Val av tändstift till SM

Frågor angående SM, motor och drivning.
fresed
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 dec 2002, 11:25
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gnesta

Val av tändstift till SM

Inlägg av fresed »

"Undrar vilket tändstift som är bäst till en SM 2.7:a. För närvarande sitter det NGK stift i (NGK R BCPR6ET) som har suttit där sedan 1999 och knappt 800 mil. Två av dom hade svart beläggning och de resterande var svarta men utan beläggning. Tändkablarna (Bosch silicon power) är lika gamla. Motståndet i kablarna ligger mellan 4 och 8 kohm - är det rimliga värden? Dags att byta kablar kanske? Bilen startar mkt lätt (efter rengörning av tändstiftena) men men spottar då och då under färd. Kopplas ena tändspolen bort varvar den ned men då jag kopplar bort den andra stannar motorn efter några stapplande varv. Hoppas att nya tändstift och kablar kunde hjälpa - som ett första steg. I ""Owners manual"" finns det en lista över tändstift. Någon som har erfarenheter av dessa? BOSCH W 1 75 T 30 AC 42 XLS - MARCHAL GT 34/5 H - GOLDEN LODGE HL - CHAMPION N 11Y - EYQUEM 707 LS - MARELLI CW 7LP - BERU 175/14/3A. Plug gap: 0.6 to 0.7 mm Fredrik"
C5II 2.0HDI BK, SM 2.7 1974

lasse frykholm
10 bar
10 bar
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 nov 2002, 21:08
Medlem i SCK?: Nej

Inlägg av lasse frykholm »

"Hej. Själv använder jag gärna NGK V-line 8. NGK har detta stift i rek-tabell för SM. Minns jag rätt sa dom förut BP6 som du har, men detta stift har värmetalet 5 vilket hos NGK betyder ett steg varmare(har jag för mig). Fyrpack hos OK kostar 135, så man har råd att byta ibland. Alla andra stiften på listan är säkert OK. Maserati själva brukade köra Golden Lodge med fyra elektroder, men dom tror jag inte man får tag i. I Tyskland är det Bosch som gäller, men jag tyckte dom fungerade lite sämre för många år sen. Antagligen inbillning...Hos Auto-experten hittade jag nyligen mycket eleganta tändkablar från Bougiecord; originalleverantör. Komplett med avstörningshattar, svarta i stället för röda."

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Val av tändstift till SM

Inlägg av astro »

"
fresed skrev: Bilen startar mkt lätt (efter rengörning av tändstiftena) men men spottar då och då under färd. Kopplas ena tändspolen bort varvar den ned men då jag kopplar bort den andra stannar motorn efter några stapplande varv. Hoppas att nya tändstift och kablar kunde hjälpa - som ett första steg. Fredrik
Säkert läge för en liten förgasarjustering/balansering. Om du inte har manualer kan jag bränna en kopia åt dig."

Användarvisningsbild
martineng
40 bar
40 bar
Inlägg: 576
Blev medlem: 11 feb 2003, 19:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Val av tändstift till SM

Inlägg av martineng »

Säkert läge för en liten förgasarjustering/balansering. Om du inte har manualer kan jag bränna en kopia åt dig.
Vad är det för manualer du har Göran? /Martin
"Nothing moves you like a Citroën: https://www.vattningen.se / DS 19 S -68 & V70 2,5 FT Aut-11"

fresed
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 dec 2002, 11:25
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gnesta

Inlägg av fresed »

Göran: mer än gärna! Lars: har du kvar art nr på tänkabelsatsen? (Autoexperten fann inget under SM). Fredrik
C5II 2.0HDI BK, SM 2.7 1974

fresed
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 dec 2002, 11:25
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gnesta

Inlägg av fresed »

hej igen, Nya tändstift men ingen skillnad. Fick tipset (husmorsknepet) att spraya vatten på tändkablarna under tomgång - om det blixtrade var det dags att byta kablar (kommentar någon?). Det gjorde inte det så de gamla får sitta kvar så länge... Däremot var brytarnas maximala öppning olika på den undre (0,4) och övre (0,25), och det är den övre brytarens tändspole (B2) som ensam har problem att driva motorn. Bankarna är tillsynes jämnt slitna. Vad göra? Fredrik
C5II 2.0HDI BK, SM 2.7 1974

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Inlägg av astro »

Tändsystemet på Sm med dubbelbrytarkassett var väl aldrig känt för att vara så lysande. I manualen ( som kommer på posten) finns proceduren för att justera brytarna med kamvinkelmätare beskriven, men det är ett väl känt faktum att tändningen rätt snabbt efter justering kommer i otakt på en eller två cylinderbankar med originaltändsystemet. I värsta fall kan man bränna avgasventiler p.g.a fel tändpunkt. Därför kör de allra flesta med någon typ av elektronisk tändning. Det vanligaste systemet kommer från Lumenition, det mest moderna från 1,2,3 ignition. Originalsystemet funkar bra, förutsatt att man vaker över det som en hök och har tändkassett, fördelare, kondensatorer i bra skick, men ett elektroniskt system är lite lättare att leva med. ev. överslag ser man enklast i fullständigt mörker. Att spruta vatten på delar av tändsystemet kan få kanonkomponenter att funka lika bra som en norrlänning i Riyad.

Skriv svar

Återgå till "SM - Motor och drivning"