Byte drivaxeldamask SM
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 08 dec 2002, 11:25
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Gnesta
Byte drivaxeldamask SM
"Jo, jag håller på att byta yttre drivaxeldamask på en SM (1973 manuell) och har stött på mer eller mindre väntade problem - tacksam för tips. Fick inte ut triaxkorset genom hjullagerhålet - prövade med en liten avdragare utan att få grepp, väntar på en större ikväll och bättre lycka. 1. De två tunna metallbanden (ligarex?) som kringsluter inre damasken verkar knepiga att få tillbaks på bra ett sätt. Antar att den cirkulära lilländan går att ersätta med buntband/slangklämma men hur är det med den stora inre sidan som närmast är triangulär - buntband? Den nya yttre damasken antar jag också går bra att fästa med buntband (?). 2. Rengöring/fett. Hur noga är det med rengöring innanför de båda damaskerna - det är lite dammigt/sandigt i hjulhuset och det har kommit in lite grann i det inre ""triaxhuset"" och på triaxkorset och förstås i den yttre eftersom damasken saknats några mil. Väl rengjort - vilka delar i den yttre ska fettas in och med vilken typ av fett? Går det bra med samma typ som används till lednipplarna? Triaxhuset antar jag är bara att fylla så mycket det går. 3. Saknar en av de två stjärnskruvarna som håller fast axlen i hjullagret. Är det katastrof att köra med endast en? Fredrik"
C5II 2.0HDI BK, SM 2.7 1974
-
- Activa
- Inlägg: 3872
- Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Kimstad, östergötland för tjyven
Re: Byte drivaxeldamask SM
"
Det är bara att vinkla triaxkorset litegrann. Att krångla ut damasken genom lagret före korset hjälper.fresed skrev:Jo, jag håller på att byta yttre drivaxeldamask på en SM (1973 manuell) och har stött på mer eller mindre väntade problem - tacksam för tips. Fick inte ut triaxkorset genom hjullagerhålet - prövade med en liten avdragare utan att få grepp, väntar på en större ikväll och bättre lycka.
Slangklämma är det bästa för den stora sidan. Köp en ligarextång, kostar inte många spänn, ständigt användbar.fresed skrev:1. De två tunna metallbanden (ligarex?) som kringsluter inre damasken verkar knepiga att få tillbaks på bra ett sätt. Antar att den cirkulära lilländan går att ersätta med buntband/slangklämma men hur är det med den stora inre sidan som närmast är triangulär - buntband? Den nya yttre damasken antar jag också går bra att fästa med buntband (?).
Triaxhuset skall vara smutsfritt och ha gott om vanligt chassiefett i sig.fresed skrev:2. Rengöring/fett. Hur noga är det med rengöring innanför de båda damaskerna - det är lite dammigt/sandigt i hjulhuset och det har kommit in lite grann i det inre ""triaxhuset"" och på triaxkorset och förstås i den yttre eftersom damasken saknats några mil. Väl rengjort - vilka delar i den yttre ska fettas in och med vilken typ av fett? Går det bra med samma typ som används till lednipplarna? Triaxhuset antar jag är bara att fylla så mycket det går.
nä, men lokale järnkrängaren har."fresed skrev:3. Saknar en av de två stjärnskruvarna som håller fast axlen i hjullagret. Är det katastrof att köra med endast en?
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 08 dec 2002, 11:25
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Gnesta
Tack för snabbt svar! och visst gick korset igenom utan problem med en vinkling och utan damask. Fick dessvärre inte tag på någon lämplig avdragare idag. Däremot upptäckte jag en 1 cm spricka (inget öppet hål) på den inre damasken. Bör bytas eller? den yttre leden/knuten - hur noga bör rengörningen vara där? Ser ingen sand/smuts men man ser ju inte allt. Fredrik
C5II 2.0HDI BK, SM 2.7 1974
- millgard
- Guru
- Inlägg: 8971
- Blev medlem: 04 nov 2003, 11:07
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Bergnäset, Luleå.
"Damasker skall generellt bytas om de är skadade. Ligarexband går att sätta tillbaka om du tagit loss dem försiktigt. Med en radiotång kan du spänna bandet efter att du dragit friänden igenom öglans/spännets nedre flata öppning. Vik igenom tillbaka genom det runda hålet och lägg över spännet som viks ned och låser hela härligheten. För att få tillräckligt mycket band att jobba med kan du flytta spännet genom att helt enkelt låta den andra friänden (bakom spännet) vara kortare. Ligarex är en typisk ingenjörsprodukt och så jäkla genial. Bygger nästan ingenting, håller hur länge som helst, lätt att efterspänna, återmontera eller byta ut och även om en ligarextång ger det bästa resultatet så går det med lite pill att få dit med andra verktyg. Men som sagt, en ligarextång är inte dyr egentligen. Buntband funkar det med, för en kortare stund i alla fall. "
Det var bättre förr.
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14
- Peter
- Activa
- Inlägg: 6204
- Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
- Kontakt:
"
49:90SEK http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82258 5:90-19:90SEK http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82260"millgard skrev:Men som sagt, en ligarextång är inte dyr egentligen.
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu
- millgard
- Guru
- Inlägg: 8971
- Blev medlem: 04 nov 2003, 11:07
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Bergnäset, Luleå.
"
Förutom att det där inte är Ligarex, så.... Såhär funkar det: http://www.hy-parts.com/ligarex%20nl.htm Och man kan köpa det bla här: http://www.citroworld.com/webshop.php?cat=47"Peter skrev:49:90SEK http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82258 5:90-19:90SEK http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82260millgard skrev:Men som sagt, en ligarextång är inte dyr egentligen.
Det var bättre förr.
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14
- Peter
- Activa
- Inlägg: 6204
- Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
- Kontakt:
"
Visst, det är inte äkta vara, men fungerar alldeles utmärkt (lite unikt för en Feltema produkt )."millgard skrev:Förutom att det där inte är Ligarex, så....Peter skrev:49:90SEK http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82258 5:90-19:90SEK http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82260millgard skrev:Men som sagt, en ligarextång är inte dyr egentligen.
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 08 dec 2002, 11:25
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Gnesta
En rejäl avdragare och bra mothåll drog av Triaxen utan värme men den var besvärlig att få tillbaks utan upphettning. På Mekonomen i Södertälje visste de inte vad Ligarex var men jag fick på det gamla stora bandet på den inre damasken (det såg lite annorlunda ut än Ligarexbandet på filmen - den hade en liten sprint som man kunde spänna med). Och så fick det bli slangklämmor på lilländan och på den nya yttre damasken. Slangklämmeskruven på de slangklämmor jag hade hemma är ganska stora/tunga jämfört med Ligarex - kan det skapa obalans i axeln? Efter lite vånda och p g a otålighet tog jag CRC Elektrospray och gjorde rent sprickan och i med lite akrylatlim - det verkar mkt stark men damasken ska bytas snart... Tack alla för ovärderlig hjälp. Provkörning imorgon.
C5II 2.0HDI BK, SM 2.7 1974
- millgard
- Guru
- Inlägg: 8971
- Blev medlem: 04 nov 2003, 11:07
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Bergnäset, Luleå.
De gamla ligarexbanden går utmärkt att återanvända och jag skulle aldrig använda slangklammer på en drivaxel.
Det var bättre förr.
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14
-
- 10 bar
- Inlägg: 176
- Blev medlem: 27 nov 2002, 21:08
- Medlem i SCK?: Nej