Dags att byta bil, vilka brister har c5 Break? Vilka motorer
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 22 apr 2010, 03:50
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Örebro
Dags att byta bil, vilka brister har c5 Break? Vilka motorer
Johan C
Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 22 apr 2010, 03:50
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Örebro
Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot
Blev fel men rätt, menade vilka motorer ska man vara försiktig med att välja.
Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
-
- Guru
- Inlägg: 6508
- Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: UMEÅ
Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot
Finns finns 2,2 Bensin, några få i Sverige undvik
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13
- alfp
- Activa
- Inlägg: 5878
- Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Killebäckstorp Båstad
Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot
Där är inga större problem med någon motor om den servas enligt föreskrifterna och rätt olja används 1,6 HDi påstås vara lite känsligare för detta.
Köper du begagnat se till att servicebok finns och alla stämplar finns.
Köper du begagnat se till att servicebok finns och alla stämplar finns.
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 22 apr 2010, 03:50
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Örebro
Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot
TackLars H skrev:Finns finns 2,2 Bensin, några få i Sverige undvik
Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 22 apr 2010, 03:50
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Örebro
Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot
Hade nog tänkt mig något på ca två litersmotor utan turbo.alfp skrev:Där är inga större problem med någon motor om den servas enligt föreskrifterna och rätt olja används 1,6 HDi påstås vara lite känsligare för detta.
Köper du begagnat se till att servicebok finns och alla stämplar finns.
Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
- Rover_Micke
- Activa
- Inlägg: 5179
- Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot
C5 II med 2 liters bensinmotorn (EW10A) och manuell låda är bästa kompromissen enligt mig, men det är ju en V6.a man vill ha..
*Den "kända" spjällaxeln i värmepaketet, kolla att det kommer värme på båda sidor.
*Urtrampningslager/koppling nånstans efter 15000 mil beroende på körstil
*Bärarmslagringar bak typ efter 20000+ mil
*klockorna bör bytas efter ca 20000mil för bästa komfort
*Handbromsvajrar (inkl dess rör)
*bromsok fram, handbomsmekanismen kan kärva
*Hydraulcylindrar bak ej ovanligt att de börjar läcka, går att renovera dock
*sneda bromsok bak pga korrosion, går att vända på då oken är symmetriska.
*kylfläkten kaaan gå sönder om du har otur..
*bakrutan/ torkargenomföring på break, kabelbrott och kärvande lagring
Tror att jag listat det mesta, men en C5 i bra skick är en riktigt bra bil
*Den "kända" spjällaxeln i värmepaketet, kolla att det kommer värme på båda sidor.
*Urtrampningslager/koppling nånstans efter 15000 mil beroende på körstil
*Bärarmslagringar bak typ efter 20000+ mil
*klockorna bör bytas efter ca 20000mil för bästa komfort
*Handbromsvajrar (inkl dess rör)
*bromsok fram, handbomsmekanismen kan kärva
*Hydraulcylindrar bak ej ovanligt att de börjar läcka, går att renovera dock
*sneda bromsok bak pga korrosion, går att vända på då oken är symmetriska.
*kylfläkten kaaan gå sönder om du har otur..
*bakrutan/ torkargenomföring på break, kabelbrott och kärvande lagring
Tror att jag listat det mesta, men en C5 i bra skick är en riktigt bra bil
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 22 apr 2010, 03:50
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Örebro
Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot
Har haft en citra med hydraloljefjädring, roligt tills det börja läcka i rören. Bygger c5 på luft eller oljeklockor?
Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
- Rover_Micke
- Activa
- Inlägg: 5179
- Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot
Gashydraulfjädring såklart!, rören läcker mycket sällan..
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
- alfp
- Activa
- Inlägg: 5878
- Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Killebäckstorp Båstad
Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot
C5an är en av marknadens mest underskattade bil har just kollat fam. 07or dom är i stort sett rostfria och från 2005 är det rostfritt avgassystem.
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........
-
- Guru
- Inlägg: 6508
- Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: UMEÅ
Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka motorer
Precis som alla hydraulcitroener då är det kvävgas i klockorna och olja som sköter nivåregleringen.carlberg_j skrev:Har haft en citra med hydraloljefjädring, roligt tills det börja läcka i rören. Bygger C5 på luft eller oljeklockor?
Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
Betydligt driftsäkrare än tyskarnas luftfjädring och framförallt med mångfalt lägre reparationskostnader än tyskarnas luftfjädring
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13
-
- Activa
- Inlägg: 5476
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot
-04 är bäst, rostfritt avgas kom då och inga ventilationsspjäll som går sönder. Sen rasar kopplingen på alla 4 cyl. bensinare vid 17 000 mil pga. underdimensionerat urtrampningslager.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 22 apr 2010, 03:50
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Örebro
Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot
Roligt att man får bra svar, Audi forum svarar aldrig på saker och vw har ett stängt forum. Samt hade inte grävlingen hoppat ut på vägen så skulle nog min xantia leva än.
Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
-
- 20 bar
- Inlägg: 353
- Blev medlem: 28 aug 2006, 22:00
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Vestfold
Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot
Er på min andre C5 nå. Nåværende er 1.6 HDi Break-05, nu gått 26.000 mil. Første var 2.0i-03 med aut opp til 29.000 mil
Felles deler som ryker etter 20.000 mil nångong: hjullager, bærekuler, raklestag, endeledd, Bærelager bak. bakrutetorkarjævelskap.
Varmeapparat stiller jeg minst mulig på, det virker.
På bensinaren i tillegg (från 17.200 mil): fuel pump på 28.000. 2 tryckreguleringssolenoider i automaten på 26.500 mil. Multiremspenneren på 22.500.
