Svårfunnen läcka

Inlägg angående bromsar, styrning, fjädring och manöversystem för lyktor på SM.
Användarvisningsbild
Krassegränd
40 bar
40 bar
Inlägg: 667
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Svårfunnen läcka

Inläggav Krassegränd » 01 jul 2017, 11:48

Idag har jag bytt 2 o-ringar i tryckregulatorn och vänt locket med returen för att lättare komma åt returslangen.

På ackumulatorklockan satt det en o-ring. Det kan väl inte vara rätt?


Bild
Det ska väl vara en fyrkantig packning?

När det blir torrt utomhus ska jag kolla om det blev tätt.

Jörgen
Jörgen 2st Smart Roadster och en Citroën SM

Lars H
Activa
Activa
Inlägg: 5356
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: UMEÅ

Re: Svårfunnen läcka

Inläggav Lars H » 01 jul 2017, 12:01

Det är rätt med en oring. Den fyrkantiga är ett sentida påfund
DS19S-64, ID19 Break-64, ID20 -71 DS23 Pallas IE-74 DSuper-75 1/2 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, Xantia 2,0SX-99, C5 2,2 HDi Excl. Break -07

Användarvisningsbild
Krassegränd
40 bar
40 bar
Inlägg: 667
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Svårfunnen läcka

Inläggav Krassegränd » 01 jul 2017, 13:21

Det är rätt med en oring. Den fyrkantiga är ett sentida påfund
Aha, det kan vara så. jag har mest hållit på med XMs hydraulik och jag kommer inte ihåg hur det såg ut på de få klockor som jag demonterade på mina tidiga ID och DS. Det var ju ändå i mitten av 70-talet.

Jörgen
Jörgen 2st Smart Roadster och en Citroën SM

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa
Inlägg: 3762
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Svårfunnen läcka

Inläggav soso » 02 jul 2017, 02:33

Bägge varianterna funkar väl. Så länge det är någorlunda fräscht gummi är det bara att återanvända.

Användarvisningsbild
Krassegränd
40 bar
40 bar
Inlägg: 667
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Svårfunnen läcka

Inläggav Krassegränd » 12 aug 2017, 14:35

Hur dj**ar mycket olja kan det läcka ut innan det saknas i systemet?
Bild
Det fortsätter att komma olja ur balken som tryckregulatorn och allt det andra sitter på.

Nu kommer det lite vid bakhjulet med.
Bild
Jag antar att det är en retur vid bakhjulet.

Jörgen
Jörgen 2st Smart Roadster och en Citroën SM

Göran W
Guru
Guru
Inlägg: 13948
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Svårfunnen läcka

Inläggav Göran W » 12 aug 2017, 15:37

Tja, EN droppe bildar en fläck på 2-3 cm på betonggolv. Det går ca 20.000 droppar på en liter vätska...... :wink:
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Krassegränd
40 bar
40 bar
Inlägg: 667
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Svårfunnen läcka

Inläggav Krassegränd » 12 aug 2017, 17:21

Bra tänkt.
Hoppas att det fortfarande är "söl" som rinner ut från gömmorna i bilen.

Jörgen
Jörgen 2st Smart Roadster och en Citroën SM

Användarvisningsbild
Krassegränd
40 bar
40 bar
Inlägg: 667
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Svårfunnen läcka

Inläggav Krassegränd » 13 aug 2017, 09:44

Hmm.
Detta är inte några droppar.
Bild
Det är ovanför dukten till vänster broms.

Var kan det komma ifrån?
Det är också ofta massor med olja i och under balken som jag nämnt tidigare.

Hoppas fortfarande att det är söl men börjar tveka.

Jörgen
Jörgen 2st Smart Roadster och en Citroën SM

Användarvisningsbild
Krassegränd
40 bar
40 bar
Inlägg: 667
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Svårfunnen läcka

Inläggav Krassegränd » 13 aug 2017, 12:45

Upptäckte idag att bulten i botten på tryckregulatorn var lös.
Hm det kan ju bara vara jag som missat att spänna den

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Jörgen 2st Smart Roadster och en Citroën SM

Användarvisningsbild
astro
Activa
Activa
Inlägg: 3621
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Svårfunnen läcka

Inläggav astro » 13 aug 2017, 13:15

Ta bort plåten under stötfångaren, den sitter med en massa M5 och går snabbt att få bort. Gör jätterent med avfettning, bräkleen osv. Ha en kompis som du litar på som startar bilen. Sen är det bara att gå igenom styrning, fjädring och bromsar och se om det börjar droppa nånstans. En fördel är om du kan vara i ett mörkt garage med slangar ut för att få bort avgaserna. Det finns ju så många ställen det kan droppa ifrån. Diraviregulator, fjädring, bromsar, diravi. Läckage är luriga,men med lite tålamod kommer det att lösa sig.

tjipp, astro

Användarvisningsbild
Krassegränd
40 bar
40 bar
Inlägg: 667
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Svårfunnen läcka

Inläggav Krassegränd » 14 aug 2017, 06:25

Jo men det verkar som att den tidigare nämda balken fylls med olja. Då kan det väl knappast vara styrningen.
Jag börjar bli mer och mer övertygad om att bromsoket ändå är ett läckage för sig.
Är det Stålnacke man ska höra med då?

Jörgen
Jörgen 2st Smart Roadster och en Citroën SM

Användarvisningsbild
astro
Activa
Activa
Inlägg: 3621
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Svårfunnen läcka

Inläggav astro » 14 aug 2017, 18:37

Det kan ju läcka från flera ställen så det är ju bäst att kolla upp var det läcker. Bromsoket kan läcka ifrån ett par 4,5 mm rörtätningar eller från kolvtätningarna. Det kan räcka med att vrida till en nippel ett halvt varv. Det finns väl säkert ett femtontal tätningar, returslangar, kopplingar etc i närheten av tvärbalken som kan läcka. Att dela på ett bromsok kräver ändå att du plockar bort nämnda plåt.....

tjipp, astro

Användarvisningsbild
Krassegränd
40 bar
40 bar
Inlägg: 667
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Svårfunnen läcka

Inläggav Krassegränd » 14 aug 2017, 18:54

Att dela på ett bromsok kräver ändå att du plockar bort nämnda plåt.....

tjipp, astro
OK!
Jag tänkte fråga om man plockar oket nerifrån.
Finns det en beskrivning på hur man gör?

Jörgen
Jörgen 2st Smart Roadster och en Citroën SM

Användarvisningsbild
astro
Activa
Activa
Inlägg: 3621
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Svårfunnen läcka

Inläggav astro » 15 aug 2017, 10:14

Nerifrån, av med frontplåt och grill. Bort med kylluft damask, sitter med en M5 i underkant, bak. Dela på oket, det finns ingen vätskeförbindelse mellan de två halvorna. Om du tar bort hela oket vilket också går bra måste det centreras sen och det är inte svårt, men det kräver en medhjälpare. Kolvarna trycks ur med tryckluft (se upp så inte kolvarna flyger iväg. Ta bort rörtätningar och de stora kolvtätningar + filtringar, smörj in de nya med LHM, montera. Om beläggen är oljiga så är det nog bäst att byta.

tjipp, astro

Användarvisningsbild
Krassegränd
40 bar
40 bar
Inlägg: 667
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Svårfunnen läcka

Inläggav Krassegränd » 15 aug 2017, 13:16

Detta ska jag skriva ut.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Jörgen 2st Smart Roadster och en Citroën SM


Återgå till "SM - Hydraulik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster