Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!
- Stefan K.
- 70 bar
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: 07 jan 2003, 00:13
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Masthugget, Göteborg
Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!
Det kan ju vara så att du har olika gradtal inställt för vänster respektive höger sida .
För du har väl möjligheten till separat inställning vänster/höger?
Skriver detta för att det är en sådan miss jag skulle kunna göra!
Stefan K.
För du har väl möjligheten till separat inställning vänster/höger?
Skriver detta för att det är en sådan miss jag skulle kunna göra!
Stefan K.
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 17 apr 2016, 11:57
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!
Tack för beskrivningen AcuranJan .Ser väldigt bra ut . Men bilderna får jag inte upp. Måste man logga in någonstans, är inte så van med datorer
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!
De ursprungliga bilderna är borta men på föregående sida i denna tråd finns länk till en kopia av beskrivningen för nedladdning.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- AcuraJan
- Activa
- Inlägg: 3982
- Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!
Jag har laddat upp bilderna i full upplösning här nu, kanske jag hittar en lösning för att ordna första inlägget så småningom.
https://1drv.ms/f/s!AsfD2l1X30kZsAQIcgziYBE5jaWS
https://1drv.ms/f/s!AsfD2l1X30kZsAQIcgziYBE5jaWS
lapplandsfamiljen skrev:Beskrivningen som AcuraJan lade ut i början av tråden som word doc
https://mega.nz/#!JdQjRB5Y!8VQYSTd11Bpk ... WC97ARQK_0
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 28 okt 2016, 16:57
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Vadstena
Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!
I slutet av Jans Word-dokument finns en beskrivning av en ”quick fix” som jag just håller på att avsluta.
Fick dock ett problem på slutet. Motorns axel verkar stå fel, typ 180 grader. Någon som har erfarenhet?
Fick dock ett problem på slutet. Motorns axel verkar stå fel, typ 180 grader. Någon som har erfarenhet?
Stefan Sahlén
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.
-
- Activa
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!
Går att vrida till önskad position. Använd den brustna axeln som skydd för splinsen när du försiktigt och långsamt vrider den till önskat läge
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 28 okt 2016, 16:57
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Vadstena
Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!
Alltså (rätt tolkat?) – ställa spjällaxeln i ett av ändlägena och sedan köra motorn till motsvarande läge med värmereglaget och sedan vrida motoraxeln så att det passar.Anders H skrev:Går att vrida till önskad position. Använd den brustna axeln som skydd för splinsen när du försiktigt och långsamt vrider den till önskat läge
Stefan Sahlén
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.
-
- Activa
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!
Nä, bara vrid den utanför till önskad position, stick in den o skruva fast.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 28 okt 2016, 16:57
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Vadstena
Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!
Och du garanterar att motorn inte får spelet och gör om spjällaxeln till en korkskruv...?Anders H skrev:Nä, bara vrid den utanför till önskad position, stick in den o skruva fast.
Stefan Sahlén
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.
- peterlan
- Activa
- Inlägg: 4409
- Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Gävle
Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!
Det kan han eller nån annan naturligtvis inte göra. Du får tro honom när han säger så, eller lämna bort bilen till verkstad.StefanSahlen skrev: Och du garanterar att motorn inte får spelet och gör om spjällaxeln till en korkskruv...?
Så vitt jag vet har motorerna inga ändlägen utan snurrar bara till det tar stopp i spjället, och utgår därifrån. Jag har själv gjort som han beskriver när jag bytte spjäll på min bil, och det blev inga korkskruvar av det hela.
Sen får du avgöra själv om du vågar på din egen bil. Törs du inte så låt en verkstad göra jobbet, då kan du nog få nån slags garanti.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 28 okt 2016, 16:57
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Vadstena
Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!
Det där med garanti var inte så allvarligt menat. Har bara inte riktigt lyckats att förstå funktionen. När jag ansluter motorn och sätter värmereglaget på min så går motorn till ett läge där den stannar. Omvänt, när jag sätter reglaget på max så går den åt andra hållet och stannar i ett annat läge, aha, termostaten slår ifrån...?. Är ingen duvunge på mek, men med ålderns rätt föredrar jag så mycket fakta som möjligt innan det blir trial and error. Verkstan är inget alternativ när jag har sågat som jag gjort. Min andra c5a fick Ny spjällaxel på verkstan - 8000kr...peterlan skrev:Det kan han eller nån annan naturligtvis inte göra. Du får tro honom när han säger så, eller lämna bort bilen till verkstad.StefanSahlen skrev: Och du garanterar att motorn inte får spelet och gör om spjällaxeln till en korkskruv...?
Så vitt jag vet har motorerna inga ändlägen utan snurrar bara till det tar stopp i spjället, och utgår därifrån. Jag har själv gjort som han beskriver när jag bytte spjäll på min bil, och det blev inga korkskruvar av det hela.
Sen får du avgöra själv om du vågar på din egen bil. Törs du inte så låt en verkstad göra jobbet, då kan du nog få nån slags garanti.
Stefan Sahlén
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 28 okt 2016, 16:57
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Vadstena
Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!
Nu var det klart. Finns flera lösningar på forumet vad gäller spjällaxlarna till värmen, allt från acurajans förträffliga beskrivning om hur instrumentpanelen demonteras och återmonteras till att skarva i mellan motor och axel med bågfilsblad och specialbockade plåtprofiler. Inget av dessa alternativ kan anses som dåligt, eftersom alla verkar ha lyckats. Själv hittade jag ett ”quickfix” här: https://mega.nz/#!JdQjRB5Y!8VQYSTd11Bpk ... WC97ARQK_0 i ett Word-dokument. Vet inte om det funkar på förarsidan...
Att såga upp en del av gaveln runt spjällaxelns yttre lagring var inga större problem, satte ett handtag på ett sticksågsblad. Borrade naturligtvis först med en 2 mm borr. Svårt att såga längst bak, men har man sågat i överkant samt framåt och en bit i nederkant så är det bara att bryta.
Bröt dock loss övre (bakre) fästet där bakre skruven ska i, men med först snabblim till rätt position och därefter en förstärkning i form av två lager glasfiberväv och epoxi så verkar det hålla.
Det är inte nödvändigt att ta ur spjällaxeln helt, men en fördel om man kan dra ut den en bit för att komma åt att snabblimma ihop delarna. Att förstärka resten av axeln anser jag vara meningslöst, eftersom det är i den första delen det vridande momentet är som störst (det är där det går av).
Efter limningen virade jag glasfiberväv som jag dränkte med epoxi och tejpade runt.
Sedan var det bara att pilla dit axeln i inre lagret (sprutade silikonbaserat smörjmedel) och sedan tejpa dit ”locket” med gaffa. Dit med motorn och allt funkar som det ska.
Ja, motorn har inga ändlägen, utan det är bara att ta en tång och vrida den utgående axeln tills dess att det går att pilla ihop.
Bilder: https://www.dropbox.com/sh/zdi3pogykujx ... autya?dl=0
Att såga upp en del av gaveln runt spjällaxelns yttre lagring var inga större problem, satte ett handtag på ett sticksågsblad. Borrade naturligtvis först med en 2 mm borr. Svårt att såga längst bak, men har man sågat i överkant samt framåt och en bit i nederkant så är det bara att bryta.
Bröt dock loss övre (bakre) fästet där bakre skruven ska i, men med först snabblim till rätt position och därefter en förstärkning i form av två lager glasfiberväv och epoxi så verkar det hålla.
Det är inte nödvändigt att ta ur spjällaxeln helt, men en fördel om man kan dra ut den en bit för att komma åt att snabblimma ihop delarna. Att förstärka resten av axeln anser jag vara meningslöst, eftersom det är i den första delen det vridande momentet är som störst (det är där det går av).
Efter limningen virade jag glasfiberväv som jag dränkte med epoxi och tejpade runt.
Sedan var det bara att pilla dit axeln i inre lagret (sprutade silikonbaserat smörjmedel) och sedan tejpa dit ”locket” med gaffa. Dit med motorn och allt funkar som det ska.
Ja, motorn har inga ändlägen, utan det är bara att ta en tång och vrida den utgående axeln tills dess att det går att pilla ihop.
Bilder: https://www.dropbox.com/sh/zdi3pogykujx ... autya?dl=0
Stefan Sahlén
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.
-
- 10 bar
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 02 maj 2012, 05:37
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!
Bravo blev skaplig timpeng
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 28 okt 2016, 16:57
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Vadstena
Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!
Jo, min andra C5:a som jag haft sedan den var ny 2006 fick samma sjuka för tre år sedan. Lämnade in och kvitterade ut den för 8000 kr. Denna gång kostade det 50 kr i epoxi + en liten hylsnyckelsats från Biltema för 149 spänn, skruvarna som håller motorerna till spjällaxlarna visade sig vara 5,5 mm. Å andra sidan behöver jag hylsorna till annat också...Gunnar Vansbro skrev:Bravo blev skaplig timpeng
Bra kit för övrigt: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000038568/
Stefan Sahlén
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 22 sep 2014, 18:56
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!
Jag har just avslutat reparationen av mitt spjäll men när jag nu startar bilen så funkar ingenting med värmeregleringen, händer ingenting oavsett vilken knapp man trycker på och det står "assistans call service downgraded" i displayen..
Vad beror det här på och vad gör man för att fixa problemet?
Vad beror det här på och vad gör man för att fixa problemet?