Vad är detta?

Allmänna frågor om SM.
Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Vad är detta?

Inlägg av Krassegränd »

Vad är detta för en liten grej?
Bild
Den svarta alldeles intill gasklockan.
Den ser ut som att det kan vara en avstängd avgasrening eller en gammal AC-pump.

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Vad är detta?

Inlägg av astro »

En luftpump till avgasrening. Fanns på en del marknader. Går bra att montera bort.

tjipp, astro

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5474
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Vad är detta?

Inlägg av Anders H »

Är den inte orsaken till kamkjedjeproblematiken hos SM?
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Vad är detta?

Inlägg av Krassegränd »

astro skrev:
27 maj 2017, 07:32
En luftpump till avgasrening. Fanns på en del marknader. Går bra att montera bort.

tjipp, astro
Tack det var det jag skulle gissat på.

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Vad är detta?

Inlägg av astro »

Anders H skrev:
27 maj 2017, 13:43
Är den inte orsaken till kamkjedjeproblematiken hos SM?
Njae, men den gjorde väl inte saken bättre. Det var nog snarare så att motorerna inte servades som de skulle. Citroën hade sina pålitliga gamla stötstångsmotorer som bara gick, men plötsligt kom det en konstig motor med 4 överliggande kamaxlar. Och dessa skulle tillsammans med generator, ac- kompressor samt hydraulpump (+ luftpump på en del marknader) drivas av en kedja som dessutom satt dold vid torpedväggen. Kamkedjorna skulle inspekteras var tusende mil och den korta stackars kedjan skulle också servas. Vilken naturligtvis inte hände. Sen var inte kedjorna så bra, så den sträcktes, började slå och kuggade väl över med haveri som konsekvens. Sen finns det några andra detaljer som ett självförstörande oljepumpdrev med för korta splines och avgasvetlier som rostar sönder och tappar hatten som är lite läskigt. Förhoppningsvis är alla motorer uppgraderade idag. Ärligt talat så finns det många olika förklaringsmodeller varför så många c/114 pajade. Jag vet inte vilken som stämmer bäst. Uppgraderade kedjor, oljepumpdrev och rostfria avgasventiler rekommenderas i alla fall.

tjipp, astro

Skriv svar

Återgå till "SM - Allmänna frågor"