Generatorrem

Inlägg angående SM, el och elektronik.
Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Medlem i SCK?: Ja

Generatorrem

Inläggav Krassegränd » 23 jun 2017, 07:01

Jag har köpt en ny generatorrem och när jag gick ut till bilen för att måtta om den kan passa såg jag att det inte är helt enkelt att byta den.

Hur gör man enklast?
Hur gör man rätt?

Jörgen
Jörgen 2st Smart Roadster och en Citroën SM

Användarvisningsbild
astro
Activa
Activa

Re: Generatorrem

Inläggav astro » 23 jun 2017, 08:02

Enklast är nog att lossa AC- kompressorn och hänga av remmen. Sen lossa på klämskruven på medbringaren närmast motorn och lossa på de tre skruvarna vid remskivan, dra axeln bakåt, mot motorn och lirka in generatorremmen vid remskivan. Men nu vet jag inte riktigt hur din kompressor sitter fast, med originalkompressorn är det lätt att lossa på remmen. Sen kan det vara lite lurigt att få till rätt spänning på den nya generatorremmen. Den är ju väldigt tunn och sitter den fel så kommer den att låta konstigt och pajar lätt. Det finns beskrivet i manualen hur mycket den skall spännas. Jag ser ju att du har en specialrem. Om den funkar så skulle jag nog fortsätta köra med den.

Sen får man inte glömma att skruva fast medbringaren på mellanaxeln igen. Annars är det goodbye splines.

tjipp, astro

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar

Inläggav Krassegränd » 23 jun 2017, 12:52

Mycket bra beskrivning. Jag hoppades på typ en sådan metod.
Jag har den nya remmen som reserv så länge.
Finns det något värde på hur mycket man ska spänna remmen?

Jörgen

Användarvisningsbild
astro
Activa
Activa

Inläggav astro » 23 jun 2017, 19:58

581-1 finns det bra instruktioner i. Tyvärr så krävs det ett verktyg som jag inte vet var det finns att köpa men ett bra riktmärke kan vara "lite mer spänt än vad du tror att det skall vara". Eller, det är inget speciellt bra riktmärke egentligen. Just generatorremmen är helt enkelt lite känsligt på SM. Det beror på att mellanaxeln snurrar med halva motorvarvet och det gör att remmens utväxling är lite i mesta laget vilket säkert var skälet till att citroën valde en så klen och följsam generatorrem. Eller Citroën förresten, Maserati använde Gates high- tech remmar av olika anledningar. It´s complicated :oops:

tjipp, astro

lasse frykholm
10 bar
10 bar
Medlem i SCK?: Nej

Inläggav lasse frykholm » 23 jun 2017, 22:44

Remmen är inte klen, bara liten i dimensionen för att klara den lilla remskivan. Den brinner lätt av om det kommer olja eller fett på den, eller om du varvar en kall motor med en generator som går lite trögt, men normalt håller den hur bra som helst. I praktiken visar det sig att det går att använda grövre remmar, men jag ser ingen anledning att göra det när det går att få original. Jag antar att du har den (idiotiska) amerikanska varianten av mellanaxel, där det sitter jättebultar (M10) på donuten fram men alltihop drivs av två M6 vid fjäderbrickan på medbringaren bak, och då blir det krångligare att byta.På europamodellen är det enkelt. Spänningen ska vara på topp, remmen ska ge ifrån sig ett pling på runt 450 Hz. Jag brukar inte gå riktigt så högt, men det ska komma en klar ton och inte en suck när du knäpper på den. Kanske onödigt att byta om din funkar!

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar

Inläggav Krassegränd » 24 jun 2017, 04:24

Jag har en cricket gauge https://www.youtube.com/watch?v=z11wfc-0-hY
Jag kan kanske kolla vilken spänning den fungerande remmen har och spänna den nya till minst det.
Tonen låter som ett bra tips.

Tack för alla tipsen
Jörgen

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar

Inläggav Krassegränd » 24 jun 2017, 11:00

Om man lossar alla 6 bultarna på den stora gummiklossen så får man väl plats att peta dit remmen?

Bild

Finns det risk att man får balansproblem om man demonterar den?

Jörgen

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar

Inläggav Krassegränd » 29 jun 2017, 09:51

Jag har hittat siffror i SM-biblen på hur spänd remmen ska vara.

Klippt från 693-7
I f the b e lt is new tension should be 84 to 86 lbs (3 8 to 39 k g ) (when c o ld ) . A fte r running in (2 hours running, engine warm), adjust belt tension to above readina.
It it is not new, adjus t as explained above, engine warm - Tension reading should be 84 to 86 lbs (38 to 39 kg).

Jörgen

Återgå till "SM - El"