Stänga av pipsignalen för felmeddelanden?

Allmänna frågor om C5 Serie I och II.
Användarvisningsbild
Axa
70 bar
70 bar
Inlägg: 966
Blev medlem: 24 feb 2009, 09:10
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Hemsedal, Norge

Stänga av pipsignalen för felmeddelanden?

Inlägg av Axa »

Något bra förslag på hur man får tyst på pipsignalen som indikerar att felmeddelande visas på displayens? Har felkoder som jag inte tänkt göra något åt på en god stund och evt aldrig pga bilens låga värde.
Sitter den summern där det är ett litet hål i panelen?

Sent fra min XT1562 via Tapatalk

C5 SX Break 1.6 HDi -06.
Espace 2.0 HDi -07
Hemsedal.
Tack før att Citroenakuten existerar!

Användarvisningsbild
Axa
70 bar
70 bar
Inlägg: 966
Blev medlem: 24 feb 2009, 09:10
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Hemsedal, Norge

Re: Stänga av pipsignalen för felmeddelanden?

Inlägg av Axa »

Efter egen forskning så kom jag fram till att signalen tystnar när den grå kontakten på baksidan under blinkers/strålkastar-spaken på "com" enheten dras ut. Men den kopplar även startspärren.
Jag tog chansen på den orange kabeln då de två andra var ihoptvinnade, och den 4e var gul-grön jord.
Med den klippt så är det nu tyst vid start. Lustigt nog med ett nytt felmeddelande om "Electronic Anti-theft Faulty" (Har jag stulit min egen bil?)
Annars inga negativa biverkningar..Bild

Sent fra min XT1562 via Tapatalk

C5 SX Break 1.6 HDi -06.
Espace 2.0 HDi -07
Hemsedal.
Tack før att Citroenakuten existerar!

Användarvisningsbild
Habbe
Activa
Activa
Inlägg: 3495
Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Stänga av pipsignalen för felmeddelanden?

Inlägg av Habbe »

Tack, nu har jag tipset på min ”att göra” lista :-)
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05

Användarvisningsbild
Axa
70 bar
70 bar
Inlägg: 966
Blev medlem: 24 feb 2009, 09:10
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Hemsedal, Norge

Re: Stänga av pipsignalen för felmeddelanden?

Inlägg av Axa »

Trevligt att dela med sig av ghetto trix. Jag har inte kört någon längre sträcka ännu. Tvivlar på att någon mer negativt konsekvens skall dyka upp, men har kabelskalare liggande i bilen ifall kablarna plötslig måste skarvas ihop igen..

Sent fra min XT1562 via Tapatalk

C5 SX Break 1.6 HDi -06.
Espace 2.0 HDi -07
Hemsedal.
Tack før att Citroenakuten existerar!

Användarvisningsbild
Axa
70 bar
70 bar
Inlägg: 966
Blev medlem: 24 feb 2009, 09:10
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Hemsedal, Norge

Re: Stänga av pipsignalen för felmeddelanden?

Inlägg av Axa »

OBS OBS OBS!!!!

Märkligt fenomen! efter jag klippte ledningen så gick det fint att både starta, stoppa och köra bilen flera km imellan utan problem.

MEN Idag när bilen stått några dagar så tände den plötsligt inte. Med kabeln ihoptvinnad så startar den omgåend. Och såklar är medelandepipen tillbaks.

Det verkar alstå som att "buzzern" (eller vad pipmanicken nu kallas? ) är seriekopplad med startspärren.
Kan någon bekräfta det?
Eller kan det vara så att jag klippt fel ledning och det faktum att pipsignalerna tystnade bara var en normal "fransk" bivärkning :roll:

Nästa ide är att med Dremmeln skära ut plasten runt där pip-buzzern sitter i hopp om at kunna ta den ut "bakvägen" och bygla över ledarna. Eller bara fåtyst påden med nån typ av fysisk blockering med fästmassa eller liknande..
C5 SX Break 1.6 HDi -06.
Espace 2.0 HDi -07
Hemsedal.
Tack før att Citroenakuten existerar!

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Stänga av pipsignalen för felmeddelanden?

Inlägg av gunnarw »

Nu blev jag nyfiken. Tittade i bilen, menar du lilla gallret i panelen t.v. snett ovanför handskfacket?
Jag fick den att pipa genom att slå på parkeringsljus, slå på och av tändningen och ta ur nyckeln. Pip-varning för glömt ljus och den tycks komma inifrån inklädnaden av ratten, där spakarna går in.
Hmm, om det är samma pipare så vore det synd att inte bli påmind om glömt ljus etc. men det är jag det.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
Axa
70 bar
70 bar
Inlägg: 966
Blev medlem: 24 feb 2009, 09:10
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Hemsedal, Norge

Re: Stänga av pipsignalen för felmeddelanden?

Inlägg av Axa »

gunnarw skrev:Nu blev jag nyfiken. Tittade i bilen, menar du lilla gallret i panelen t.v. snett ovanför handskfacket?
Jag fick den att pipa genom att slå på parkeringsljus, slå på och av tändningen och ta ur nyckeln. Pip-varning för glömt ljus och den tycks komma inifrån inklädnaden av ratten, där spakarna går in.
Hmm, om det är samma pipare så vore det synd att inte bli påmind om glömt ljus etc. men det är jag det.
Tyvärr sa har du rätt i ditt antagande. Varningspipen kommer från vänster sida av COM enheten .. det gäller ju även varning för attute temperaturen førændras till innom -3/+3 och det kan ju i värsta fall vara livsviktig info. Jag nöjer mig med att tejpa några lager skumtejp över som dämpar något. Får ta tag i att hitta en begagnad pc som fixa att klara lexia så jag kan avprogramera EGR varningen och koppla på AUX koppling..Bild

Sent fra min XT1562 via Tapatalk

C5 SX Break 1.6 HDi -06.
Espace 2.0 HDi -07
Hemsedal.
Tack før att Citroenakuten existerar!

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Allmänna frågor"