Utan kylning?
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Utan kylning?
Tänk på att RÄTT glykolmängd höjer kokpunkten också, vilket kan vara viktigt på en motor som tenderar att gå varm!
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- 70 bar
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 30 dec 2008, 23:14
- Medlem i SCK?: Ja
Re: Utan kylning?
C4 Cactus 2015
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Utan kylning?
Ja, den där soppan verkar bra - jag väntar bara på att någon av de stora tillverkarna ska våga införa det som standard!
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- Activa
- Inlägg: 6271
- Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Orust
- Kontakt:
-
- Activa
- Inlägg: 6271
- Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Orust
- Kontakt:
Re: Utan kylning?
Hej Johan
Evans kylmedel kostar 735kr/5L och 335/2L. Alla typer av Evans kylmedel har detta pris. Classic och Power cool/Auto cool.
Prep fluiden kostar 450/5L och 185/2L
Alla produkterna finns för omgående leverans
Med vänlig hälsning Lennart Persson GIBB performance
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
-
- 5 bar
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 04 feb 2003, 11:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Eskilstuna, Sweden
Re: Utan kylning?
Nu fattar jag inte riktigt...
1 det är alltså skadligt för motorn att ha en arbetstemp på 75 grader? Den bör upp på 85?
2 att tempen håller sig på 75 tyder på att termostaten är trasig och måste bytas?
Systemet är sköljt, glykol är fyllt, systemet är tätt, kylaren och slangar blir heta.
Jag trodde mitt problem var att motorn går för varm, fläkten alltså bara på högfart. Nu verkar det som jag har problem i andra änden också, att motorn är för kall...
1 det är alltså skadligt för motorn att ha en arbetstemp på 75 grader? Den bör upp på 85?
2 att tempen håller sig på 75 tyder på att termostaten är trasig och måste bytas?
Systemet är sköljt, glykol är fyllt, systemet är tätt, kylaren och slangar blir heta.
Jag trodde mitt problem var att motorn går för varm, fläkten alltså bara på högfart. Nu verkar det som jag har problem i andra änden också, att motorn är för kall...
Evasion '01 sviker aldrig. Det är bara delarna som går sönder...
CX25 GTi '86 som håller på att finna formen igen.
Citroënklubben medl nr 8630
CX25 GTi '86 som håller på att finna formen igen.
Citroënklubben medl nr 8630
-
- Guru
- Inlägg: 6508
- Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: UMEÅ
Re: Utan kylning?
Ja du bör byta termostat. Det är ju en ringa kostnad. Troligtvis drar bilen ca1dl extra soppa per mil också!
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13
-
- Guru
- Inlägg: 7764
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Utan kylning?
Samuel skrev: 1 det är alltså skadligt för motorn att ha en arbetstemp på 75 grader? Den bör upp på 85?
2 att tempen håller sig på 75 tyder på att termostaten är trasig och måste bytas?
Men hallå! Är det verkligen så illa?Lars H skrev:Ja du bör byta termostat. Troligtvis drar bilen ca1dl extra soppa per mil också!
Mina två CX 25 TRI Break -86 som jag kört de senaste 25 åren brukar alltid ligga på 79 grader vid landsvägskörning. Och termostaten har varit hel och fungerande. Den har även bytts till en ny någon gång.
Nu i vår har jag köpt en ny kylare, och passade då på att byta till den stora "Turbo"-kylaren. Efter det visar temp-mätaren 75 grader vid landsvägskörning, mot 79 grader i alla år förut. Ny kylare med större yta och större genomströmning är allt som gjorts.
Är det alltså skadligt ???
Mickel
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Utan kylning?
Nu är väl inte tempmätare i CX något under av precision men om de visar rätt (kan verifieras med termoinstrument) så sliter det onödigt mycket på motorn och kostar mera i tanken jfr en motor med 10 grader högre temp.
Vi ska väl inte jämföra med moderna motorer men idag eftersträvar man arbetstemp som ligger ÖVER 100 grader......... Det är dock INTE önskvärt i en CX.
Vi ska väl inte jämföra med moderna motorer men idag eftersträvar man arbetstemp som ligger ÖVER 100 grader......... Det är dock INTE önskvärt i en CX.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- Guru
- Inlägg: 7764
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Utan kylning?
Så ni påstår att jag skulle spara en massa stålar på att byta till vintertermostat? Det har ingen sagt förut !!!
Mickel
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Utan kylning?
Ja, under förutsättning att resten av systemet är i gott skick så det klarar det ökade trycket ger det enbart fördelar. Givetvis minskar dina säkerhetsmarginaler för felfungerande fläktar.......
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- Raps
- 70 bar
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 01 sep 2005, 10:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Jönköping
Re: Utan kylning?
Kapar tråden lite, men ni menar att på min CX20 TRE-87, kör vintertid, så bör jag byta till vintertermostat samt åtminstone sätta på det nedre kylarskyddet?!
Vilken temp skall det vara på vintertermostaten? Någon som kylarskydd över?
Vilken temp skall det vara på vintertermostaten? Någon som kylarskydd över?
Citroen CX20 TRE -87, Audi TT Quattro 3.2 -04, Volkswagen Golf Cab -90
- millgard
- Guru
- Inlägg: 8971
- Blev medlem: 04 nov 2003, 11:07
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Bergnäset, Luleå.
Re: Utan kylning?
Du bör absolut sätta vinterskyddet, varför tror du att det finns? Förutom att du får upp oljetemperaturen till drägliga nivåer så minskar exponeringen för slask osv in i motorrummet, i kylaren och i alla kontakter för kylfläktarna etc.
Att byta till vintertermostat är väl möjligen mindre viktigt, det handlar om att få upp temperaturen -5-6 grader för bättre värmeeffekt och de minskade marginalerna på topp kan man ta när det är minusgrader ute. Men glömmer du byta tillbaka och det blir kö på motorvägen med husvagnen den där sommardagen osv...
Att byta till vintertermostat är väl möjligen mindre viktigt, det handlar om att få upp temperaturen -5-6 grader för bättre värmeeffekt och de minskade marginalerna på topp kan man ta när det är minusgrader ute. Men glömmer du byta tillbaka och det blir kö på motorvägen med husvagnen den där sommardagen osv...
Det var bättre förr.
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14
- Raps
- 70 bar
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 01 sep 2005, 10:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Jönköping
Re: Utan kylning?
Har inga kylarskydd, söker efter dessa, se annons, viewtopic.php?f=53&t=61051
Citroen CX20 TRE -87, Audi TT Quattro 3.2 -04, Volkswagen Golf Cab -90
-
- Activa
- Inlägg: 6271
- Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Orust
- Kontakt:
Re: Utan kylning?
Innan du bryter toppackningen; prova att plocka ur termostaten och provkoka den i en kastrull. Om den inte öppnar; BYT!
Jag har försökt förklara vid flera tillfällen att en termostat kan spricka i sin interna inneslutning = vaxkroppen som normalt tar spjärn och pressar termostaten öppen gör inte längre det! "Är det sant? Kan det vara så?" Ja, jag har själv råkat ut för det och skrivit om det här på Akuten. However, förmodligen är just detta inlägg ett av mina ganska precis 2000 inlägg som försvann i databaskrashen för många år sedan. Plocka INTE av toppen innan du provat, det är ju så enkelt att ta ur termostaten...
Jag har försökt förklara vid flera tillfällen att en termostat kan spricka i sin interna inneslutning = vaxkroppen som normalt tar spjärn och pressar termostaten öppen gör inte längre det! "Är det sant? Kan det vara så?" Ja, jag har själv råkat ut för det och skrivit om det här på Akuten. However, förmodligen är just detta inlägg ett av mina ganska precis 2000 inlägg som försvann i databaskrashen för många år sedan. Plocka INTE av toppen innan du provat, det är ju så enkelt att ta ur termostaten...