Däcktryckesgivare tappar kontakten

Inlägg angående C6 el och elektronik.
Användarvisningsbild
Bergakungen
10 bar
10 bar
Inlägg: 117
Blev medlem: 24 okt 2004, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kalix
Kontakt:

Däcktryckesgivare tappar kontakten

Inlägg av Bergakungen »

Jag har låtit montera däcktrycksgivare i mina sommarhjul som är eftermarknadsfälgar, givarna är alltså bara ca 1 år.

Efter att jag tvättade bilen med högtryckstvätten så slutade höger bak att fungera, hur kommunicerar givaren med bilen?
Finns det någon mottagare i hjulhuset som jag fyllt med vatten eller slitit lös någon kabel?

Jag tänkte prova byta plats på bakhjulen i helgen för att utesluta att det är givaren som är trasig.
Citorën C6 Exclusive 2.7 HDi 2008(såld), Suburban 2008, SAAB 96 2-takt -65

Användarvisningsbild
Bergakungen
10 bar
10 bar
Inlägg: 117
Blev medlem: 24 okt 2004, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Däcktryckesgivare tappar kontakten

Inlägg av Bergakungen »

Nu har jag provat byta plats mellan höger fram och bakhjul, bilen larmar fortfarande att den inte får kontakt med höger bakhjul.
Vad kan vara fel?
Citorën C6 Exclusive 2.7 HDi 2008(såld), Suburban 2008, SAAB 96 2-takt -65

M S
40 bar
40 bar
Inlägg: 742
Blev medlem: 29 sep 2009, 16:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Brännögård - Torup

Re: Däcktryckesgivare tappar kontakten

Inlägg av M S »

Har aldrig kört en bil med TPMS, men har monterat ganska många givare på fälg... så här är vad jag tror:

Jag tror en centralt placerad enhet som tar upp signalerna från sensorerna är vanligast.
Bild
http://www.continentaltire.ca/www/tires ... ms_en.html

På insidan av fälgen sitter normalt* en klisterlapp med sensorns ID-nummer. Antagligen får man med Lexia ange på vilken hjulposition (HF/HB/VF/VB) givaren sitter med hjälp av ID-numret. Om ägaren sedan byter plats på hjulen kommer i så fall bilens varning för lågt lufttryck inte stämma positionsmässigt. Därför säger bilen fortfarande att den inte får kontakt med HB eftersom det fortfarande är givaren som har angivits som HB-givare som inte fungerar.

Någon mer kunnig får gärna fylla i/bekräfta/såga :D .


*Den finns i alla fall en TPMS-tillverkare som inte skickar med en klisterlapp med givarens ID-nummer utan en tom klisterlapp där den som monterar ventilen på fälgen ska skriva ned sensorns ID-nummer på klisterlappen. Normalt slängs dessa klisterlappar...
Citroën BX 14 RE -89 Bild
Mazda 323 GLX -94 Bild (vinterbil)
Qingqi QM 200gy -06 Bild
Parker 5O5 ~70

Användarvisningsbild
Bergakungen
10 bar
10 bar
Inlägg: 117
Blev medlem: 24 okt 2004, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Däcktryckesgivare tappar kontakten

Inlägg av Bergakungen »

Löst!

Åkte till däckfirman som kollade däcktrycksgivarna,
Höger fram var död...
De bytte den på "garantin" trots att det gått mer än ett år sedan jag köpte dom. :-) bra service Däckplus.

När de programmerar givarna så bestäms positionen på hjulen i bildatorn, kastar man om hjulen så blir indikeringarna på fel sälle i displayen, det var därför det inte blev förändring när jag bytte plats på hjulen.
Citorën C6 Exclusive 2.7 HDi 2008(såld), Suburban 2008, SAAB 96 2-takt -65

M S
40 bar
40 bar
Inlägg: 742
Blev medlem: 29 sep 2009, 16:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Brännögård - Torup

Re: Däcktryckesgivare tappar kontakten

Inlägg av M S »

Härligt att det löste sig :D.
Citroën BX 14 RE -89 Bild
Mazda 323 GLX -94 Bild (vinterbil)
Qingqi QM 200gy -06 Bild
Parker 5O5 ~70

Skriv svar

Återgå till "C6 - El"