Utbytessystem klockor

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring på C6.
johnnyfn
10 bar
10 bar
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Borensberg, Motala

Utbytessystem klockor

Inläggav johnnyfn » 03 sep 2017, 19:38

Om någon har en uppsättning begagnade hydraulklockor till C6 så skulle jag kunna upprätta ett utbytessystem. Dvs jag skickar fyllda klockor med lite övertryck och får de gamla tillbaka. Med nuvarande priser på nipplar och div material skulle det kosta
1700kr för en bil. Jag köper givetvis stommarna till första setet. Mvh Johnny Francén, klockfyllare

johnnyfn
10 bar
10 bar
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Borensberg, Motala

Re: Utbytessystem klockor

Inläggav johnnyfn » 03 sep 2017, 19:43

Ni når mej på johnnyfn@spray.se eller 0709505975

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5556
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Utbytessystem klockor

Inläggav alfp » 03 sep 2017, 19:58

Dessa klockor behöver inte fyllas dom brukar hålla trycket tills dom punkterar och runt 20-25000 mil är inte dämpningen så bra hellre trots fullt tryck.
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1 st Xsara 1,6i 2000, 1st 2CV6 Club 1983, 2st C5 1,6HDI break 2007 1st Xantia V6 Activa 98, 1st XM V6 24V 1995, 1st C4 1,6 2005 ..........SCK 8776...........

Lars H
Activa
Activa
Inlägg: 5450
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: UMEÅ

Re: Utbytessystem klockor

Inläggav Lars H » 03 sep 2017, 21:04

På C6 så brukar de tappa trycket och de är känsliga på tappat tryck!
DS19S-64, ID19 Break-64, ID20 -71 DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -09, C5 2,2 HDi Excl. Break -13

johnnyfn
10 bar
10 bar
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Borensberg, Motala

Re: Utbytessystem klockor

Inläggav johnnyfn » 03 sep 2017, 21:43

Dämpningen sitter inte i klockorna på v6 bilarna. De punkterar när trycket sjunkit till en viss gräns pga gummiskärare inuti klockan. På MGF, den lilla sportbilen finns klockor med ung. samma konstruktion som de sista cittraklockorna. Jag kör utbytessystem åt MG klubben och det funkar alldeles utmärkt.

Ibland fixar jag någon C5 för skojs skull och de tappar också tryck. Med lite övertryck blir de klart bättre att köra också.

Skillnade mot äldre klockkonstruktioner är att förloppet med diffunderingen av kvävgas tar mycket längre tid.

datmbn
20 bar
20 bar
Inlägg: 382
Blev medlem: 30 aug 2004, 10:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Motala

Re: Utbytessystem klockor

Inläggav datmbn » 04 sep 2017, 08:46

Jonny fixade mina klockor på C6an och det blev ju kanon !

Med vänlig hälsning Mats
Bilar C6 2.2 HDi exklusive mörkgrå 2007 och Mustang GT 2007

johnnyfn
10 bar
10 bar
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Borensberg, Motala

Re: Utbytessystem klockor

Inläggav johnnyfn » 05 sep 2017, 21:17

Klockor inhandlade. Den som vill prova att åka återfyllda klockor med lite övertryck för högre komfort kan höra av sej. De får Italienska högtrycksventiler framtagna för ändamålet, testade och utprovade. Med dessa klockor och ventiler kan man sen fylla på plats i bilen nästa gång. Jag kommer nog inte igång förrän oktober men hör gärna av sej ändå så kan jag planera upp det hela.

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5556
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Utbytessystem klockor

Inläggav alfp » 05 sep 2017, 23:57

På C6 så brukar de tappa trycket och de är känsliga på tappat tryck!
Hej är det inte samma typ av klockor på C6 som C5 ?
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1 st Xsara 1,6i 2000, 1st 2CV6 Club 1983, 2st C5 1,6HDI break 2007 1st Xantia V6 Activa 98, 1st XM V6 24V 1995, 1st C4 1,6 2005 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa
Inlägg: 3924
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Utbytessystem klockor

Inläggav soso » 06 sep 2017, 00:11

På C6 så brukar de tappa trycket och de är känsliga på tappat tryck!
Hej är det inte samma typ av klockor på C6 som C5 ?
Ja och nej. Samma stomme, men C6 med AMVAR har hjulklockor utan dämppaket, eftersom dessa sitter monterade i hydrauldonet och styrs av AMVAR-systemet.

Tydligen gör det variabla dämpsystemet att C6:an är känsligare för även ett litet tryckfall jämfört med t.ex. C5.


johnnyfn
10 bar
10 bar
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Borensberg, Motala

Re: Utbytessystem klockor

Inläggav johnnyfn » 06 sep 2017, 11:55

De fyrcylindriga C6:orna har samma system som C5. Dock blir det även här ett bra resultat om man omtrycker med lite övertryck, läs datm-s inlägg. Har dock inget utbytessystem på dessa.

johnnyfn
10 bar
10 bar
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Borensberg, Motala

Re: Utbytessystem klockor

Inläggav johnnyfn » 09 sep 2017, 22:29

De inhandlade C6-klockorna hade tappat c:a 10% fram och bara nån eller några procent bak. Bilen har rullat c:a 20000 mil men ägaren visste inte om det var första omgången klockor. Min egen C5 2011 hade vid 9000 mil tappat 9% fram. Utifrån det så torde det va andra omgången såtillvida inte tryckfallet stannar av. En del tyder på att så inte är fallet. Jag fick tag i en äldre C5 klocka och den hade tappat 50% av ursprungstrycket. Att gråklockorna inte drabbas av diffusion är en myt men de är otroligt mycket bättre än de gröna. Hur ålder kontra mil förhåller sej till varann kan jag inte se idag. Skulle va kul om vi kunde samla in data ifrån mätningar av olika fordon och börja sammanställa lite hypoteser.

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa
Inlägg: 3924
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Utbytessystem klockor

Inläggav soso » 09 sep 2017, 23:26

Mer mil torde ju hjälpa gasdiffusionen mer än ålder då membranet flexar ständigt. Bäst för att spara på trycket vid förvaring (med klockorna monterade på bilen) borde vara med fjädringen i lägsta så membranet får lägga sig mot väggarna och inte behöva bära bilens vikt. I det läget bör gassvinnet bli som minst tänker jag. Ungefär som att även en grönklocka med det äldre membranet som ligger på hyllan tappar väldigt lite.

datmbn
20 bar
20 bar
Inlägg: 382
Blev medlem: 30 aug 2004, 10:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Motala

Re: Utbytessystem klockor

Inläggav datmbn » 11 sep 2017, 06:38

En avlastad klocka har ju alltid ett lägre tryck än en trycksatt alltså läcker den mindre då det är mindre skillnad mot atmosfärtrycket.
Om man hade klockan i en tryckkammare med samma tryck som klockan så skulle den inte läcka något alls.
En klocka kommer alltid att hålla samma tryck då den är trycksatt (gasen bär ju samma tyngd från bilen)
Bilar C6 2.2 HDi exklusive mörkgrå 2007 och Mustang GT 2007

Användarvisningsbild
Habbe
5 bar
5 bar
Inlägg: 73
Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Utbytessystem klockor

Inläggav Habbe » 10 nov 2017, 15:40

Det här är kanske något man borde lägga som en 20.000 mil service på sin C5:a också? Händer det något har man åtminstone ordentliga klockor…
C5 1.6 HDi 110 SX 2006
C3 1.6 HDi 110 2007


Återgå till "C6 - Hydraulik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst