bild finns inte ännu.(Kunden har 52mil att köra för att komma ner till mig :shock: )

Utgångsläge enligt uppgifter är:

*Låg kompression. Cirka 4-4,5bar i samtliga cylindrar.
*Slö i uppförsbackar.

En långslagig trelagrad maskin. En ur-maskin kan man säga.

Som vanligt kommer jag bjuda på många trevliga bilder. Ska dock försöka hålla igen med spänningar alá oljepump. Knappt min egna pump klarar såna thrillers längre :lol:

Användarvisningsbild
Triad
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1846
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: HY -69 Motorrenovering

Inläggav Triad » 15 aug 2017, 05:03

Kan lova er att det var inte mer än ett par mm till övers.

Bild20170814_190144 by _Triad_, on Flickr

Bild20170814_190228 by _Triad_, on Flickr

Bild20170814_190158 by _Triad_, on Flickr

Här är hjärtat:

Bild20170814_190211 by _Triad_, on Flickr

Användarvisningsbild
Triad
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1846
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: HY -69 Motorrenovering

Inläggav Triad » 16 aug 2017, 05:01

Ganska fräck konstruktion med plåtar runt motorn. Så lätt det blev att komma till nu, enda nackdelen är att jag fann mig fundera på var jag skulle lägga verktygen.

Bild20170815_192835 by _Triad_, on Flickr

Bild20170815_185244 by _Triad_, on Flickr

Bild20170815_192842 by _Triad_, on Flickr

Har hört talas om dem men aldrig stött på någon. Nu fick jag så jag teg, hela sprängkåpan är full av dem.
Bild20170815_192910 by _Triad_, on Flickr

Tips kring verktyg?. Bankad rörbit är redan testat. De sitter för bra för det.

Användarvisningsbild
ds23
70 bar
70 bar
Inlägg: 1372
Blev medlem: 13 nov 2002, 17:56
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderbärke ute i skogen
Kontakt:

Re: HY -69 Motorrenovering

Inläggav ds23 » 16 aug 2017, 06:15

Bankad rörbit du värmebehandlar?
Vill minnas att jag tagit 1/4" hylsa av rätt storlek våldat på för att sen byta ut skruven vid återmontering.... inte oginaaaaal men löser uppgiften.
(Grenröret blev perfa! :mrgreen: )
75 John Deere 2030, 74 DS23 H Pallas,2014 C4, 67 Daisie äkta hälft

Användarvisningsbild
Triad
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1846
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: HY -69 Motorrenovering

Inläggav Triad » 16 aug 2017, 06:26

Redan testat en sån hylsa men eftersom skruven är lite konisk så glider den av om det sitter för hårt.

Funderar på att ta en hylsa och värma denna med gassvets och forma den efter skruvens skalle. Nackdelen är ju att härdningen släpper.

Riktiga M7 kommer monteras!

Användarvisningsbild
ds23
70 bar
70 bar
Inlägg: 1372
Blev medlem: 13 nov 2002, 17:56
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderbärke ute i skogen
Kontakt:

Re: HY -69 Motorrenovering

Inläggav ds23 » 16 aug 2017, 12:06

Funderar på att ta en hylsa och värma denna med gassvets och forma den efter skruvens skalle. Nackdelen är ju att härdningen släpper.
Tänk efter nu vad du skriver.....bonnhärdning är inte raketvetenskap...
75 John Deere 2030, 74 DS23 H Pallas,2014 C4, 67 Daisie äkta hälft

Användarvisningsbild
Triad
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1846
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: HY -69 Motorrenovering

Inläggav Triad » 16 aug 2017, 16:29

Utbilda mig gärna i denna vetenskap!

Användarvisningsbild
ds23
70 bar
70 bar
Inlägg: 1372
Blev medlem: 13 nov 2002, 17:56
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderbärke ute i skogen
Kontakt:

Re: HY -69 Motorrenovering

Inläggav ds23 » 16 aug 2017, 20:10

Utbilda mig gärna i denna vetenskap!
Utbilda och utbilda...
Beroende på material som kan du ju få saker att ta härdning igen om du glödgar dem ....LAGOM.... och sen slänger i kall olja eller vatten. Olja är lite snällare medan vatten "skarpare" så man kan råka ut för att saker spricker. Man kan få biten glashård så den blir för spröd. Man kan pröva lite med en fil. Blir det för hårt så kan man värma upp igen. Dock inte lika mycket och sen låter luftsvalna.... Bonnhärdning är mycket fingertopskänsla och upprepade lärorika misslyckanden. t.ex.. om återuppvärmningen gjorde biten för mjuk igen så kan man värma upp och slänga i olja/vatten igen.... Inte obegränsat med gånger men....

Det var det jag menade med att värmebehandla stukad rörbit...

Hur bra eller dåligt det går att härda har att göra med kolhalt samt andra legeringsämnen.
75 John Deere 2030, 74 DS23 H Pallas,2014 C4, 67 Daisie äkta hälft


Återgå till "HY - Motor och drivning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst