Rimlig kostnad för att byta spindelleder?

Allmänna frågor om C5 Serie I och II.
MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3727
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Rimlig kostnad byta spindelleder?

Inlägg av MAN »

lennart wiklund skrev:Men se då för faan till att dom blir rätt monterade!! Dessa spindlar är ju av en vansinnig konstruktion och skall loctitas fast med låsvätska,jag vet av tre stycken som lossnat under färd!!
Om du har spindelleder som lossnat har du inte satt fast dom på rätt sätt ! Dra fast med mutterdragare och dikta in kanten i urtagen i pivoten . Men för helvete använd INTE Locktite då e dom omöjliga att byta sedan . Det är en jättebra konstruktion som är väldigt lätt att byta ! Men kravet är givetvis att MAN har rätt verktyg !
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

lennart wiklund
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1732
Blev medlem: 16 nov 2002, 21:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Järpen,Jämtland med egen president

Re: Rimlig kostnad byta spindelleder?

Inlägg av lennart wiklund »

Jättebra konstruktion?? Vart då?? en av det sämsta vill nog jag och merparten av alla bilmekar mena. Fullkomligt livsfarlig konstruktion,och dom som jag vet lossnat har varit tillnitade men EJ limmad. Och orginal sitter dom locktitad, sedan är det skillnad på locktite och locktite!! Man behöver ju. Inte använda det värsta man hittar!! Utan en medium
Xm td-95,42.000 mil,tyvärr smälld!
Mtd åkklippare.Jävligt vass yxa,samt jackad kolv på motorsågen17 modellflyg i hangaren
50 får på gårdenTraktor Ford 4610-4Plog kverneland 3 skärå en harvjävel som rostat.Adria 553 PH 2010.C5 140Hdi Tourer 2010.

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3727
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Rimlig kostnad byta spindelleder?

Inlägg av MAN »

lennart wiklund skrev:Jättebra konstruktion?? Vart då?? en av det sämsta vill nog jag och merparten av alla bilmekar mena. Fullkomligt livsfarlig konstruktion,och dom som jag vet lossnat har varit tillnitade men EJ limmad. Och orginal sitter dom locktitad, sedan är det skillnad på locktite och locktite!! Man behöver ju. Inte använda det värsta man hittar!! Utan en medium
Ja den är BRA ! Använder du rätt verktyg så är den lätt att ta bort och den sitter fast UTAN Locktite !
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 8299
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vartofta

Re: Rimlig kostnad byta spindelleder?

Inlägg av cx janne »

Mycket bra konstruktion som med rätt verktyg är busenkel att byta och kan omöjligt lossna när man stukat kanten som det är tänkt, men med fel verktyg och fel kunskaper kan det mesta gå fel. Använd absolut inte Locktite ta lite fett på gängan istället, så går det lätt att byta nästa gång.
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84

Användarvisningsbild
vieil homme
70 bar
70 bar
Inlägg: 1250
Blev medlem: 28 sep 2012, 13:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Re: Rimlig kostnad byta spindelleder?

Inlägg av vieil homme »

lennart wiklund skrev:.............en av det sämsta vill nog jag och merparten av alla bilmekar mena...............
Har du en dokumenterad SIFO-undersökning ( el. liknande) att hänvisa till :?:

Nå't är det som inte stämmer, när MAN; med sin långa erfarenhet av franska spindelleder; tycker det motsatta................. 8)
Det går alltid mot vår.....................
En vardags C5 Break och en söndags C5 V6 aut exclusive sedan

lennart wiklund
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1732
Blev medlem: 16 nov 2002, 21:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Järpen,Jämtland med egen president

Re: Rimlig kostnad byta spindelleder?

Inlägg av lennart wiklund »

vieil homme skrev:
lennart wiklund skrev:.............en av det sämsta vill nog jag och merparten av alla bilmekar mena...............
Har du en dokumenterad SIFO-undersökning ( el. liknande) att hänvisa till :?:

Nå't är det som inte stämmer, när MAN; med sin långa erfarenhet av franska spindelleder; tycker det motsatta................. 8)
Allt behöver väl för tusan inte vara bra för att det är en Citroën va? Vidhåller fortfarande att det är en urusel konstruktion, likaså säger min cittramek som faktiskt skruvat Citroën i över 30 år. Han bör inte ha fel tycker jag. Jag har bytt ett flertal jag med och de sitter som fan, även jag köpte en specialhylsa på Mekonomen, ren skär dynga!
Xm td-95,42.000 mil,tyvärr smälld!
Mtd åkklippare.Jävligt vass yxa,samt jackad kolv på motorsågen17 modellflyg i hangaren
50 får på gårdenTraktor Ford 4610-4Plog kverneland 3 skärå en harvjävel som rostat.Adria 553 PH 2010.C5 140Hdi Tourer 2010.

cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 8299
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vartofta

Re: Rimlig kostnad byta spindelleder?

Inlägg av cx janne »

Bra konstruktion och enkel att byta. Men det är ju så, att sätta på vinterdäcken med en skiftnyckel är också mycket svårt särkilt om man tror att dom är vänstergängade och man inte har nån domkraft. Samma sak med att slå i en spik utan hammare, visst det går ju med en stekpanna, men inte så bra. Dessa leder är enkla att byta och billiga.
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3727
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Rimlig kostnad byta spindelleder?

Inlägg av MAN »

Tack Janne !! Jag hade inte kunnat sagt det bättre själv . / Michael ANdersson
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

lennart wiklund
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1732
Blev medlem: 16 nov 2002, 21:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Järpen,Jämtland med egen president

Re: Rimlig kostnad byta spindelleder?

Inlägg av lennart wiklund »

Nej nej nej!! Nu har ni druckit för mycket LHM gubbar :lol: :lol: skit är vad det är!!
Xm td-95,42.000 mil,tyvärr smälld!
Mtd åkklippare.Jävligt vass yxa,samt jackad kolv på motorsågen17 modellflyg i hangaren
50 får på gårdenTraktor Ford 4610-4Plog kverneland 3 skärå en harvjävel som rostat.Adria 553 PH 2010.C5 140Hdi Tourer 2010.

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3727
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Rimlig kostnad byta spindelleder?

Inlägg av MAN »

lennart wiklund skrev:Nej nej nej!! Nu har ni druckit för mycket LHM gubbar :lol: :lol: skit är vad det är!!
Det borde du också prova ! så kanske du också förstår hur man lagar en bil på rätt sätt ! :twisted:
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Användarvisningsbild
vieil homme
70 bar
70 bar
Inlägg: 1250
Blev medlem: 28 sep 2012, 13:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Re: Rimlig kostnad byta spindelleder?

Inlägg av vieil homme »

MAN skrev:
lennart wiklund skrev:Nej nej nej!! Nu har ni druckit för mycket LHM gubbar :lol: :lol: skit är vad det är!!
Det borde du också prova ! så kanske du också förstår hur man lagar en bil på rätt sätt ! :twisted:
Nei för f*n :shock:

Ge honom Gröna Hissen med mycket liiite Curacao Vert :mrgreen:
curacao-vert.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det går alltid mot vår.....................
En vardags C5 Break och en söndags C5 V6 aut exclusive sedan

Användarvisningsbild
andan308
40 bar
40 bar
Inlägg: 736
Blev medlem: 17 jan 2011, 20:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Re: Rimlig kostnad byta spindelleder?

Inlägg av andan308 »

Lars H skrev:Spindelleden påverkar inte framvagnsinställningen när den byts. Dock är ju inställningen felaktig när leden är glapp. Finns ingen anledning att göra en inställning pga av spindelled på C5 xantia XM BX
Hur är det med snedslitning av däck med glappa spindelleder? Skulle nämligen behöva ut på åktur 40 mil.
Är det en dålig idé?
C5 break -06, 2.0 bensin
C5 halvkombi -03, 2.0 bensin (skrotad)

cx-uffe
20 bar
20 bar
Inlägg: 303
Blev medlem: 27 sep 2005, 21:33
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Rimlig kostnad byta spindelleder?

Inlägg av cx-uffe »

Lars H skrev:Spindelleden påverkar inte framvagnsinställningen när den byts. Dock är ju inställningen felaktig när leden är glapp. Finns ingen anledning att göra en inställning pga av spindelled på C5 xantia XM BX
Du har ju rätt att en ny spindel har nog samma mått som den gamla hade när den var ny.
Men kom ihåg att du har framvagnen lagrad i gummibussningar...
10mm fel kanske inte känns, men galosherna försvinner i förtid.
Men det är bra att förstöra sina pengar fort var det nån som sa, det gynnar visst andra !
Ta du fram måttbandet vid tillfälle!
Min bil: C5 2,0 Sx Break Automat -03 (Snikmodell) 24'mil, !
Vem är CX-Uffe ?
http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=156&t=66880

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Rimlig kostnad byta spindelleder?

Inlägg av senmathal »

Vad har gummibussningarna med byte av spindelled att göra? Av det som går att byta i C5:s framvagn är det bara styrlederna som kan påverka hjulinställningen och det är även det enda som går att justera. Är hjulinställningen fel är något slitet eller stukat.

Visst har det hänt att spindelleder lossnat och jag har varit med om det. Jag fick påpekande på besiktningen. Men dom gängar ju inte ut sig och ramlar bort så länge man stukat in kanten som det ska göras. Jag gissar att dom som tycker att det är lätt att byta har verktyg av hög kvalitet och mutterdragare. Värme får locktite att släppa och även om det sitter utan så visst är väl gänglåsning rekommenderat av Citroen på spindelleden ?

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

3314arne
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2326
Blev medlem: 07 jul 2011, 16:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Arvika (Brunskog/Edane)

Re: Rimlig kostnad byta spindelleder?

Inlägg av 3314arne »

Förr, när det fanns smörjnipplar, behövde man sällan bekymra sig om dessa leder...
Kenneth Bergdahl

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Allmänna frågor"