Klockbyte
- steel
- 10 bar
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 09 feb 2004, 19:02
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Silverkusten Portugal
Klockbyte
Nu är det äntligen dags för klock- och LDS byte... efter kamremsbyte och ett par ytterligare incidenter som medförde några rejäla djupdykningar i rödvinsingenjörernas underbara värld
Är det samma trick som på XM, att man först lossar klockan bara nån millimeter med systemet fortfarande trycksatt??
Eller är det viktigt att försätta systemet i trycklöst läge innan man rör klockorna???
Är det samma trick som på XM, att man först lossar klockan bara nån millimeter med systemet fortfarande trycksatt??
Eller är det viktigt att försätta systemet i trycklöst läge innan man rör klockorna???
XM inj 122 hk -93, C5 break 2,0 HDi -06, Xantia 2,0 HDi Activa -99
-
- Activa
- Inlägg: 5476
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: Klockbyte
Lossa lite och sedan göra trycklöst med LEXIA. Inspektera stödkanten till O-ringen som lätt skadas vid detta moment.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
- steel
- 10 bar
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 09 feb 2004, 19:02
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Silverkusten Portugal
Re: Klockbyte
Ok,tack.
Samma procedur som XM alltså.
Ska kolla stödkanter.
Har läst om specialverktyg på brittiska C6 forumet för att lossa klockor...
Tänkte köra med polygripen modell större, också det samma som på XM.
Nån som har några erfarenheter??
Samma procedur som XM alltså.
Ska kolla stödkanter.
Har läst om specialverktyg på brittiska C6 forumet för att lossa klockor...
Tänkte köra med polygripen modell större, också det samma som på XM.
Nån som har några erfarenheter??
XM inj 122 hk -93, C5 break 2,0 HDi -06, Xantia 2,0 HDi Activa -99
-
- 40 bar
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 25 feb 2003, 11:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Röstånga och ibland Mainz, Tyskland
Re: Klockbyte
Det är relativt lätt att byta klockorna på en C6:a men dom två som sitter vid bakhjulen är väldigt svåra att komma åt med en polygrip eller liknande.
Där har jag varit tvungen att använda mig av en tryckluftshammare för att få loss dom, och då har dom kommit loss efter ett litet tag.
Där har jag varit tvungen att använda mig av en tryckluftshammare för att få loss dom, och då har dom kommit loss efter ett litet tag.
Mvh.
David
David
- steel
- 10 bar
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 09 feb 2004, 19:02
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Silverkusten Portugal
Re: Klockbyte
Alla klockor bytta + LDS och provtur på 80 mil avnjuten
Dom bakre satt fast nåt grymt, fick tillverka ett specialverktyg.
Tillverkade även anordning för att trycksätta LDS-tanken vid luftning enligt tips från C6 Owners.
Borra hål i ett passande lock till tanken (köpte ett nytt på Citroen och använde det gamla) och sätt i en ventil till bilfälg. Trycksätt sedan försiktigt med en 12V "portabel" kompressor.
Det räcker med att slå på den i ett par sekunder så är det ca 0,5 bar.
Dom bakre satt fast nåt grymt, fick tillverka ett specialverktyg.
Tillverkade även anordning för att trycksätta LDS-tanken vid luftning enligt tips från C6 Owners.
Borra hål i ett passande lock till tanken (köpte ett nytt på Citroen och använde det gamla) och sätt i en ventil till bilfälg. Trycksätt sedan försiktigt med en 12V "portabel" kompressor.
Det räcker med att slå på den i ett par sekunder så är det ca 0,5 bar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
XM inj 122 hk -93, C5 break 2,0 HDi -06, Xantia 2,0 HDi Activa -99
-
- Activa
- Inlägg: 6271
- Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Orust
- Kontakt:
Re: Klockbyte
Ha, jag har alla klockorna till bakändan hemma till 2.2'an men har gett upp. Det är inte ofta jag gör det, kan knappt komma på att jag någonsin gjort det vad gäller Citroën och hydraul-komponenter. Men jag får bara loss en av mitten klockorna! Det är som om någon svetsat dit skiten. Enda alternativet är att börja montera ned delarna och arbeta på bänk och det vete faen om jag orkar med. Då åker man garanterat på att köpa ett nytt 10 mm's rör åt vart håll. Får väl sälja klockorna separat eller skicka med när väl bilen går iväg.
- steel
- 10 bar
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 09 feb 2004, 19:02
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Silverkusten Portugal
Re: Klockbyte
Eller så får du gärna låna verktyget
XM inj 122 hk -93, C5 break 2,0 HDi -06, Xantia 2,0 HDi Activa -99
- WebmasterJohan
- Site Admin
- Inlägg: 465
- Blev medlem: 11 apr 2009, 16:14
- Medlem i SCK?: Ja
- Kontakt:
Re: Klockbyte
Låt mig säga så här, jag befarar att segdragning (alltså kraft så det borde räcka utan massivt slagvåld) bara skulle slita av någon annan del eller rörkoppling.
Normalt ska det ju slås REJÄLT på trilskandes klockor så att gängor men framförallt ärg/rost mellan klocka och hålkant släpper. Jag tror få hade velat vara med när jag gick loss på klockorna med handslägga, slag rakt i sidan på midjan av klockan. Släppte icke! Jag har stött på riktigt elaka CX-klockor någon gång innan och då har man ju på köpet en rak yta på klockornas midja att greppa i. Det är ett aber på de grå päronklockorna. Men visst, hur långt från Göteborg har du verktyget?
/Mvh, Johan
- WebmasterJohan
- Site Admin
- Inlägg: 465
- Blev medlem: 11 apr 2009, 16:14
- Medlem i SCK?: Ja
- Kontakt:
-
- 5 bar
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 11 okt 2012, 09:12
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Kungsbacka
Re: Klockbyte
Passar verktyget till klockorna på fjäderbenen bak?
Har bytt alla andra klockor men 'väntat' med dessa. De sitter inte så lättåtkomligt...
Har bytt alla andra klockor men 'väntat' med dessa. De sitter inte så lättåtkomligt...
2CV CLUB -85, C6 3,0 V6 Excl -06 *såld*
- steel
- 10 bar
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 09 feb 2004, 19:02
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Silverkusten Portugal
- steel
- 10 bar
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 09 feb 2004, 19:02
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Silverkusten Portugal
Re: Klockbyte
Fick loss alla klockorna, även de som sitter vid fjäderbenen bak.
Vore en lätt överdrift att säga att det gick enkelt, men med lite envishet så
Det gäller att spänna fast det rätt så det inte halkar av.
Du kanske kan synka med Johan om du vill låna verktyget.
Vore en lätt överdrift att säga att det gick enkelt, men med lite envishet så
Det gäller att spänna fast det rätt så det inte halkar av.
Du kanske kan synka med Johan om du vill låna verktyget.
XM inj 122 hk -93, C5 break 2,0 HDi -06, Xantia 2,0 HDi Activa -99