Utan kylning?

Inlägg som rör motor och drivning.
Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Utan kylning?

Inlägg av Göran W »

Tänk på att RÄTT glykolmängd höjer kokpunkten också, vilket kan vara viktigt på en motor som tenderar att gå varm!
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Peter68
70 bar
70 bar
Inlägg: 872
Blev medlem: 30 dec 2008, 23:14
Medlem i SCK?: Ja

Re: Utan kylning?

Inlägg av Peter68 »

Kanske ett steg på vägen......

http://www.evanscoolants.co.uk/no-problems.html
C4 Cactus 2015

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Utan kylning?

Inlägg av Göran W »

Ja, den där soppan verkar bra - jag väntar bara på att någon av de stora tillverkarna ska våga införa det som standard!
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

frenchie
Activa
Activa
Inlägg: 6271
Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Orust
Kontakt:

Utan kylning?

Inlägg av frenchie »

Säljs i Sverige

http://www.evanscoolants.se/stockists

Jag har ställt en prisfråga. Återkommer...
Bild

frenchie
Activa
Activa
Inlägg: 6271
Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Orust
Kontakt:

Re: Utan kylning?

Inlägg av frenchie »

Hej Johan

Evans kylmedel kostar 735kr/5L och 335/2L. Alla typer av Evans kylmedel har detta pris. Classic och Power cool/Auto cool.
Prep fluiden kostar 450/5L och 185/2L

Alla produkterna finns för omgående leverans

Med vänlig hälsning Lennart Persson GIBB performance

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Bild

Samuel
5 bar
5 bar
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 feb 2003, 11:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna, Sweden

Re: Utan kylning?

Inlägg av Samuel »

Nu fattar jag inte riktigt...
1 det är alltså skadligt för motorn att ha en arbetstemp på 75 grader? Den bör upp på 85?
2 att tempen håller sig på 75 tyder på att termostaten är trasig och måste bytas?

Systemet är sköljt, glykol är fyllt, systemet är tätt, kylaren och slangar blir heta.

Jag trodde mitt problem var att motorn går för varm, fläkten alltså bara på högfart. Nu verkar det som jag har problem i andra änden också, att motorn är för kall...
Evasion '01 sviker aldrig. Det är bara delarna som går sönder...
CX25 GTi '86 som håller på att finna formen igen.
Citroënklubben medl nr 8630

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Utan kylning?

Inlägg av Lars H »

Ja du bör byta termostat. Det är ju en ringa kostnad. Troligtvis drar bilen ca1dl extra soppa per mil också!
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Utan kylning?

Inlägg av Mickel »

Samuel skrev: 1 det är alltså skadligt för motorn att ha en arbetstemp på 75 grader? Den bör upp på 85?
2 att tempen håller sig på 75 tyder på att termostaten är trasig och måste bytas?
Lars H skrev:Ja du bör byta termostat. Troligtvis drar bilen ca1dl extra soppa per mil också!
Men hallå! Är det verkligen så illa?
Mina två CX 25 TRI Break -86 som jag kört de senaste 25 åren brukar alltid ligga på 79 grader vid landsvägskörning. Och termostaten har varit hel och fungerande. Den har även bytts till en ny någon gång.
Nu i vår har jag köpt en ny kylare, och passade då på att byta till den stora "Turbo"-kylaren. Efter det visar temp-mätaren 75 grader vid landsvägskörning, mot 79 grader i alla år förut. Ny kylare med större yta och större genomströmning är allt som gjorts.

Är det alltså skadligt :shock: :shock: :shock: ???
Mickel

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Utan kylning?

Inlägg av Göran W »

Nu är väl inte tempmätare i CX något under av precision men om de visar rätt (kan verifieras med termoinstrument) så sliter det onödigt mycket på motorn och kostar mera i tanken jfr en motor med 10 grader högre temp.
Vi ska väl inte jämföra med moderna motorer men idag eftersträvar man arbetstemp som ligger ÖVER 100 grader......... Det är dock INTE önskvärt i en CX. :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Utan kylning?

Inlägg av Mickel »

Så ni påstår att jag skulle spara en massa stålar på att byta till vintertermostat? Det har ingen sagt förut :shock: :shock: :shock: !!!
Mickel

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Utan kylning?

Inlägg av Göran W »

Ja, under förutsättning att resten av systemet är i gott skick så det klarar det ökade trycket ger det enbart fördelar. Givetvis minskar dina säkerhetsmarginaler för felfungerande fläktar.......
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Raps
70 bar
70 bar
Inlägg: 801
Blev medlem: 01 sep 2005, 10:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Jönköping

Re: Utan kylning?

Inlägg av Raps »

Kapar tråden lite, men ni menar att på min CX20 TRE-87, kör vintertid, så bör jag byta till vintertermostat samt åtminstone sätta på det nedre kylarskyddet?!

Vilken temp skall det vara på vintertermostaten? Någon som kylarskydd över?
Citroen CX20 TRE -87, Audi TT Quattro 3.2 -04, Volkswagen Golf Cab -90

Användarvisningsbild
millgard
Guru
Guru
Inlägg: 8971
Blev medlem: 04 nov 2003, 11:07
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergnäset, Luleå.

Re: Utan kylning?

Inlägg av millgard »

Du bör absolut sätta vinterskyddet, varför tror du att det finns? Förutom att du får upp oljetemperaturen till drägliga nivåer så minskar exponeringen för slask osv in i motorrummet, i kylaren och i alla kontakter för kylfläktarna etc.

Att byta till vintertermostat är väl möjligen mindre viktigt, det handlar om att få upp temperaturen -5-6 grader för bättre värmeeffekt och de minskade marginalerna på topp kan man ta när det är minusgrader ute. Men glömmer du byta tillbaka och det blir kö på motorvägen med husvagnen den där sommardagen osv...
Det var bättre förr.
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14
:sck :2cv :ds

Användarvisningsbild
Raps
70 bar
70 bar
Inlägg: 801
Blev medlem: 01 sep 2005, 10:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Jönköping

Re: Utan kylning?

Inlägg av Raps »

Har inga kylarskydd, söker efter dessa, se annons, viewtopic.php?f=53&t=61051
Citroen CX20 TRE -87, Audi TT Quattro 3.2 -04, Volkswagen Golf Cab -90

frenchie
Activa
Activa
Inlägg: 6271
Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Orust
Kontakt:

Re: Utan kylning?

Inlägg av frenchie »

Innan du bryter toppackningen; prova att plocka ur termostaten och provkoka den i en kastrull. Om den inte öppnar; BYT!
Jag har försökt förklara vid flera tillfällen att en termostat kan spricka i sin interna inneslutning = vaxkroppen som normalt tar spjärn och pressar termostaten öppen gör inte längre det! "Är det sant? Kan det vara så?" Ja, jag har själv råkat ut för det och skrivit om det här på Akuten. However, förmodligen är just detta inlägg ett av mina ganska precis 2000 inlägg som försvann i databaskrashen för många år sedan. Plocka INTE av toppen innan du provat, det är ju så enkelt att ta ur termostaten...
Bild

Skriv svar

Återgå till "CX - Motor och drivning"