Uppgradering av tändning

Frågor angående SM, motor och drivning.
Användarvisningsbild
Dennis M
70 bar
70 bar
Inlägg: 1234
Blev medlem: 19 jun 2011, 20:30
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vetlanda

Uppgradering av tändning

Inlägg av Dennis M »

Jag har funderat på det här med tändningen, Min funkar ju men en del komponenter ser ju sisådär ut och de verkar vara dyra/svåra att få tag i så vilka alternativ finns det?

123 tändningen lades ju ner, lumenition skall ju finnas men vilken variant passar?

Finns det något från PRV eller buick sexan som passar?

Här är någon som löst det fast då styr även insprutningen så det går att lösa tändningen på nått sätt

http://www.youtube.com/watch?v=pXgamY5L ... ature=plcp

De verkar köra med MS, http://trigger-wheels.com/store/contents/en-uk/d59.html har ju MS(räkna ca. 3000kr) samt megajolt(ca. 1500kr).

Kunde man köra megajolt med orginalfördelare så får man fullt programmerbar tändning till ett bra pris och en diskret installation, lägre bränsleförbrukning också som ett brev på posten!

Användarvisningsbild
Dennis M
70 bar
70 bar
Inlägg: 1234
Blev medlem: 19 jun 2011, 20:30
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vetlanda

Re: Uppgradering av tändning

Inlägg av Dennis M »

Megajolt går bort då det kräver ett ford edissystem.

Användarvisningsbild
Dennis M
70 bar
70 bar
Inlägg: 1234
Blev medlem: 19 jun 2011, 20:30
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vetlanda

Re: Uppgradering av tändning

Inlägg av Dennis M »

Microsquirt har "oddfire" stöd och dessutom verkar en norrman ha det på sin SM, nån som vet mer?

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Uppgradering av tändning

Inlägg av astro »

Jag kör med original tändsystrm mer metallkassett till brytarna. Jag har borrat ett par hål genom kondensatorhållaren för att kunna justera kamvinkeln med motorn igång . Det enda felet med original tändsystem är att tändningen förlorarn ställningen ganska snabbt. Men det är ju inget problem omman bara kör 500'mil om året och dessutom kan ställa kamvinkeln med motorn igÅng.

Tjipp, Astro

Användarvisningsbild
Dennis M
70 bar
70 bar
Inlägg: 1234
Blev medlem: 19 jun 2011, 20:30
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vetlanda

Re: Uppgradering av tändning

Inlägg av Dennis M »

Är kamvinkeln ett stort problem då? Brytare har man ju knappt mekat med sen mopedtiden men är brytaravståndet rätt så är väl kamvinkeln rätt? kamvinkeln justeras väl med brytaravståndet?

Kamvinklen ger väl laddtiden för spolen men det måste finnas gott om tid när varje spole driver tre cylindrar?

mvh

Användarvisningsbild
Dennis M
70 bar
70 bar
Inlägg: 1234
Blev medlem: 19 jun 2011, 20:30
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vetlanda

Re: Uppgradering av tändning

Inlägg av Dennis M »

Vet någon var man köper nya tänddelar förresten?

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Uppgradering av tändning

Inlägg av astro »

Eftersom varje cylinderbank styrs av sin egen brytare leder dålig inställning till att den ena banken får fel tändningen utan att det syns när man ställer tändpunkten med stroboskop, speciellt dumt om tändningen hamnar sent, då kan man få brända avgasventiler. Det bästa är naturligtvis att kolla tändpunkten på 2 cylindrar. Annars är tändsystemet fint, det kan bli det vanliga strulet med glapp fördelaraxel och kammarna kan bli slitna, så det är viktigt att använda bra brytarfett. Tänddelar köps hos franska klubben.

Tjipp, astro

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Uppgradering av tändning

Inlägg av astro »

En amrikan har byggt om en buickfördelare, John Titus.

