Bil bärgades i Ängelholm. EGR/Glödstift.

Allmänna frågor om C5 Serie I och II.
Skriv svar
reednil
10 bar
10 bar
Inlägg: 197
Blev medlem: 04 maj 2010, 12:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Bil bärgades i Ängelholm. EGR/Glödstift.

Inlägg av reednil »

Hej!

Påväg ner till Höllviken (Skåne) från Västerås så började bilen dra massvis med soppa och dåna lite extra i 110 km/h. Det dånade endast vid belastning av motorn. Stannade och konstaterade att motorn gick väldigt varm och att det kom lite blårök bakom motorn. Bärgades till Citroen i Ängelholm, ville inte riskera något.

De gjorde en felsökning och bilen har varnat för dåligt glödstift och/eller EGR-ventil. Verkstaden hade rätt kompetens på semester, så de kunde inte göra något mer än att läsa av koderna. Han tyckte att jag skulle hämta bilen och köra vidare med den och kanske kolla med någon verkstad i Lund eller Malmö. Någon här i krokarna (Skåne) som har tips på vad jag ska göra? Riskabelt att försöka köra bilen hela vägen hem till Västerås (totalt ca 80 mil innan den når verkstad då) ?

// Marc
Citroën C4 Cactus BlueHDI 100, manuell, turkosblå, 2015.
Citroën AMI8 break, 1972.

Lundin B
Activa
Activa
Inlägg: 3878
Blev medlem: 13 nov 2002, 18:25
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Östra Ljungby

Re: Bil bärgades i Ängelholm. EGR/Glödstift.

Inlägg av Lundin B »

Låter inte som egr:n om det kommer blårök och den drar mkt bränsle, jag hade nog mera trott att det är turbon som är dålig.
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11

Användarvisningsbild
Habbe
Activa
Activa
Inlägg: 3495
Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Bil bärgades i Ängelholm. EGR/Glödstift.

Inlägg av Habbe »

På min rök det också ut bakom motorn när egr-ventilen var kass, den sitter precis under luftfiltret. Jag fick för mig att det var värmen som tog sista sucken ur egr-ventilen… Den är väldigt enkel att byta :-)
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05

Lundin B
Activa
Activa
Inlägg: 3878
Blev medlem: 13 nov 2002, 18:25
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Östra Ljungby

Re: Bil bärgades i Ängelholm. EGR/Glödstift.

Inlägg av Lundin B »

Aaaah, läste att det rök blått bakom bilen, är förkyld och tagit diverse medikamenter så får skylla på det..
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11

reednil
10 bar
10 bar
Inlägg: 197
Blev medlem: 04 maj 2010, 12:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bil bärgades i Ängelholm. EGR/Glödstift.

Inlägg av reednil »

Haha! Ändå mer trevligt med EGR än turbo tänker jag. Vill dock gärna göra en ordentlig felsökning någonstans.

Ska kolla med Tågaborgs bilservice imorgon.
Denne Anders H i Hässleholm kanske man ska kolla med också? Hur får man tag på honom?

Går det att köra en bit med trasig EGR eller är det dumt?

Någon som har tips på bra verkstäder runt Ängelholm annars?
Citroën C4 Cactus BlueHDI 100, manuell, turkosblå, 2015.
Citroën AMI8 break, 1972.

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Bil bärgades i Ängelholm. EGR/Glödstift.

Inlägg av alfp »

Kontrollera slangarna från turbon till insuget så inte någon spruckit eller lossnat
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

reednil
10 bar
10 bar
Inlägg: 197
Blev medlem: 04 maj 2010, 12:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bil bärgades i Ängelholm. EGR/Glödstift.

Inlägg av reednil »

alfp skrev:
18 jul 2017, 22:47
Kontrollera slangarna från turbon till insuget så inte någon spruckit eller lossnat
Tack! Du som inte bor alltför långt därifrån...verkstadstips?
Citroën C4 Cactus BlueHDI 100, manuell, turkosblå, 2015.
Citroën AMI8 break, 1972.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Bil bärgades i Ängelholm. EGR/Glödstift.

Inlägg av Göran W »

reednil skrev:
18 jul 2017, 21:39
Denne Anders H i Hässleholm kanske man ska kolla med också? Hur får man tag på honom?
Om du väntar en stund så hittar han kanske dig...... Annars via PM, mail eller telefon. :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Habbe
Activa
Activa
Inlägg: 3495
Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Bil bärgades i Ängelholm. EGR/Glödstift.

Inlägg av Habbe »

reednil skrev:
18 jul 2017, 21:39
Går det att köra en bit med trasig EGR eller är det dumt?
Min blev väldigt orkeslös med den trasiga egr-ventilen, fick slira mkt på kopplingen för att komma igång och det krävdes några km för att komma upp i 100. Det blev så konstant ca 15 mil efter 1:a symtomen med röken o.s.v.

Fick du de exakta felkoderna (typ P1162) hos Gösta Jönssons Bil?
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05

Lundin B
Activa
Activa
Inlägg: 3878
Blev medlem: 13 nov 2002, 18:25
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Östra Ljungby

Re: Bil bärgades i Ängelholm. EGR/Glödstift.

Inlägg av Lundin B »

Jag är hemma och är förkyld, eller har förmodligen fått kikhosta,,,det önskar man inte sin värsta fiende ens..men grabben kanske kan kolla på det, han har bytt en sån egr innan och jobbar på BMW, han har precis slutat skolan dock, men med gemensamma krafter kan vi säkert lösa det.
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11

reednil
10 bar
10 bar
Inlägg: 197
Blev medlem: 04 maj 2010, 12:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bil bärgades i Ängelholm. EGR/Glödstift.

Inlägg av reednil »

Lundin B skrev:
19 jul 2017, 16:11
Jag är hemma och är förkyld, eller har förmodligen fått kikhosta,,,det önskar man inte sin värsta fiende ens..men grabben kanske kan kolla på det, han har bytt en sån egr innan och jobbar på BMW, han har precis slutat skolan dock, men med gemensamma krafter kan vi säkert lösa det.
Tack för det, men har precis bokat date med Anders i Hässleholm! Uppskattar välviljan. 👍🏼
Citroën C4 Cactus BlueHDI 100, manuell, turkosblå, 2015.
Citroën AMI8 break, 1972.

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Allmänna frågor"