Dags att byta bil, vilka brister har c5 Break? Vilka motorer

Allmänna frågor om C5 Serie I och II.
carlberg_j
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 apr 2010, 03:50
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örebro

Dags att byta bil, vilka brister har c5 Break? Vilka motorer

Inlägg av carlberg_j »

Johan C

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

carlberg_j
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 apr 2010, 03:50
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örebro

Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot

Inlägg av carlberg_j »

Blev fel men rätt, menade vilka motorer ska man vara försiktig med att välja.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot

Inlägg av Lars H »

Finns finns 2,2 Bensin, några få i Sverige undvik
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot

Inlägg av alfp »

Där är inga större problem med någon motor om den servas enligt föreskrifterna och rätt olja används 1,6 HDi påstås vara lite känsligare för detta.
Köper du begagnat se till att servicebok finns och alla stämplar finns.
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

carlberg_j
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 apr 2010, 03:50
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örebro

Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot

Inlägg av carlberg_j »

Lars H skrev:Finns finns 2,2 Bensin, några få i Sverige undvik
Tack

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

carlberg_j
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 apr 2010, 03:50
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örebro

Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot

Inlägg av carlberg_j »

alfp skrev:Där är inga större problem med någon motor om den servas enligt föreskrifterna och rätt olja används 1,6 HDi påstås vara lite känsligare för detta.
Köper du begagnat se till att servicebok finns och alla stämplar finns.
Hade nog tänkt mig något på ca två litersmotor utan turbo.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5179
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot

Inlägg av Rover_Micke »

C5 II med 2 liters bensinmotorn (EW10A) och manuell låda är bästa kompromissen enligt mig, men det är ju en V6.a man vill ha.. :)

*Den "kända" spjällaxeln i värmepaketet, kolla att det kommer värme på båda sidor.
*Urtrampningslager/koppling nånstans efter 15000 mil beroende på körstil
*Bärarmslagringar bak typ efter 20000+ mil
*klockorna bör bytas efter ca 20000mil för bästa komfort
*Handbromsvajrar (inkl dess rör)
*bromsok fram, handbomsmekanismen kan kärva
*Hydraulcylindrar bak ej ovanligt att de börjar läcka, går att renovera dock
*sneda bromsok bak pga korrosion, går att vända på då oken är symmetriska.
*kylfläkten kaaan gå sönder om du har otur..
*bakrutan/ torkargenomföring på break, kabelbrott och kärvande lagring
Tror att jag listat det mesta, men en C5 i bra skick är en riktigt bra bil 8)
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

carlberg_j
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 apr 2010, 03:50
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örebro

Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot

Inlägg av carlberg_j »

Har haft en citra med hydraloljefjädring, roligt tills det börja läcka i rören. Bygger c5 på luft eller oljeklockor?

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5179
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot

Inlägg av Rover_Micke »

Gashydraulfjädring såklart!, rören läcker mycket sällan..
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot

Inlägg av alfp »

C5an är en av marknadens mest underskattade bil har just kollat fam. 07or dom är i stort sett rostfria och från 2005 är det rostfritt avgassystem.
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka motorer

Inlägg av Lars H »

carlberg_j skrev:Har haft en citra med hydraloljefjädring, roligt tills det börja läcka i rören. Bygger C5 på luft eller oljeklockor?

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
Precis som alla hydraulcitroener då är det kvävgas i klockorna och olja som sköter nivåregleringen.