Tjipp, astro

Användarvisningsbild
Dennis M
70 bar
70 bar
Inlägg: 1234
Blev medlem: 19 jun 2011, 20:30
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vetlanda

Re: Uppgradering av tändning

Inlägg av Dennis M »

Har du nån bild eller länk?

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Uppgradering av tändning

Inlägg av astro »


Användarvisningsbild
Dennis M
70 bar
70 bar
Inlägg: 1234
Blev medlem: 19 jun 2011, 20:30
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vetlanda

Re: Uppgradering av tändning

Inlägg av Dennis M »

Fräschade upp minnet angående brytarsystem tidigare idag!

Lumenition har ju som sagt ett kit för ca, 3000kr som hittas här: http://www.lumenition.com/new/main.php/prices

Jag ska titta över mina komponenter grundligt, är de vettiga så får den nog rulla med det.

mvh

Användarvisningsbild
Dennis M
70 bar
70 bar
Inlägg: 1234
Blev medlem: 19 jun 2011, 20:30
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vetlanda

Re: Uppgradering av tändning

Inlägg av Dennis M »

Jag drog lite för skojs skull iväg ett mail till 123 ignition och fick detta svar:

Hej,

Vi har haft en 123fördelare speciellt för Citroen SMs Maserati motor tidigare som såg ut så här såg ut så här http://www.123ignition.se/images/123citroenSM.jpg men vi lagt ner produktionen pga att marknaden är liten och de som villa ha en hunnit köpa.

Om du har tur så kanske det finns en begagnat någonstans att hitta? Om du är mycket angelägen och kan tänka dig betala ca 6800 kr kan jag se om de finns kvar alla reservdelar att sätta i hopp en komplett 123-fördelare men jag tror att chansen är liten.

Mvh Aryan


Var det inte dessa som gick sönder? var det just SM varianten(borde bara vara en programvara?) eller gäller det generellt?

mvh

Användarvisningsbild
martineng
40 bar
40 bar
Inlägg: 576
Blev medlem: 11 feb 2003, 19:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Uppgradering av tändning

Inlägg av martineng »

För ett antal år sedan gjorde jag så här:

Jag utgick från ett Lumenition-system, tillverkade en "odd fire chopper"

Bild

Jag utgick från fördelarlock och rotor från PRV-sexan, och tillverkade en adapterring för få det att passa på originalfördelaren.

Bild Bild

Bild

Jag monterade ett par "klämmor" från en annan fördelare.

Bild

Resultatet ser ju inte riktigt ut som origínal men motorn gick riktigt bra med denna lösning.

Bild

/Martin
"Nothing moves you like a Citroën: https://www.vattningen.se / DS 19 S -68 & V70 2,5 FT Aut-11"

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Uppgradering av tändning

Inlägg av astro »

Snyggt!

123- systemet för sm pajade ofta, mitt system lade av tre gånger innan jag ledsnade. Lumenition funkar bra och använder två spolar, då får man en rättvisande varvräknare också, något som funkade dåligt med 123 systemet. Andra system som bara använder em spole måste ha adapter till varvräknaren.

Tjipp, Astro

Användarvisningsbild
martineng
40 bar
40 bar
Inlägg: 576
Blev medlem: 11 feb 2003, 19:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Uppgradering av tändning

Inlägg av martineng »

astro skrev:
Lumenition funkar bra och använder två spolar, då får man en rättvisande varvräknare också, något som funkade dåligt med 123 systemet. Andra system som bara använder em spole måste ha adapter till varvräknaren.

Tjipp, Astro
Min variant bygger ju på bara en spole och då får man precis som du säger, en varvräknare som visar fel. En elektronikkunnig kollega var dock snäll och byggde en "halveringsburk". Jag kan ha kvar ritningen till denna någonstans.
"Nothing moves you like a Citroën: https://www.vattningen.se / DS 19 S -68 & V70 2,5 FT Aut-11"

Skriv svar

Återgå till "SM - Motor och drivning"