C6 och batteriproblem?

Inlägg angående C6 el och elektronik.
Användarvisningsbild
Tahoe
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 jun 2007, 17:25
Medlem i SCK?: Nej

Re: C6 och batteriproblem?

Inlägg av Tahoe »

Tack för svaren, en liten undran då. Ser att det sitter ett Citroen orginalbatteri i skuffen där bak, ett vitt sådant med texten Citroen på sidan. Nått bra tips på ett BRA batteri som passar, eller är det orginalbatteri som gäller. Känns många gånger att orginalbatteri inte är det optimala.
Tahoe

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: C6 och batteriproblem?

Inlägg av Lars H »

I annan tråd här i C6 avd så rekommenderas ett lite dyrare Biltemabatteri.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
Tahoe
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 jun 2007, 17:25
Medlem i SCK?: Nej

Re: C6 och batteriproblem?

Inlägg av Tahoe »

Hej igen, det visade sig att batteriet är 6 månader gammalt, ingen garanti att det ska var optimalt iof. Startade upp bilen idag igen och samma bildspel av meddelanden på skärmen plus blinkande av lampor drog igång. Sätter jag på halvljuset och slår om till helljus så slocknar det direkt vid nästa blink av lampor. Har jag inget halvljus på, så kommer det snabba flash från halvljuset vid varje blink. Även blinkersen är med på det här, allting sker synkront på samtliga lampor. Spänningen till batteriet med bil på tomgång är 14,1. Tänkte att jag skulle testa med att hänga på ett riktigt schysst batteri på nödstartspolerna i motorrummet för att se om det blev någon förändring. Gjorde absolut ingen skillnad på problemet. Kan det vara så att startmotorströmkablar från batteriet i skuffen plus nödstartspolen till startmotor har en egen slinga från batteriet, och förbrukare i bilen har sin slinga via den stora röda kopplingsboxen som sitter ovanpå batteriet? Kan man då tyda det som att problemet sitter där? Spekulerar bara just nu, blev både kallt å svart ute. Ska kolla på kopplingarna i den röda boxen imorgon. Jag blir fan inte klok på det här. Känns ju som ett batteriproblem eftersom strulet försvinner efter en 5-6 mils körning, eller så är det nåt smärre glapp någonstans som är väldigt litet som rättar till sig när det blir arbetsvärme i bilen. Suck.......

Öglan
Inlägg: 528
Blev medlem: 18 mar 2004, 08:59
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: C6 och batteriproblem?

Inlägg av Öglan »

På andra Cittroenger är ju inte batteripolkvalitén nåt att glädja sig åt. Hur ser det ut på C6?

Användarvisningsbild
Tahoe
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 jun 2007, 17:25
Medlem i SCK?: Nej

Re: C6 och batteriproblem?

Inlägg av Tahoe »

Inga problem där vad jag kan se, batteriet är ju bara ett halvår gammalt. Batterianslutningarna satt riktigt ordentligt, rent å snyggt.

Öglan
Inlägg: 528
Blev medlem: 18 mar 2004, 08:59
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: C6 och batteriproblem?

Inlägg av Öglan »

Det kan bildas ärg mellan kabeln och insidan av polskon alltså där trådarna har kontakt med polskon. Det syns inte utifrån.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Inlägg: 4690
Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Småland / Östra Götaland

Re: C6 och batteriproblem?

Inlägg av hsd »

Öglan skrev:Det kan bildas ärg mellan kabeln och insidan av polskon alltså där trådarna har kontakt med polskon. Det syns inte utifrån.
mycket vanligt på många modeller och detta ger ofta konstiga elfel
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5174
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: C6 och batteriproblem?

Inlägg av Rover_Micke »

Men batteriet i C6 sitter väl bakom en lucka till vänster i bagaget? ,som i C5 III V6?
Om det är där är polskorna skyddade från salt och ärg.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17289
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: C6 och batteriproblem?

Inlägg av Göran W »

Rover_Micke skrev:Men batteriet i C6 sitter väl bakom en lucka till vänster i bagaget? ,som i C5 III V6?
Om det är där är polskorna skyddade från salt och ärg.
Från salt, ja. Från ärg, nej!
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Gutenisse
20 bar
20 bar
Inlägg: 351
Blev medlem: 03 sep 2003, 08:48
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: C6 och batteriproblem?

Inlägg av Gutenisse »

Mina batteripoler ser inte ut att ha minsta antydan till ärg eller annat, men det kanske inte är någon garanti bara för att det sitter skyddat i skuffen...
Tidigare: Citroën C6 2.7 V6 HDi Exclusive -07
Nuvarande: BMW 550i -06

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Inlägg: 4690
Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Småland / Östra Götaland

Re: C6 och batteriproblem?

Inlägg av hsd »

Om det är som de andra cittrorna med detta oxidproblem så är det polskor i ett stycke som är pressat på kabeln, oxiden (=dålig kontakt) uppstår mellan koppar och blylegeringen i polskon, detta syns inte utifrån
men Du kan ha kontaktproblem på annan plats- kontrollera hur kablaget är draget (plus och minus), någonstans finns anslutning/avgrening till säkringsbox ,startmotor och generator
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

Black Lemon
Inlägg: 43
Blev medlem: 24 sep 2010, 21:37
Medlem i SCK?: Nej

Re: C6 och batteriproblem?

Inlägg av Black Lemon »

Problemet med C6 og batterier var for mitt vedkommende defekte lagere i startmotoren. Jeg fikk skiftet lagere og har ikke hatt batteriproblemer siden.
1986 CX GTi Turbo
1998 XM Turbo C.T. Break aut.
2007 C6 2,7 HDi
2015 C5 CrossTourer 160HDi

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17289
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: C6 och batteriproblem?

Inlägg av Göran W »

Black Lemon skrev:Problemet med C6 og batterier var for mitt vedkommende defekte lagere i startmotoren. Jeg fikk skiftet lagere og har ikke hatt batteriproblemer siden.
Detta är nog ett underskattat problem då förbrukningen kan bli extrem om det finns ett stort glapp i startmotorn. Kolla med amperetång hur förbrukningen till startmotorn ser ut - både i startögonblicket och i viloläge.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Inlägg: 4690
Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Småland / Östra Götaland

Re: C6 och batteriproblem?

Inlägg av hsd »

Göran W skrev:
Black Lemon skrev:Problemet med C6 og batterier var for mitt vedkommende defekte lagere i startmotoren. Jeg fikk skiftet lagere og har ikke hatt batteriproblemer siden.
Detta är nog ett underskattat problem då förbrukningen kan bli extrem om det finns ett stort glapp i startmotorn. Kolla med amperetång hur förbrukningen till startmotorn ser ut - både i startögonblicket och i viloläge.
Mmmm. bra tips men vad är normalvärdet
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

Användarvisningsbild
Tahoe
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 jun 2007, 17:25
Medlem i SCK?: Nej

Re: C6 och batteriproblem?

Inlägg av Tahoe »

Kan upplysa herrskapet att felet i min bil var "datalådan". Den sitter under instrumentbrädan vid torpedväggen vänster sida. Jag märkte att felet klingade av om man körde ett tag med värmen på. Så jag provade att lägga en kupévärmare på golvet och riktade den uppåt med full värme i ca:30 minuter. Felet så gott som borta en längre tid, tills det blev normaltemp på boxen, då började det igen....
Så jag lämnade in bilen på Citroënverkstaden för datorbyte. Inga problem med det, gick att använda maskinskadegarantin, så det blev bara självrisken. :D
Nu är allt perfekt....TaDaaaaaa.

Skriv svar

Återgå till "C6 - El"