Jaha, det är väl lika bra och köra igång med frågandet direkt.
Jag kröp runt lite under nyförvärvet, en HY från 1966, bytte oljor och allmänt bekantade mig lite med 1600 kubikaren.
Det mesta ser väl rätt ok ut tycker jag. Ett lite trist oljeläckage kunde jag konstatera och det är väl framför allt det som jag nu funderar lite över. Det läcker lite olja från vevaxeltätningen som sitter bakom remskivan. Det är inte mycket men tyvärr så droppar det rakt ner på ljuddämapren.
Jag antar att det sitter någon typ av packbox som tätning. Min fråga till expertisen nu är om denna går att byta utifrån eller om man måste ha ur vevaxeln. Om man måste ha ur den får man ju kanske mer fundera över en total motorrenovering. Det var väl kanske inte riktigt vår tanke just nu. Men det är ju inte alltid gamla bilar tänker likadant som man själv.
En annan fråga är om någon vet om det finns en verkstadshandbok till denna maskin.(helst på engelska)
Tack på förhand/
Tomas
Läckande vevaxeltätning
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 31 aug 2011, 13:55
- Medlem i SCK?: Nej
-
- 20 bar
- Inlägg: 210
- Blev medlem: 07 jun 2008, 16:50
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Läckande vevaxeltätning
ZC9612653U Packbox 48x65x10 samma på DS-ID19 och 2cv.
Gummiläppen i denna tätning hårdnar och tappar spänsten och då börjar det läcka olja.
Går bra att byta efter att remskivan demonterats.
Gummiläppen i denna tätning hårdnar och tappar spänsten och då börjar det läcka olja.
Går bra att byta efter att remskivan demonterats.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 31 aug 2011, 13:55
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Läckande vevaxeltätning
Men det är ju lysande. Jag var inte så sugen på att plocka ner hela motorn än.
Tack för de goda nyheterna.
/Tomas
Tack för de goda nyheterna.
/Tomas