Byte kulor på 24.000 (inte nødvändig, märkte inte særskild bettering)- Bakrutan exploderade (troligen pga torkare som har fastnad, motoren går ett halvt varv, och rutan havnar i spenn/snätt). Byte caliprar fram. Skivor och klossar. Kylfläktmotstånd. Anti polution fault en gengangare.
1.6 HDi (från 16.200 mil): Problem med sotning, pga defekta pakningar på Common rail dysorna ->Sot i oljan och sot i NOX-katalysatorn -> tätt katalysator (bytt til annan begagnad när jag fattade problemet efter lång tid) felmelding P0238 for høgt turbotryck och til slut turbohavari. Tätt vacuumledning til turbo. Och ny turbo fick avgaslekkasje. Bytt turbo nu igjen .
Crank sensor havari -> bilen dog.
Kylfläkten dog. En CR dysa bytts pga fel värde. Bytt klossar.
En 2.0 HDi är nog bättre.
Det var va jag kom i håg
Felles deler som ryker etter 20.000 mil nångong: hjullager, bærekuler, raklestag, endeledd, Bærelager bak. bakrutetorkarjævelskap.
Varmeapparat stiller jeg minst mulig på, det virker.
På bensinaren i tillegg (från 17.200 mil): fuel pump på 28.000. 2 tryckreguleringssolenoider i automaten på 26.500 mil. Multiremspenneren på 22.500.
Byte kulor på 24.000 (inte nødvändig, märkte inte særskild bettering)- Bakrutan exploderade (troligen pga torkare som har fastnad, motoren går ett halvt varv, och rutan havnar i spenn/snätt). Byte caliprar fram. Skivor och klossar. Kylfläktmotstånd. Anti polution fault en gengangare.
1.6 HDi (från 16.200 mil): Problem med sotning, pga defekta pakningar på Common rail dysorna ->Sot i oljan och sot i NOX-katalysatorn -> tätt katalysator (bytt til annan begagnad när jag fattade problemet efter lång tid) felmelding P0238 for høgt turbotryck och til slut turbohavari. Tätt vacuumledning til turbo. Och ny turbo fick avgaslekkasje. Bytt turbo nu igjen .
Crank sensor havari -> bilen dog.
Kylfläkten dog. En CR dysa bytts pga fel värde. Bytt klossar.
En 2.0 HDi är nog bättre.
Det var va jag kom i håg
C5 1.6 HDi SX Pack Ambiance Break -05
- Axa
- 70 bar
- Inlägg: 966
- Blev medlem: 24 feb 2009, 09:10
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Hemsedal, Norge
Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot
Skal man kjöpa 1.6hdi bör man öppna retur röret från ERG och se så det inte är allt för mycket oljeblandat sot i röret och insugsmanifolden.
Det sitter med 2 torx skruvar inskruvat i manifolden som är av plast, så det tar inte många minuter.
Med en lång 7mm insex med runt huvud (Biltema har) och en ringnyckel som förlängare, så kontrollerar man att inga injektorskruvar är lösa(re än de som sitter hårdare)
OBS dra försiktig!! Motorn skall ara Ordentligt varmkört (för att evt läckande sot ej skall "limma" fast injektorn som evt ej sitter ordentligt.)
Det råder väll dessutom enighet i att silen som sitter i starten av oljeröret till turbon bör tas bort för att undvika att den tätas av evt avlagringar så att turbolagren får för lite olja. Avlagringar tar oljefiltret ta hand om.
Det kan lämpligtvis kobineras med att FAP spolas rent med hetvatten då det ändå måste demonteras för att komma åt oljeröret.
Jag har satt en tät plåt (ölburksaluminium skall funka bra) som spärrar EGR ventilens returrör.
Gjorde det för att en avgasventil börjat kärva pga sotproblemet.
Annars är väll EGR inget stor problem på 1.6hdi
Tippar det hänger ihop med att olja till 1.6hdi måste hålla (minst?) ACEA C3 klass för att minimera sotrelaterade problem (Möjligt at den ändå dyrare C4 är ännu bättre, men det får någon anna bekräfta)
Det sitter med 2 torx skruvar inskruvat i manifolden som är av plast, så det tar inte många minuter.
Med en lång 7mm insex med runt huvud (Biltema har) och en ringnyckel som förlängare, så kontrollerar man att inga injektorskruvar är lösa(re än de som sitter hårdare)
OBS dra försiktig!! Motorn skall ara Ordentligt varmkört (för att evt läckande sot ej skall "limma" fast injektorn som evt ej sitter ordentligt.)
Det råder väll dessutom enighet i att silen som sitter i starten av oljeröret till turbon bör tas bort för att undvika att den tätas av evt avlagringar så att turbolagren får för lite olja. Avlagringar tar oljefiltret ta hand om.
Det kan lämpligtvis kobineras med att FAP spolas rent med hetvatten då det ändå måste demonteras för att komma åt oljeröret.
Jag har satt en tät plåt (ölburksaluminium skall funka bra) som spärrar EGR ventilens returrör.
Gjorde det för att en avgasventil börjat kärva pga sotproblemet.
Annars är väll EGR inget stor problem på 1.6hdi
Tippar det hänger ihop med att olja till 1.6hdi måste hålla (minst?) ACEA C3 klass för att minimera sotrelaterade problem (Möjligt at den ändå dyrare C4 är ännu bättre, men det får någon anna bekräfta)
C5 SX Break 1.6 HDi -06.
Espace 2.0 HDi -07
Hemsedal.
Tack før att Citroenakuten existerar!
Espace 2.0 HDi -07
Hemsedal.
Tack før att Citroenakuten existerar!