Nu är det klart!
Efter justering av både fram- och bakvagn är alla hjulvinklar rätt. Och så en omgång nya Michelin Energy.
När jag tänker efter så körde jag i ett ordentligt potthål i ca 90km/h tidigare i vår, enligt verkstaden kan det kan ha varit det som orsakade det hela.
Jag är glad att det inte var något som krävde en dyr reparation.
Det skall bli spännande och se hur länge jag kan hålla liv i bilen med rimliga insatser.
Snedslitna bakdäck, varför?
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 25 jul 2010, 22:02
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Kungälv
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 25 jul 2010, 22:02
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Kungälv
Re: Snedslitna bakdäck, varför?
Tack för alla tips och teorier!
-
- 5 bar
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 13 nov 2010, 09:21
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Orust
Re: Snedslitna bakdäck, varför?
Lånar vidare.
Min 04 c5 1 tar däck å e sligrig.
Uplever den som hög bak letade höjd värden.
Sänkde den lite så den har samma höjd som dom andra.
Bakaxel paketet har det fast läge eller ändrar man
Hjulviklar när detta låssas?
Min 04 c5 1 tar däck å e sligrig.
Uplever den som hög bak letade höjd värden.
Sänkde den lite så den har samma höjd som dom andra.
Bakaxel paketet har det fast läge eller ändrar man
Hjulviklar när detta låssas?
-----------------------------------------------------------------------------------
C5 break 2.0 04 skrotas ev.
C5 break 1.6 HDi 07
307 02
Xc70
C5 break 2.0 04 skrotas ev.
C5 break 1.6 HDi 07
307 02
Xc70
-
- Guru
- Inlägg: 6508
- Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: UMEÅ
Re: Snedslitna bakdäck, varför?
Hur ser hjulinställningsprotkollet för bakaxeln ut?
Om du har för lite toe på ena sidan och för mycket på andra kan axeln justeras lite om du har tur för att korrigera detta.
Är camber/caster fel krävs nya svingarmslager. Med dåliga lager i någon av sidorna bak så snednöter den däck och slingrar....
Om du har för lite toe på ena sidan och för mycket på andra kan axeln justeras lite om du har tur för att korrigera detta.
Är camber/caster fel krävs nya svingarmslager. Med dåliga lager i någon av sidorna bak så snednöter den däck och slingrar....
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13
-
- 5 bar
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 13 nov 2010, 09:21
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Orust
Re: Snedslitna bakdäck, varför?
Tackar. Jag har inte gort mätning
Änn. Kan inte känna nått glapp i bussnigarna satte hjulnyckel på så jag fick bra hävarm män kände ändå inget. Fjädring i botten bilen hissad bak.
Har en c5 som jag troligen kommer skrota funderar om det hadde varit lämligt att byta över axel...
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Änn. Kan inte känna nått glapp i bussnigarna satte hjulnyckel på så jag fick bra hävarm män kände ändå inget. Fjädring i botten bilen hissad bak.
Har en c5 som jag troligen kommer skrota funderar om det hadde varit lämligt att byta över axel...
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
-----------------------------------------------------------------------------------
C5 break 2.0 04 skrotas ev.
C5 break 1.6 HDi 07
307 02
Xc70
C5 break 2.0 04 skrotas ev.
C5 break 1.6 HDi 07
307 02
Xc70
- Axa
- 70 bar
- Inlägg: 966
- Blev medlem: 24 feb 2009, 09:10
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Hemsedal, Norge
Re: Snedslitna bakdäck, varför?
Toe-vinklar kan enkelt mätas med ett rätsnöre som fästes i i fälgen
(Trä in snöret under lämplig eker, och knyt en stor ögla och lägg 2 varv runt ventilen. )
Börja med att mäta in framhjulen så dom står symetriskt rakt när bakhjulen skall mätas..
Sent fra min XT1562 via Tapatalk
(Trä in snöret under lämplig eker, och knyt en stor ögla och lägg 2 varv runt ventilen. )
Börja med att mäta in framhjulen så dom står symetriskt rakt när bakhjulen skall mätas..
Sent fra min XT1562 via Tapatalk
C5 SX Break 1.6 HDi -06.
Espace 2.0 HDi -07
Hemsedal.
Tack før att Citroenakuten existerar!
Espace 2.0 HDi -07
Hemsedal.
Tack før att Citroenakuten existerar!