Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Allmänna frågor om C5 Serie I och II.
Användarvisningsbild
Stefan K.
70 bar
70 bar
Inlägg: 1087
Blev medlem: 07 jan 2003, 00:13
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Masthugget, Göteborg

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av Stefan K. »

Det kan ju vara så att du har olika gradtal inställt för vänster respektive höger sida .
För du har väl möjligheten till separat inställning vänster/höger?

Skriver detta för att det är en sådan miss jag skulle kunna göra!

Stefan K.

Nils48
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 apr 2016, 11:57
Medlem i SCK?: Nej

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av Nils48 »

Tack för beskrivningen AcuranJan .Ser väldigt bra ut . Men bilderna får jag inte upp. Måste man logga in någonstans, är inte så van med datorer

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av Göran W »

De ursprungliga bilderna är borta men på föregående sida i denna tråd finns länk till en kopia av beskrivningen för nedladdning.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av AcuraJan »

Jag har laddat upp bilderna i full upplösning här nu, kanske jag hittar en lösning för att ordna första inlägget så småningom.
https://1drv.ms/f/s!AsfD2l1X30kZsAQIcgziYBE5jaWS

lapplandsfamiljen skrev:Beskrivningen som AcuraJan lade ut i början av tråden som word doc
https://mega.nz/#!JdQjRB5Y!8VQYSTd11Bpk ... WC97ARQK_0
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

StefanSahlen
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2016, 16:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vadstena

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av StefanSahlen »

I slutet av Jans Word-dokument finns en beskrivning av en ”quick fix” som jag just håller på att avsluta.
Fick dock ett problem på slutet. Motorns axel verkar stå fel, typ 180 grader. Någon som har erfarenhet?
Stefan Sahlén
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5474
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av Anders H »

Går att vrida till önskad position. Använd den brustna axeln som skydd för splinsen när du försiktigt och långsamt vrider den till önskat läge
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

StefanSahlen
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2016, 16:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vadstena

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av StefanSahlen »

Anders H skrev:Går att vrida till önskad position. Använd den brustna axeln som skydd för splinsen när du försiktigt och långsamt vrider den till önskat läge
Alltså (rätt tolkat?) – ställa spjällaxeln i ett av ändlägena och sedan köra motorn till motsvarande läge med värmereglaget och sedan vrida motoraxeln så att det passar.
Stefan Sahlén
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5474
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av Anders H »

Nä, bara vrid den utanför till önskad position, stick in den o skruva fast.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

StefanSahlen
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2016, 16:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vadstena

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av StefanSahlen »

Anders H skrev:Nä, bara vrid den utanför till önskad position, stick in den o skruva fast.
Och du garanterar att motorn inte får spelet och gör om spjällaxeln till en korkskruv...?
Stefan Sahlén
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av peterlan »

StefanSahlen skrev: Och du garanterar att motorn inte får spelet och gör om spjällaxeln till en korkskruv...?
Det kan han eller nån annan naturligtvis inte göra. Du får tro honom när han säger så, eller lämna bort bilen till verkstad.

Så vitt jag vet har motorerna inga ändlägen utan snurrar bara till det tar stopp i spjället, och utgår därifrån. Jag har själv gjort som han beskriver när jag bytte spjäll på min bil, och det blev inga korkskruvar av det hela.
Sen får du avgöra själv om du vågar på din egen bil. Törs du inte så låt en verkstad göra jobbet, då kan du nog få nån slags garanti.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

StefanSahlen
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2016, 16:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vadstena

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av StefanSahlen »

peterlan skrev:
StefanSahlen skrev: Och du garanterar att motorn inte får spelet och gör om spjällaxeln till en korkskruv...?
Det kan han eller nån annan naturligtvis inte göra. Du får tro honom när han säger så, eller lämna bort bilen till verkstad.

Så vitt jag vet har motorerna inga ändlägen utan snurrar bara till det tar stopp i spjället, och utgår därifrån. Jag har själv gjort som han beskriver när jag bytte spjäll på min bil, och det blev inga korkskruvar av det hela.
Sen får du avgöra själv om du vågar på din egen bil. Törs du inte så låt en verkstad göra jobbet, då kan du nog få nån slags garanti.
Det där med garanti var inte så allvarligt menat. Har bara inte riktigt lyckats att förstå funktionen. När jag ansluter motorn och sätter värmereglaget på min så går motorn till ett läge där den stannar. Omvänt, när jag sätter reglaget på max så går den åt andra hållet och stannar i ett annat läge, aha, termostaten slår ifrån...?. Är ingen duvunge på mek, men med ålderns rätt föredrar jag så mycket fakta som möjligt innan det blir trial and error. Verkstan är inget alternativ när jag har sågat som jag gjort. Min andra c5a fick Ny spjällaxel på verkstan - 8000kr...
Stefan Sahlén
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.

StefanSahlen
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2016, 16:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vadstena

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av StefanSahlen »

Nu var det klart. Finns flera lösningar på forumet vad gäller spjällaxlarna till värmen, allt från acurajans förträffliga beskrivning om hur instrumentpanelen demonteras och återmonteras till att skarva i mellan motor och axel med bågfilsblad och specialbockade plåtprofiler. Inget av dessa alternativ kan anses som dåligt, eftersom alla verkar ha lyckats. Själv hittade jag ett ”quickfix” här: https://mega.nz/#!JdQjRB5Y!8VQYSTd11Bpk ... WC97ARQK_0 i ett Word-dokument. Vet inte om det funkar på förarsidan...
Att såga upp en del av gaveln runt spjällaxelns yttre lagring var inga större problem, satte ett handtag på ett sticksågsblad. Borrade naturligtvis först med en 2 mm borr. Svårt att såga längst bak, men har man sågat i överkant samt framåt och en bit i nederkant så är det bara att bryta.
Bröt dock loss övre (bakre) fästet där bakre skruven ska i, men med först snabblim till rätt position och därefter en förstärkning i form av två lager glasfiberväv och epoxi så verkar det hålla.
Det är inte nödvändigt att ta ur spjällaxeln helt, men en fördel om man kan dra ut den en bit för att komma åt att snabblimma ihop delarna. Att förstärka resten av axeln anser jag vara meningslöst, eftersom det är i den första delen det vridande momentet är som störst (det är där det går av).
Efter limningen virade jag glasfiberväv som jag dränkte med epoxi och tejpade runt.
Sedan var det bara att pilla dit axeln i inre lagret (sprutade silikonbaserat smörjmedel) och sedan tejpa dit ”locket” med gaffa. Dit med motorn och allt funkar som det ska.
Ja, motorn har inga ändlägen, utan det är bara att ta en tång och vrida den utgående axeln tills dess att det går att pilla ihop.
Bilder: https://www.dropbox.com/sh/zdi3pogykujx ... autya?dl=0
Stefan Sahlén
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.

Gunnar Vansbro
10 bar
10 bar
Inlägg: 105
Blev medlem: 02 maj 2012, 05:37
Medlem i SCK?: Nej

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av Gunnar Vansbro »

Bravo blev skaplig timpeng

StefanSahlen
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2016, 16:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vadstena

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av StefanSahlen »

Gunnar Vansbro skrev:Bravo blev skaplig timpeng
Jo, min andra C5:a som jag haft sedan den var ny 2006 fick samma sjuka för tre år sedan. Lämnade in och kvitterade ut den för 8000 kr. Denna gång kostade det 50 kr i epoxi + en liten hylsnyckelsats från Biltema för 149 spänn, skruvarna som håller motorerna till spjällaxlarna visade sig vara 5,5 mm. Å andra sidan behöver jag hylsorna till annat också...
Bra kit för övrigt: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000038568/
Stefan Sahlén
stefan@sahlenreklam.se
0727-39 83 99
Citroën sedan 1982. Fyra DS/ID, sex GS, fyra CX, två XM, en C5 I, två C5 II som nu pryder garageuppfarten.

gugge112
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 sep 2014, 18:56
Medlem i SCK?: Nej

Re: Fixa ditt värmespjäll, beskrivning för åtgärd!

Inlägg av gugge112 »

Jag har just avslutat reparationen av mitt spjäll men när jag nu startar bilen så funkar ingenting med värmeregleringen, händer ingenting oavsett vilken knapp man trycker på och det står "assistans call service downgraded" i displayen..

Vad beror det här på och vad gör man för att fixa problemet?

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Allmänna frågor"