Betydligt driftsäkrare än tyskarnas luftfjädring och framförallt med mångfalt lägre reparationskostnader än tyskarnas luftfjädring
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5476
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot

Inlägg av Anders H »

-04 är bäst, rostfritt avgas kom då och inga ventilationsspjäll som går sönder. Sen rasar kopplingen på alla 4 cyl. bensinare vid 17 000 mil pga. underdimensionerat urtrampningslager.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

carlberg_j
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 apr 2010, 03:50
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örebro

Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot

Inlägg av carlberg_j »

Roligt att man får bra svar, Audi forum svarar aldrig på saker och vw har ett stängt forum. Samt hade inte grävlingen hoppat ut på vägen så skulle nog min xantia leva än.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

kjells
20 bar
20 bar
Inlägg: 353
Blev medlem: 28 aug 2006, 22:00
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vestfold

Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot

Inlägg av kjells »

Er på min andre C5 nå. Nåværende er 1.6 HDi Break-05, nu gått 26.000 mil. Første var 2.0i-03 med aut opp til 29.000 mil
Felles deler som ryker etter 20.000 mil nångong: hjullager, bærekuler, raklestag, endeledd, Bærelager bak. bakrutetorkarjævelskap.
Varmeapparat stiller jeg minst mulig på, det virker.

På bensinaren i tillegg (från 17.200 mil): fuel pump på 28.000. 2 tryckreguleringssolenoider i automaten på 26.500 mil. Multiremspenneren på 22.500.
Byte kulor på 24.000 (inte nødvändig, märkte inte særskild bettering)- Bakrutan exploderade (troligen pga torkare som har fastnad, motoren går ett halvt varv, och rutan havnar i spenn/snätt). Byte caliprar fram. Skivor och klossar. Kylfläktmotstånd. Anti polution fault en gengangare.

1.6 HDi (från 16.200 mil): Problem med sotning, pga defekta pakningar på Common rail dysorna ->Sot i oljan och sot i NOX-katalysatorn -> tätt katalysator (bytt til annan begagnad när jag fattade problemet efter lång tid) felmelding P0238 for høgt turbotryck och til slut turbohavari. Tätt vacuumledning til turbo. Och ny turbo fick avgaslekkasje. Bytt turbo nu igjen .
Crank sensor havari -> bilen dog.
Kylfläkten dog. En CR dysa bytts pga fel värde. Bytt klossar.
En 2.0 HDi är nog bättre.

Det var va jag kom i håg :)
C5 1.6 HDi SX Pack Ambiance Break -05

Användarvisningsbild
Axa
70 bar
70 bar
Inlägg: 966
Blev medlem: 24 feb 2009, 09:10
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Hemsedal, Norge

Re: Dags att byta bil, vilka brister har C5 Break? Vilka mot

Inlägg av Axa »

Skal man kjöpa 1.6hdi bör man öppna retur röret från ERG och se så det inte är allt för mycket oljeblandat sot i röret och insugsmanifolden.
Det sitter med 2 torx skruvar inskruvat i manifolden som är av plast, så det tar inte många minuter.

Med en lång 7mm insex med runt huvud (Biltema har) och en ringnyckel som förlängare, så kontrollerar man att inga injektorskruvar är lösa(re än de som sitter hårdare)
OBS dra försiktig!! Motorn skall ara Ordentligt varmkört (för att evt läckande sot ej skall "limma" fast injektorn som evt ej sitter ordentligt.)

Det råder väll dessutom enighet i att silen som sitter i starten av oljeröret till turbon bör tas bort för att undvika att den tätas av evt avlagringar så att turbolagren får för lite olja. Avlagringar tar oljefiltret ta hand om.
Det kan lämpligtvis kobineras med att FAP spolas rent med hetvatten då det ändå måste demonteras för att komma åt oljeröret.

Jag har satt en tät plåt (ölburksaluminium skall funka bra) som spärrar EGR ventilens returrör.
Gjorde det för att en avgasventil börjat kärva pga sotproblemet.

Annars är väll EGR inget stor problem på 1.6hdi
Tippar det hänger ihop med att olja till 1.6hdi måste hålla (minst?) ACEA C3 klass för att minimera sotrelaterade problem (Möjligt at den ändå dyrare C4 är ännu bättre, men det får någon anna bekräfta)
C5 SX Break 1.6 HDi -06.
Espace 2.0 HDi -07
Hemsedal.
Tack før att Citroenakuten existerar!

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Allmänna frågor"